Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu

Agendapunten

  1. 1

  2. 2

  3. 3

    Op 8 maart 2016 heeft de gemeenteraad het Horecakader en de nieuwe Horecaverordening vastgesteld. Belangrijke wijziging die hieruit voortvloeit, is dat er gewerkt gaat worden met een exploitatievergunning in plaats van de ontheffing woon- en leefklimaat (artikel 4 van de Horecaverordening 2003) en het verlof (artikel 5 van de Horecaverordening 2003).
    Hierop moet de Tarieventabel bij de Legesverordening 2017 worden aangepast via de 1e Wijziging Legesverordening 2017.

  4. 4

    Als gevolg van het ontslag van wethouder A. Klamer zal een ander collegelid moeten worden benoemd in het algemeen bestuur van de Gemeenschappelijk Regeling Tomingroep. Het college heeft bij de herverdeling van de portefeuilles besloten dat wethouder Van Vroonhoven de portefeuille Tomin overneemt. Dit betekent dat wethouder Van Vroonhoven moet worden benoemd als lid van het algemeen bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Tomingroep in plaats van wethouder A. Klamer.
    De benoeming van de wethouder Zorg en Welzijn, de heer E.G.J. van der Want, tot plaatsvervangend lid, kan ongewijzigd blijven.

    Voorgesteld besluit

    Wethouder mevrouw J.N. van Vroonhoven-Kok te benoemen als lid van het algemeen bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Tomingroep in plaats van de heer A. Klamer.

  5. 5

    Hierbij bieden wij u de jaarstukken 2016 ter vaststelling aan. Het jaar 2016 sluiten we af met een positief resultaat van afgerond € 10,8 mln. De sloop en daarmee gepaard gaande afwaardering van het GAK-gebouw brengen dit resultaat terug tot € 7,2 mln. Ten opzichte van het begrote voordeel in de oorspronkelijke begroting (€ 1,8 mln) praten we over een voordelig verschil van € 5,4 mln. Een deel van de afwijkingen die leiden tot dit resultaat zijn nog niet geautoriseerd door de raad. Door middel van dit raadsvoorstel vragen wij u deze alsnog te autoriseren.


    Dit raadsvoorstel heeft betrekking op de bepaling van het resultaat 2016. In dezelfde raadsvergadering, maar na de behandeling van dit raadsvoorstel over de resultaatbepaling, zal het raadsvoorstel over de bestemming van het resultaat 2016 aan de raad worden voorgelegd.

    Voorgesteld besluit

    1. De financiële afwijkingen ten opzichte van de vastgestelde begroting conform tabel 2, kolom B alsnog te autoriseren;
    2. De jaarstukken 2016 vast te stellen.

    Dit onderwerp wordt behandeld in de gezamenlijke commissies op 28 juni 2017.

  6. 6

    Dit raadsvoorstel heeft betrekking op de bestemming van het resultaat 2016. Eerder in deze raadsvergadering heeft u het raadsvoorstel over de bepaling van het resultaat 2016 behandeld. In dit raadsvoorstel worden voorstellen voorgelegd om het in dit raadsvoorstel bepaalde resultaat in te zetten en daarmee te bestemmen voor concrete doelen of toe te voegen aan de algemene reserve.


    In dit raadsvoorstel treft u de volgende onderwerpen aan, die wij u ter besluitvorming voorleggen:
    • De instelling en opheffing van reserves en voorzieningen;
    • Resultaatsbestemming: mutaties bestemmingsreserves;
    • Resultaatsbestemming: overheveling budgetten naar 2017;
    • Storting resultaat in de Algemene reserve;
    • De voortgang van investeringen en herbestemming van kredieten;
    • De budgettair neutrale begrotingswijzigingen bij dit raadsvoorstel.

    Voorgesteld besluit

    1. De in het raadvoorstel genoemde reserves op te heffen;
    2. De bestemmingsreserves van per saldo € 1.973.000 ten laste van het resultaat te muteren;
    3. De budgetten voor een totaalbedrag van € 1.280.000 over te hevelen;
    4. Het resterende resultaat ad € 3.940.000 te storten in de Algemene reserve;
    5. De kredieten tot een bedrag van € 1.487.000 te verhogen en verlagen;
    6. De begroting 2017, per saldo budgettair neutraal (lasten en baten per saldo € 871.000), te wijzigen.

    Dit onderwerp wordt behandeld in de gezamenlijke commissies op 28 juni 2017.

  7. 7

    Op dinsdag 27 juni jl. heeft de heer A. Klamer, op grond van artikel 43, lid 1 en 2 van de Gemeentewet, met onmiddellijke ingang zijn ontslag ingediend als wethouder van de gemeente Hilversum..
    Als gevolg daarvan hebben wij de portefeuilles van de heer A. Klamer tijdelijk herverdeeld en de portefeuilleverdeling opnieuw vastgesteld. In de raadsinformatiebrief nr. 2017-40 hebben wij u hierover geïnformeerd.
    Voor alle duidelijkheid treft u bij de stukken een totaaloverzicht van de portefeuilleverdeling 2017 (vanaf 27 juni 2017).
    In de raadsinformatiebrief hebben wij u aangekondigd met een voorstel te komen tot aanpassing van de tijdsbestedingsnorm van de wethouders mevrouw J.N. van Vroonhoven-Kok en de heer E.G.J. van der Want.

    Voorgesteld besluit

    De tijdsbestedingsnorm voor de wethouders J.N. van Vroonhoven-Kok en E.G.J. van der Want met ingang van 27 juni 2017 vast te stellen op 100%.

  8. 8

    Artikel 212 Gemeentewet vereist dat de gemeenteraad een verordening vaststelt met de uitgangspunten van het financiële beleid, het financiële beheer en voor de inrichting van de financiële administratie. De huidige financiële verordening dateert uit 2004 en door de jaren heen zijn wet- en regelgeving veranderd. Zeker met de recente wijzigingen in het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) is het van belang dat de financiële verordening wordt geactualiseerd. Het actualiseren hebben wij als moment aangegrepen goed naar ons financiële beleid te kijken en daar waar nodig aan te passen aan het gewenste financiële beheer. Dit staat of valt met de randvoorwaarde; financiële grip, kunnen kiezen en een onbelaste toekomst voor een volgende generatie. Die randvoorwaarden denken wij te realiseren door in ons beleid regels op te nemen die de transparantie, de toekomstbestendigheid, de eenvoud en de voorzichtigheid van ons financiële handelen bevorderen.

    Bijlagen

    Voorgesteld besluit

    1. De ‘financiële verordening Gemeente Hilversum 2018’ (ex art. 212 GW) vast te stellen en in werking te laten treden per 1 januari 2018;
    2. De ‘financiële verordening gemeente Hilversum’ (12 mei 2004) in te trekken per 1 januari 2018;
    3. De volgende beleidsnota’s in te trekken per 1 januari 2018:
    • Investeringen, waardering en afschrijving (6 juli 2005)
    • Treasurystatuut en reglement (20 februari 2008)
    • Reserves en voorzieningen (12 september 2007)
    • Begroting, begrotingsbeheer en rekening (3 november 2006)
    • Weerstandsvermogen en risicomanagement (8 maart 2007)
    • Lokale Heffingen (15 oktober 2004);
    1. Kennis te nemen van de concept-uitvoeringafspraken financieel beleid gemeente Hilversum 2018;
    2. In te stemmen met de financiële consequenties van voorliggend raadsvoorstel, zoals opgenomen in de concept-kadernota 2017.
  9. 9.a

    De gemeenteraad van Hilversum stelt voor de zomer de kaders vast voor het opstellen van de begroting van het volgende jaar. Voor u ligt de kadernota 2017 die wij als leidraad zullen gebruiken voor de begroting 2018. In deze kadernota wordt de status aangegeven van de politieke speerpunten die in de sterprogramma’s zijn opgenomen en lichten we toe wat we willen bereiken in de resterende collegeperiode en de accenten voor 2018. Na vaststelling van de kadernota blijven de ambities en financiële gezondheid van Hilversum in balans.

    Bijlagen

    Voorgesteld besluit

    1. De Kadernota 2017 vast te stellen;
    2. De begroting 2017 aan te passen, zoals hieronder is aangegeven:
      -voordeel/+ nadeel
      Pr Omschrijving Lasten Baten Saldo
      1 Wonen en leven 770 -16 754
      2 Zorg -46 -2.535 -2.581
      3 Werken 1.490 7 1.496
      4 Bestuur 1.197 6 1.203
      5 Financiën & grondexpl 529 -1.786 -1.256
      Totaal 3.940 -4.324 -384
      (bedragen x € 1.000)
      Inclusief € 3.075.000 aan onttrekkingen en € 679.000 aan stortingen in reserves;
    3. De meerjarenraming 2018-2020 aan te passen, zoals hieronder is aangegeven:
      -voordeel/+ nadeel
      Pr Omschrijving 2018 2019 2020 2021
      1 Wonen en leven 425 -175 510 420
      2 Zorg -2.244 -1.323 -326 -326
      3 Werken 1.424 1.240 1.113 1.063
      4 Bestuur 2.682 2.931 2.620 1.620
      5 Financiën & grondexpl -309 254 7.575 214
      Totaal begrotingswijziging 1.978 2.927 11.492 2.991
      (bedragen x € 1.000)
    4. Besluiten om over te stappen van een gebruikersheffing naar een eigenarenheffing bij de rioolheffing;
    5. Besluiten om het tarief rioolheffing volledig kostendekkend te maken en de kostendekking van het tarief afvalstoffenheffing te verhogen naar ca. 90% (was 85%);
    6. Besluiten om de leegstand voor 100 % te verdisconteren in het OZB-tarief eigenaren niet-woningen.
  10. 9.b

    In deze notitie wordt een prognose van de ontwikkeling van de langlopende schulden gegeven rekening houdende met kadernota 2017 en de ontwikkeling van het Stationsgebied.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de prognose van de schuldenontwikkeling behorende bij de kadernota 2017
  11. 10
    Afscheid raadslid D66: dhr J.L.R. Veltman