- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- P.I. Broertjes
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1
Bij schrijven van 25 juli 2019 heeft mevrouw D.M. van Daalen van de fractie van de VVD ontslag genomen als raadslid. De eerstvolgende persoon op de kieslijst van de VVD die in aanmerking komt voor benoeming én die bereid is gebleken de benoeming te willen aanvaarden is de heer F.W. Reijmerink.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De heer F.W. Reijmerink toe te laten als lid van de gemeenteraad.
-
2
Op grond van de Verordening op de fractieondersteuning 2010 (de verordening) kunnen per fractie vier fractiemedewerkers, verder te noemen ‘commissieleden’ worden benoemd. Deze personen kunnen in de raadscommissies het woord voeren namens hun fractie. De benoeming gebeurt met in achtneming van de procedure die is beschreven in de verordening.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Mevrouw Y. Pelgrum benoemen als commissielid voor de fractie van GroenLinks.
-
3
Al eerder, per 1 september 2019, is de heer Smeulders door de werkgeverscommissie van de raad benoemd als raadsadviseur.
Overeenkomstig artikel 107b en 107d Gemeentewet dient de griffier in de vergadering van de raad aanwezig te zijn en regelt de raad de vervanging van de griffier. De raad heeft dat in 2007 gedaan door mevrouw W.G.J. Drenth te benoemen als plaatsvervangend griffier. Om de vervanging van de griffier optimaal te regelen, is het gewenst om ook de heer Smeulders als plaatsvervangend griffier te benoemen.Bijlagen
Voorgesteld besluit
De heer B.J. Smeulders benoemen tot plaatsvervangend griffier van de gemeente Hilversum.
-
4
Bij besluit van 6 juni 2018 heeft uw raad mevrouw Den Daas als eerste plaatsvervangend voorzitter van de raad benoemd en de heer Vogel als tweede plaatsvervangend voorzitter van de raad. Nu doet de situatie zich voor dat het raadzaam is om het voorzitterschap van de raad te beleggen bij een plaatsvervangend voorzitter, maar dat beide plaatsvervangers, die ook fractievoorzitter zijn, het woord willen voeren in de raadsvergadering. Deze situatie kan zich vaker voordoen. Daarom wordt u nu voorgesteld een derde plaatsvervangend voorzitter te benomen, die niet fractievoorzitter is. Het presidium draagt daartoe de heer R. Verkuijlen voor, voorzitter van de agendacommissie en voorzitter van de commissie Zorg en Samenleving.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De heer R. Verkuijlen benoemen als derde plaatsvervangend raadsvoorzitter.
-
5
Bijlagen
-
6
Bijlagen
-
6.a
Bijlagen
-
6.b
Bijlagen
-
6.c
Bijlagen
-
7
Bijlagen
-
8
Gezien de ambities in Oost ligt herontwikkeling van dit entreegebied voor de hand. Concrete plannen voor deze locatie zijn er op dit moment nog niet. Wel is in de ‘Gebiedsagenda 1221’ opgenomen dat een ontwikkelkader voor dit gebied zal worden opgesteld.
Voordat dit ontwikkelkader nader wordt uitgewerkt is het noodzakelijk dat het betreffende gebied onder de reikwijdte van het gemeentelijk voorkeursrecht wordt gebracht.Bijlagen
Voorgesteld besluit
A. Voor wat betreft de Structuurvisie:
- Om direct voorafgaand aan de vestiging van het recht als bedoeld onder II de structuurvisie, voor zover het betreft het gebied ter hoogte van het Oosterspoorplein, Larenseweg, Kleine Drift en Zuiderweg te Hilversum de betreffende functie(s)/aanduidingen, in te trekken.
- De inspraak voor dit besluit achterwege te laten en (voor zover noodzakelijk) dit besluit te bekrachtigen.
B. Voor wat betreft de vestiging: - Kennis te nemen van het besluit van het college van B&W van 2 juli 2019 tot het toepassen van de Wet voorkeursrecht gemeenten (ex artikel 6 Wvg).
- Te concluderen dat er thans geen planologische grondslag (structuurvisie of bestemmingsplan) aanwezig is op basis waarvan het voorkeursrecht kan worden gevestigd, om die reden het voorkeursrecht op grond van artikel 5 Wvg wordt gevestigd en te concluderen dat als eerstvolgende planologische grondslag wordt overgegaan tot het vaststellen van een structuurvisie.
- Aan te wijzen op basis van artikel 5 lid 1 van de Wvg voor de duur van drie jaren als percelen, waarop de artikelen 10 tot en met 15, 24 en 26 van de Wvg van toepassing zijn, de percelen, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende en als zodanig gewaarmerkte kadastrale tekening met nummer TK-30421274-02 en perceelslijst, waarop zijn vermeld de in de aanwijzing opgenomen percelen, hun grootte, alsmede de namen van de eigenaren en van de rechthebbenden op de daarop rustende beperkte rechten, één en ander naar de stand van de openbare registers van het Kadaster per 22 mei 2019.
- Te concluderen dat deze percelen niet eerder in een aanwijzing op grond van de Wvg betrokken zijn geweest.
- Te concluderen dat het onderhavige besluit van rechtswege vervalt na drie jaar na dagtekening van dat besluit, tenzij voor dit tijdstip een structuurvisie is vastgesteld.
- Dit besluit te publiceren in de Staatscourant en het ter plaatse verschijnende blad De Gooi en Eembode, opdat het rechtsgevolg als bedoeld in artikel 7, eerste lid Wvg ontstaat.
- Een krediet vast te stellen van € 12,6 miljoen voor de verwerving van de percelen als genoemd onder beslispunt II.3 en de kapitaallasten die hieruit voortvloeien voor 2021 en verder te verwerken in de begroting 2020 ten laste van programma 5.2 Grondexploitaties.
-
9
In april 2019 is een drietal meldingen ontvangen op grond van het stappenplan integriteitsmeldingen. Deze zijn op de gebruikelijke wijze door de burgemeester in behandeling genomen. Voor een beschrijving van het daarop volgende proces, wordt u verwezen naar de brief waarmee het presidium de rapportage van BING d.d. 30 augustus 2019 aanbiedt aan uw raad.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad wordt voorgesteld kennis te nemen van de rapportage d.d. 30 augustus 2019, opgesteld door bureau BING naar aanleiding van integriteitsmeldingen d.d. april 2019.
25a. Moties
Titel M19-095 Lessen voor de toekomst 25b. Toezeggingen
Titel T19-119 Nevenfuncties wethouders T19-120 Subsidies 2018 en 2019 T19-121 Subsidieverordening T19-122 Governance -
10
Dit onderwerp is behandeld in de raadsvergadering van 25 september 2019.
In de periode oktober 2018 tot en met april 2019 heeft de rekenkamer onderzoek gedaan naar de jeugdhulp in Hilversum.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad voor te stellen
I. De volgende conclusies van de rekenkamer over te nemen:
- Hilversum mist een – met betrokken partners gedeelde – lokale visie op wat Hilversum wil bereiken met jeugdhulp.
- De toegang voor jeugdhulp in Hilversum is professioneel en centraal ingericht. Op enkele punten zijn verbeteringen mogelijk.
- De koppeling van de vraag aan het aanbod is lastig door de veelheid aan jeugdhulpaanbieders en omdat er geen overzicht is van alle aanbieders, expertise en kwaliteit.
- Financiële sturing is door de complexiteit van de financiering, het gebrek aan managementinformatie, en het feit dat er sprake is van een open-einde financiering, niet mogelijk.
- In 2015 en 2016 werd in totaal € 2,8 miljoen minder uitgegeven dan de Rijksbijdrage. In 2017 was dat juist € 1,5 miljoen meer.
- Er is via verschillende bronnen informatie (cijfermatig en kwalitatief) over jeugdhulp beschikbaar, die een beeld geven over (onderdelen) van jeugdhulp, maar dit geeft geen integraal, volledig beeld.
- Het is onduidelijk welke informatie de raad nodig heeft om te kunnen (bij)sturen op het gebied van jeugdhulp.
- De raad heeft onvoldoende mogelijkheden om (bij) te sturen op de resultaten die Hilversum op het gebied van jeugdhulp wil behalen.
II. De volgende aanbevelingen van de rekenkamer over te nemen:
- Aan raad: Grijp het toegezegde lokale transformatieplan jeugd aan om, samen met partners uit het veld, duidelijk te maken wat Hilversum wil bereiken en wat daarvoor nodig is.
- Aan college: Handhaaf voor de toegang tot jeugdhulp de huidige centrale inrichting.
- Aan college: Besteed extra aandacht aan gezinnen met een migratieachtergrond en multiprobleemgezinnen.
- Aan college: Maak in samenwerking met de regio Gooi en Vechtstreek een voor alle betrokkenen goed toegankelijke zorgkaart, waarmee duidelijk wordt wie er allemaal bijdragen aan de jeugdhulp.
- Aan college: Maak de geautomatiseerde systemen geschikt voor het leveren van actuele managementinformatie.
- Aan college: Overleg met huisartsen over hoe de gemeente meer inzicht en grip kan krijgen op kosten voor jeugdhulp die ontstaan door verwijzingen van die huisartsen.
- Aan raad: Maak uw informatiebehoefte expliciet.
- Aan raad: Verbeter de inhoudelijke sturing.
-
11
Dit onderwerp is behandeld in de raadsvergadering van 25 september 2019.
Het Bestuurlijk Plan van Aanpak (PvA) beschrijft de wijze waarop we in Hilversum de Omgevingsvisie willen voorbereiden. De Omgevingsvisie vloeit voort uit de Omgevingswet die per 1 januari 2021 van kracht wordt. Het PvA beschrijft de leidende principes zoals die eerder met de raad zijn gedeeld in 2017. Een analyse van het Coalitie-akkoord in het licht van de Omgevingswet, het beleid van rijk, provincie, regio en waterschap en de wijkanalyses leidt tot een voorlopige inhoudsopgave.
In de geest van de Omgevingswet besteden we in het PvA veel aandacht aan het proces en de participatie. Vanwege het integrale karakter van de Omgevingsvisie raakt de voorbereiding van de Omgevingsvisie aan de portefeuilles van alle leden van het college van B&W (inhoudelijk en/of qua wijkverantwoordelijkheid). Het PvA is dan ook een uitnodiging aan alle leden van het college van B&W om als ambassadeur mee te bouwen aan de Omgevingsvisie.Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad te adviseren het bestuurlijk Plan van Aanpak Omgevingsvisie vast te stellen.
-
12
Dit onderwerp is behandeld in de raadsvergadering d.d. 25 september 2019.
Voor u ligt het voorstel voor de resultaatbestemming behorende bij de Jaarrekening 2018 van de OFGV. Aan de gemeente is gevraagd om een zienswijze op het voorstel tot de resultaatbestemming 2018.
Met bijgaande zienswijze laat Hilversum de OFGV weten hoe wij tegenover het voorstel voor de resultaatbestemming staan.Bijlagen
Voorgesteld besluit
I. De raad adviseren:
1 Kennis te nemen van de jaarstukken OFGV 2018
2 De bijgesloten zienswijze op de resultaatsbestemming 2018 OFGV aansluitend aan de vergadering van 18 september te versturen. -
13
Dit onderwerp is behandeld in de raadsvergadering d.d. 25 september 2019.
In de Regionale Energiestrategie (RES) worden nationale afspraken uit het Klimaatakkoord in praktijk gebracht. De regio Noord Holland Zuid (NHZ) is één van deze 30 RES-regio’s van Nederland. Gooi en Vechtstreek vormt een deelregio binnen RES NHZ. Om het RES proces formeel te starten ligt de startnotitie RES NHZ voor aan de raad ter vaststelling.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- in te stemmen met de startnotitie Regionale Energiestrategie Noord-Holland Zuid, waarbij Gooi en Vechtstreek een van de zes deelregio’s is en een deel-RES vormt.
- om Regiospecifieke uitgangspunten uitgangspunten mee te geven als kader voor de deel-RES Gooi en Vechtstreek. Dit betreft:
a. De energiebesparingsopgave in de gebouwde omgeving heeft prioriteit.
b. De optimale hernieuwbare energiemix past bij de unieke regionale landschappelijke en gebiedskwaliteiten en de economische kansen (dit betreftopwekking van hernieuwbare energie in de ondergrond, op de bovengrond en in de bebouwde omgeving.
c. De kansen voor geothermie en aquathermie als energiebron wegen volwaardig mee.
d. De raadsleden zijn betrokken gedurende het opstellen van de RES en nemen kaderstellende besluiten. We werken samen met onze partners van “Samen op Pad” en bewoners aan de energietransitie.
-
14Vragen aan het college
-
15
Bijlagen