Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Gemeenteraad

woensdag 5 juli 2017

20:00 - 00:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
P.I. Broertjes
Toelichting

Gecombineerde raadsvergadering - jaarstukken

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 2

  2. 3

  3. 4

  4. 5

    Recent (19 juni 2017) heeft een van de leden van de commissie bezwaarschriften, mevr. mr. drs. A. Herczog, ons schriftelijk geïnformeerd dat zij vanaf 1 september 2017 (vanwege privé omstandigheden) van haar taak wil worden ontheven. Medio maart 2018 wordt conform ‘de Verordening Commissie Bezwaarschriften’ de nieuwe commissie bezwaarschriften benoemd. Wij zijn daarom op zoek gegaan voor een vervanging van circa een half jaar. Deze hebben wij gevonden in de persoon van mevrouw mr. M. Vogel – Frishert

    Voorgesteld besluit

    Mw. mr. drs. A. Herczog met ingang van 1 september 2017 te ontheffen van haar taken als plv voorzitter/lid van de Commissie bezwaarschriften en mevrouw mr. M. Vogel – Frishert van 1 september 2017 tot het einde van de zittingsperiode van de huidige Commissie Bezwaarschriften (naar verwachting 1 april 2018) tijdelijk te benoemen als lid van de Commissie Bezwaarschriften.


    Dit onderwerp is rechtstreeks geagendeerd voor de raad.

  5. 6

    Om digitaal werken verder mogelijk te maken en beschikbaar te maken voor de burger, is het noodzakelijk over te gaan tot het retrospectief vervangen van archiefbestanden die lang of permanent te bewaren informatie bevatten. Retrospectieve vervanging is het met terugwerkende kracht vervangen, van specifieke (afgesloten) analoge archiefbestanden. In dit voorstel gaat het in eerste instantie om het archiefbestand met de bouw- en omgevingsvergunningen van na 2000. Deze worden na digitalisering ook beschikbaar gesteld aan het Streekarchief. Daarnaast zijn in dit voorstel opgenomen het digitaliseren van de bodem, milieu- en de personeelsdossiers. V.w.b. de P-dossiers gaat het om de dossiers van medewerkers die per 1 januari 2017 (nog) in dienst zijn van de gemeente Hilversum.

    Voorgesteld besluit

    1. Akkoord te gaan met het door derden laten digitaliseren van de bouw en omgevingsvergunningen en de bodem-, milieu- en personeelsdossiers conform in de bijlage (Business case Retrospectieve vervanging) vermelde eisen en wensen.
    2. Hiervoor het beschikbare krediet ad € 185.000 “Vervanging scanapparatuur en software postverwerking” voor € 27.000 te gebruiken voor een investering ten behoeve van twee nieuwe scanners. Het restant à € 158.000 (€ 185.000 -/- € 27.000) te gebruiken voor het digitaliseren van voornoemde analoge dossiers.
    3. Akkoord te gaan met het beschikbaar stellen van € 158.000 t.b.v. begrotingssaldo 2017 voor het digitaliseren van voornoemde analoge bestanden.

    De commissie Economie & Bestuur heeft op 21 juni 2017 advies uitgebracht.
    De fractie van Hilversum1 maakt een voorbehoud, de fracties van CU en LH maken een voorbehoud in afwachting van de toezeggingen van de wethouder en de overige fracties zijn positief.

  6. 7

    Om uitvoering te geven aan de motie Hilversum Gasloos, welke op 5 april j.l. door uw gemeenteraad is aangenomen, wordt dit voorstel ter besluitvorming voorgelegd. Voorgesteld wordt om voor de nog uit te geven gronden in Anna’s Hoeve, te weten fase 4, geen opdracht te geven om een gasnet aan te leggen. Dit betekent dat woningen geen gasaansluiting krijgen, maar de woningen middels een alternatieve bron verwarmd worden. Gezien de fase waarin de gronduitgifte van Anna’s Hoeve zich bevindt, is dit besluit enkel nog van toepassing op de uitgifte van fase 4. De overige gronden zijn reeds uitgegeven of aanbesteed.

    Voorgesteld besluit

    1. in te stemmen met het voorstel om op de bouwvelden in fase 4 van Anna’s Hoeve geen opdracht te geven tot het aanleggen van een gasnet en hiermee uitvoering te geven aan de motie Hilversum Gasloos welke door de gemeenteraad op 5 april 2017 is aangenomen.
    2. de risico’s te benoemen in de risicoparagraaf van de Programmabegroting 2018

    De gecombineerde commissie Verkeer & Beheer en Ruimte heeft op 21 juni 2017.
    Alle fracties adviseren de raad positief.

  7. 8

    Q-Park is in bezwaar gegaan tegen het aanwijzen van de exploitatie van de gemeentelijke parkeergarages als activiteit van algemeen belang (raadsbesluit 16 september 2015). De Commissie Bezwaarschriften heeft geadviseerd om het bezwaar gegrond te verklaren, het besluit in te trekken, dan wel het besluit te voorzien van een motivering die het besluit kan dragen. In het voorliggende raadsvoorstel wordt een nadere motivering gegeven, waardoor het besluit gedragen wordt.

    Voorgesteld besluit

    1. Het bestreden besluit, onder herstel van gebreken en aanvullende motivering ten aanzien van het onderdeel 'exploitatie parkeergarages Gooische Brink, Gooiland en Leeuwenhoekgarage' in stand te houden;
    2. De huidige gehanteerde tarieven in de gemeentelijke parkeergarages als absolute ondergrens aan te houden voor de komende 5 jaar.

    De gecombineerde commissie Verkeer & Beheer en Ruimte heeft op 21 juni 2017 advies uitgebracht.
    GroenLinks adviseert negatief.
    De overige fracties adviseren positief.

  8. 9

    De Regio Gooi en Vecht heeft recent naar de deelnemende gemeenten begrotingswijziging 2017-8 van “Crisisdienst bij Veilig Thuis” gestuurd. Het gaat om het onder brengen van de Crisisdienst bij Veilig Thuis. Dit voorstel is inhoudelijk verwerkt in het beleidsplan “Bescherming en Opvang” dat de raad vaststelde op 10 mei 2017. Wij stellen voor in te stemmen met deze begrotingswijziging aangezien wij de ontwikkeling ondersteunen. Middels de zienswijze wordt de Regio Gooi en Vecht geïnformeerd.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de begrotingswijziging 2017-8 van de Regio Gooi en Vechtstreek “Crisisdienst bij Veilig Thuis”;
    2. Bijgaande zienswijze te versturen naar de Regio Gooi en Vechtstreek.

    De commissie Verbonden Partijen heeft op 22 juni 2017 advies uitgebracht.
    De SP maakt een voorbehoud.
    De overige fracties adviseren de raad positief.

  9. 10

    De gemeente Hilversum heeft als participant van het GNR de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen op de jaarstukken van het GNR. Het Bestuur van het Goois Natuurreservaat (GNR) besluit op 23 juni 2017 over bijgaande jaarstukken GNR 2016.

    Voorgesteld besluit

    Bijgaande zienswijze te verzenden aan het GNR.


    De commissie Verbonden Partijen heeft op 22 juni 2017 advies uitgebracht.
    De fracties van SP en LH maken een voorbehoud.
    De overige fracties adviseren de raad positief.

  10. 11

    In 2014 is de Herziene Welstandsnota vastgesteld. In het raadsvoorstel bij deze herziening is toegelicht dat de nota op onderdelen (per thema of gebied) aangepast kan worden en dat het Centrum hiervoor als eerste in aanmerking komt. Inmiddels is de Centrumvisie vastgesteld, waarin een hoge ambitie voor de ruimtelijke kwaliteit van het centrum is opgenomen.
    De gemeente brengt in voorliggend ontwerpparagraaf centrum de hogere ambities op het vlak van ruimtelijke kwaliteit van de bebouwing het centrum tot uitdrukking. De architectuur en de uitstraling van de gebouwen in het centrum is een actueel thema. Veel Hilversummers ervaren het centrum als lelijk. De architectuur en de vormgeving van gevels dragen in belangrijke mate bij aan de aantrekkelijkheid van Hilversum als stad en het centrum in het bijzonder.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met de reactienota op het Ontwerp welstandsnota paragraaf centrum en de daaruit voortvloeiende aanpassing over te nemen.
    2. De verouderde paragraaf 4.1 Binnenstad van de Welstandsnota 2014 in trekken.
    3. De welstandsnota paragraaf 4.1 Centrum vast te stellen.
    4. Paragraaf 4.1 Centrum als vigerend welstandsbeleid voor het centrum publiceren en digitaal raadpleegbaar maken.

    De gecombineerde commissie Verkeer & Beheer en Ruimte heeft op 1 juni 2017 advies uitgebracht.
    Alle aanwezige fracties maken een voorbehoud.

  11. 12

    De Philipslocatie is sinds eind 2015 eigendom van Philipshof Residences BV (hierna: Philipshof). Voor de herontwikkeling van de Philipslocatie is veelvuldig en intensief overleg gevoerd met diverse vertegenwoordigers en adviseurs namens Philipshof. Dit overleg heeft tot op heden niet geleid tot overeenstemming over alle randvoorwaarden en uitgangspunten voor de herontwikkeling van deze locatie aan de rand van Hilversum.


    Op 3 mei 2017 heeft Philipshof een schetsplan, genaamd ‘Philipshof Residences’, ingediend voor een mogelijke invulling van deze locatie. Het college wil graag woningbouw op deze locatie, maar vindt dat het plan op diverse onderdelen niet voldoet aan de kwaliteiten van deze unieke locatie.
    De afgelopen periode zijn randvoorwaarden en uitgangspunten voor de herontwikkeling van de Philipslocatie opgesteld. Deze zijn in beginsel, conform de intentieovereenkomst, in samenwerking met Philipshof tot stand gekomen, maar over de definitieve invulling daarvan is geen overeenstemming bereikt met Philipshof. De opgestelde en bijgevoegde randvoorwaarden en uitgangspunten zijn daarmee de gemeentelijke randvoorwaarden en uitgangspunten voor de herontwikkeling. Deze zijn gereed voor vaststelling door uw raad, zodat het gemeentelijk kader van verdere planvorming duidelijk is.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van het schetsplan ‘Philipshof Residences’ van eigenaar / ontwikkelaar Philipshof voor de Philipslocatie.
    2. Vast te stellen dat het schetsplan ‘Philipshof Residences’ geen passende en geschikte herontwikkeling is op de Philipslocatie die recht doet aan de kwaliteiten van deze locatie.
    3. Het stuk ‘Randvoorwaarden en uitgangspunten Herontwikkeling Philipslocatie’ vast te stellen als gemeentelijk kader voor verdere planvorming.

    De commissie Ruimte heeft op 14 juni 2017 advies uitgebracht.
    De fracties van D66, VVD en GrL adviseren positief.
    De overige fracties maken een voorbehoud.

  12. 13

    Artikel 212 Gemeentewet vereist dat de gemeenteraad een verordening vaststelt met de uitgangspunten van het financiële beleid, het financiële beheer en voor de inrichting van de financiële administratie. De huidige financiële verordening dateert uit 2004 en door de jaren heen zijn wet- en regelgeving veranderd. Zeker met de recente wijzigingen in het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) is het van belang dat de financiële verordening wordt geactualiseerd. Het actualiseren hebben wij als moment aangegrepen goed naar ons financiële beleid te kijken en daar waar nodig aan te passen aan het gewenste financiële beheer. Dit staat of valt met de randvoorwaarde; financiële grip, kunnen kiezen en een onbelaste toekomst voor een volgende generatie. Die randvoorwaarden denken wij te realiseren door in ons beleid regels op te nemen die de transparantie, de toekomstbestendigheid, de eenvoud en de voorzichtigheid van ons financiële handelen bevorderen.

    Voorgesteld besluit

    1. De ‘financiële verordening gemeente Hilversum 2018’ (ex art. 212 GW) vast te stellen en in werking te laten treden per 1 januari 2018;
    2. De ‘financiële verordening gemeente Hilversum’ (12 mei 2004) in te trekken per 1 januari 2018;
    3. De volgende beleidsnota’s in te trekken per 1 januari 2018:
    • Investeringen, waardering en afschrijving (6 juli 2005)
    • Treasurystatuut en reglement (20 februari 2008)
    • Reserves en voorzieningen (12 september 2007)
    • Begroting, begrotingsbeheer en rekening (3 november 2006)
    • Weerstandsvermogen en risicomanagement (8 maart 2007)
    • Lokale Heffingen (15 oktober 2004);
    1. Kennis te nemen van de concept-uitvoeringafspraken financieel beleid gemeente Hilversum 2018;
    2. In te stemmen met de financiële consequenties van voorliggend raadsvoorstel, zoals opgenomen in de concept-kadernota 2017.

    De commissie Economie & Bestuur heeft op 21 juni 2017 advies uitgebracht.
    Alle fracties maken een voorbehoud.

  13. 14

    Met dit voorstel wordt verdere verduurzaming van de wijk Anna’s Hoeve beoogd. Omdat er in 2017 nog subsidie mogelijk is uit de regeling Stimulering Duurzame Energie (SDE+) en de subsidiemogelijkheden na 2017 onzeker zijn, is snelheid gewenst.


    De gemeente realiseert hiermee de aanleg (zonnepanelen incl. draagconstructie op de bufferbak) met het doel deze later te verkopen (exclusief bufferbak en draagconstructie) aan energiecoöperatie HilverZon, waar wijkbewoners zich bij kunnen aansluiten. De zonnepanelen staan daarmee niet op hun eigen woning maar middels een opstalrecht op de bufferbak. Tussen gemeente en HilverZon bestaat reeds een zgn. ‘Green Deal’ voor het toepassen van duurzaamheidsmaatregelen in Hilversum. HilverZon als energiecoöperatie kan het aanschaffen van zonnepanelen aantrekkelijk maken door het opzetten van een zgn. postcoderoosproject. Deelnemers krijgen hierdoor een korting op de energienota.


    Dit voornemen is getoetst op een informatiebijeenkomst voor bewoners van Anna’s Hoeve. Daarnaast is er een enquête gehouden. Hieruit blijkt dat er voldoende draagvlak voor de plannen is.


    Het retentieveld naast de bufferbak is te groot (1,3 hectare) voor een jonge organisatie als HilverZon om direct en binnen een afzienbare tijd te ontwikkelen tot een volwaardige zonneweide. Door dit veld via een aanbesteding aan te bieden wordt – naast andere marktpartijen – HilverZon echter wel de mogelijkheid en vooral ook tijd geboden om hun mogelijkheden te verkennen. De aanbesteding van het retentieveld zal niet eerder dan 2018 gebeuren. In 2017 wordt eerst ingezet op realisatie van de zonnepanelen op de bufferbak.

    Voorgesteld besluit

    1. Voor de aanleg van een zonneweide (1690 zonnepanelen en bijbehorende draagconstructie) op zonneveld 1 (bufferbak) een krediet van € 850.000,- beschikbaar te stellen ten laste van het investeringsprogramma 2017 (jaarkolom 2017 € 450.000,- / jaarkolom 2018 € 400.000,-), om daarna de zonnepanelen door te verkopen
    2. De volgende economische activiteiten vast te stellen als activiteiten die plaatsvinden in het algemene belang, als bedoeld in artikel 25h, vijfde en zesde lid van de Mededingingswet:
    • Het om niet beschikbaar stellen van de ruimte boven de bufferbak voor het plaatsen van zonnepanelen, ten behoeve van de verkoop van die zonnepanelen
    1. Kennis te nemen van het middels een openbare aanbesteding beschikbaar stellen van zonneveld 2 (retentieveld), voor de realisatie van zonnepanelen (minimaal 2.500 / maximaal 4.300, afhankelijk van de te kiezen draagconstructie)

    De gecombineerde commissie Verkeer & Beheer en Ruimte heeft op 21 juni 2017 advies uitgebracht.
    De fracties van VVD, HvH, LH, PvdA en SP maken een voorbehoud.
    De overige aanwezige fracties adviseren de raad positief.

  14. 15

    Voor het perceel Hoge Naarderweg 54a is een ontwerpbestemmingsplan opgesteld ten behoeve van het oprichten van een woonhuis. Dit ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen ten behoeve van het indienen van zienswijzen door een ieder. Er is één brief met zienswijzen ingediend. De zienswijzen hebben geleid tot aanpassingen van het bestemmingsplan. Het bestemmingsplan kan nu (gewijzigd) worden vastgesteld.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met de zienswijzen- en wijzigingennota Ontwerpbestemmingsplan Hoge Naarderweg 54a;
    2. Geen exploitatieplan vast te stellen ten behoeve van het bestemmingsplan Hoge Naarderweg 54a;
    3. Het bestemmingsplan Hoge Naarderweg 54a overeenkomstig de geometrisch bepaalde planobjecten als vervat in het GML-bestand NL.IMRO.0402.04bp06HNaarderw54a-va01 met bijbehorende bestanden en volledige papieren verbeelding, gewijzigd vast te stellen overeenkomstig de zienswijzen- en wijzigingennota, zoals bedoeld onder 1.

    De gecombineerde commissie Verkeer & Beheer en Ruimte heeft op 21 juni 2017 advies uitgebracht.
    De fracties van GrL, SP, PvdA en CU maken een voorbehoud.
    LH onthoudt zich van advisering.
    De overige fracties adviseren de raad positief.

  15. 16

    De wijziging van de gemeenschappelijke regeling is ingegeven door de wens om de governance van de Regio Gooi en Vechtstreek op een aantal punten te verbeteren. Van de gelegenheid is tevens gebruik gemaakt om de positie van de partieel toegetreden gemeente Eemnes in de gemeenschappelijke regeling te verankeren. Verder zijn de afgelopen jaren door de deelnemende gemeenten nieuwe taken bij de Regio ondergebracht, welke nu ook in de regeling zijn opgenomen. Een nieuw artikel 8 komt vervolgens tegemoet aan de praktijkbehoefte om tussentijds collegetaken met uitvoeringsgerichte bevoegdheden bij de Regio te beleggen.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met het ontwerp tot wijziging van de gemeenschappelijke regeling Regio Gooi en Vechtstreek nr. 17.0003778 met toelichting nr. 17.0003779.
    2. In te stemmen met de wijziging van taken artikel 5 lid 9, 10 en 11 en de (uitvoerings)bevoegdheden in artikel 7 nieuw lid 5.
    3. De mening uit te spreken dat de gemeenschappelijke regeling Regio Gooi en Vechtstreek dient te worden aangepast ten aanzien van de stemverhouding indien en zodra het door de provincie gestarte ARHI-proces leidt tot vermindering van het aantal gemeenten in de regio.
    4. Het algemeen bestuur van de Regio Gooi en Vechtstreek te informeren over de besluitvorming als bedoeld onder beslispunten 1, 2 en 3.
    5. De gemeenteraden van de overige deelnemende gemeenten aan de Regio Gooi en Vechtstreek te informeren over de besluitvorming als bedoeld onder beslispunt 3.

    De commissie Verbonden Partijen heeft op 22 juni 2017 advies uitgebracht.
    Alle partijen maken een voorbehoud omdat de reactie naar de Regio en de onderbouwing daarvan nog wordt aangepast.

  16. 17

    De Regio Gooi en Vecht heeft recent naar de deelnemende gemeenten gestuurd


    1 Ter kennisname Jaarstukken 2016 Het resultaat 2016 bedraagt regionaal € 3,8 mln voordelig. Een bestedingsvoorstel hebben we nog niet ontvangen. Dat volgt in mei, uiterlijk juni 2017.
    2 Om zienswijze Programmabegroting 2018 De bijdrage van Hilversum is € 27,8 mln (daling van € 1,5 mln t.o.v. 2017). Het nadelige structurele effect op de exploitatie van Hilversum bedraagt € 77.000.
    3 Om zienswijze Begrotingswijzing 2017-7: Financiering van de RSA T.o.v. de voorgelegde Programmabegroting 2018 zal Hilversum extra moeten bijdragen in 2018 € 263.000 (€ 3/per inwoner) en vanaf 2019 structureel € 395.000 (€ 4,50/ per inwoner).

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de Jaarstukken 2016 van de Regio Gooi en Vecht;
    2. In te stemmen met de Programmabegroting 2018-2021 van de Regio Gooi en Vechtstreek;
    3. In te stemmen met de Financiering van de RSA (Regionale Samenwerkings Agenda) en MRA (Metropool Regio Amsterdam) inclusief begrotingswijziging 2017-7 van de Regio Gooi en Vechtstreek;
    4. Bijgaande zienswijze te versturen naar de Regio Gooi en Vecht.

    De commissie Verbonden Partijen heeft op 22 juni 2017 advies uitgebracht.
    De fracties van SP, HvH en LH maken een voorbehoud.
    De overige fracties adviseren de raad positief.

  17. 18

    De gemeente Hilversum heeft als participant van het Goois Natuurreservaat (GNR) de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen op het Beleidsplan 2017-2020 en de daaruit voortvloeiende Begrotingswijziging 2017 van het GNR. Het Bestuur van het GNR neemt hierover een besluit op 23 juni 2017.

    Voorgesteld besluit

    1. Het beleidsplan GNR 2017-2012, de begrotingswijziging GNR 2017 en de begroting Transitieplan GNR 2017-2018 voor kennisgeving aan te nemen;
    2. Bijgaande zienswijze te verzenden aan het GNR.

    De commissie Verbonden Partijen heeft op 22 juni 2017 advies uitgebracht.
    De fracties van SP en LH maken een voorbehoud.
    De overige fracties adviseren de raad positief.

  18. 19

    Voor de realisatie van zes aaneengebouwde woningen op de locatie Neuweg 100 is het ontwerpbestemmingsplan Neuweg 100 opgesteld. Dit ontwerpbestemmingsplan (met de hierbij behorende stukken) heeft 6 weken ter inzage gelegen. In totaal zijn tijdens de ter inzage periode 6 zienswijzen binnengekomen. De zienswijzen van reclamanten leiden niet tot aanpassingen van het (ontwerp)bestemmingsplan. Het bestemmingsplan Neuweg 100 is behandeld (d.d. 12 april 2017) in de commissie Ruimte. Tijdens deze behandeling is bepaald dat het commissieberaad wordt opgeschort, totdat de wethouder een gesprek heeft gehad met projectontwikkelaar en de insprekers in de commissie Ruimte. Dit gesprek heeft 24 mei 2017 plaatsgevonden maar heeft niet geresulteerd in overeenstemming. Het voorliggende bestemmingsplan Neuweg 100 wordt niet gewijzigd en wordt wederom in procedure gebracht. Voorstel is om het bestemmingsplan Neuweg 100 vast te stellen.

    Voorgesteld besluit

    1. in te stemmen met de zienswijzennota ‘Ontwerpbestemmingsplan Neuweg 100’;
    2. geen exploitatieplan vast te stellen;
    3. het bestemmingsplan Neuweg 100 overeenkomstig de geometrisch bepaalde planobjecten als vervat in het GML-bestand NL.IMRO.0402.14bp04neuweg100-va01 met bijbehorende bestanden en volledige papieren verbeelding, vast te stellen.

    Dit onderwerp is aan de orde geweest in de gecombineerde commissie Verkeer & Beheer en Ruimte op 21 juni 2017.
    Na een ordevoorstel is de beraadslaging beëindigd.

  19. 20

    Hierbij bieden wij u de jaarstukken 2016 ter vaststelling aan. Het jaar 2016 sluiten we af met een positief resultaat van afgerond € 10,8 mln. De sloop en daarmee gepaard gaande afwaardering van het GAK-gebouw brengen dit resultaat terug tot € 7,2 mln. Ten opzichte van het begrote voordeel in de oorspronkelijke begroting (€ 1,8 mln) praten we over een voordelig verschil van € 5,4 mln. Een deel van de afwijkingen die leiden tot dit resultaat zijn nog niet geautoriseerd door de raad. Door middel van dit raadsvoorstel vragen wij u deze alsnog te autoriseren.


    Dit raadsvoorstel heeft betrekking op de bepaling van het resultaat 2016. In dezelfde raadsvergadering, maar na de behandeling van dit raadsvoorstel over de resultaatbepaling, zal het raadsvoorstel over de bestemming van het resultaat 2016 aan de raad worden voorgelegd.

    Voorgesteld besluit

    1. De financiële afwijkingen ten opzichte van de vastgestelde begroting conform tabel 2, kolom B alsnog te autoriseren;
    2. De jaarstukken 2016 vast te stellen.

    Dit onderwerp wordt behandeld in de gezamenlijke commissies op 28 juni 2017.

  20. 21

    Dit raadsvoorstel heeft betrekking op de bestemming van het resultaat 2016. Eerder in deze raadsvergadering heeft u het raadsvoorstel over de bepaling van het resultaat 2016 behandeld. In dit raadsvoorstel worden voorstellen voorgelegd om het in dit raadsvoorstel bepaalde resultaat in te zetten en daarmee te bestemmen voor concrete doelen of toe te voegen aan de algemene reserve.


    In dit raadsvoorstel treft u de volgende onderwerpen aan, die wij u ter besluitvorming voorleggen:
    • De instelling en opheffing van reserves en voorzieningen;
    • Resultaatsbestemming: mutaties bestemmingsreserves;
    • Resultaatsbestemming: overheveling budgetten naar 2017;
    • Storting resultaat in de Algemene reserve;
    • De voortgang van investeringen en herbestemming van kredieten;
    • De budgettair neutrale begrotingswijzigingen bij dit raadsvoorstel.

    Voorgesteld besluit

    1. De in het raadvoorstel genoemde reserves op te heffen;
    2. De bestemmingsreserves van per saldo € 1.973.000 ten laste van het resultaat te muteren;
    3. De budgetten voor een totaalbedrag van € 1.280.000 over te hevelen;
    4. Het resterende resultaat ad € 3.940.000 te storten in de Algemene reserve;
    5. De kredieten tot een bedrag van € 1.487.000 te verhogen en verlagen;
    6. De begroting 2017, per saldo budgettair neutraal (lasten en baten per saldo € 871.000), te wijzigen.

    Dit onderwerp wordt behandeld in de gezamenlijke commissies op 28 juni 2017.

  21. 22
    Vragen aan het college