- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- P.I. Broertjes
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1
Bijlagen
-
2
Bijlagen
-
3
Bijlagen
-
4
Op grond van de Verordening op de fractieondersteuning 2010 (de verordening) kunnen per fractie vier fractiemedewerkers, verder te noemen ‘commissieleden’ worden benoemd. Deze personen kunnen in de raadscommissies het woord voeren namens hun fractie. De benoeming gebeurt met in achtneming van de procedure die is beschreven in de verordening.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Mevrouw W.J.M. van der Tol te benoemen als commissielid.
-
5
De gemeenteraad heeft aan Publieke Sector Accountants B.V. opdracht gegeven om de accountantscontrole, zoals bedoeld in art 213 Gemeentewet voor de gemeente Hilversum uit te voeren voor de jaren 2018 t/m 2022.
Ter voorbereiding en ondersteuning van de accountantscontrole is een controleprotocol opgesteld. Het controleprotocol heeft als doel nadere aanwijzingen te geven aan de accountant over de reikwijdte van de accountantscontrole, de daarvoor geldende normstellingen en de daarbij verder te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties voor de controle van de jaarrekening 2018 van gemeente Hilversum. Onderdeel van het controleprotocol is het normenkader.
Voor de accountantscontrole op de rechtmatigheid van de jaarstukken is het normenkader vereist.
In het normenkader staan de relevante regels voor de rechtmatigheidscontrole die de accountant uitvoert op de jaarrekening 2018. Het normenkader voor de financiële rechtmatigheid bevat externe regelgeving van hogere overheden en ('interne') regelgeving van de gemeente zelf. Daarbij maakt de gewijzigde begroting (de begroting met de daarbij vastgestelde begrotings-wijzigingen), onderdeel uit van het normenkader.
De verantwoordelijkheid voor de naleving van de wet- en regelgeving door de gemeente ligt primair bij het college. Het college kan het normenkader vaststellen, de raad kan besluiten om aan bepaalde onderdelen van het normenkader geen financiële consequenties te verbinden.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Het Controleprotocol 2018 inclusief normenkader 2018 zoals opgenomen als bijlage van het raadsbesluit, vast te stellen
- Géén consequenties te verbinden aan de beoordeling van de financiële rechtmatigheid voor de jaarrekening 2018 voor de regeling ‘Inkoopbeleid 2017-2021’.
De commissie Economie & Bestuur heeft op 9 januari 2019 advies uitgebracht.
De PvdA maakt een voorbehoud. De andere aanwezige fracties adviseren de raad positief.
Het onderwerp wordt geagendeerd zonder debat. -
6
De gemeente Hilversum werkt samen met het Openbaar Ministerie, de politie, het Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC) en andere gemeenten om de ondermijnende criminaliteit aan te pakken. Elke partner in deze aanpak heeft zijn/haar eigen instrumentarium om ondermijning aan te pakken. Een van de gezamenlijke speerpunten is de aanpak van drugscriminaliteit. Vanuit de regionale aanpak wordt gemeenten geadviseerd het instrumentarium uit te breiden om panden en erven te sluiten waar criminele activiteiten en of zware overlast plaatsvindt. De gemeenteraad wordt verzocht artikel 2.4.24 in te voegen in de APV Hilversum: “Sluiting van voor het publiek openstaande gebouwen”.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Aan de Algemene Plaatselijke Verordening een nieuw artikel 2.4.24 toe te voegen, waarmee de burgemeester op kan treden tegen ondermijnende activiteiten die plaats vinden vanuit voor het publiek openstaande gebouwen.
De commissie Economie & Bestuur heeft op 9 januari 2019 advies uitgebracht.
Alle aanwezige fracties adviseren positief.
Het onderwerp wordt geagendeerd zonder debat. -
7
Op 4 juli 2018 heeft de raad een 'ontwerpverklaring van geen bedenkingen' afgegeven voor het bouwplan Utrechtseweg 245 (legalisatie van een bestaande aanbouw). Na afgifte van de ontwerpverklaring is het bouwplan ter inzage gelegd en is er een zienswijze ingediend die is behandeld in een zienswijzennota. De raad wordt nu gevraagd een definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven met in achtneming van de beantwoording in deze zienswijzennota.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Kennis te nemen van en in te stemmen met de beantwoording van de zienswijze overeenkomstig bijgevoegde zienswijzennota;
- Een verklaring van geen bedenkingen als bedoeld in artikel 2.12 lid 1 sub a3 van de Wabo af te geven voor het bouwplan Utrechtseweg 245 te Hilversum;
- Geen exploitatieplan vast te stellen, aangezien de gemeentelijke kosten op een andere wijze zijn gewaarborgd.
De commissie Ruimtelijke Ordening & Wonen heeft op 16 januari 2019 advies uitgebracht.
De fractie van de SP maakt een voorbehoud. De overige aanwezige fracties adviseren de raad positief.
Het voorstel wordt geagendeerd zonder debat. -
8
Met deze Memo grondprijzen worden de grondprijzen voor volgend jaar vastgesteld.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De Memo grondprijzen 2019 vast te stellen.
De commissie Ruimtelijke Ordening & Wonen heeft op 16 januari 2019 advies uitgebracht.
De fracties van de PvdA en de SP maken een voorbehoud. De overige aanwezige fracties adviseren de raad positief. Het onderwerp wordt geagendeerd zonder debat. -
9
De gemeenten in de regio hebben in de vorige raadsperiode gewerkt met de regionale samenwerkingsagenda. Met betrekking tot de nieuwe raadsperiode tot 2022 wordt voorgesteld een nieuwe RSA op te stellen. Hiertoe is door de regio een proces opgestart. In dit proces is een belangrijke stap om input te vragen aan de raden welke nieuwe speerpunten de nieuwe RSA moet bevatten. Daar veel zaken doorlopen (Omgevingsvisie, bescherming en opvang, mobiliteit) vanuit de huidige RSA hoeven deze lopende zaken niet noodzakelijkerwijs herhaald te worden. Via een zienswijze kan de raad van Hilversum de nieuwe speerpunten benoemen.
Voorgesteld wordt een beperkt aantal speerpunten in de zienswijze op te nemen.
Ter voorbereiding van de commissievergadering van 16 januari 2019 is het verzoek van het Presidium een BVS te organiseren op 19 december 2018 over de RSA.
De nieuwe speerpunten worden na het raadsbesluit over de zienswijze via het Algemeen Bestuur ingebracht in de regionale conferentie van februari 2019.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Kennis te nemen van de regionale samenwerkingsagenda 2015 - 2018, de voortgangsrapportage 2018, de analyse coalitieakkoorden Gooi en Vechtstreek 2018 en de staat van de regio.
- In te stemmen met het voornemen van het Algemeen Bestuur van de regio Gooi en Vechtstreek om de regionale samenwerkingsagenda 2015 - 2018 te actualiseren.
- Bijgaande zienswijze te verzenden aan het Algemeen Bestuur van de regio waarin opgenomen de voorgestelde speerpunten voor de regionale samenwerkingsagenda 2019 – 2022.
De commissie Economie & Bestuur heeft op 22 januari 2019 advies uitgebracht.
Alle aanwezige fracties adviseren de raad positief. -
10
In de periode september 2017 tot en met mei 2018 heeft de rekenkamer onderzoek gedaan naar de verstrekking van Wmo-voorzieningen. De rekenkamer concludeert dat in het aanvraagproces nog een kwaliteitsslag gemaakt kan worden. Volgens de rekenkamer zijn de consulenten deskundig en vriendelijk, maar de schriftelijke communicatie kan zorgvuldiger en klantvriendelijker. Er wordt nog te veel uitgegaan van de zelfredzaamheid en assertiviteit van de aanvrager en er wordt onvoldoende gecontroleerd of de hulpvraag (eventueel ergens anders) is beantwoord.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
I. Kennis te nemen van:
- de benchmarkrapportage opgesteld door BMC;
- conclusie 1 van de rekenkamer met betrekking tot de door BMC uitgevoerde benchmark, zoals verwoord in de nota “conclusies en aanbevelingen van de rekenkamer”;
- de kwalitatieve rapportage opgesteld door ZorgfocuZ.
II. De volgende conclusies van de rekenkamer over te nemen:
2. De wachttijden in het aanvraagproces zijn te lang. Wettelijke termijnen worden in een ruime meerderheid van de gevallen overschreden.
3. De rechtspositie van de cliënt is onvoldoende geborgd in het aanvraagproces.
4. De duidelijkheid van brieven en beschikkingen laat te wensen over.
5. In het aanvraagproces zijn onvoldoende waarborgen ingebouwd om te voorkomen dat kwetsbare cliënten, die niet over voldoende ‘eigen kracht’ beschikken, buiten de boot vallen of van het kastje naar de muur worden gestuurd.
6. Uitkomsten van klanttevredenheidsonderzoeken zijn te laat en niet eenduidig gecommuniceerd, waardoor zij niet bruikbaar zijn om die klanttevredenheid te beoordelen.
7. De consistentie in de gespreksvoering is onvoldoende geborgd.
8. De privacy van cliënten was onvoldoende gewaarborgd.
9. De bejegening door en kennis van consulenten worden door cliënten over het algemeen positief gewaardeerd. De sfeer in de ontvangstruimte van het Sociaal Plein kan echter beter.
III. De volgende aanbevelingen van de rekenkamer over te nemen:
- Zorg dat de wettelijke termijnen worden gehaald en verbeter de registratie van de doorlooptijden.
- Laat het inkorten van de doorlooptijden niet ten koste van de rechtspositie van cliënten gaan.
- Loop alle (standaard)communicatie nog eens goed na op juistheid en leesbaarheid. Doe dit samen met de Adviesraad Sociaal Domein.
- Laat kwetsbare cliënten niet buiten de boot vallen; neem regie als gemeente en bewaak dat cliënten ook daadwerkelijk geholpen worden.
- Verbeter de informatievoorziening over de klanttevredenheidsonderzoeken.
- Borg de consistentie van de onderwerpen die aan bod komen in het gesprek.
- Zorg ervoor dat de privacy van cliënten geborgd is.
- Onderzoek de mogelijkheid om het Sociaal Plein laagdrempeliger en persoonlijker in te richten.
De commissie Zorg & Samenleving heeft op 16 januari 2019 advies uitgebracht.
De fracties van HvH, D66, VVD, GrL, CU en Hilversums Belang adviseren de raad positief zonder debat.
De fracties van PvdA en de SP adviseren de raad positief met debat.
Het CDA maakt een voorbehoud.
Het onderwerp wordt geagendeerd met debat. -
11
Bijlagen
-
12
Bijlagen
-
13
Bijlagen
-
14
Bijlagen