- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- G.M. van den Top
Uitzending
Agendapunten
-
1
Bijlagen
-
2
Bijlagen
-
2.a
Bijlagen
-
2.b
Bijlagen
-
3
Bijlagen
-
4
Bijlagen
-
5
De VNG heeft in 2019 een modelverordening rechtspositie raads- en commissieleden opgesteld. In 2024 hebben hier aanpassingen op plaatsgevonden naar aanleiding van wijzigingen in het Rechtspositiebesluit. De wetswijzigingen zijn doorgevoerd in voorliggende verordening.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De Verordening rechtspositie raads- en commissieleden gemeente Hilversum, 2025 vast te stellen.
Dit onderwerp is rechtstreeks geagendeerd voor de raad.
-
6
De raad heeft bij besluit van 11 december 2024 de prioriteitenagenda vastgesteld tot en met september 2025.
Nu is het college gevraagd om bij de vergaderonderwerpen, die in de prioriteitenagenda staan van september 2025 tot en met december 2025, een advies te geven over de behandelwijze van die onderwerpen.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De bijgevoegde prioriteitenagenda als basis te gebruiken voor de agenda’s van de vergadercycli van september 2025 tot en met december 2025, waarbij het college eventuele wijzigingen voorlegt aan het presidium;
- het college opdracht te geven voor de onderwerpen als (large) aangeduid een BVS te organiseren en deze op te nemen in de BVS-planning;
- de agendacommissie te adviseren over de onderwerpen die zijn opgenomen m.b.t. de tijdsbepaling en behandelwijze in de commissie door middel van de aanduiding small, medium of large.
Dit onderwerp is rechtstreeks geagendeerd voor de raad.
-
7
Het betreft hier een technische aanpassing van de verordening om rechtmatig over te kunnen gaan op uitvoering in lijn met het vastgestelde Integraal Huisvestingsplan Onderwijshuisvesting.
Dit voorstel betreft de vaststelling van de Verordening Materiële en Financiële Gelijkstelling Hilversum 2025, inclusief de bijbehorende bijlage over de Monumentale Schoolgebouwen. De geactualiseerde regeling voorziet in een structurele gemeentelijke vergoeding voor het reguliere onderhoud aan schoolgebouwen die zijn ingeschreven in het Monumentenregister of als beschermd stads- en dorpsgezicht zijn aangewezen.
Het onderhoud van monumentale schoolgebouwen is gemiddeld 30% duurder dan dat van niet-monumentale schoolgebouwen. Om tegemoet te komen in de extra kosten die gepaard gaan met dit onderhoud, wordt deze regeling ingevoerd. Het doel is om het behoud van de monumentale schoolgebouwen als onderwijslocaties op lange termijn te waarborgen, zonder dat schoolbesturen in financiële problemen komen door de hogere onderhoudskosten. Tevens bleken een aantal artikelen in de verordening die dateert uit 2012 verouderd, deze is daarom geactualiseerd. Een ‘was/wordt’ versie is bijgevoegd.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De verordening ‘materiële en financiële gelijkstelling Hilversum 2025’ vast te stellen en in werking te laten treden per 9 juli 2025.
- De huidige verordening ‘materiële en financiële gelijkstelling Hilversum 2012’ in te trekken met ingang van de inwerkingtreding van de nieuwe verordening.
- De nieuwe verordening te laten vervallen per 31 december 2026.
- De in de bijlagen opgenomen klokurenvergoeding en monumentenregeling om te zetten naar reguliere subsidieregelingen conform het subsidiebeleid van de gemeente Hilversum voor 1 januari 2027.
Dit onderwerp is rechtstreeks geagendeerd voor de raad.
-
8
De initiatiefnemer is voornemens de bedrijfsbebouwing aan Achter St. Vitus 3 en 11 in Hilversum te slopen en hier elf woningen te realiseren. Dit gaat om zeven grondgebonden woningen en vier gestapelde woningen (sociale huurwoningen). De voormalige bedrijfswoning (nr. 3) wordt van functie gewijzigd naar een burgerwoning. Op deze locatie was in het verleden een magnesiethandel gevestigd, waarvan de bedrijfsactiviteiten inmiddels zijn beëindigd. Een zodanig zware bedrijfsactiviteit past niet meer in dit binnenstedelijke woonmilieu, nabij een ov-knooppunt. Om het woon- en leefklimaat van deze buurt te verbeteren vindt transformatie naar een woonfunctie plaats. Om hiertoe over te kunnen gaan, gaat het college een anterieure overeenkomst aan waarin kostenverhaal is verzekerd en afspraken zijn gemaakt over (onder meer) de woningen en zelfbewoning.
De activiteit voldoet blijkens de motivering (de toelichting op de aanvraag) aan een evenwichtige toedeling van functies aan locaties (voorziet in een aanvaardbaar woon- en leefklimaat). Daardoor kan de omgevingsvergunning (voor de BOPA) worden verleend.Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het college te adviseren om de omgevingsvergunning voor de realisatie van vier sociale huurwoningen en zeven woningen af te geven alsmede de functiewijziging van bedrijfswoning naar woning te vergunnen.
De commissie Ruimtelijke Ordening en Projecten heeft op 25 juni advies uitgebracht.
De woordvoerders adviseren het onderwerp zonder debat in de raad te agenderen. De VVD overweegt een amendement in te dienen en zal in dat geval bij het vaststellen van de raadsagenda om overheveling van het onderwerp naar de debatpunten vragen. -
9
Met dit voorstel wordt de raad op de hoogte gesteld van de startnotitie PHP 2026 - 2029 en de zienswijze hierop die door het college aan de raad wordt voorgesteld ter vaststelling. Nadat de startnotitie Preventie en Handhavingsplan Alcohol en Middelen 2026-2029 ter inzage heeft gelegen in de regio (incl. Eemnes) zal het nieuwe Preventie en Handhavingsplan worden voorbereid. Eind 2025 zal het definitieve PHP ter vaststelling aan de gemeenteraden worden aangeboden. In Hilversum zal dit naar verwachting in de raad van 10 december 2025 zijn.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De bijgevoegde zienswijze op de Startnotitie Preventie- en Handhavingsplan Alcohol en Middelen 2026 t/m 2029 vast te stellen en deze kenbaar te maken aan de Regio Gooi en Vechtstreek
De commissie Zorg, Welzijn en Samenleving heeft op 25 juni 2025 advies uitgebracht.
De commissie adviseert om het onderwerp te agenderen als debatstuk voor de raadsvergadering van 9 juli. De onderwerpen voor debat zijn een betere uitwerking van de verdeling van zorg (GL) en de verantwoordelijkheid van de ouders (VVD). Ook de CU geeft aan het onderwerp mee terug te nemen naar de fractie. -
10
De Beleidsagenda Gezondheid 2025-2030“ Gezondheid Verbindt” vertaalt het streven van de gemeente Hilversum om een gezonde gemeente te zijn voor al haar inwoners naar een integrale beleidsagenda. Dit sluit aan op de doelstelling om ‘sociaaleconomische- en gezondheidsverschillen binnen de gemeente te verkleinen’ uit de Omgevingsvisie 2040. Zoals vastgesteld in de Startnotitie Beleidsagenda Gezondheid is het uitgangspunt van het gezondheidsbeleid dat van ‘gezondheid in en voor al het beleid’. Hiervoor is gekozen omdat gezondheid grotendeels wordt bepaald door externe factoren, zoals bestaanszekerheid, leefomgeving, opleidingsniveau en sociale relaties.
Om gezondheid te versterken is dan ook integrale inzet nodig vanuit verschillende beleidsvelden. De beleidsagenda zorgt daarom voor een gezamenlijke visie en aanpak die domeinoverstijgend is, aan de hand van 7 actielijnen:
- Preventie en gezonde leefstijl;
- Mentale gezondheid;
- Bestaanszekerheid in relatie tot gezondheid;
- Versterken gemeenschappen in relatie tot gezondheid;
- Toekomstbestendige zorg en ondersteuning;
- Leefomgeving en gezondheid;
- Gemeente Hilversum als gezonde organisatie.
De belangrijkste inhoudelijke kaders voor dit beleid zijn, naast de Omgevingsvisie, het Coalitieakkoord en de Visie Sociaal Domein.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De Beleidsagenda Gezondheid 2025 – 2030 vast te stellen, die gebaseerd is op de door de gemeenteraad vastgestelde Startnotitie Beleidsagenda Gezondheid
De commissie Zorg, Welzijn en Samenleving heeft op 25 juni 2025 advies uitgebracht.
De commissie adviseert om het onderwerp te agenderen als debatstuk voor de raadsvergadering van 9 juli. De onderwerpen van debat zijn scholen (GL en PvdA) en preventieve tandzorg (GL). Daarnaast overweegt de CU een motie in te dienen over schone lucht en houtstook. -
11
De Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningschap Tomingroep (hierna: Schap of Tomin) stuurt jaarlijks de conceptbegroting naar alle deelnemende gemeenten ter kennisneming. De gemeenteraden kunnen hier een zienswijze op geven. De begroting voor 2026 van Tomin laat zien dat de financiele positie verder verslechtert. In de zienswijze uiten we hierover onze zorgen en vragen we het algemeen bestuur, de directie en de raad van commissarissen zich te concentreren op oplossingen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Bijgaande “Zienswijze op conceptbegroting 2026 Werkvoorzieningsschap Tomingroep” vast te stellen en deze in te dienen bij het Algemeen Bestuur van Tomin.
2. Kennis te nemen van de conceptjaarstukken 2024 Werkvoorzieningsschap Tomingroep
De commissie Zorg, Welzijn en Samenleving heeft op 25 juni 2025 advies uitgebracht.
CDA geeft aan het voortouw te willen nemen om met een amendement te komen om de zienswijze verder aan te scherpen. Hij geeft aan hier hulp bij nodig te hebben bij de rest van de raad. -
12
In de commissie Zorg, Welzijn en Samenleving van 11 september 2024 is de toezegging gedaan om voor de zomer van 2025 een visie op te stellen over arbeidsontwikkeling en de rol die een sociaal ontwikkelbedrijf daarbij speelt. In bijgaande visie is uitvoering gegeven aan deze opdracht, waarbij tevens een aantal toekomstscenario's wordt voorgesteld om nader te gaan onderzoeken.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Bijgaande visie op "Arbeidsontwikkeling en de rol van een sociaal ontwikkelbedrijf" vast te stellen.
2. De drie toekomstscenario’s, zoals die in “Visie op arbeidsontwikkeling en de rol van een sociaal ontwikkelbedrijf” staan opgenomen, verder te onderzoeken
De commissie Zorg, Welzijn en Samenleving heeft op 25 juni 2025 advies uitgebracht.
De commissie adviseert om het onderwerp te agenderen als debatstuk in de raadsvergadering van 9 juli, om het te hebben over de knelpunten. GL geeft aan een amendement te overwegen om de knelpunten aan te scherpen. -
13
Het college heeft in het verleden (2019, 2022) toezeggingen gedaan over mogelijke ruimtelijke ontwikkelingen op het perceel aan de Bergweg, de voormalige NCRV-locatie. Deze afspraken zijn nu omgezet in een Planuitwerkingskader (verder: PUK) Bergweg (voormalige NCRV-locatie).
Inhoudelijk wordt in het PUK weergegeven welke kansen en randvoorwaarden de gemeente ziet om op deze locatie wonen en werken te combineren, wanneer blijkt dat ergebrek is aan passende verhuur ten behoeve van werken. Een goede inpassing van deze combinatie van functies, kan de ruimtelijke kwaliteit versterken van deze plek. Om die redenen staat het college positief ten opzichte van de gemaakte afspraken. Waarbij het college wil benadrukken, dat het huidige gebruik voortzetten, ook tot de mogelijkheden behoort. De raad wordt gevraagd het PUK Bergweg (voormalige NCRV-locatie) vast te stellen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het Planuitwerkingskader (PUK) Bergweg (voormalige NCRV-locatie) vast te stellen als onderzoeksopgave voor het opstellen van een Locatieontwikkelplan door de initiatiefnemer.
De commissie Ruimtelijke Ordening en Projecten heeft op 25 juni advies uitgebracht.
De woordvoerders adviseren het onderwerp met debat in de raad te agenderen. Dit, vanwege het gelopen proces, de vraag of hier omzetting naar bestemming wonen wenselijk is en of dat niet in concretere afspraken moet worden vastgelegd.
-
14
Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. Hierdoor is het nodig om de vigerende Monumentenverordening Hilversum 2016 aan te passen. Er worden in de Omgevingswet andere termen gebruikt en er moet naar de nieuwe wet verwezen worden voor de juiste juridische basis van de verordening.
Op verzoek van college en raad is opnieuw gekeken naar het proces tot aanwijzing van een gemeentelijke monument. In de voorliggende verordening is de mogelijkheid voor het college om hiertoe nadere regels vast te stellen toegevoegd en zijn daarin de indieningsvereisten voor een verzoek van derden tot aanwijzing van een gemeentelijk monument aangescherpt. Daarnaast is in de toelichting van de verordening het proces tot aanwijzing en de juridische onderbouwing daarvan verder uitgelegd.
De voorliggende Erfgoedverordening is deels gebaseerd op de nieuwe modelverordening van de VNG. Door inwerkingtreding van de Erfgoedwet is deze anders van opzet geworden dan de huidige Monumentenverordening.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De Erfgoedverordening Hilversum 2025 als volgt vast te stellen, onder gelijktijdige intrekking van de Monumentenverordening Hilversum 2016
De commissie Ruimtelijke Ordening en Projecten heeft op 25 juni 2025 advies uitgebracht.
De woordvoerders adviseren het onderwerp zonder debat in de raad te agenderen. De VVD overweegt een amendement in te dienen en zal in dat geval bij het vaststellen van de raadsagenda om overheveling van het onderwerp naar de debatpunten vragen.
Naar aanleiding van de behandeling in de commissie is het raadsvoorstel gewijzigd.
Het betreft een technische wijziging. In de toelichting is art. 7 over de voorbescherming verwijderd en aangepast aan de spoedprocedure. Verder is in de toelichting de nummering vanaf art. 11 correct gemaakt. -
15
De Regio Gooi en Vechtstreek (Regio GV) biedt verschillende producten aan van de planning & control cyclus. Over het voorstel resultaatbestemming 2024 en de ontwerp programmabegroting 2026-2029 kan de gemeenteraad een zienswijze indienen. De jaarstukken 2024 worden ter kennisname aangeboden.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Kennis te nemen van de concept Jaarrekening 2024 van de Regio Gooi en Vechtstreek, het voorstel resultaatbestemming 2024 van de Regio Gooi en Vechtstreek en de ontwerp programmabegroting 2026-2029 van de Regio Gooi en Vechtstreek.
- Bijgaande zienswijze op de ontwerp programmabegroting 2026-2029 en het regionaal voorstel resultaatbestemming 2024 vast te stellen en deze kenbaar te maken bij de Regio Gooi en Vechtstreek.
De commissie Bestuur en Economie heeft op 2 juli 2025 advies uitgebracht.
De commissie adviseert in meerderheid het raadsvoorstel te agenderen met debat, waarbij het debat zich uitsluitend zou moeten richten op voorliggende amendementen en/of moties. -
16
Het presidium heeft op 20 mei jl. een voorstel tot het vaststellen van een spreektijdenregeling besproken, dat is gebaseerd op het advies van de werkgroep die zich met de actualisering van het RvO heeft bezig gehouden. Bij dat advies is overwogen: Iedereen hecht er aan om ook kleinere fracties een hoorbare stem te geven. Daarom is gezocht naar het grootst mogelijke vaste deel van de spreektijd (het fractie-deel), dat in de bijgevoegde berekening uitkomt op 12 minuten (bij het bestaan van 11 fracties).
Tegelijkertijd heeft de kiezer de grootte van de fracties bepaald en dat mag volgens de werkgroep meegewogen worden.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- een spreektijdenregeling vast te stellen, zoals in de bijlage is berekend, met een fractie-deel en een zetel-deel. Dit komt nu (met 11 fracties) uit op 12 minuten per fractie + 1 minuut per raadslid;
- als onderdeel van de spreektijdenregeling vast te stellen dat, als zich één of meer raadsleden afsplitsen en een eigen fractie vormen, het fractie-deel van de spreektijd naar rato wordt verdeeld tussen de oude en de nieuwe fractie. Bovenop het fractie-deel komt het zetel-deel van de spreektijd (van 1 minuut per raadslid);
- dat deze spreektijdenregeling ingaat bij de eerste raadsvergadering na het zomerreces van 2026.
De commissie Bestuur en Economie heeft op 2 juli 2025 advies uitgebracht.
Een aanzienlijk deel van de fracties geeft na beraadslaging aan eerst binnen de eigen fractie tot een definitieve standpuntbepaling te willen komen. De fracties van VVD, D66 en GroenLinks geven aan het raadsvoorstel te steunen. De fractie van het CDA geeft aan tegen te zullen stemmen, tenzij er een na tevredenheid geamendeerd conceptbesluit ter besluitvorming voorligt. -
17
In 2024 is op initiatief en onder begeleiding van de Vereniging van Rekenkamers (VVR) onderzoek gedaan naar het toezicht op en de handhaving van de energiebesparingsplicht van bedrijven en instellingen en de bijbehorende informatieplicht. De Rekenkamer Hilversum heeft van februari 2024 t/m mei 2024 deelgenomen aan dit zogeheten DoeMee-onderzoek, net als 96 andere gemeenten en 12 provincies. Omdat dit landelijke onderzoek te weinig informatie opleverde die specifiek voor Hilversum van toepassing was, heeft de rekenkamer aanvullende vragen gesteld aan de ambtelijke organisatie. Op basis van deze aanvullende informatie heeft de rekenkamer een notitie opgesteld die voor bestuurlijke wederhoor is aangeboden. De rekenkamer heeft op basis van de bevindingen twee aanbevelingen geformuleerd welke nu ter besluitvorming aan u voorliggen
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De aanbevelingen van de rekenkamer aan het college over te nemen en het college opdracht te geven deze uit te voeren.
2. De aanbeveling van de rekenkamer aan de raad over te nemen en de uitvoering hiervan bij het presidium neer te leggen.
De commissie Duurzaamheid en Bereikbaarheid heeft op 2 juli 2025 advies uitgebracht.
Alle aanwezige fracties adviseren zonder debat naar de raad. Mogelijk wordt een amendement ingediend. Deze kan zonder debat worden behandeld. -
18
De gemeenteraad van Hilversum heeft jaarlijks de mogelijkheid om een zienswijze op te stellen over de jaarstukken en begroting van de stichting Goois Natuurreservaat (GNR). Zowel de jaarrekening 2024 als de begrotingswijziging 2025 leiden niet tot een hogere bijdrage van de gemeente Hilversum aan het GNR. Voor de begroting 2026 geldt dat er een indexatie plaatsvindt in lijn met de de landelijk gehanteerde indexcijfers. In bijgaande zienswijze is de toon positief.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Bijgaande zienswijze vast te stellen en kenbaar te maken bij Stichting Goois Natuurreservaat.
De commissie Duurzaamheid en Bereikbaarheid heeft op 2 juli 2025 advies uitgebracht.
Alle aanwezige fracties adviseren zonder debat naar de raad. Mogelijk wordt een amendement ingediend. Deze kan zonder debat worden behandeld. -
19
In de 2e Wijziging Verordening Parkeerbelastingen 2025 passen we twee dingen aan: 1) het parkeerregime op het Arenapark en 2) het parkeren met de gehandicaptenparkeerkaart. Op het Arenapark is op 1 november 2024 betaald parkeren ingevoerd. Eind oktober 2024 hebben we gecommuniceerd over een tijdelijke maatregel voor sportverenigingen op het Arenapark om gebruikers van de sportvoorzieningen tegemoet te komen. We nemen nu een definitieve maatregel door het parkeertarief naar beneden bij te stellen. Het tarief wordt 1/3e van het huidige tarief (was € 2,90 per uur en € 17,30 per dag, wordt € 0,97 per uur en € 5,77 per dag). We laten het tarief groeien, zodat het op 1 januari 2030 weer gelijk is aan het huidige tarief.
In het Parkeerbeleid 2023 hebben we vastgesteld dat de gehandicaptenparkeerkaart gedigitaliseerd wordt. Via dit raadsvoorstel passen we de Verordening Parkeerbelastingen aan. Hiermee wordt het mogelijk om via een digitale gehandicaptenparkeerkaart aan de belastingplicht te voldoen. Na de zomer
van 2025 zullen we de houders van een gehandicaptenparkeerkaart per brief informeren over de digitale gehandicaptenparkeerkaart, hoe zij deze kunnen aanvragen en vanaf wanneer de fysieke gehandicaptenparkeerkaart niet meer geldig is op fiscale parkeerplaatsen. Om te voorkomen dat houders van een gehandicaptenparkeerkaart voor bestuurders elke keer een parkeeractie moeten starten via de digitale app, maken we het mogelijk om onbeperkt gratis te parkeren in Hilversum met de digitale gehandicaptenparkeerkaart.Bijlagen
Voorgesteld besluit
De 2e wijziging Verordening op de heffing en de invordering van de Parkeerbelastingen 2025 vast te stellen.
De commissie Duurzaamheid en Bereikbaarheid heeft op 2 juli 2025 advies uitgebracht.
De fracties HvH, VVD, GrL, het CDA, DH, PvdA en Fr Lahaise adviseren positief zonder debat.
De fracties D66, SP en Fr. Durlacher adviseren met debat.
De CU fractie is negatief over beslispunt 1 en positief over beslispunt 2, met debat.
Met debat naar de raad. -
20Vragen aan het college