Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu

Agendapunten

  1. 2

  2. 2.a

    Bijlagen

  3. 2.d
    Ingekomen stukken - Rubriek IV
  4. 3

    In het kader van het landelijke programma voor de aanpak van Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO) van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben ProRail en de gemeente Hilversum op 6 september 2018 een intentieovereenkomst getekend om een planstudie uit te voeren naar de mogelijkheden voor het opheffen van de in de gemeente Hilversum gelegen onbewaakte overwegen. De intentie is het laten vervallen van de onbewaakte overwegen in de Maartensdijkseweg en het Lambert Veenspad, beiden gelegen op het traject van de spoorlijn Hilversum-Utrecht, en het realiseren van een fietsviaduct in de Maartensdijkseweg.
    ProRail heeft bij brief van 11 februari 2019 de gemeente verzocht het Lambert Veenspad te onttrekken aan de openbaarheid, om vervolgens de overweg ter plaatse op te heffen. De procedure tot onttrekking van wegen aan de openbaarheid is vastgesteld in de Wegenwet. Artikel 9 van de Wegenwet bepaalt dat een weg aan de openbaarheid kan worden onttrokken bij besluit van de raad van de gemeente waarin de weg gelegen is.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met het ontwerpbesluit om het Lambert Veenspad in de zin van artikel 9 en 11 van de Wegenwet te onttrekken aan de openbaarheid.
    2. Het behandelen van eventuele zienswijzen en het nemen van het definitief besluit om het Lambert Veenspad te onttrekken aan de openbaarheid te delegeren aan het college van burgemeester en wethouders.

    De commissie Duurzaamheid & Bereikbaarheid heeft op 5 juni 2019 advies uitgebracht.
    De discussie overziend concludeert de voorzitter dat het voorstel rijp is voor besluitvorming in de raad.
    Waarbij beslispunt 2 van het voorstel nader zal worden bekeken zodat de raad bij eventuele zienswijze alsnog in de gelegenheid wordt gesteld een nadere afweging te maken.

  5. 4

    De stukken voor dit onderwerp liggen ter inzage in het geheime kastje.

  6. 5

    Voor u ligt het voorstel voor de Kadernota 2019.


    Bij de definitieve verzending naar de raad worden bijlages toegevoegd. Dit betreft de onderliggende documenten die in de loop van het proces van de kadernota als huiswerk zijn uitgewerkt. Waarbij de stukken zo worden aangepast dat ze kunnen worden verzonden aan de raad.

    Voorgesteld besluit

    In te stemmen met de kadernota 2019 als uitgangspunt voor het opstellen van de begroting 2020.

  7. 6

    Dit voorstel betreft de eerste Tussenrapportage 2019. De raad wordt gevraagd de begroting aan te passen voor de gemelde financiële gevolgen in de tot en met mei 2019 verzonden raadsinformatiebrieven. Tevens geeft het voorstel inzicht in het actuele saldo van de begroting 2019.

    Voorgesteld besluit

    De in het voorstel opgenomen begrotingswijziging 2019 van per saldo € 1.804.000 nadelig vast te stellen.

  8. 7

    In 2009 werd het Mobiliteitsfonds ingesteld met als doel het parkeren in brede zin te verbeteren en de bereikbaarheid van de gemeente Hilversum te vergroten. Het fonds is in tien jaar tijd gegroeid naar een omvang van circa €1,2 mln. Gelden zijn gestort door ontwikkelaars, die ter compensatie voor het niet voldoen aan de parkeereis een financiële bijdrage aan het fonds leverden.


    In 2019 is het Mobiliteitsfonds vanwege de interpretatie van financiële wet- en regelgeving door de accountant van de gemeente niet langer op te balans te plaatsen als transitorische passivum . Officieel staat het fonds op het moment van het vaststellen van de jaarrekening 2018 (in juni 2019) als bestemmingsreserve te boek. Een bestemmingsreserve is een deel van het eigen vermogen met een specifieke resultaatbestemming. Deze boekhoudkundige verandering vraagt om een aanpassing van de bestaande verordening Mobiliteitsfonds.


    Naast de financieel-technische reden worden ook enkele kleine inhoudelijke aanpassingen aan de verordening voorgesteld, bijvoorbeeld dat kapitaallasten ook uit het Mobiliteitsfonds kunnen worden gedekt. Deze wijzigingen vergroten de inzetbaarheid van dit nuttige instrument in de toekomst.

    Voorgesteld besluit

    1. De Verordening Mobiliteitsfonds Hilversum 2009 te wijzigen.
    2. Onttrekkingen en vermeerderingen aan het Mobiliteitsfonds (een bestemmingsreserve vanaf 01-01-2019) in handen te stellen van het college.

    De commissie Duurzaamheid & Bereikbaarheid heeft op 5 juni 2019 advies uitgebracht.
    HvH, VVD, SP, PvdA, CDA en HB maken een voorbehoud.
    GrL acht het voorstel niet rijp voor besluitvorming in de raad.
    D66, ChristenUnie en LH achten het voorstel rijp voor besluitvorming in de raad.

  9. 8

    Met het plan Werken aan Werk willen gemeenten in de regio Gooi&Vechtstreek meer werkkansen creëren voor inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt. Lokaal heeft de gemeenteraad van Hilversum in haar vergadering van 12 december 2018 het Hilversumse deel van de regionale ‘HHT-gelden ’ bestemd voor het bredere doel van werkgelegenheid. Hiertoe is een reserve ingestemd, in afwachting van het definitieve regionale plan met input van alle raden. Dat ligt nu voor. In de bestuurlijk-politieke besluitvorming wordt dit voorstel gelijktijdig aan de raad voorgelegd met de uitwerking van de ‘25% uitstroomambitie’, het nieuwe minimabeleid en het nieuwe beleid schuldhulpverlening. We zien deze beleidsonderdelen als nauw met elkaar verbonden en zien de samenhang dan ook als voorwaardelijk voor het slagen van iedere afzonderlijke opgave. Het voorstel is daarom, de 2,1 mln te onttrekken aan de reserve en in te zetten ten behoeve van de uitvoering van Werken aan Werk.

    Voorgesteld besluit

    1. Het definitieve concept-arbeidsmarktbewerkingsplan vast te stellen incl. de matrix met wijzigingen na raadsconsultatie;
    2. Voor de uitvoering van het regionale deel van het arbeidsmarktbewerkingsplan uit de bestemmingsreserve ' Inzet HHT-middelen', ten behoeve van maatregelen die leiden tot meer werkgelegenheid in de arbeidsmarkt het bedrag van € 1.196.000 te onttrekken en de begroting hierop aan te passen in overeenstemming met de in het voorstel vermelde wijziging.

    De commissie Zorg & Samenleving heeft op 6 juni 2019 advies uitgebracht.
    De fracties van SP en HB achten het niet rijp voor besluitvorming.
    De fracties van CDA, PvdA, en GL achten het stuk, zolang er geen prestatie-indicatoren beschikbaar zijn, niet rijp voor besluitvorming.
    De fracties van D66 en CU vinden het rijp voor besluitvorming.
    De fracties van HvH en VVD vinden het rijp voor besluitvorming zonder debat.

  10. 9

    We willen meer mensen uit de participatiewet aan het werk helpen omdat de economie nu de kansen biedt en we vinden dat ook mensen in de bijstand daarvan moeten kunnen profiteren. We gaan dus meer mensen activeren, meer preventief werkloosheid voorkomen en meer samenwerken met partners omdat we dit niet alleen kunnen. Vanaf 2019 begeleiden we jaarlijks 267 mensen vanuit de participatiewet naar werk.
    Werk moet kunnen lonen en dus wordt de kans werk, betaald of onbetaald, centraal gesteld in hoe we kijken naar onze inwoner binnen het gehele sociaal domein. Werk, deeltijd of voltijd, zien we als de beste kans op duurzame (toekomstige) zelfstandigheid en onafhankelijkheid van onze inwoner. Als dat nog niet haalbaar is, is actief zijn de weg om straks klaar voor de arbeidsmarkt te zijn. We brengen daarom meer focus aan op de kansrijkste groepen en vergeten de andere groepen niet, maar zoeken daar naar passende aansluiting op bijvoorbeeld vrijwilligerswerk.

    Voorgesteld besluit

    1. Het uitvoeringsplan vast te stellen "Focus op werk: uitwerking coalitie-ambitie 2018-2022: 25% meer mensen aan het werk ”;
    2. De benodigde dekking te onttrekken uit de algemene middelen en de meerjarenbegroting hierop aan te passen conform voorstel.

    De commissie Zorg & Samenleving heeft op 12 juni 2019 advies uitgebracht.
    De fracties vanVVD en de CU achten het rijp voor de gemeenteraad met debat.
    De fractie van HvH acht het rijp voor de gemeenteraad mits de reactie op de adviesraden beschikbaar is voor aanvang van de gemeenteraad.
    De fracties van D66 en GL achten het rijp voor de gemeenteraad mits er nog een aantal zaken aan toegevoegd worden.
    De fracties van HB, PvdA, CDA en SP achten het niet rijp voor de gemeenteraad.

  11. 10

    De gemeenteraad stelt elke 4 jaar een plan vast op grond van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs).


    Dit integrale beleidsplan schuldhulpverlening 2020-2024 (met uitvoeringsplan en bijlage met achtergrondinformatie) hangt nauw samen met het beleidsplan nieuw minimabeleid en uitstroombeleid. Het beleid op alle drie de terreinen bevordert op duurzame wijze activering, arbeidsdeelname en economische zelfstandigheid.

    Voorgesteld besluit

    1. Het beleids- en uitvoeringsplan integrale schuldhulpverlening 2020-2024 vast te stellen;
    2. De meerjarenraming hierop aan te passen in overeenstemming met de in het voorstel vermelde begrotingswijziging.

    De commissie heeft op 12 juni 2019 advies uitgebracht.
    De fracties van D66 en de VVD achten het rijp voor de raad zonder debat.
    De fractie van CU acht het rijp voor de raad.
    De fracties van GL en PvdA achten het rijp voor de raad met debat.
    De fracties van HvH, CDA, SP en HB maken een voorbehoud maar vinden het wel rijp voor de raad.

    25a. Moties

    Titel
    M19-051 Sociaal Fonds
  12. 11

    Het minimabeleid wordt activerend en daardoor ook ondersteunend aan de ambitie om 25% meer mensen aan het werk te helpen. Geen veelheid aan regelingen meer maar coaching en ondersteuning op maat vanuit drie pijlers: meedoen, vangnet en gezondheid. Werk moet kunnen lonen en dus wordt de kans werk, betaald of onbetaald, centraal gesteld. Focus op duurzame zelfstandigheid door preventie, activering naar werk, (positieve) gezondheid en maatwerkondersteuning daar waar dat nodig is.

    Voorgesteld besluit

    1. Het beleidsplan vast te stellen “Doen wat nodig is zodat je mee kunt doen: minimabeleid Hilversum vanaf 2020”;
    2. De benodigde dekking te onttrekken uit de algemene middelen en de meerjarenbegroting (€ 840.000 ten laste van 2020, € 500.000 ten laste van 20201, € 280.000 ten laste van 2022, € 130.000 ten laste van 2023 en € 80.000 ten laste van 2024) hierop aan te passen zoals voorgesteld onder het kopje ‘Financiën’.
    3. Het definitieve besluit om een Hilversumpas in te voeren pas in een later stadium te nemen.

    De commissie Zorg & Samenleving heeft op 12 juni 2019 advies uitgebracht.
    De fracties van HvH, VVD, GL en CU achten het rijp voor de raad.
    De fracties van D66, CDA, PvdA en SP achten het rijp voor de raad mits er een aantal zaken worden aangepast.
    De fractie van HB acht het niet rijp voor de gemeenteraad.

  13. 12

    De gemeenteraden van de gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren, Weesp en Wijdemeren wordt voorgesteld de Huisvestingsverordening Gooi en Vechtstreek 2019 vast te stellen. Separaat worden de colleges van burgemeester en wethouders voorgesteld de uitvoering van de Huisvestingsverordening 2019 te mandateren aan de regionale woningcorporaties en om de uitvoering van de urgentieregeling te mandateren aan de Regio Gooi en Vechtstreek, zodat de huidige uitvoeringspraktijk kan worden gecontinueerd.

    Voorgesteld besluit

    De regionale Huisvestingsverordening Gooi en Vechtstreek 2019 vast te stellen.


    De commissie Ruimtelijke Ordening & Wonen heeft op 13 juni 2019 advies uitgebracht.
    De commissie acht het voorstel voor de regionale Huisvestingsverordening rijp voor behandeling in de raad. Alle fracties maken, gelet op de kritische kanttekeningen die zij bij de behandeling in de commissie hebben gemaakt, een voorbehoud bij dit voorstel en verzoeken om behandeling met debat.

    25a. Moties

    Titel
    M19-060 Doelgroepenverordening
  14. 13

  15. 16