Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu

Agendapunten

  1. 2.a

    Bijlagen

  2. 3

  3. 4

    De uitgangspunten van de ontwerp programmabegroting 2020 komen overeen met het Integraal veiligheidsplan en de Programmabegroting van de gemeente Hilversum. Financieel gezien is de begroting 2020 ten opzichte van de begroting 2019 aangepast voor loon- en prijscompensatie. Dit betekent een hogere bijdrage voor de deelnemende gemeenten in de Gooi en Vechtstreek. Voor de gemeente Hilversum betekent dit een extra bijdrage van circa € 370.000 voor de bijdrage aan de Veiligheidsregio.


    In de Jaarstukken wordt teruggekeken op 2018. Behoud van kwaliteit van dienstverlening, verminderen van kwetsbaarheid van de organisatie en onderzoeken van de toenemende kosten zijn de punten die voor de Veiligheidsregio centraal stonden in 2018. Samenwerken is en blijft één van de belangrijkste speerpunten van de Veiligheidsregio.


    Het jaar is afgesloten met een positief resultaat van € 696.593. Het Veiligheidsbestuur stelt voor dit bedrag toe te kennen aan de Algemene Reserve. Als de weerstandscapaciteit tegen het risicoprofiel wordt afgezet blijkt dat de veiligheidsregio de risico’s zelf kan opvangen. De maximale verlaging van de weerstandscapaciteit bedraagt € 473.344. Dit bedrag wordt aan de deelnemende gemeenten uitgekeerd. Voor gemeente Hilversum betekent dit een bedrag van circa € 184.000.


    De gemeenteraad zal de bijgevoegde zienswijze op de Ontwerp programmabegroting 2020 en Jaarstukken 2018 Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek kenbaar maken bij het bestuur van de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de ontwerp programmabegroting 2020 inclusief de meerjarenraming 2021-2023 en de jaarstukken 2018 van de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek.
    2. De zienswijze vaststellen en deze kenbaar maken bij het bestuur van de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek. De zienswijze is aangepast n.a.v. de Commissie Verbonden Partijen dd. 15 mei 2019.

    De commissie Verbonden Partijen heeft op 15 mei 2019 advies uitgebracht.
    D66, GrL en het CDA adviseren de raad positief zonder debat.
    De CU en HB adviseren de raad positief met debat.
    HvH adviseert positief, met aanpassing van de zienswijze.
    De SP maakt een voorbehoud.

  4. 5

    Voor 12 mei moet een zienswijze worden ingediend op het voorstel voor de 1e begrotingswijziging 2019 en de conceptbegroting 2020 van de OFGV.
    Dit is een bevoegdheid van de raad, maar dat lukt niet binnen de wettelijke termijn, daarom wordt voorgesteld om een zienswijze onder voorbehoud van de raad te sturen na behandeling in de commissie verbonden partijen.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de volgende stukken van de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (verder OFGV):
      a. Brief 1e wijziging 2019 en begroting 2020
      b. 1e Begrotingswijziging 2019
      c. conceptbegroting 2020
      d. Kadernota 2020
      e. voorlopige jaarrekening 2018
    2. Bijgaande zienswijze vast te stellen.

    De commissie Verbonden Partijen heeft op 15 mei 2019 advies uitgebracht.
    Alle aanwezige fracties adviseren de raad positief.

  5. 6

    Het aanpakken van verkeersonveilige situaties is onderdeel van de plannen voor mobiliteit in 2019 van het college. In RIB 2019-17 heeft het college zeven onveilige locaties benoemd die dit jaar worden opgepakt. De rotonde Utrechtseweg-Diependaalselaan en de oversteek Naarderstraat nabij foodhall Mout zijn twee gevallen waarbij langzaam verkeer op dit moment risico’s lopen. In dit voorstel worden een aantal veiligheid verbeterende oplossingen gepresenteerd.


    Omdat de investeringen voor beide plannen hoger zijn dat €50.000 wordt de raad gevraagd het budget te activeren. De gemeente heeft parallel hieraan subsidie aangevraagd bij de provincie Noord-Holland. Bij toekenning worden de kosten voor de ingrepen met 50% gedrukt. Omwille van het behouden van snelheid in de uitvoering van de maatregelen, wordt voorgesteld het definitieve ontwerp door het college te laten vaststellen. De raad wordt per brief geïnformeerd.

    Voorgesteld besluit

    1. Een krediet beschikbaar te stellen ter grootte van €215.000 ten behoeve van het verkeersveiliger maken van de Rotonde Utrechtseweg-Diependaalselaan en de structurele kapitaallasten die hieruit voortvloeien van gemiddeld circa €5.800 per jaar over 50 jaar te dekken vanuit het budget verkeer en vervoer (programma 1).
    2. Een krediet beschikbaar te stellen ter grootte van €66.000 ten behoeve van het verkeersveiliger maken van de oversteek Naarderstraat nabij foodhall Mout en de structurele kapitaallasten die hieruit voortvloeien van gemiddeld circa €7.100 per jaar over 10 jaar te dekken vanuit het budget verkeer en vervoer (programma 1).

    De commissie Duurzaamheid & Bereikbaarheid heeft op 8 mei 2019 advies uitgebracht.
    De SP maakt een voorbehoud. De overige aanwezige fracties adviseren de raad positief.

  6. 7

    Jaarlijks actualiseren wij de grondexploitaties en leggen deze aan u ter besluitvorming voor.
    Het voorliggende raadsvoorstel betreft de actualisering 2019 van de grondexploitaties.

    Voorgesteld besluit

    1 De ter inzage gelegde geactualiseerde grondexploitaties 2019 vast te stellen.
    2 Een bedrag van € 4.739,- te storten in de ‘Voorziening planexploitaties’ ten laste van het rekeningresultaat 2018.
    3 De winstname uit grondexploitaties ten bedrage van € 3.972.497,- ten gunste te brengen van het rekeningresultaat 2018.
    4 De geprognosticeerde winstname 2019 ten bedrage van € 1.493.805,- te verwerken in de programmabegroting 2019 en de geprognosticeerde winstname 2020 en 2021 te betrekken bij de opstelling van de programmabegroting 2020 en 2021.
    5 De meerjarige effecten op de lasten en de baten van de actualisatie van de grondexploitaties te verwerken in de programmabegroting 2019 middels een begrotingswijziging en de meerjarenraming 2020-2023.


    De commissie Ruimtelijke Ordening & Wonen heeft op 15 mei 2019 advies uitgebracht.
    Alle aanwezige fracties adviseren de raad positief.

  7. 8

    Op 27 juni 2019 eindigt de aanhoudingstermijn van het voorbereidingsbesluit voor het gebied gelegen tussen het spoor en de Koninginneweg. Dit voorbereidingsbesluit is genomen om te voorkomen dat de locatie op basis van het huidige bestemmingsplan wordt ontwikkeld terwijl het (verkeers)onderzoek naar de mogelijke verkeersafwikkeling in het verlengde van het project Stationsgebied nog afgerond moest worden. De resultaten van het onderzoek zijn betrokken bij het opstellen van het Stedenbouwkundigplan dat op 14 maart in de commissie Ruimtelijke Ordening en Wonen is besproken. Dit Stedenbouwkundigplan wordt na vaststelling door uw raad vertaald in een nieuw bestemmingsplan.
    Een voorbereidingsbesluit geldt voor een jaar. Bij de bespreking in de commissie is toegezegd het Stedenbouwkundigplan op een aantal onderdelen aan te passen om die in de eerstvolgende commissie (mei) te bespreken. De geplande vaststelling van het Stedenbouwkundigplan in de raadsvergadering van 29 maart is daardoor vervallen. Hierdoor is de periode te kort om tijdig een nieuw bestemmingsplan in procedure te brengen waarbij de aanhoudingstermijn van het voorbereidingsbesluit ‘door loopt’. Het voorbereidingsbesluit zelf kan niet worden verlengd. Wel kan een nieuw voorbereidingsbesluit worden genomen, waardoor opnieuw een aanhoudingstermijn begint. Dit wordt voorgesteld.

    Voorgesteld besluit

    De stukken voor dit onderwerp liggen ter inzage in het geheime kastje in de griffiekamer in het raadhuis.

    1. te verklaren dat een herziening van het bestemmingsplan ‘Binnenstad 2013’ met betrekking tot de percelen gelegen tussen Koninginneweg, Stationsplein, spoorlijn en Kleine Spoorbomen (inclusief gronden ter hoogte van Koninginneweg 101) wordt voorbereid conform de bij dit besluit behorende kaart met nummer NL.IMRO.0402.11vb05koninginnewe-va01;
    2. te bepalen dat alle bouw- en gebruikswijzigingen verboden zijn;
    3. te bepalen dat dit voorbereidingsbesluit in werking treedt op de dag van de ter inzage legging;
    4. gelet op artikel 25 lid 3 van de Gemeentewet de met toepassing van de artikelen 25 lid 2, 55 lid 1 en 86 lid 2 van de Gemeentewet opgelegde geheimhouding op de stukken en het behandelde met betrekking tot het onderhavige voorstel (voor zover nog nodig) te bekrachtigen;
    5. te bepalen dat de geheimhouding wordt opgeheven op de dag van ter inzage legging van het voorbereidingsbesluit.
  8. 9

    Het stedenbouwkundigplan zet in op het maken van een alzijdig station, een station dat aan alle kanten aantrekkelijk is. Door het centrum bij het station te laten beginnen, wordt het centrum opgeschoven naar Oost. In de bestaande fietstunnel worden aan beide zijden de tunnelmonden verruimd, worden hellingen flauwer en wordt groen toegevoegd. Daarnaast maken rommelige achterkanten aan het spoor aan de centrumzijde plaats voor een levendig silhouet van groen en bebouwing met brede zichtlijnen vanaf Oost. De verdere verlevendiging van het Oosterspoorplein en het gebied rond het Oosterspoorplein wordt binnen het project Spoorzone uitgewerkt. Het centrum van Hilversum begint straks in Oost.


    De raad wordt gevraagd het voorliggende integrale stedenbouwkundig plan vast te stellen.

    Voorgesteld besluit

    1. Het integrale stedenbouwkundig plan voor het Stationsgebied vast te stellen en daarmee het volgende te realiseren:
      a. Een welkom op een aantrekkelijk omsloten Stationsplein met ontmoetings- en verblijfsfunctie.
      b. Twee routes voor voetgangers van het station naar Groest en Marktplein over resp. de Leeuwenstraat en de Stationsstraat.
      c. Drie nieuwe bouwblokken op het Stationsplein die de nieuwe routes markeren.
      d. Bouwblokken met een bouwhoogte van 3 tot 6 lagen.
      e. De Schapenkamp op maaiveld waarbij de centrumring ingericht wordt als onderdeel van het centrum en de doorstroming verbetert.
      f. Gelijkvloerse veilige en overzichtelijke oversteken van de centrumring voor voetgangers en fietsers.
      g. Een doorgaande centrumring van zuid naar noord en een geknipte centrumring ter hoogte van het Stationsplein van noord naar zuid.
      h. Een volledige herontwikkeling van de Koninginneweg aan de zijde van het spoor (tussen de Stationsstraat en de Schoolstraat), hierna “Koninginneweg Oost” genoemd..
      j. De uitbreiding van de bestaande fietsparkeervoorzieningen, mogelijk middels een ondergrondse fietsenstalling aan de centrumzijde van het station.
    2. Vanuit stedenbouwkundig en civieltechnisch oogpunt een integraal onderzoek te doen naar mogelijke verbeteringen van de verbinding tussen Hilversum Oost en het Centrum.
    3. De op grond van artikel 25 tweede lid Gemeentewet opgelegde geheimhouding op de stukken te bekrachtigen.

    De commissie Ruimtelijke Ordening & Wonen heeft op 15 mei 2019 advies uitgebracht.
    De fracties van het CDA, de PvdA en de SP vinden het voorstel niet rijp voor behandeling in de raad.
    De overige aanwezige fracties (HvH, D66, VVD, GrL, CU, LH en HB) achten het voorstel rijp voor behandeling.
    Gelet op de diverse standpunten die uiteen zijn gezet wordt verzocht om behandeling met debat.

  9. 10
    Vragen aan het college
  10. 12

    25b. Toezeggingen

    Titel
    T19-062 Fonds GGU