Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Gemeenteraad

woensdag 25 september 2019

19:00 - 20:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
P.I. Broertjes
Toelichting

Deze vergadering is een vervolgvergadering van de raadsvergadering van 18 september 2019.
In deze vergadering zullen de onderwerpen worden behandeld die op 18 september 2019 niet aan de orde zijn geweest.

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 2

    In de periode oktober 2018 tot en met april 2019 heeft de rekenkamer onderzoek gedaan naar de jeugdhulp in Hilversum.

    Voorgesteld besluit

    De raad voor te stellen


    I. De volgende conclusies van de rekenkamer over te nemen:

    1. Hilversum mist een – met betrokken partners gedeelde – lokale visie op wat Hilversum wil bereiken met jeugdhulp.
    2. De toegang voor jeugdhulp in Hilversum is professioneel en centraal ingericht. Op enkele punten zijn verbeteringen mogelijk.
    3. De koppeling van de vraag aan het aanbod is lastig door de veelheid aan jeugdhulpaanbieders en omdat er geen overzicht is van alle aanbieders, expertise en kwaliteit.
    4. Financiële sturing is door de complexiteit van de financiering, het gebrek aan managementinformatie, en het feit dat er sprake is van een open-einde financiering, niet mogelijk.
    5. In 2015 en 2016 werd in totaal € 2,8 miljoen minder uitgegeven dan de Rijksbijdrage. In 2017 was dat juist € 1,5 miljoen meer.
    6. Er is via verschillende bronnen informatie (cijfermatig en kwalitatief) over jeugdhulp beschikbaar, die een beeld geven over (onderdelen) van jeugdhulp, maar dit geeft geen integraal, volledig beeld.
    7. Het is onduidelijk welke informatie de raad nodig heeft om te kunnen (bij)sturen op het gebied van jeugdhulp.
    8. De raad heeft onvoldoende mogelijkheden om (bij) te sturen op de resultaten die Hilversum op het gebied van jeugdhulp wil behalen.

    II. De volgende aanbevelingen van de rekenkamer over te nemen:

    1. Aan raad: Grijp het toegezegde lokale transformatieplan jeugd aan om, samen met partners uit het veld, duidelijk te maken wat Hilversum wil bereiken en wat daarvoor nodig is.
    2. Aan college: Handhaaf voor de toegang tot jeugdhulp de huidige centrale inrichting.
    3. Aan college: Besteed extra aandacht aan gezinnen met een migratieachtergrond en multiprobleemgezinnen.
    4. Aan college: Maak in samenwerking met de regio Gooi en Vechtstreek een voor alle betrokkenen goed toegankelijke zorgkaart, waarmee duidelijk wordt wie er allemaal bijdragen aan de jeugdhulp.
    5. Aan college: Maak de geautomatiseerde systemen geschikt voor het leveren van actuele managementinformatie.
    6. Aan college: Overleg met huisartsen over hoe de gemeente meer inzicht en grip kan krijgen op kosten voor jeugdhulp die ontstaan door verwijzingen van die huisartsen.
    7. Aan raad: Maak uw informatiebehoefte expliciet.
    8. Aan raad: Verbeter de inhoudelijke sturing.
  2. 3

    Het Bestuurlijk Plan van Aanpak (PvA) beschrijft de wijze waarop we in Hilversum de Omgevingsvisie willen voorbereiden. De Omgevingsvisie vloeit voort uit de Omgevingswet die per 1 januari 2021 van kracht wordt. Het PvA beschrijft de leidende principes zoals die eerder met de raad zijn gedeeld in 2017. Een analyse van het Coalitie-akkoord in het licht van de Omgevingswet, het beleid van rijk, provincie, regio en waterschap en de wijkanalyses leidt tot een voorlopige inhoudsopgave.
    In de geest van de Omgevingswet besteden we in het PvA veel aandacht aan het proces en de participatie. Vanwege het integrale karakter van de Omgevingsvisie raakt de voorbereiding van de Omgevingsvisie aan de portefeuilles van alle leden van het college van B&W (inhoudelijk en/of qua wijkverantwoordelijkheid). Het PvA is dan ook een uitnodiging aan alle leden van het college van B&W om als ambassadeur mee te bouwen aan de Omgevingsvisie.

    Voorgesteld besluit

    De raad te adviseren het bestuurlijk Plan van Aanpak Omgevingsvisie vast te stellen.

    25b. Toezeggingen

    Titel
    T19-126 RES Noord Holland
  3. 4

    Voor u ligt het voorstel voor de resultaatbestemming behorende bij de Jaarrekening 2018 van de OFGV. Aan de gemeente is gevraagd om een zienswijze op het voorstel tot de resultaatbestemming 2018.
    Met bijgaande zienswijze laat Hilversum de OFGV weten hoe wij tegenover het voorstel voor de resultaatbestemming staan.

  4. 5

    In de Regionale Energiestrategie (RES) worden nationale afspraken uit het Klimaatakkoord in praktijk gebracht. De regio Noord Holland Zuid (NHZ) is één van deze 30 RES-regio’s van Nederland. Gooi en Vechtstreek vormt een deelregio binnen RES NHZ. Om het RES proces formeel te starten ligt de startnotitie RES NHZ voor aan de raad ter vaststelling.

    Voorgesteld besluit

    1. in te stemmen met de startnotitie Regionale Energiestrategie Noord-Holland Zuid, waarbij Gooi en Vechtstreek een van de zes deelregio’s is en een deel-RES vormt.
    2. om Regiospecifieke uitgangspunten uitgangspunten mee te geven als kader voor de deel-RES Gooi en Vechtstreek. Dit betreft:
      a. De energiebesparingsopgave in de gebouwde omgeving heeft prioriteit.
      b. De optimale hernieuwbare energiemix past bij de unieke regionale landschappelijke en gebiedskwaliteiten en de economische kansen (dit betreftopwekking van hernieuwbare energie in de ondergrond, op de bovengrond en in de bebouwde omgeving.
      c. De kansen voor geothermie en aquathermie als energiebron wegen volwaardig mee.
      d. De raadsleden zijn betrokken gedurende het opstellen van de RES en nemen kaderstellende besluiten. We werken samen met onze partners van “Samen op Pad” en bewoners aan de energietransitie.
  5. 6
    Vragen aan het college
  6. 7