- Locatie
Digitaal via Zoom
- Voorzitter
- H.R. Jaarsma
- Toelichting
-
Onderwerpen:
Portefeuille Ruimtelijke Ordening:- Ontwerpverklaring van geen bedenkingen bouwplan nieuwbouw/verplaatsing woning Noodweg 32
- Coördinatiebesluit procedures bouwinitiatief Oude Torenstraat 1
Portefeuille Veiligheid & Openbare Orde
- Voorstel en zienswijze regionaal risicoprofiel en beleidsplan Veiligheidsregio's Gooi en Vechtstreek en Flevoland
- Voorstel wijziging APV
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1
Bijlagen
-
2
Bijlagen
-
3
Bij dit onderdeel komt een inspreker, die het woord voert over een niet geagendeerd onderwerp (gebied 1221).
Bijlagen
25b. Toezeggingen
Titel T20-069 Koersdocument van de regio -
4
De eigenaar van Noodweg 32 wil de bestaande woning op het perceel vervangen door een nieuwe moderne woning. Op een andere plek dan de huidige woning. Daarvoor is een omgevingsvergunning aangevraagd. De nieuwbouw is niet in overeenstemming met het bestemmingsplan. Gelet op de ruimtelijke onderbouwing, die met de aanvraag is meegeleverd, kan meegewerkt worden aan het plan. Daarvoor moet een procedure worden gevolgd waarbij de gemeenteraad een ‘verklaring van geen bedenkingen’ afgeeft. Voorstel is een ontwerp-omgevingsvergunning en ontwerp van de verklaring zes weken ter inzage te leggen. In die termijn kunnen zienswijzen worden ingediend. Worden geen zienswijzen ingediend dan is de verklaring van geen bedenkingen definitief en kan de omgevingsvergunning worden verleend.
Daarnaast is een procedure nodig voor het toestaan van een hoger waarde verkeersgeluid (vanaf de Noodweg). De voorkeurswaarde van 48 dB wordt met 2 dB overschreden op de nieuwe woning. De bevoegdheid om zo'n besluit te nemen hebben burgemeester en wethouders. Voorstel is om de procedure te starten gelijktijdig met de hierboven genoemde ter inzage termijn.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad adviseren over:
Een ontwerp ‘verklaring van geen bedenkingen’ af te geven voor het bouwplan verplaatsen en nieuwbouw van 1 woning op Noodweg 32.
2. Vast te stellen dat de ontwerpverklaring ‘definitief’ wordt, indien geen zienswijzen over het plan worden ingediend.
3. Geen exploitatieplan vaststellen, aangezien de gemeentelijke kosten op een andere wijze zijn gewaarborgd. -
5
Het college heeft in maart 2018 positief gereageerd op het initiatief om (o.a.) het kantoorgebouw op de Oude Torenstraat 1 – 3 te transformeren naar woningbouw. Wens is om het bestaande gebouw te slopen en een nieuw appartementengebouw op te richten. Het voornemen past in de Centrumvisie, maar gebruik ten behoeve van wonen is niet toegestaan volgens het geldende bestemmingsplan ‘Binnenstad 2013’. Om omgevingsvergunning te kunnen verlenen is het nodig het bestemmingsplan te herzien.
De ontwikkelaar heeft verzocht om de besluiten die nodig zijn voor uitvoering van het project, zoals de bestemmingsplanherziening én de omgevingsvergunning, te ‘coördineren’. In geval van coördineren worden de procedures van de diverse besluiten gecombineerd in één procedure, de Wet ruimtelijke ordening (Wro) biedt hiervoor de mogelijkheid. Het beslissen over het procedureel ‘coördineren van besluiten’ is een bevoegdheid van de raad. Met dit raadsvoorstel vragen wij u hiermee in te stemmen.
Bijlagen
25b. Toezeggingen
Titel T20-070 Coördinatiebesluit procedures bouwinitiatief Oude Torenstraat 1 afspraak 1/3 T20-071 Coördinatiebesluit procedures bouwinitiatief Oude Torenstraat 1 - Bouwhoogte -
6
De Veiligheidsregio’s Gooi en Vechtstreek en Flevoland hebben voor het eerst een gezamenlijk risicoprofiel en beleidsplan aan de deelnemende gemeenten voorgelegd. In het risicoprofiel staan potentiële risico’s in beide regio’s benoemd; het beleidsplan beschrijft hoe deze risico’s zo goed mogelijk voorkomen en/of bestreden kunnen worden. De veiligheidsregio legt beide plannen voor zienswijzen voor aan de deelnemende gemeenteraden.
Bijlagen
25b. Toezeggingen
Titel T20-072 Regionaal risicoprofiel & beleidsplan -
7
Periodiek dient de Algemene plaatselijke verordening Hilversum (verder: APV) tegen het licht gehouden te worden en waar nodig geactualiseerd te worden. Gebleken is dat de APV op een aantal punten aanpassing behoeft zodat deze beter past bij de wensen en visie van de gemeente Hilversum. Alle wensen c.q. suggesties zijn onderzocht en waar mogelijk meegenomen in dit voorstel. Tot slot zijn er een aantal (juridisch) technische aanpassingen.
Voorstaande heeft geresulteerd in dit voorstel om de APV op 38 punten te wijzigen. Hiervan zijn 6 nieuwe artikelen, 3 vervallen artikelen, 12 overige wijzigingen en 17 juridisch technische wijzingen.Bijlagen
25b. Toezeggingen
Titel T20-073 Aanpassingen APV 2020