Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu

Agendapunten

  1. 2

    Bij schrijven van 22 april 2017 heeft mevrouw L. Sazias van de fractie van Hart voor Hilversum ontslag genomen als raadslid.
    De eerstvolgende persoon op de kieslijst van Hart voor Hilversum die in aanmerking komt voor benoeming én die bereid is gebleken de benoeming te willen aanvaarden is de heer L.A. van Leeuwen.

    Voorgesteld besluit

    De heer L.A. van Leeuwen toe te laten als lid van de gemeenteraad.

  2. 3

  3. 4

  4. 5

    • Conceptbegroting 2018: De zienswijze vanuit Hilversum wijst op diverse aandachtspunten, waarbij wordt gewezen op dat de besluitvorming over de jaren na 2018 bij de kadernota 2019 aan de orde is en het ons informeren over de gevolgen van de nieuwe financiële systematiek.
    • Begrotingswijzigingen 2017: Het betreft hier twee begrotingswijzigingen; inbreng structurele asbesttaken gemeente Dronten en harmonisatie takenpakket gemeente Gooise Meren.

    Voorgesteld besluit

    1. Akkoord te gaan met de begroting 2018, onder het indienen van de hieronder weergegeven zienswijzen.
    2. In een zienswijze kenbaar te maken dat:
    • besluitvorming over eventuele nieuwe taakstellingen en indexatie plaatsvindt bij de kadernota 2019,
    • wij over de gevolgen van de nieuwe financiële systematiek nog nader worden geïnformeerd,
    • de ratio weerstandsvermogen is 1,02 en voldoet daarmee aan de eis dat die minimaal 1 moet zijn,
    • het begrotingstotaal 2018 wordt niet verhoogd met een indexering.
    1. Akkoord te gaan met de twee begrotingswijzigingen 2017 betreffende uitbreiding takenpakket Dronten en harmonisatie takenpakket Gooise Meren.
    2. Het bestuur van de OFGV te verzoeken terug te koppelen wat er met de inhoud van ingediende zienswijzen is gedaan.

    De commissie Verbonden Partijen heeft op 18 mei 2017 advies uitgebracht.
    De fractie van GrL maakt een voorbehoud.
    De overige fracties adviseren de raad positief.

  5. 7

    De inwoners van Hilversum hebben recht op de beste hulp die er is. Daarom heeft uw raad het Sociaal Plein opgedragen om tot de top 5 van beste sociale diensten in Nederland te behoren. Op dit moment is de organisatie er in geslaagd om de transitieopgave succesvol te doorlopen, maar tegelijkertijd worden onze inwoners nog niet altijd optimaal geholpen. De belangrijkste oorzaak hiervoor is structurele onderbezetting. Daarnaast is er een verbeterslag in de bedrijfsvoering noodzakelijk. Daarom is daadwerkelijke transformatie noodzakelijk.


    Het afgelopen jaar heeft het Sociaal Plein daarom gewerkt aan het investeringsplan WINST (Werk, Inkomen en Zorg nieuwe Stijl). Een ambitieus en noodzakelijk plan om onze inwoners nu en in de toekomst goed te kunnen bedienen. WINST is de uitkomst van een uitgebreid traject met sessies met medewerkers en experts, analyses en formatieberekeningen en vergelijkingen (benchmarks). WINST gaat over een kwalitatieve en duurzame verbetering van de dienstverlening aan inwoners door het Sociaal Plein. Deze ambitie vraagt om een incidentele investering van € 3,3 miljoen (verdeeld over 3 jaar) en een structurele investering van € 1,1 miljoen.

    Voorgesteld besluit

    1. Instemmen met de uitvoering van project WINST (incidentele investering van € 3,3 miljoen (verdeeld over 3 jaar) en een structurele investering € 1,1 miljoen)
    2. De financiële gevolgen van het project WINST te verwerken in de programmabegroting 2017 door het vaststellen van de onderstaande begrotingswijziging, met inbegrip van de meerjarige onttrekkingen van de reserve sociaal domein (2017: € 2.730.000, 2018: € 1.100.000 en 2019: € 600.000)

    De commissie Samenleving heeft op 17 mei 2017 advies uitgebracht.
    De fracties van D66, GroenLinks, HvH, VVD, PvdA adviseren de raad positief.
    De fracties van SP, CDA, H1, CU en LH maken een voorbehoud.

  6. 8

    De wettelijke basis voor de gemeentelijke taken in het Sociaal Domein ligt in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, de Jeugdwet en de Participatiewet. De wetgever verplicht de gemeente om periodiek een beleidsnota vast te stellen. Hoe gemeenten dit doen, is een vrije keuze. Hilversum kiest bewust voor een samenhangende kadernota op hoofdlijnen van het Sociaal Domein. In deze beleidsnota leggen we een aantal basisprincipes (kernwaarden) voor de uitvoering vast en geven we aan welke inhoudelijke speerpunten in het Sociaal Domein de komende jaren hebben.

    Voorgesteld besluit

    De Kadernota Sociaal Domein Hilversum 2017-2021 “Erbij horen en ertoe doen” vaststellen.


    De commissie Samenleving heeft op 12 april 2017 advies uitgebracht.
    De fracties van VVD en D66 adviseren de raad positief.
    De overige aanwezige fracties maken een voorbehoud.

  7. 9

    In de periode oktober 2016 tot en met maart 2017 heeft de rekenkamer onderzoek gedaan naar het vastgoedbeheer van de gemeente Hilversum. De rekenkamer concludeert dat de gemeenteraad onvoldoende informatie heeft om te kunnen sturen op doeltreffendheid en doelmatigheid van het vastgoedbeheer.

    Voorgesteld besluit

    I. De nota van bevindingen “Rekenkameronderzoek Vastgoedbeheer” opgesteld door het onderzoeks- en adviesbureau Twijnstra en Gudde d.d. 27 maart 2017 voor kennisgeving aan te nemen.
    II. De conclusies van de rekenkamer over te nemen.
    III. De aanbevelingen van de rekenkamer over te nemen.


    De commissie Economie & Bestuur heeft op 1 juni 2017 advies uitgebracht.
    De fracties van VVD, D66,HvH, PvdA, CDA en CU maken voorbehoud.
    De fracties van GL en SP adviseren de raad positief.

  8. 10

    De jaarstukken 2016 en de conceptbegroting 2018 van het Werkvoorzieningsschap Tomingroep worden hierbij ter kennisname door het college aan de raad voorgelegd. Vervolgens kan de gemeenteraad een zienswijze geven op de concept-begroting 2018 conform de wet op de Gemeenschappelijke Regelingen. Hoewel de jaarrekening 2016 een positief resultaat laat zien (€ 277.000), is het financieel meerjarenperspectief negatief. Dit heeft te maken met de teruglopende subsidie vanuit het Rijk per medewerker in de sociale werkvoorziening (sw). De verliezen van Tomin Schap worden gedekt door bijdragen vanuit Tomin BV. Een tussenrapportage van Tomin BV geeft aan dat Tomin BV deze verliezen van Tomin Schap niet uit de reguliere exploitatie kan dekken, waardoor bij ongewijzigd beleid het eigen vermogen van het Schap uiteindelijk terug gaat lopen.
    Op grond van bovenstaande is het advies aan de raad om in de zienswijze de bezorgdheid aan het Algemeen Bestuur van het Schap te uiten over de financiële positie.

    Voorgesteld besluit

    Bijgaande zienswijze, over de ontwerpbegroting 2018 van het werkvoorzieningsschap Tomingroep vast te stellen.


    De commissie Verbonden Partijen heeft op 18 mei 2017 advies uitgebracht.
    Alle fracties maken een voorbehoud omdat de zienswijze wordt aangepast.

  9. 11

    Het parkeerbeleid van de gemeente Hilversum is toe aan een herijking. In de huidige situatie zijn de relevante nota’s op parkeergebied te veel versnipperd en ontbreekt een duidelijk geheel. Tegelijk is er op diverse onderdelen binnen het parkeerbeleid een roep om verandering, bijvoorbeeld ten aanzien van (de invoering van) betaald parkeren, de aanpak van verstoringen in de totale parkeerbalans en de parkeersituatie bij ruimtelijke ontwikkelingen. In het voorliggende nieuwe parkeerbeleid wordt rekening gehouden met de wensen van nu en worden de verschillende delen van het parkeerbeleid samengevoegd in één overkoepelend geheel. Ook wordt een duidelijke relatie gecreëerd tussen het netto overschot dat parkeren jaarlijks oplevert en de uitgaven van deze gelden op de velden 'mobiliteit' en 'buurten'.

    Voorgesteld besluit

    1. de Parkeernota Hilversum 2017 vast te stellen;
      Sectie A – Betaald Parkeren
    2. in te stemmen met het Uitbreidingsbeleid Betaald parkeren (punt 1 van het Uitvoeringsprogramma (UP) behorend bij de Parkeernota)
    3. in te stemmen met het structureel opnemen in de begroting van een sterretjespost van €100.000 voor de aanschaf van parkeerautomaten (punt 2 UP);
      Sectie B – Parkeren bij Ruimtelijke ontwikkelingen
    4. in te stemmen met de Parkeernormen 2017 (punt 3 UP);
    5. in te stemmen met het opnemen van de aanwezigheidspercentages bij verrekening bouwplannen (punt 4 UP);
    6. in te stemmen met het afwentelen van het bezoekersdeel op de openbare parkeergarages (punt 5 UP);
      Sectie C – Parkeerverordening
    7. in te stemmen met het opnemen van de mantelzorgvergunning in de parkeerverordening (punt 6 UP);
    8. in te stemmen met het schrappen van het maximaal aantal van 1 parkeervergunning per gesplitst adres uit de parkeerverordening (punt 7 UP);
    9. in te stemmen met het opnemen van de combinatievergunning in de parkeerverordening (punt 8 UP);
    10. in te stemmen met het opnemen van de overloopvergunning in de parkeerverordening (punt 9 UP);
    11. in te stemmen met het opnemen van de werknemersvergunning in de parkeerverordening (punt 10 UP);
      Sectie D – Overige maatregelen
    12. in te stemmen met het in de buurt inventariseren van de behoefte aan een gereserveerd parkeerterrein voor bedrijfsbusjes in de Geuzenbuurt (punt 11 UP);
    13. in te stemmen met het onderzoek naar verlaging van de tarieven in de parkeergarages (punt 12 UP);
    14. een bedrag van €70.000,- op te nemen in de begroting van 2018 en in de begroting van 2019 ten behoeve van investeringen in buurten waar betaald parkeren wordt ingevoerd.

    De gecombineerde commissie Ruimte en Verkeer & Beheer heeft op 1 juni 2017 advies uitgebracht.
    De fracties van GroenLinks, VVD, D66, H1 en CDA adviseren de raad positief.
    De fracties van LH, SP, PvdA, CU en HvH maken een voorbehoud.

    Besluit

    1. de Parkeernota Hilversum 2017 vast te stellen;
      Sectie A – Betaald Parkeren
    2. in te stemmen met het Uitbreidingsbeleid Betaald parkeren (punt 1 van het Uitvoeringsprogramma (UP) behorend bij de Parkeernota)
    3. in te stemmen met het structureel opnemen in de begroting van een sterretjespost van €100.000 voor de aanschaf van parkeerautomaten (punt 2 UP);
      Sectie B – Parkeren bij Ruimtelijke ontwikkelingen
    4. in te stemmen met de Parkeernormen 2017 (punt 3 UP);
    5. in te stemmen met het opnemen van de aanwezigheidspercentages bij verrekening bouwplannen (punt 4 UP);
    6. in te stemmen met het afwentelen van het bezoekersdeel op de openbare parkeergarages (punt 5 UP);
      Sectie C – Parkeerverordening
    7. in te stemmen met het opnemen van de mantelzorgvergunning in de parkeerverordening (punt 6 UP);
    8. in te stemmen met het schrappen van het maximaal aantal van 1 parkeervergunning per gesplitst adres uit de parkeerverordening (punt 7 UP);
    9. in te stemmen met het opnemen van de combinatievergunning in de parkeerverordening (punt 8 UP);
    10. in te stemmen met het opnemen van de overloopvergunning in de parkeerverordening (punt 9 UP);
    11. in te stemmen met het opnemen van de werknemersvergunning in de parkeerverordening (punt 10 UP);
      Sectie D – Overige maatregelen
    12. in te stemmen met het in de buurt inventariseren van de behoefte aan een gereserveerd parkeerterrein voor bedrijfsbusjes in de Geuzenbuurt (punt 11 UP);
    13. in te stemmen met het onderzoek naar verlaging van de tarieven in de parkeergarages (punt 12 UP);
    14. een bedrag van €70.000,- op te nemen in de begroting van 2018 en in de begroting van 2019 ten behoeve van investeringen in buurten waar betaald parkeren wordt ingevoerd.

    De gecombineerde commissie Ruimte en Verkeer & Beheer heeft op 1 juni 2017 advies uitgebracht.
    De fracties van GroenLinks, VVD, D66, H1 en CDA adviseren de raad positief.
    De fracties van LH, SP, PvdA, CU en HvH maken een voorbehoud.

  10. 12

    Het huidige detailhandelskader stamt uit 2008. Ontwikkelingen in de detailhandel gaan snel. Herijking is dan ook wenselijk. Het college heeft de raad in het kader van de programmabegroting 2017 toegezegd een nieuw detailhandelskader op te stellen. Dat wordt met dit voorstel uitgevoerd. Het detailhandelskader heeft ter inzage gelegen en kan nu worden vastgesteld.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met de Reactienota Ontwerp Detailhandelskader.
    2. Het Detailhandelskader vast te stellen.
    3. Akkoord te gaan met onderstaande begrotingswijziging voor 2017 en de meerjarenraming aanpassen voor de inzet van een accountmanager voor het randgebied rond Centrum en De Gijsbrecht.

    De commissie Economie & Bestuur heeft op 1 juni 2017 advies uitgebracht.
    De fracties van de SP, LH en GrL maken een voorbehoud.
    De overige fracties adviseren de raad positief.

  11. 13

    Bijgevoegd is de ontwerpbegroting 2018 van de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek. De raad heeft de bevoegdheid om zijn zienswijze te geven. De Veiligheidsregio is een vorm van verlengd lokaal bestuur en een van de zogenaamde verbonden partijen. Elke veiligheidsregio heeft een gemeenschappelijke regeling als juridische grondslag. De wet verplicht gemeenten ertoe deze gemeenschappelijke regeling aan te gaan.
    Daarnaast heeft het algemeen bestuur de jaarstukken 2016 van brandweer, GHOR en de gemeentelijke Bevolkingszorg ter consultatie naar alle deelnemende raden gestuurd. In de gemeenschappelijke regeling staat dat de gemeenteraad zijn zienswijze over de jaarrekening naar voren kan brengen.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de ontwerpbegroting 2018 van de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek inclusief de meerjarenraming 2019-2021 en kennis te nemen van jaarstukken 2016.
    2. Middels bijgevoegde brief de gevraagde zienswijze te geven op deze stukken, waarbij nader ingegaan wordt op de verwachte tekorten en het nadelig rekeningsaldo uit 2016.

    De commissie Verbonden Partijen heeft op 18 mei 2017 advies uitgebracht.
    Alle fracties maken een voorbehoud omdat de zienswijze nog wordt aangepast.

  12. 14
    Vragen aan het college