Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu

Agendapunten

  1. 1.a

    Op grond van de Verordening op de fractieondersteuning 2010 (de verordening) kunnen per fractie vier fractiemedewerkers, verder te noemen ‘commissieleden’ worden benoemd. Deze personen kunnen in de raadscommissies het woord voeren namens hun fractie.

    Voorgesteld besluit

    Mevrouw E.M. Zeeuw van der Laan benoemen als commissielid.

  2. 2.a

    Bijlagen

  3. 2.c.1
    Rubriek III
  4. 2.c.2
    Rubriek III
  5. 2.c.3
    Rubriek III
  6. 3

  7. 4

    Hierbij bieden wij u de tweede tussenrapportage 2019 aan en vragen wij u de begroting aan te passen voor de gemelde financiële gevolgen in de van juni tot en met 21 november 2019 verzonden raadsinformatiebrieven. Ook vragen wij u een krediet beschikbaar te stellen ter grootte van € 250.000 ten behoeve van het Gebiedsakkoord Oostelijke Vechtplassen. Na vaststelling van de begrotingswijziging zal het saldo van de begroting 2019 € 534.000 nadelig bedragen. In deze rapportage is geen rekening gehouden met de financiële gevolgen van voorstellen of amendementen, die in de raad van december worden aangenomen.

    Voorgesteld besluit

    1. De in het voorstel opgenomen begrotingswijziging 2019 van per saldo € 2.655.000 voordelig vast te stellen.
    2. Een investeringskrediet beschikbaar te stellen ter grootte van € 250.000 voor het Gebiedsakkoord Oostelijke Vechtplassen.

    25b. Toezeggingen

    Titel
    T19-164 Bescherming en opvang
  8. 5

    Het betreft de jaarlijkse indexatie van de vaste grondprijzen ten behoeve van sociale huurwoningen, niet-commerciële maatschappelijke voorzieningen en kleine stukken snippergroen. De indexatie is op basis van de Consumenten Prijs Index van het CBS.

    Voorgesteld besluit

    De Memo grondprijzen 2020 vast te stellen.

  9. 6

    Met ingang van 1 januari 2019 zijn de landelijke rechtspositiebesluiten voor politieke ambtsdragers geharmoniseerd. De bepalingen zijn geregeld in het nieuwe “Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers en de daarbij behorende Regeling rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers”.
    De huidige Verordening moet worden aangepast aan de landelijke regelgeving. De wijzigingen zijn op 21 mei 2019 in de vergadering van het presidium besproken. Het raadsvoorstel wordt daardoor mede gedragen door het presidium.

    Voorgesteld besluit

    De "Verordening rechtspositie raads- en commissieleden gemeente Hilversum 2019” vast te stellen.

  10. 7

    De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten in de Gooi en Vechtstreek hebben in 2018 het
    Transformatieplan Jeugd vastgesteld. De raad is hierover meerdere keren geïnformeerd. Voor de uitvoering van het Transformatieplan Jeugd heeft het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport een subsidie van € 1.578.453 toegekend aan de centrumgemeente Hilversum ten behoeve van de regio Gooi en Vechtstreek. Besloten is door het college van Hilversum op 18 december 2018 de middelen over te hevelen. Het algemeen bestuur van de regio Gooi en Vechtstreek vraagt uw raad om kennis te nemen van de betreffende concept begrotingswijziging van de regio en verzoekt een zienswijze in te dienen.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de begrotingswijziging Regio Gooi en Vechtstreek 2019 betreffende het transformatieplan Jeugd
    2. Bijgaande zienswijze te versturen aan het algemeen bestuur van de Regio Gooi en Vechtstreek.
  11. 8

    Op het perceel Nieuwe Crailoseweg 14A staat een bedrijfswoning, behorende bij het dierenasiel Crailo, waarvoor op 28 oktober 2002 een bouwvergunning is verleend. Dat was in overeenstemming met het toenmalige bestemmingsplan Buitengebied 2002 en de 1e partiële herziening (2008) daarvan. Die bestemmingsplannen zijn in 2013 herzien met het bestemmingsplan Buitengebied 2013. De bedrijfswoning is daarin abusievelijk niet meegenomen. Dat wordt hersteld. Het ontwerpbestemmingsplan, waarin de bedrijfswoning is opgenomen, Nieuwe Crailoseweg 14(A) heeft ter inzage gelegen. Over het ontwerp is één zienswijzen ingediend. De zienswijze leidt niet tot aanpassingen. Het bestemmingsplan kan (gewijzigd) worden vastgesteld (een definitie van ‘bedrijfswoning’ is toegevoegd).

    Voorgesteld besluit

    1. De zienswijze over het ontwerpbestemmingsplan Nieuwe Crailoseweg 14(A) (partiële herziening bestemmingsplan Buitengebied 2013), ingediend door de (mede)eigenaar van het perceel Nieuwe Crailoseweg 14A, niet over te nemen.
    2. Aan de begripsbepalingen in artikel 1 van het bestemmingsplan Nieuwe Crailoseweg 14(a) (partiële herziening bestemmingsplan Buitengebied 2013) artikel 1.10 met het begrip ‘bedrijfswoning’ en definitie (luidende: ‘een woning in of bij een gebouw of op of bij een terrein, slechts bestemd voor (het huishouden van) een persoon wiens huisvesting daar, gelet op de bestemming van het gebouw of terrein, noodzakelijk is) toe te voegen.
    3. Geen exploitatieplan vast te stellen ten behoeve van het bestemmingsplan Nieuwe Crailoseweg 14(a) (partiële herziening bestemmingsplan Buitengebied 2013).
    4. Het bestemmingsplan Nieuwe Crailoseweg 14(A) (partiële herziening bestemmingsplan Buitengebied 2013) overeenkomstig de geometrisch bepaalde planobjecten als vervat in het GML-bestand NL.IMRO.0402.01bp13ncrailosew14-va01, met bijbehorende bestanden en volledige papieren verbeelding, overeenkomstig het bepaalde onder 2, gewijzigd vast te stellen.
  12. 9

    Aan de Willem Barentszweg naast nummer 216 in Hilversum ligt een braakliggende bouwkavel. Het perceel is gelegen in het plangebied van het bestemmingsplan Van Riebeeck / Bonairelaan. De realisatie van een appartementengebouw is mogelijk binnen de regels van het bestemmingsplan. De eigenaar van de bouwkavel wil drie grondgebonden woningen realiseren op deze kavel. Dit is stedenbouwkundig en ruimtelijk gezien een wenselijke en haalbare invulling van deze kavel.


    De eigenaar heeft een aanvraag omgevingsvergunning ingediend en er is een ruimtelijke onderbouwing opgesteld ter onderbouwing van deze aanvraag. Diverse benodigde onderzoeken zijn uitgevoerd en deels ook verwerkt in de ruimtelijke onderbouwing. Om medewerking te kunnen verlenen aan deze aanvraag is het nodig dat voor deze aanvraag een uitgebreide procedure wordt doorlopen.


    Het volgen van de uitgebreide procedure betekent dat instemming van uw raad nodig is in de vorm van de afgifte van een ‘verklaring van geen bedenkingen’. Met dit voorstel wordt uw raad gevraagd deze verklaring te geven. Het betreft in eerste instantie een ontwerp-verklaring. Voorstel is ook om, wanneer er geen zienswijzen op dit bouwplan voor de realisatie van 3 woningen binnenkomen, deze ontwerp-verklaring definitief te laten zijn. Hiermee wordt extra proceduretijd voorkomen, omdat er anders wederom een nieuw voorstel aan uw raad voorgelegd zou moeten worden. Pas na het afgeven van de verklaring van geen bedenking door uw raad kan de gevraagde omgevingsvergunning door het college worden verleend.

    Voorgesteld besluit

    1. Een ontwerp ‘verklaring van geen bedenkingen’ voor het bouwplan 3 woningen naast Willem Barentszweg 216 af te geven;
    2. Vast te stellen dat de ontwerpverklaring ‘definitief’ wordt, indien geen zienswijzen tegen het plan worden ingediend;
    3. Geen exploitatieplan vaststellen, aangezien de gemeentelijke kosten op een andere wijze zijn gewaarborgd.
  13. 10

    Aan de Utrechtseweg in Hilversum naast nummer 43 ligt een braakliggende bouwkavel. Het perceel is gelegen in het plangebied van het bestemmingsplan Utrechtseweg. De realisatie van een appartementengebouw is mogelijk binnen de regels van het bestemmingsplan. De eigenaar van de bouwkavel wil vier grondgebonden woningen realiseren op deze kavel. Dit is stedenbouwkundig en ruimtelijk gezien een wenselijke en haalbare invulling van deze kavel.


    De eigenaar heeft een aanvraag omgevingsvergunning ingediend en er is een ruimtelijke onderbouwing opgesteld ter onderbouwing van deze aanvraag. Diverse benodigde onderzoeken zijn uitgevoerd en deels ook verwerkt in de ruimtelijke onderbouwing. Om medewerking te kunnen verlenen aan deze aanvraag is het nodig dat voor deze aanvraag een uitgebreide procedure wordt doorlopen. Daarnaast is het vanwege de ligging naast de Utrechtseweg nodig om voor deze ontwikkeling hogere waarden op basis van de Wet geluidhinder te verlenen. Het college is hiervoor het bevoegd gezag.


    Het volgen van de uitgebreide procedure betekent dat instemming van de gemeenteraad nodig is in de vorm van de afgifte van een ‘verklaring van geen bedenkingen’. Met dit voorstel wordt de gemeenteraad gevraagd deze verklaring te geven. Het betreft in eerste instantie een ontwerpverklaring. Voorstel is ook om, wanneer er geen zienswijzen op dit bouwplan voor de realisatie van 4 woningen binnenkomen, deze ontwerpverklaring definitief te laten zijn. Hiermee wordt extra proceduretijd voorkomen, omdat er anders wederom een nieuw voorstel aan uw raad voorgelegd zou moeten worden. Pas na het afgeven van de verklaring van geen bedenking door uw raad kan de gevraagde omgevingsvergunning door het college worden verleend.

    Voorgesteld besluit

    1. Een ontwerp ‘verklaring van geen bedenkingen’ voor het bouwplan 4 woningen Utrechtseweg naast nummer 43 te Hilversum af te geven;
    2. Vast te stellen dat de ontwerpverklaring ‘definitief’ wordt, indien geen zienswijzen tegen het plan worden ingediend;
    3. Geen exploitatieplan vaststellen, aangezien de gemeentelijke kosten op een andere wijze zijn gewaarborgd.
  14. 11

    Om bewustwording over afvalscheiding en hergebruik te versterken worden komende jaren, onder andere door de gemeente en GAD, educatieprogramma's op (basis)scholen aangeboden in combinatie met gescheiden afvalinzameling. Hiertoe is een besluit van de Gemeenteraad in het kader van de Mededingingswet nodig.


    Verengingen en andere maatschappelijke instellingen hebben een andere afvalstroom en liggen vaak niet in de route voor huishoudelijk afval, waardoor de uitzondering van de mededingingswet niet voor deze organisaties gemaakt kan worden.

    Voorgesteld besluit

    1. De volgende economische activiteit vast te stellen als activiteit die plaatsvindt in het algemeen belang, als bedoeld in artikel 25h, vijfde en zesde lid van de Mededingingswet: De gescheiden inzameling van afval uit scholen, met uitzondering van restafval.
    2. Dit besluit voor drie jaar te laten gelden, tot en met 31 december 2022.

    25b. Toezeggingen

    Titel
    T19-165 Gescheiden afvalinzameling
  15. 12

    Vastgoed- en grondtransacties zijn belangrijke instrumenten om de gemeentelijke doelstellingen te helpen realiseren. Deze nota grond- en vastgoedbeleid geeft aan hoe we dat in Hilversum willen doen. Het college kiest voor situationeel grond- en vastgoedbeleid: per situatie wordt voor de best passende strategie gekozen. Daarbij kan de rol van de gemeente variëren in een actieve, een regisserende of een faciliterende rol. De verbeteringen in de stad en voor de bewoners vormen het maatschappelijke rendement dat we nastreven. Op basis van dat uitgangspunt maken we zorgvuldig afwegingen voor financieel rendement en risicobeheersing.

    Voorgesteld besluit

    1. De nota grond- en vastgoedbeleid 2020-2023 “ Inspelen op de situatie” vast te stellen.
    2. De nota grondbeleid “Passend grondbeleid in een dynamische omgeving” uit 2009 in te trekken.
    3. Opdracht te geven voor het opstellen van een uitwerkingsnota Grondprijzen.
    4. Opdracht te geven voor het opstellen van een uitwerkingsnota Vastgoed.
  16. 13

    Jaarlijks kunnen schoolbesturen conform de Verordening voorziening huisvesting onderwijs Hilversum, een aanvraag indienen voor een voorziening in de onderwijshuisvesting. Deze aanvragen hebben betrekking op 2020 en moeten voor de start van het nieuwe jaar van een besluit worden voorzien.


    De gemeente is in overleg met de scholen begin 2019 een proces gestart om tot een meerjarig onderwijshuisvestingsplan te komen. Dat heet een Integraal Huisvestingsplan (IHP). In het IHP vindt een integrale afweging plaats van de noodzaak tot nieuwbouw, uitbreiding of renovatie van alle Hilversumse schoolgebouwen voortgezet onderwijs, basis onderwijs en speciaal onderwijs en de daarbij behorende gymzalen. Daarom is de inhoudelijke beoordeling van de 21 aanvragen voor 2020 voor het grootste deel verschoven naar deze IHP besluitvorming. Slechts 6 aanvragen die een directe voorziening vereisen worden nu gehonoreerd.

    Voorgesteld besluit

    a. kennis te nemen van het OHP 2020 en het Overzicht 2020
    b. de kredieten te voteren van in totaal € 210.000,-
    c. het college te machtigen om urgente aanvragen om een voorziening onderwijshuisvesting toe te kennen, binnen de jaarschijf 2020.
    d. het exploitatietekort op de huisvestingsvergoeding van € 107.000,- te dekken uit de reserve onderwijsgebouwen:

    25b. Toezeggingen

    Titel
    T19-166 Onderwijs Huisvestings Programma
  17. 14

  18. 16

  19. 17

    25a. Moties

    Titel
    M19-160 RES kan rekenen op draagvlak
  20. 18

    25a. Moties

    Titel
    M19-162 Biodiesel rijdt schoner afval