Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu

Agendapunten

  1. 2

  2. 2.a

    Bijlagen

  3. 5

    Op grond van de Verordening op de fractieondersteuning 2010 (de verordening) kunnen per fractie vier fractiemedewerkers, verder te noemen ‘commissieleden’ worden benoemd. Deze personen kunnen in de raadscommissies het woord voeren namens hun fractie. De benoeming gebeurt met in achtneming van de procedure die is beschreven in de verordening.

    Voorgesteld besluit

    De heer J.P. Lahaise benoemen als commissielid voor de fractie van de PvdA.

  4. 6

    De heer Kruijswijk Jansen heeft d.d. 9 september 2020 aangegeven ontslag te vragen als lid van de werkgeverscommissie.
    De fractie van het CDA heeft de heer N.G.T. van Voorden voorgedragen voor de invulling van de vacature die hierdoor openvalt. De voordracht is besproken in het presidium van 29 september 2020. Het presidium ondersteunt de voordracht.

    Voorgesteld besluit

    1.    de heer E.J. Kruijswijk Jansen eervol ontslag te verlenen als lid van de werkgeverscommissie;
    2.    de heer N.G.T. van Voorden te benomen als lid van de werkgeverscommissie.

  5. 7

    De eigenaar van Noodweg 32 wil de bestaande woning op het perceel vervangen door een nieuwe moderne woning. Op een andere plek dan de huidige woning. Daarvoor is een omgevingsvergunning aangevraagd. De nieuwbouw is niet in overeenstemming met het bestemmingsplan. Gelet op de ruimtelijke onderbouwing, die met de aanvraag is meegeleverd, kan meegewerkt worden aan het plan. Daarvoor moet een procedure worden gevolgd waarbij de gemeenteraad een ‘verklaring van geen bedenkingen’ afgeeft. Voorstel is een ontwerp-omgevingsvergunning en ontwerp van de verklaring zes weken ter inzage te leggen. In die termijn kunnen zienswijzen worden ingediend. Worden geen zienswijzen ingediend dan is de verklaring van geen bedenkingen definitief en kan de omgevingsvergunning worden verleend.


    Daarnaast is een procedure nodig voor het toestaan van een hoger waarde verkeersgeluid (vanaf de Noodweg). De voorkeurswaarde van 48 dB wordt met 2 dB overschreden op de nieuwe woning. De bevoegdheid om zo'n besluit te nemen hebben burgemeester en wethouders. Voorstel is om de procedure te starten gelijktijdig met de hierboven genoemde ter inzage termijn.

    Voorgesteld besluit

    1. Een ontwerp ‘verklaring van geen bedenkingen’ af te geven voor het bouwplan verplaatsen en nieuwbouw van 1 woning op Noodweg 32.
    2. Vast te stellen dat de ontwerpverklaring ‘definitief’ wordt, indien geen zienswijzen over het plan worden ingediend.
    3. Geen exploitatieplan vaststellen, aangezien de gemeentelijke kosten op een andere wijze zijn gewaarborgd.


    De raadscommissie heeft op 16 september 2020 advies uitgebracht.
    Alle aanwezige fracties adviseren de raad positief.

  6. 8

    Het college heeft in maart 2018 positief gereageerd op het initiatief om (o.a.) het kantoorgebouw op de Oude Torenstraat 1 – 3 te transformeren naar woningbouw. Wens is om het bestaande gebouw te slopen en een nieuw appartementengebouw op te richten. Het voornemen past in de Centrumvisie, maar gebruik ten behoeve van wonen is niet toegestaan volgens het geldende bestemmingsplan ‘Binnenstad 2013’. Om omgevingsvergunning te kunnen verlenen is het nodig het bestemmingsplan te herzien.


    De ontwikkelaar heeft verzocht om de besluiten die nodig zijn voor uitvoering van het project, zoals de bestemmingsplanherziening én de omgevingsvergunning, te ‘coördineren’. In geval van coördineren worden de procedures van de diverse besluiten gecombineerd in één procedure, de Wet ruimtelijke ordening (Wro) biedt hiervoor de mogelijkheid. Het beslissen over het procedureel ‘coördineren van besluiten’ is een bevoegdheid van de raad. Met dit raadsvoorstel vragen wij u hiermee in te stemmen.

    Voorgesteld besluit

    Besluiten de coördinatieregeling volgens artikel 3.30 Wro van toepassing te verklaren op de voorbereiding en bekendmaking van de besluiten met betrekking tot het bestemmingsplan, vergunningen in het kader van de Wabo en mogelijke overige besluiten die nodig zijn voor het project ten behoeve van het realiseren van een appartementengebouw op de gronden ter plaatse van de Oude Torenstraat 1 – 3 te Hilversum.


    De raadscommissie heeft op 16 september 2020 advies uitgebracht.
    Alle aanwezige fracties adviseren de raad positief.

  7. 9

    De gemeente moet haar vastgoedobjecten onderhouden. Hiertoe stellen we periodiek een meerjarige onderhoudsplanning (MOP) op. De raad heeft op 11 november 2015 de huidige MOP met een onderhoudshorizon van 2015 tot en met 2034 vastgesteld voor de periode 2015-2019. We halen deze MOP in dit voorstel verder aan als de huidige MOP 2015-2034.
    De huidige MOP 2015-2034 is in 2019 geactualiseerd. We halen die geactualiseerde MOP in dit voorstel verder aan als de nieuwe MOP 2020-2034.

    Bijlagen

    Voorgesteld besluit

    1. De meerjarige onderhoudsplanning vastgoedobjecten 2020-2034 en de meerjarige onderhoudsplanning sportparken 2020-2029 vast te stellen voor de periode 2020-2029.
    2. Het vereiste onderhoudsniveau voor het raadhuis en de gebouwen van de begraafplaatsen vast te stellen op categorie 2 (hoogwaardig).
    3. Het vereiste onderhoudsniveau voor de overige gebouwen vast te stellen op categorie 3 (sober en doelmatig).
    4. Het vereiste onderhoudsniveau voor de te verkopen gebouwen vast te stellen op categorie 4 (waardebehoud).
    5. Nieuwe onderhoudsvoorzieningen in te stellen voor:
    • culturele huisvesting;
    • sport;
    • jeugd;
    • sluizen, gemalen en openbare recreatie;
    • overig.
    6. De voorzieningen onderhoud raadhuis, stadskantoor en maatschappelijk vastgoed op te heffen, waarbij de saldi worden verdeeld over de nieuwe voorzieningen conform de tabel op pagina 11 van dit voorstel.
    7. Vanuit de exploitatie jaarlijks (per saldo) ten opzichte van de kadernota minder te doteren aan de voorzieningen groot onderhoud, te weten voor 2021 € 109.000, 2022 € 58.000, 2023 € 58.000 en 2024 € 147.000. Dit is al verwerkt in de meerjarenbegroting 2021-2024 die in november aan de raad wordt voorgelegd.
    8. Ten opzichte van de kadernota een aanvullend onderhoudsbudget beschikbaar te stellen voor de te verkopen panden, te weten voor 2021 € 115.000, 2022 € 70.000, 2023 € -84.000 en 2024 € -14.000. Dit is al verwerkt in de meerjarenbegroting 2021-2024 die in november aan de raad wordt voorgelegd.
    9. De begroting 2021, die in november aan de raad wordt voorgelegd, als volgt te wijzigen:
    • verdeling van de saldi van de opgeheven voorzieningen over de nieuw in te stellen voorzieningen conform de tabel op pagina 11 van dit voorstel;
    • budget beschikbaar stellen voor het vanuit de exploitatie (per saldo) extra doteren aan de voorzieningen groot onderhoud voor 2020 ad € 735.000 conform de tabel op pagina 12 van dit voorstel;
    • budget beschikbaar stellen voor een aanvullend onderhoudsbudget voor de te verkopen panden voor 2020 van € 867.000 conform de tabel op pagina 12 van dit voorstel;
    10. De door het college opgelegde geheimhouding op bijlage 1.14 “Exploitatie” conform artikel 25 lid 3 van de Gemeentewet te bekrachtigen.


    De raadscommissie heeft op 24 september 2020 advies uitgebracht.
    HvH, D66, VVD, Grl, CDA, PvdA, HB en DH adviseren de raad positief.
    De overige aanwezige fracties maken een voorbehoud.

  8. 10

    Hierbij bieden wij u de eerste tussenrapportage aan en vragen wij u de begroting aan te passen voor de gemelde financiële gevolgen in de tot en met 2 september 2020 verzonden raadsinformatiebrieven. Het door u reeds vastgestelde begrotingssaldo bedraagt € 1,1 miljoen voordelig (raadsbesluiten t/m augustus 2020). De financiële wijzigingen van de RIB’s resulteren in een nadeel van € 2,1 miljoen, waardoor het saldo van de begroting 2020 € 1,0 miljoen nadelig wordt. De verwachting is dat deze na de raadsvergadering van september en oktober verslechterd en € 2,7 miljoen zal worden.
    De geactualiseerde financiële impactanalyse over de Covid-19 risico’s is, naast de gebruikelijke bijlagen, aan deze rapportage toegevoegd. Op basis van die impactanalyse wordt voorgesteld de Covid-19 reserve nu niet aan te vullen, wat in deze tussenrapportage kort wordt toegelicht.

    Bijlagen

    Voorgesteld besluit

    De begrotingswijziging 2020 conform de tabel in het voorstel (€ 13.771.000 hogere lasten, € 7.764.000 hogere baten, nadelig saldo van € 6.007.000) vast te stellen.


    De raadscommissie heeft op 17 september 2020 advies uitgebracht.
    Alle aanwezige fracties adviseren de raad positief.

  9. 11

    Naar aanleiding van de commissievergadering van 16 september jl. hierbij het aangepaste voorstel en zienswijze.


    De Veiligheidsregio’s Gooi en Vechtstreek en Flevoland hebben voor het eerst een gezamenlijk risicoprofiel en beleidsplan aan de deelnemende gemeenten voorgelegd. In het risicoprofiel staan potentiële risico’s in beide regio’s benoemd; het beleidsplan beschrijft hoe deze risico’s zo goed mogelijk voorkomen en/of bestreden kunnen worden. De veiligheidsregio legt beide plannen voor zienswijzen voor aan de deelnemende gemeenteraden.


    De raadscommissie heeft op 16 september 2020 advies uitgebracht.
    De SP maakt een voorbehoud.
    De overige aanwezige fracties adviseren de raad positief.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    03. VVD (5), 08. SP (2), 01. Hart voor Hilversum (7), 02. D66 (6), 04. GroenLinks (5), 05. CDA (4), 06. ChristenUnie (2), 07. PvdA (2), 09. Leefbaar Hilversum (1), 10. Hilversums Belang (1), 11. Democraten Hilversum (1)

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van het regionale risicoprofiel 2020 en het regionaal beleidsplan 2021-2024 van de veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek;
    2. Middels bijgaande brief zienswijze kenbaar te maken aan het bestuur van de veiligheidsregio.

    25a. Moties

    Titel
    M20-075 Dekking veiligheidsregio's
  10. 11.a

    Stemuitslag

    voor 25%
    tegen 75%
    voor
    08. SP (2), 01. Hart voor Hilversum (3), 02. D66 (1), 07. PvdA (2), 09. Leefbaar Hilversum (1)
    tegen
    03. VVD (5), 01. Hart voor Hilversum (4), 02. D66 (5), 04. GroenLinks (5), 05. CDA (4), 06. ChristenUnie (2), 10. Hilversums Belang (1), 11. Democraten Hilversum (1)
  11. 12

    Periodiek dient de Algemene plaatselijke verordening Hilversum (verder: APV) tegen het licht gehouden te worden en waar nodig geactualiseerd te worden. Gebleken is dat de APV op een aantal punten aanpassing behoeft zodat deze beter past bij de wensen en visie van de gemeente Hilversum. Alle wensen c.q. suggesties zijn onderzocht en waar mogelijk meegenomen in dit voorstel.  Tot slot zijn er een aantal (juridisch) technische aanpassingen.
    Voorstaande heeft geresulteerd in dit voorstel om de APV op 38 punten te wijzigen. Hiervan zijn 6 nieuwe artikelen, 3 vervallen artikelen, 12 overige wijzigingen en 17 juridisch technische wijzingen.

    Voorgesteld besluit

    De voorgestelde wijzigingen van de Algemene plaatselijke verordening Hilversum 2010 vast te stellen conform bijgaand Raadsbesluit.


    De raadscommissie heeft op 16 september 2020 advies uitgebracht.
    DH, CU, SP en PvdA maken een voorbehoud.
    De overige aanwezige fracties adviseren de raad positief.

    25b. Toezeggingen

    Titel
    T20-077 Overlast laden en lossen op centrumring
  12. 12.a

    25a. Moties

    Titel
    M20-078 Verkeersbesluiten verbod laden en lossen op de binnen- en buitenring in de ochtendspits
  13. 12.b

    Stemuitslag

    voor 58%
    tegen 42%
    voor
    03. VVD (6), 08. SP (2), 01. Hart voor Hilversum (5), 05. CDA (4), 07. PvdA (2), 09. Leefbaar Hilversum (1), 11. Democraten Hilversum (1)
    tegen
    01. Hart voor Hilversum (1), 02. D66 (6), 04. GroenLinks (5), 06. ChristenUnie (2), 10. Hilversums Belang (1)

    25a. Moties

    Titel
    M20-085 Mondelinge motie: Ophalen huisvuil niet in de ochtendspits op de binnen- en buitenring
  14. 13

    Op 25 februari 2020 heeft het college besloten het ontwerpbestemmingsplan ‘Stationsgebied 2020’, inclusief het bijbehorende ontwerp-beeldkwaliteitsplan, vrij te geven voor het indienen van zienswijzen.
    De plannen hebben 6 weken ter inzage gelegen. De ingekomen reacties zijn van een antwoord voorzien.
    Beide plannen kunnen nu aan de raad ter vaststelling worden voorgelegd.

    Stemuitslag

    voor 92%
    tegen 8%
    voor
    03. VVD (6), 01. Hart voor Hilversum (7), 02. D66 (5), 04. GroenLinks (5), 05. CDA (4), 06. ChristenUnie (2), 07. PvdA (2), 09. Leefbaar Hilversum (1), 10. Hilversums Belang (1)
    tegen
    08. SP (2), 11. Democraten Hilversum (1)

    Voorgesteld besluit

    1. De ‘Zienswijzennota ontwerpbestemmingsplan ‘Stationsgebied 2020’ en ‘ontwerp-beeldkwaliteitsplan
    Stationsgebied Hilversum’’ vast te stellen;
    2. De medeondertekenaars van de zienswijze van reclamant 5 niet ontvankelijk te verklaren;
    3. De ‘Wijzigingennota ontwerpbestemmingsplan ‘Stationsgebied 2020’ en ‘ontwerp-beeldkwaliteitsplan
    Stationsgebied Hilversum’’ vast te stellen;
    4. Geen exploitatieplan vast te stellen ten behoeve van het bestemmingsplan ‘Stationsgebied 2020’;
    5. Het bestemmingsplan ‘Stationsgebied 2020’, overeenkomstig de geometrisch bepaalde planobjecten als
    vervat in het GML-bestand NL.IMRO.0402.11bp08stationplein-va01, met bijbehorende bestanden,
    gewijzigd vast te stellen overeenkomstig de Wijzigingennota, zoals bedoeld onder 3;
    6. Het beeldkwaliteitsplan ‘Stationsgebied Hilversum’ gewijzigd vast te stellen overeenkomstig de
    Wijzigingennota, zoals bedoeld onder 3, als toetsingskader voor omgevingsvergunningaanvragen op het
    gebied van welstand;
    7. De door het college opgelegde geheimhouding op bijlagen 6 en 7 conform artikel 25 lid 3 van de
    Gemeentewet te bekrachtigen.


    De commissie heeft op 28 september 2020 advies uitgebracht.
    De fracties van de PvdA en DH adviseren een extra commissiebehandeling te plannen en maken een voorbehoud voor de raadsbehandeling, die wat hen betreft met debat zal plaatsvinden. Ook LH vindt het voorstel niet rijp voor de raad en adviseert negatief (met debat inde raad). De overige woordvoerders achten het stuk rijp voor behandeling in de raad, waarbij de VVD en GrL positief adviseren en de andere fracties een voorbehoud maken.

    25a. Moties

    Titel
    M20-074 Onderzoek tweerichtingsverkeer Schapenkamp
  15. 13.a

    Stemuitslag

    voor 89%
    tegen 11%
    voor
    03. VVD (6), 08. SP (2), 01. Hart voor Hilversum (7), 02. D66 (4), 04. GroenLinks (5), 05. CDA (4), 06. ChristenUnie (1), 07. PvdA (2), 09. Leefbaar Hilversum (1), 10. Hilversums Belang (1)
    tegen
    02. D66 (2), 06. ChristenUnie (1), 11. Democraten Hilversum (1)
  16. 13.c

    Stemuitslag

    voor 11%
    tegen 89%
    voor
    07. PvdA (2), 09. Leefbaar Hilversum (1), 11. Democraten Hilversum (1)
    tegen
    03. VVD (6), 08. SP (2), 01. Hart voor Hilversum (7), 02. D66 (6), 04. GroenLinks (5), 05. CDA (4), 06. ChristenUnie (2), 10. Hilversums Belang (1)
  17. 13.d

    25a. Moties

    Titel
    M20-074 Onderzoek tweerichtingsverkeer Schapenkamp
  18. 13.e

    25a. Moties

    Titel
    M20-077 Beperking geluidsoverlast verlegde centrumring
  19. 13.f

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    03. VVD (6), 08. SP (2), 01. Hart voor Hilversum (7), 02. D66 (6), 04. GroenLinks (5), 05. CDA (4), 06. ChristenUnie (2), 07. PvdA (2), 09. Leefbaar Hilversum (1), 10. Hilversums Belang (1), 11. Democraten Hilversum (1)

    25a. Moties

    Titel
    M20-081 Innovatief groen moet je doen
  20. 14

    Inhoud
    Het beleid voor de inzameling en verwerking van huishoudelijk afval is een wettelijke taak van gemeenten, die deze taak in onze regio hebben overgedragen aan de regio Gooi en Vechtstreek. In de beeldvormende sessie van 6 november 2019 is gesproken over de evaluatie van het huidige beleid, Van Afval Naar Grondstof (2015-2020). Dit als opmaat voor het opstellen van nieuw beleid voor de komende vijf jaar. Regionaal zijn daarvoor nu de vraagstukken geformuleerd en is een startmemo opgesteld. Het betreft de vraag volgens welk ontwikkelscenario in de toekomst vorm wordt gegeven aan de doorontwikkeling van de afvalinzameling en verwerking (scenario A of B) en de systeemkeuzes Diftar en voor- of nascheiding PMD. Tenslotte zijn een aantal koppelkansen benoemd die kunnen worden gewogen of aangevuld.  Elke keuze heeft effect op drie aspecten; duurzaamheid, dienstverlening en kosten.


    Besluitvormingsproces raadsvoorstel in de regiogemeenten
    De volgende stap in het regionale proces is om de gemeenteraden van de zeven deelnemende gemeenten te vragen richting te geven in de beleidskeuzes door middel van besluitvorming. Dit in nauwe afstemming met de werkgroep Verbetering besluitvorming Regio en vanuit het streven naar informatiesymmetrie in de regio. Regionaal is de volgende planning afgesproken met de bestuurlijke trekkers (Joost Boermans, Bert Rebel en Barbara Boudewijse)
    17 augustus PFHO waarin de proceswijziging en het concept raadsvoorstel informerend wordt besproken
    25 augustus Concept raadsvoorstel bespreken in de colleges ter voorbereiding PFHO
    27 augustus (26, 27 of 28 aug) PFHO besluitvormend
    1 september Vaststellen raadsvoorstel in de colleges en doorgeleiding raden
    11 september Regiopodium
    September -oktober consultatie raden.

    Voorgesteld besluit

    1. Het startmemo Grondstoffenvisie en de beschrijving van vraagstukken in dit voorstel ter kennisgeving aannemen
    2. Richting geven aan de uitwerking van een aantal vraagstukken in de nieuwe Grondstoffenvisie waarbij wordt gekozen voor;
    a. Ontwikkelperspectief B waarbij primair wordt gestuurd op duurzaamheidsprestaties van de afzonderlijke stromen afgezet tegen de kosten en gewenste dienstverlening waarbij ook maatschappelijke meerwaarde wordt meegewogen en secundair wordt gestuurd op % afvalscheiding totaal
    b. De keuze tussen bronscheiding of nascheiding PMD wordt afgewogen in 2022 op basis van de actuele informatie op dat moment, en te koppelen aan de afloop of verlenging van het contract restafval
    c. Op dit moment niet te kiezen voor invoering van DIFTAR ter bevordering van de afvalscheiding
    d. In te zetten op de koppelkansen en slimme verbindingen zoals beschreven in het Startmemo Grondstoffenvisie en dit voorstel.


    De raadscommissie heeft op 24 september 2020 advies uitgebracht.
    GrL en HB adviseren de raad positief.
    De overige aanwezige fracties maken een voorbehoud.

  21. 15

    Voorgesteld besluit

    Voorstel
    1. Kennis te nemen van de voorstellen vanuit de regionale werkgroep met raadsleden tot verbetering van
    de besluitvorming met de gemeenteraden rond de RSA opgaven overeenkomstig het advies nr.
    20.0003241
    2. genoemde adviezen te onderschrijven inclusief de door de griffiers aangedragen toevoeging
    3. Commitment te vragen aan alle betrokken gremia om hier uitvoering aan te geven.


    De raadscommissie heeft op 1 oktober 2020 advies uitgebracht.
    De fracties van HvH, DH, PvdA en CU adviseren de raad positief.
    De overige aanwezige fracties maken een voorbehoud.

  22. 16
    Vragen aan het college
  23. 17

    Stemuitslag

    voor 75%
    tegen 25%
    voor
    03. VVD (6), 08. SP (2), 01. Hart voor Hilversum (1), 02. D66 (3), 04. GroenLinks (5), 05. CDA (4), 06. ChristenUnie (2), 07. PvdA (2), 10. Hilversums Belang (1), 11. Democraten Hilversum (1)
    tegen
    01. Hart voor Hilversum (6), 02. D66 (3)

    25a. Moties

    Titel
    M20-070 Verstrek mondkapjes aan voedselbank
  24. 18

    Stemuitslag

    voor 22%
    tegen 78%
    voor
    08. SP (2), 06. ChristenUnie (2), 07. PvdA (2), 10. Hilversums Belang (1), 11. Democraten Hilversum (1)
    tegen
    03. VVD (6), 01. Hart voor Hilversum (7), 02. D66 (6), 04. GroenLinks (5), 05. CDA (4)

    25a. Moties

    Titel
    M20-072 Milieuzones
  25. 19

  26. 20

    25a. Moties

    Titel
    M20-080 Meer data in het dashboard sociaal domein

    25b. Toezeggingen

    Titel
    T20-078 Informatie Follow the Money inzake sociaal domein