Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Gemeenteraad

woensdag 14 december 2016

20:00 - 00:00

Agendapunten

  1. 2

  2. 3

  3. 4

    Het doel van de behandeling is de begroting 2016 en de begroting 2017 en de meerjarenraming 2018 t/m 2020 aan te passen aan de uitkomsten van de Septembercirculaire 2016.
    Zoals gebruikelijk zullen mutaties die op een specifiek gemeentelijk taakveld betrekking hebben worden door vertaald naar een hoger of lager uitgavenbudget, tenzij u anders beslist.

    Voorgesteld besluit

    De commissie Economie en Bestuur heeft op 23 november 2016 advies uitgebracht.
    De fracties van CU, VVD, GrL, D66, PvdA, LH, CDA, SP en Hilversum1 adviseren positief.
    De fractie van HvH maakt een voorbehoud.

    1. de begroting 2016 te wijzigen conform onderstaande tabel.
    2. De begroting 2017 en de meerjarenraming 2018-2020 te wijzigen conform onderstaande tabel.
    3. De voordelige resultaten 2017 t/m 2020 te betrekken bij de op te stellen kadernota 2017.
  4. 5

    Het einde van 2016 nadert en dus is er beter zicht op de financiële stand van zaken van dit jaar. Met dit raadsvoorstel informeren wij u over de niet te vermijden afwijkingen ten opzichte van de begroting en vragen wij u de begroting daarop aan te passen. De afwijkingen in dit voorstel zijn van technische aard en hebben enige omvang.

    Voorgesteld besluit

    De commissie Economie & Bestuur heeft op 23 november 2016 advies uitgebracht.
    Alle fracties maken een voorbehoud in verband met de gedane toezeggingen.

    1. De volgende begrotingswijziging 2016 vast te stellen:
      Prog Lasten Baten Saldo
      1 Wonen en lezen -885 2.186 1.301
      2 Zorg 3.503 -1.450 2.053
      3 Werken 1.249 -790 459
      4 Bestuur 230 -228 2
      5 Financien en grondexploitatie 937 -2.900 -1.963
      Totaal begrotingswijziging 5.034 -3.182 1.852
      bedragen x € 1.000
    2. De verkoopopbrengst van de voormalige Aloysiusschool van € 944.000 te storten in de reserve Onderwijsgebouwen, zoals verwerkt in de begrotingswijziging bij beslispunt 1.
    3. De uit de activa vrijgevallen opbrengsten Onderwijsgronden van € 1.300.000 (zie argumentatie punt 3) te storten in de reserve Onderwijsgebouwen, zoals verwerkt in de begrotingswijziging bij beslispunt 1.
    4. € 600.000 (zie argumentatie punt 9) te onttrekken uit de reserve Implementatie Participatiewet ten behoeve van de werkkamer arbeidsregio Gooi en Vechtstreek, zoals verwerkt in de begrotingswijziging bij beslispunt 1.
  5. 6

    De Regio Gooi en Vechtstreek heeft recent naar de deelnemende gemeenten twee concept-wijzigingen van de begroting 2017 gestuurd. Het gaat om het op orde brengen van Veilig Thuis (2017-2), en het bij de Regio Gooi en Vechtstreek onderbrengen van het Werkgeversservicepunt dat voorheen ondergebracht was bij Tomin BV (2017-10). Wij stellen voor in te stemmen met beide begrotingswijzigingen 2017 aangezien wij de twee ontwikkelingen onderschrijven. Middels de zienswijze wordt de Regio Gooi en Vechtstreek geïnformeerd.

    Voorgesteld besluit

    De commissie Economie & Bestuur heeft op 23 november 2016 advies uitgebracht.
    Alle fracties adviseren de raad positief.

    1. In te stemmen met begrotingswijziging Veilig Thuis (2017-2) van de Regio Gooi en Vechtstreek;
    2. In te stemmen met begrotingswijziging Werkgeversservicepunt (2017-10) van de Regio Gooi en Vechtstreek;
    3. De kosten van deze begrotingswijzigingen te dekken binnen de Programma 2 Zorg (Veilig Thuis) en Programma 3 Werk (Werkgeversservicepunt);
    4. Bijgaande zienswijze te versturen naar de Regio Gooi en Vechtstreek op basis van en direct ná de behandeling in de commissiecyclus van november 2016.
  6. 7

    De raad heeft van de Commissaris van de Koning, de heer J.W. Remkes, bericht ontvangen over het einde van de ambtstermijn van burgemeester P.I. Broertjes per 1 juli 2017. Nu de heer Broertjes aan de Commissaris heeft aangegeven voor herbenoeming in aanmerking te willen komen is het aan de raad om voorbereidingen te treffen voor de herbenoemingsprocedure door het vaststellen van een verordening en het benoemen van een vertrouwenscommissie.

    Voorgesteld besluit

    Dit onderwerp is rechtstreeks geagendeerd voor de raad

    1. vast te stellen de Verordening op de raadscommissie, die de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voorbereidt (hierna: de vertrouwenscommissie) zoals hieronder weergegeven;
    2. als leden van de commissie de volgende personen te benoemen:
    • mevrouw A.A.S. den Daas (D66)
    • mevrouw L. Sazias (HvH)
    • de heer M.F. Vogel (VVD)
    • de heer P.H.J.R. van Rooden (SP)
    • de heer H. Haselager (PvdA)
    • de heer D.E.O. Streutker (CDA)
    • de heer J. Kastje (GL)
    • mevrouw A.F. Vreugdenhil-de Blécourt (CU)
    • de heer H. Roos (Hilversum 1)
      • mevrouw M.G. Kooloos (LH)
    1. Als adviseur van de vertrouwenscommissie te benoemen wethouder E.G.J. van der Want
  7. 8

    Het betreft de jaarlijkse (technische) actualisatie van vastgesteld beleid. De enige keuze is feitelijk het percentage waarmee de prijzen geïndexeerd worden. Op basis van de Consumenten Prijs Index van het CBS stel ik een indexatie van de grondprijzen voor van 0%.

    Voorgesteld besluit

    Dit onderwerp is rechtstreeks geagendeerd voor de raad.


    De Memo grondprijzen 2017 vast te stellen.

  8. 9

    Voor de gewenste herontwikkeling met woningbouw van de locatie van Peugeotgarage Nefkens aan het Melkpad is een ontwerpbestemmingsplan opgesteld. Het ontwerpbestemmingsplan Melkpad 6 – 10 heeft voor een periode van zes weken ter inzage gelegen en er zijn geen zienswijzen ingediend. Voorstel is om het bestemmingsplan Melkpad 6 – 10 gewijzigd vast te stellen. De wijzigingen betreffen enkele ambtshalve (technische) wijzigingen ter verbetering van het plan, zoals deze zijn opgenomen in de wijzigingennota Ontwerpbestemmingsplan Melkpad 6 - 10.
    Op 7 november 2016 is in het overleg van de agendacommissie afgesproken dat dit onderwerp rechtstreeks geagendeerd wordt voor behandeling in de raadsvergadering van 14 december 2016.

    Voorgesteld besluit

    Dit onderwerp is rechtstreeks geagendeerd voor de raad

    1. In te stemmen met de wijzigingennota Ontwerpbestemmingsplan ‘Melkpad 6 – 10’
    2. geen exploitatieplan vast te stellen ten behoeve van het bestemmingsplan 'Melkpad 6 -10’;
    3.  het bestemmingsplan ´Melkpad 6 – 10´, overeenkomstig de geometrisch bepaalde planobjecten als vervat in het GML-bestand NL.IMRO.0402.11bp05melkpad610-va01, met bijbehorende bestanden en volledige papieren verbeelding, gewijzigd vast te stellen overeenkomstig de wijzigingennota, zoals bedoeld onder 1.
      
  9. 10

    Op het bestaande definitief ontwerp (DO) voor de herinrichting marktplein is een aantal aanvullende maatregelen te nemen. Deze maatregelen leiden tot aanvullende kosten van €460.000 waarvan € 142.000 gedekt wordt vanuit de beschikbare rioleringsgelden (GRP), conform de herschikking Berlagevijver (Jaarstukken 2015). Voor het overige deel van € 318.000 wordt een aanvullend krediet gevraag aan de raad. Om vertragingen zo veel mogelijk te voorkomen, wordt vooruitlopend op de kredietaanvraag, aan het college verzocht om een bedrag van € 248.000 beschikbaar te stellen. Dit betreft de kosten van de maatregelen, exclusief VAT-kosten.

    Voorgesteld besluit

    Dit onderwerp is rechtstreeks geagendeerd voor de raad.

    1. Akkoord te gaan met de te nemen maatregelen voor de herinrichting van het marktplein, aanvullend op het bestaande definitief ontwerp.
    2. De kosten ad € 460.000 worden voor € 142.000 gedekt vanuit de beschikbare rioleringsgelden (GRP) conform de herschikking Berlagevijver (Jaarstukken 2015). Voor het overige deel van € 318.000 wordt voorgesteld een krediet beschikbaar te stellen.
    3. De uit het krediet voorkomende kapitaallasten te dekken uit het exploitatieresultaat en deze op te nemen in de begroting, het jaar na investeren.
  10. 11

    Hilversum telt ongeveer 20 grote bestemmingsplannen. Die beslaan verreweg het hele grondgebied van de gemeente. In de periode 2009 - 2013 zijn alle bestemmingsplannen geactualiseerd. Van een aantal plannen is, onder andere door het gebruik ervan, gebleken dat ze aanpassing behoeven, omdat onvermijdelijke onvolkomenheden zijn ontdekt die mogelijk ongewenste ontwikkelingen zouden kunnen veroorzaken. Om dit te herstellen is een zogenoemd ‘Veeg’bestemmingsplan gemaakt (een paraplubestemmingsplan dat in één keer meerdere bestemmingsplannen aanpast). Het Veegbestemmingsplan heeft zes weken ter inzage gelegen. Over het Veegbestemmingsplan zijn 2 brieven met zienswijzen ingediend. Daarnaast zijn enkele (ambtshalve) wijzigingen wenselijk. Deze zijn verwerkt in een zienswijzen-wijzigingennota. Het plan kan worden vastgesteld.

    Voorgesteld besluit

    De commissie Ruimte heeft op 16 november 2016 advies uitgebracht.
    De fracties van SP, HvH, Hilversum1, VVD en PvdA maken een voorbehoud. De fractie van LH laat het bij het inhoudelijke advies. De fracties van D66, CU, CDA en GrL adviseren de raad positief.

    1. In te stemmen met de zienswijzen-wijzigingennota Ontwerp Veegbestemmingsplan 2016.
    2. Geen exploitatieplan van te stellen ten behoeve van het Veegbestemmingsplan 2016.
    3. Het Veegbestemmingsplan 2016 overeenkomstig de geometrisch bepaalde planobjecten als vervat in het GML-bestand NL.IMRO.0402.19pbp03veegbp2016-va01, met bijbehorende bestanden en volledige papieren verbeelding, gewijzigd overeenkomstig de zienswijzen-wijzigingennota, zoals bedoeld onder 1, vast te stellen.
    4. De wijzigingen zoals die in het onder 3 bedoelde Veegbestemmingsplan 2016 zijn vastgesteld, verwerken in een geconsolideerde versie van de in dat bestemmingsplan (in de regels) genoemde 18 bestemmingsplannen.
  11. 12

    In december 2015 is de visie ‘stationsgebied Hilversum’ van Okra aan u gepresenteerd. Diverse onderdelen van deze visie maakten nader onderzoek noodzakelijk om hierover een goed besluit te kunnen nemen. Inmiddels hebben we een verdiepingsslag gemaakt waarover we u in de BVS van 21 september 2016 hebben geïnformeerd. In het projectplan staat aangegeven hoe we het project willen realiseren. De financiële raming en de risicoanalyse geven een goed en reëel beeld van de financiële impact en de risico’s die met de realisatie van het project samenhangen. Met dit voorstel vragen we u de visie en het projectplan vast te stellen. Vervolgens zullen we op diverse momenten op onderdelen en voor het gehele project nog met voorstellen bij u terugkomen zoals aangegeven in het projectplan.

    Voorgesteld besluit

    De commissie Ruimte heeft op 16 november 2016 advies uitgebracht.
    De fracties van D66 en de VVD adviseren de raad positief. De fractie van PvdA adviseert negatief. De fractie van GrL vindt het voorstel niet rijp voor besluitvorming in de raad. De fractie van CDA meldt dat de visie niet voldoende gedetailleerde oplossingen biedt. De overige fracties maken een voorbehoud.

    1. De visie ‘stationsgebied Hilversum’ van Okra d.d. november 2015 vast te stellen, indien het UWV pand wordt aangekocht zal na vaststelling van de visie direct een afwaardering op de aankoop gedaan moeten worden.
    2. Het projectplan d.d. september 2016 vast te stellen
    3. Gelet op artikel 25 lid 3 en lid 4 van de Gemeentewet de op grond van de artikelen 25 lid 2, 55 lid 1 en 86 lid 2 van de Gemeentewet opgelegde geheimhouding op de financiële bijlage en risicoanalyse (voor zover nog nodig) te bekrachtigen.
  12. 13

    In de centrumvisie (vastgesteld d.d. 18 november 2015) zijn doelen voor het stationsgebied geformuleerd. Met de stedenbouwkundige visie ‘Stationsgebied Hilversum’ van bureau Okra (november 2015) wordt een eerste invulling gegeven aan deze doelen. De visie van Okra is een eerste ‘potloodschets’ die verder moet worden uitgewerkt in een stedenbouwkundig plan. Het stedenbouwkundig plan is vervolgens de onderlegger voor het maken van een nieuw bestemmingsplan. Voor het opstellen van een stedenbouwkundig plan moeten we als gemeente naast onze doelen (zoals opgenomen in de centrumvisie) ook formuleren wat onze eisen en wensen zijn. Deze eisen en wensen zijn opgenomen in bijgevoegd Stedenbouwkundig programma van eisen (SPvE). Het SPvE ligt met dit voorstel ter vaststelling aan u voor.

    Voorgesteld besluit

    De commissie Ruimte heeft op 16 november 2016 advies uitgebracht.
    De fracties van D66, CDA en VVD adviseren de raad positief. De fractie van PvdA adviseert negatief. De overige fracties maken een voorbehoud.


    Het Stedenbouwkundig programma van eisen voor het stationsgebied vast te stellen.

  13. 14

    De wettelijke basis voor de gemeentelijke taken in het Sociaal Domein ligt in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, de Jeugdwet en de Participatiewet. De wetgever verplicht de gemeente om periodiek een beleidsvisie vast te stellen. Hoe gemeenten dit doen, is een vrije keuze. In deze nota geven wij de visie op de uitgangspunten van het Sociaal Domein aan voor de komende jaren.
    In de nieuwe visie Sociaal Domein Hilversum ‘Erbij horen en ertoe doen 2017-2021’ continueren we de eerder gekozen basisprincipes voor de uitvoering en voegen we de kernwaarde wederkerigheid toe.
    De afgelopen jaren telden de verschillende beleidsnota’s in het Sociaal Domein meer dan 100 speerpunten. De raad heeft expliciet in de beeldvormende sessie in april 2016 om een prioritering gevraagd en daarvoor ideeën gegeven. In deze visie kiezen we voor een inhoudelijke focus op 4 speerpunten:
    I. Gelijke ontwikkelkansen creëren
    II. Stimuleren om meer voor elkaar te betekenen
    III. Kansen op werk verbeteren
    IV. Goed vangnet bieden.

    Voorgesteld besluit

    De commissie Samenleving heeft op 23 november 2016 advies uitgebracht.
    Visie Sociaal Domein:
    De aanwezige fracties achten het voorstel rijp voor behandeling in de raad en 9 fracties maken een voorbehoud. D66 adviseert niet en Fractie Demirkan is afwezig.


    De visie Sociaal Domein Hilversum 2017-2021 ‘Erbij horen en ertoe doen ' vast te stellen

  14. 15

    Met de invoering per 2015 van het nieuwe BUIG verdeelmodel (Bundeling van Uitkeringen Inkomensvoorziening aan Gemeenten) is de gemeente Hilversum, net als een aantal andere gemeenten, geconfronteerd met een stevig tekort. Bijgaand raadsvoorstel is bedoeld om te voldoen aan de voorwaarden, zodat wij, indien dit nodig is, een beroep kunnen doen op de vangnetregeling. Tevens bevat het raadsvoorstel een begrotingswijziging.

    Voorgesteld besluit

    De commissie Samenleving heeft op 23 november 2016 advies uitgebracht.
    De fractie van D66 vindt het voorstel niet rijp voor behandeling in de raad en doet een aantal verbetersuggesties, met name gericht op de aan de raad voor te leggen beslispunten en het aanvullen van de globale analyse.
    De overige 8 fracties vinden het stuk rijp voor behandeling in de raad, mede gelet op de toezeggingen die de wethouder doet, en maken een voorbehoud.


    Het raadsvoorstel en raadsbesluit is naar aanleiding van de beraadslagingen in de commissie aangepast. Tevens is een bijlage bij de stukken gevoegd met nadere informatie over de vangnetregeling. Het voorgestelde besluit luidt nu aldus:


    1.Kennis te nemen van de globale analyse van de mogelijke oorzaken van het tekort op het BUIG-budget;
    2.Kennis te nemen van de geschetste aanpak om het tekort terug te dringen;
    3. De begroting 2016 te wijzigen voor het nadeel op de BUIG van € 1.897.000 en het nadeel ten laste te brengen van het rekeningresultaat / algemene reserve zoals in onderstaande tabel opgenomen.
    Prog Lasten Baten Saldo
    3 Werken - Buig 4.650 -2.753 1.897
    Totaal begrotingswijziging 4.650 -2.753 1.897

  15. 16
    Vragen aan het college