- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- P.I. Broertjes
- Toelichting
-
Deze vergadering van de raad is een voortzetting van de vergadering van 15 juni 2016.
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1
Bijlagen
-
2
- Benoemen leden commissie onderzoek geloofsbrieven
- Uitbrengen advies commissie onderzoek geloofsbrieven
- Raadsbesluit tot toelating
- Beëdiging nieuw raadslid dhr. H.H. Fennema
Bijlagen
-
12
Op 3 juni 2015 heeft u besloten dat het niet binnen de kerntaken van de gemeente past om het crematorium zelf te exploiteren en om de begraafplaatsen en het crematorium extern te verzelfstandigen.
Met dit voorstel wordt de uitwerking daarvan aan u ter besluitvorming voorgelegd.Bijlagen
Voorgesteld besluit
In te stemmen met:
- a. De oprichting van de Stichting Begraafplaatsen en Crematorium Hilversum, en daarmee:
b. De Statuten van de stichting
c. De Overeenkomst tussen de stichting en de gemeente
d. Het Organogram van de stichting
e. De exploitatiebegroting van de stichting - a. De Tarieven 2016, met ingang van 1 augustus 2016
b. De tariefverordening 2016 van de gemeente Hilversum die niet van toepassing is op de heffing vanaf 1 augustus 2016, voor de intrekking van de tariefverordening 2016 komt te zijner tijd een apart raadsvoorstel. - De heffing en inning van de vorderingen van vóór 1 augustus 2016 gedurende 2016 door de gemeente te laten uitvoeren tot 1 januari 2017.
- Het verstrekken van exploitatiesubsidies aan de Stichting Begraafplaatsen en Crematorium ten behoeve van een aan deze Stichting op te dragen economische activiteit bestaande uit het beheer en de exploitatie van de begraafplaatsen en het crematorium, die plaatsvindt in het algemeen belang, als bedoeld in artikel 25h, vijfde en zesde lid van de Mededingingswet.
en:
5. a. De begrotingswijziging (bijlage 6) vast te stellen, en daarbij:
b. Een exploitatiesubsidie in 2016 voor inrichting en inventaris van €100.000 eenmalig beschikbaar te stellen.
c. De overdracht aan de stichting van de voorziening onderhoud graven € 1.082.878 (peildatum 1-1-2016).
d. Het overdragen van de openstaande kredieten aan de stichting met de nummers 75111, 75112, 75113, 75114, 75102 en 75293 met een totaalbedrag van € 342.535 ten behoeve van de begraafplaatsen en het crematorium in 2016.
6. de door het college op grond van de artikelen 25 lid 2 en 86 lid 2 van de Gemeentewet opgelegde geheimhouding op het besprokene en de in het geheime kastje ter inzage gelegde stukken (voor zover nog nodig) o.g.v. art 25 lid 3 van de gemeentewet te bekrachtigen. - a. De oprichting van de Stichting Begraafplaatsen en Crematorium Hilversum, en daarmee:
-
13
In bijgaand raadsvoorstel is beschreven dat instemming nodig is van de raad om mee te kunnen
werken aan de omgevingsvergunningaanvraag (nr. 2194765, zaaknummer
312620) voor nieuwbouw van een McDonald’s op de Vreelandseweg 42 – 46 inclusief
reclamemast. Voor meer informatie over aanleiding en achtergronden wordt daarom verwezen
naar het raadsvoorstel.Bijlagen
-
14
Het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek heeft in maart de ontwerp jaarstukken 2015 van brandweer, GHOR (Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio) en de gemeentelijke Bevolkingszorg ter consulatie naar alle raden gestuurd.
Inhoudelijk komen de resultaten goed overeen met de gevraagde prestaties zoals omgeschreven in de Programmabegroting en het Integraal veiligheidsplan van de gemeente Hilversum. Financieel is er een voordeel van 400.000 euro met het voornemen van het algemeen bestuur om dit binnen de Veiligheidsregio te bestemmen op een drietal onderdelen binnen de begroting.Bijlagen
-
15
In maart jl. heeft het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio de ontwerpbegroting 2017 met de daarbij behorende meerjarenraming 2018-2020 vastgesteld. Alle raden van de negen deelnemende gemeenten worden nu in de gelegenheid gesteld om hun zienswijze te geven over deze ontwerpbegroting. Met de zienswijze wordt bedoeld dat de raad opmerkingen en eventueel bezwaren kenbaar kan maken.
Verder wordt in de Programmabegroting (blz. 12) verwezen naar het nieuwe Beleidsplan. Dit plan is in januari 2016 in de raad behandeld, waarbij is afgesproken dat het na vaststelling in het veiligheidsbestuur nogmaals kan worden besproken, vandaar dat het is bijgevoegd aan de stukken, inclusief een overzicht van de ingekomen reacties en wat ermee gedaan is.Bijlagen
-
16
Bijlagen
-
17
Er is een Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). De Wabo regelt dat bepaalde taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) verplicht worden uitgevoerd door een omgevingsdienst. Deze taken worden ook wel de ‘basistaken’ genoemd. De basistaken zijn complexe milieutaken die uitbesteed moeten worden aan een omgevingsdienst. Hierbij kan gedacht worden aan vergunningverlening en toezicht bij bedrijven die werken met zeer gevaarlijke stoffen, zoals metaalveredeling.
De overige taken (de zgn. thuistaken) voert de gemeente zelf uit. Dit betreft o.a. taken op het gebied van bouwen, openbare ruimte en cultuurhistorie. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan vergunningverlening, toezicht en handhaving op een dakkapel aan de voorkant van een woning.
Een wetswijziging van de Wabo schrijft voor dat de raad een ‘Verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht’ vaststelt. De verordening regelt met kwaliteitscriteria de uitvoering van de taken die de omgevingsdienst uitvoert. Kwaliteit betekent in dit kader voldoende personeel, met een zeker opleidingsniveau en 'vlieguren'.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De ‘Verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht gemeente Hilversum’ vast te stellen.
-
18
Bijlagen
-
19Vragen aan het college