Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Gemeenteraad

woensdag 13 juli 2016

20:00 - 00:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
P.I. Broertjes
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 2

  2. 4

    Volgens de Mediawet moet elke lokale omroep een orgaan hebben dat het beleid voor het media-aanbod bepaalt: het Programmabeleid bepalend orgaan. Het Commissariaat voor de media verzoekt in dit kader de Hilversumse gemeenteraad een advies uit te brengen m.b.t. het Programmabeleid bepalend orgaan van RTi Hilversum.


    In dit voorstel stellen wij de raad voor een positief advies uit te brengen over het door RTi Hilversum aangestelde Programmabeleid bepalend orgaan.

    Voorgesteld besluit

    Een positief advies uit te brengen aan het Commissariaat voor de media over het representatief karakter van het aangetreden Programmabeleid bepalend orgaan van RTi Hilversum.

  3. 5

    In de Raad d.d. 21 juni 2016 is de verzelfstandiging van alle gemeentelijke onderdelen van begraven en cremeren besproken. De uitkomst hiervan was positief.


    Indien de privaatrechtelijke Stichting per 1 augustus 2016 alles over neemt is de gemeente niet langer meer bevoegd de Huurrechten, Begrafenisrechten en Onderhoudskosten Graven te heffen of te innen. Daarom moet de Verordening Huurrechten, Begrafenisrechten en Onderhoudskosten Graven 2016 worden ingetrokken. Deze intrekking moet echter ook een overgangsregeling bevatten.


    Vanaf 1 augustus 2016 gaat de privaatrechtelijke Stichting de vorderingen in formele zin overnemen. Openstaande vorderingen vóór 1 augustus 2016 worden geïnd door de gemeente en blijven in die zin dus ook in de gemeentelijke systemen staan. De geïnde vorderingen van vóór 1 augustus 2016 (zijn/ worden onderdeel van de voorziening) en zullen uiteindelijk op enig nog nader af te spreken moment worden overgedragen aan de privaatrechtelijke Stichting.


    Deze overgangsregeling zorgt ervoor dat de heffingen (oude grafrechten, onderhoudskosten, begrafenisrechten) over de periode vóór 1 augustus 2016 (ook al worden deze feitelijk ná 1 augustus 2016 opgelegd) nog geheven en geïnd kunnen worden door de gemeente Hilversum.


    Dit levert daardoor geen verwarring voor de nabestaanden, risico van dubbele aanslagen en/of juridische procedures over onterechte betalingen op.

    Voorgesteld besluit

    1. De 'Verordening Huurrechten, Begrafenisrechten en Onderhoudskosten Graven 2016’ en bijbehorende Tarieventabel 2016, beiden vastgesteld bij besluit van 11 november 2015, in te trekken met ingang vanaf 1 augustus 2016 of zoveel later als de Stichting de taken van alle gemeentelijke onderdelen van begraven en cremeren overneemt.
    2. De ‘Verordening Huurrechten, Begrafenisrechten en Onderhoudskosten Graven 2016’ en bijbehorende Tarieventabel 2016 in stand te houden en van toepassing te verklaren voor zowel de heffing als de invordering ná 1 augustus 2016, of zoveel later als de Stichting de taken van alle gemeentelijke onderdelen van begraven en cremeren overneemt, over belastbare feiten die zich vóór de datum van overdracht van die taken hebben voorgedaan.
  4. 6

    Na het vaststellen van de Structuurvisie (2013) en de Centrumvisie (2015) door de Raad, is de ambitie voor het tracé Emmastraat – Gooilandplein – Groest Zuid uitgewerkt tot een schetsontwerp met een kredietaanvraag. In de beeldvormende sessie van 7 juni is inzicht gegeven in de nut en noodzaak van de plannen. Het doel is het verbeteren van de bereikbaarheid van het centrum van Hilversum.

    Voorgesteld besluit

    1. De Emmastraat te herinrichten tot tweerichtingsstraat,
    2. Het Gooilandplein te herinrichten tot groene stadsentree met een verbeterde verkeersafwikkeling,
    3. De Groest Zuid in te richten als toegangsweg tot het centrum,
    4. Het benodigde krediet á €1.734.500,00 beschikbaar te stellen,
    5. Mogelijk aanbestedingsvoordeel in te zetten voor het toevoegen van een kunstwerk.
  5. 7

    In de commissie Verkeer en Beheer van 23 juni 2016 jl. is door de fractie van GroenLinks gevraagd om een debat in de raad over de uitwerking HOV. Aanleiding hiervoor is het door het college gevraagde advies over de projectovereenkomst HOV, waarover de commissie inmiddels heeft geadviseerd. GroenLinks heeft aangegeven met het college een debat te willen voeren over de uitwerking van de door de raad eerder gestelde kaders. De commissienota van 23 juni 2016 zijn toegevoegd als achterliggend stuk.

  6. 8

    In de notitie De Sterke Buurt is aangegeven hoe de herziening van welzijn wordt ingericht als onderdeel van het programma buurten. Het programma buurten omvat meer dan welzijn. In de volgende fase wordt dit samen met inwoners nader ingevuld tot een compleet plan buurten.

    Voorgesteld besluit

    1. De notitie "De Sterke Buurt 2016, onderdeel herziening welzijn" vast te stellen.
    2. In te stemmen met het procesvoorstel om via inwoners te komen tot een nieuwe notitie “De Sterke Buurt”, die betrekking heeft op alle domeinen van het programma buurten.
  7. 9

    De gemeente Hilversum heeft samen met de regiogemeenten een gemeenschappelijke regeling afgesloten met de Tomingroep ten behoeve van de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (verder afgekort Wsw). Jaarlijks wordt een concept begroting opgesteld door het werkvoorzieningsschap Tomingroep. Op grond van artikel 22 van de GR geeft de gemeenteraad jaarlijks haar zienswijze over de begroting voor het komend dienstjaar. Vanaf 2016 kan de gemeente ook haar zienswijze geven over de jaarstukken. Met bijgaande zienswijze laat Hilversum het werkvoorzieningsschap Tomin weten in te stemmen met de jaarstukken 2015 en begroting 2017.

    Voorgesteld besluit

    De zienswijze waarin Hilversum instemt met de ontwerpbegroting 2017 en de concept jaarstukken 2015 van het werkvoorzieningschap Tomingroep vast te stellen.

  8. 10

    Voor de reconstructie van het gedeelte van de Utrechtseweg buiten de bebouwde kom is een nieuw bestemmingsplan voorbereid. Onderdeel van de reconstructie is de aanleg van een twee richtingen (brom)fietspad. Dit pad is in strijd met het geldende bestemmingsplan Buitengebied 2013. Het ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen ten behoeve van zienswijzen. De zienswijzen hebben niet geleid tot aanpassingen in het ontwerpbestemmingsplan. Het plan kan nu worden vastgesteld.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met de zienswijzennota Ontwerpbestemmingsplan Reconstructie N417;
    2. Geen exploitatieplan vast te stellen;
    3. Het bestemmingsplan Reconstructie N417 overeenkomstig de geometrisch bepaalde planobjecten als vervat in in het GML-bestand NL.IMRO.0402.01bp03reconstrN417-va01 met bijbehorende bestanden en volledige papieren verbeelding, vast te stellen.
  9. 11

    De Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (verder: OFGV) heeft een aantal financiële stukken toegestuurd met gelegenheid voor alle raden en twee provincies (in totaal 15 deelnemers) om een zienswijze kenbaar te maken. Het gaat om de ontwerpbegroting 2017 en een begrotingswijziging 2016. Twee andere financiële stukken zijn ter kennisneming gegeven, namelijk de al vastgestelde kadernota 2017 en de voorlopige jaarcijfers van 2015.


    De OFGV is een regionale uitvoeringsorganisatie die milieu- en leefomgevingstaken uitvoert voor groene wetten, geluid, bodemsanering, luchtvaart, vuurwerk, toezicht op zwemwater, Wabo en het omgevingsrecht. De OFGV houdt zich bezig met vergunningverlening, toezicht en handhaving op die terreinen. De wet Milieubeheer is de grootste taak die wordt uitgevoerd.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de financiële stukken van de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (verder: OFGV), van de vastgestelde kadernota 2017 en van de voorlopige jaarcijfers 2015.
    2. In een zienswijze kenbaar te maken dat:
    • de prestatie-indicatoren ontbreken in de ontwerpbegroting 2016,
    • ook na 2018 de budgetten niet mogen worden verhoogd met loon- en prijsstijgingen.
    • de post onvoorzien teruggebracht kan worden van € 100.000 naar € 50.000.
    • er meer informatie nodig is om de voorgenomen onttrekking van € 334.000 aan de doelreserve adequaat te beoordelen.
    1. Het bestuur van de OFGV te verzoeken terug te koppelen wat er met de inhoud van ingediende zienswijzen is gedaan.
  10. 12

    Het Onderwijshuisvestingsbeleid 2017-2024 vormt het beleidsmatige en financiële kader voor onderwijshuisvesting voor de komende jaren.
    De onderwijshuisvesting in Hilversum is na jaren lang fors investeren goed op orde. De leerlingenaantallen fluctueren de komende jaren beperkt. Daarom is de ambitie voor de komende jaren om te investeren in de kwaliteit – duurzaamheid en frisse scholen- en niet meer alleen in de kwantiteit. Gelijktijdig met deze koerswijziging wordt het budget voor onderwijshuisvesting vanaf 2021 naar beneden bijgesteld.
    De uitwerking van het beleid krijgt vorm in de jaarlijkse onderwijshuisvestingsprogramma’s. Het onderwijshuisvestingsprogramma 2017 staat gelijk aan het eerste jaar van de meerjarenplanning in het beleidsdocument OHVB 2017-2024. Het OHP 2017 beschrijft welke aangevraagde voorzieningen aan scholen worden toegekend in 2017 en hoe de kredietruimte in de jaren 2018 tot en met 2020 mogelijk is in te vullen.

  11. 13

    Voorafgaand aan de vaststelling van de Jaarrekening 2015 van de Regio Gooi en Vechtstreek door het Algemeen Bestuur ontvangen de deelnemende gemeenteraden de voorlopige jaarrekening ter kennisname. De gemeenteraden kunnen hun visie over de jaarrekening aan de Regio kenbaar maken middels een reactie. Wij stellen u voor een reactie aan de Regio te sturen over de bestemming van een vrijgevallen voorziening en de voorgestelde bestemming van het jaarresultaat.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met de Jaarrekening Regio Gooi en Vechtstreek 2015.
    2. De Regio te laten weten dat bijgevoegde reactie, die na behandeling in de commissie reeds is verzonden, bekrachtigd is door de gemeenteraad.
  12. 14

    Voorafgaand aan de vaststelling van de Begroting 2017 van de Regio Gooi en Vechtstreek door het Algemeen Bestuur ontvangen de deelnemende gemeenteraden de ontwerpbegroting. De gemeenteraden kunnen hun zienswijze aan de Regio kenbaar maken. Wij stellen u voor in te stemmen met de Begroting onder de voorwaarde dat een technische omissie is hersteld.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de Begroting Regio Gooi en Vechtstreek 2017.
    2. De Regio te laten weten dat bijgevoegde zienswijze, die na behandeling in de commissie reeds is verzonden, bekrachtigd is door de gemeenteraad.
  13. 15

    De gemeente Eemnes verzoekt de Regio om een partiële toetreding. Eemnes werkt al samen met de regiogemeenten bij de uitvoering van de Leerplichtwet via het Regionaal Bureau Leerlingzaken (RBL). Het RBL is per 1 jan j.l opgeheven en haar taken zijn overgeheveld aan de Regio en onderdeel van de regionale programma organisatie Sociaal Domein. Eemnes heeft hierin ook al een groot aantal andere zaken ondergebracht, waaronder de WMO en Participatiewet. Eemnes is nu geen deelnemer aan de gemeenschappelijke regeling en verzoekt om een partiële toetreding in de Gemeenschappelijke Regeling Gooi en Vechtstreek.
    Volgens de Gemeenschappelijk Regeling dienen zowel Colleges van B&W als de raden instemming te verlenen.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met de partiële toetreding van de gemeente Eemnes met terugwerkende kracht per 1 januari 2016 tot het navolgende deel van het takenpakket van de Regio:
      a. beschermd wonen (art. 5 lid 4 GR)
      b. taken gericht op de uitvoering van de Leerplichtwet en de uitvoering van de regelgeving met betrekking tot de melding en de bestrijding van voortijdig schoolverlaten (art.5 lid 5 GR)
      c. Inkoop WMO 2015 (art. 5 lid 6 GR)
      d. Inkoop Participatiewet (artikel 5 lid 8 GR).
    2. In te stemmen met de toetreding tot het bepaalde in de leden 4,5 van art. 7 Bevoegdheden Regio (GR) en onder de in paragraaf 4 in het bijgaande voorstel van het AB nr 16.0002355 vermelde bestuurlijke randvoorwaarden en de in paragraaf 5 van het bijgaande voorstel (verwoord in de brief van de Regio) vermelde financiële randvoorwaarden.
  14. 16

    Voorgesteld besluit

    1. De ‘Verordening Stimuleringslening Maatschappelijk Vastgoed gemeente Hilversum 2016’ vast te stellen.
    2. De volgende economische activiteiten vast te stellen als activiteiten die plaatvinden in het algemeen belang, als bedoeld in artikel 25h, vijfde en zesde lid van de Mededingingswet: het verstrekken van stimuleringsleningen voor duurzaamheid en het ondersteunen, adviseren en toetsen met betrekking tot deze leningen.
  15. 17

    In het voorjaar van 2011 werd de aftrap gegeven voor het organisatie-verandertraject Slank en Hoogwaardig. Aanleiding voor dit traject binnen de gemeente Hilversum was een grote en belangrijke bezuinigingsopgave en de wens van het toenmalige college om beter te kunnen inspelen op de veranderende samenleving. De rekenkamer heeft onderzocht in hoeverre de doelstellingen van de reorganisatie inmiddels gerealiseerd zijn. De rekenkamer concludeert dat een fte-reductie van 77 formatieplaatsen vanuit de begroting gerealiseerd is. Dit kon echter niet gecontroleerd worden vanuit de jaarstukken, omdat informatie over de daadwerkelijke bezetting in de jaarstukken ontbreekt.
    Of de organisatie ook beter is gaan functioneren, heeft de rekenkamer niet kunnen vaststellen. Doelstellingen van de reorganisatie zoals “externe rolneming” zijn onvoldoende concreet gemaakt en een probleemanalyse ontbreekt. Daarnaast heeft de rekenkamer geconstateerd dat de reorganisatie voor veel onduidelijkheden op de werkvloer heeft gezorgd en niet vanuit een herkenbare gedeelde managementlijn is aangestuurd.

    Voorgesteld besluit

    1. Het rapport “Slank en Hoogwaardig” van de Rekenkamer Hilversum voor kennisgeving aan te
      nemen.
    2. De conclusies over te nemen uit het rapport.
    3. De aanbevelingen over te nemen uit het rapport.
  16. 19
    Besloten vergadering