Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

GEMEENTERAAD

woensdag 18 december 2024

20:00 - 00:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
G.M. van den Top

Agendapunten

  1. 2

    Het doel van het instellen van een externe vertrouwenspersoon is het bieden van een veilig en onafhankelijk aanspreekpunt om dilemma’s op gebied van bijvoorbeeld onderlinge omgangsvormen en integriteit in vertrouwen te kunnen bespreken en advies te krijgen hoe ermee om te gaan. De externe vertrouwenspersoon is aanvullend op de mogelijkheid die er nu al is om in gesprek te gaan met de burgemeester en/of de griffier.

    Voorgesteld besluit

    1. De heer H. Tuning per 1 januari 2025 aan te wijzen als externe vertrouwenspersoon voor de leden van de gemeenteraad en de commissieleden.
    2. In het laatste kwartaal van 2025 het instituut externe vertrouwenspersoon te evalueren.

  2. 3

    Op 5 september 2024 heeft het college de gemeenteraad geïnformeerd over haar intentie om twee nieuwe typen parkeervergunningen te introduceren: de maatschappelijke vergunning en de verhuisvergunning. Deze vergunningen gaan we per 1 januari 2025 uitgeven. Daarnaast passen we de digitale bezoekersregeling aan, waardoor ook bedrijven en organisaties deze regeling kunnen aanvragen. Tot slot maken we het mogelijk om na 21:00 gratis bezoek aan te melden via de digitale bezoekersregeling. Om dit te doen, stellen we de raad voor om de Parkeerverordening en de Verordening Parkeerbelastingen aan te passen. Het college heeft de benodigde aanpassingen in de Nadere Regels Parkeervergunningen reeds vastgesteld, onder voorbehoud van vaststelling van de twee voorgenoemde verordeningen door de gemeenteraad.

    Bijlagen

    Voorgesteld besluit

    1. De Parkeerverordening 2025 vast te stellen en deze in werking te laten treden op 1 januari 2025 onder gelijktijdige intrekking van de Parkeerverordening 2023.
    2. De 1e Wijziging Verordening Parkeerbelastingen 2025 vast te stellen en deze in werking te laten treden op 1 januari 2025 onder gelijktijdige intrekking van de Verordening Parkeerbelastingen 2025.


    De commissie Duurzaamheid en Bereikbaarheid heeft op 4 december 2024 advies uitgebracht.
    De aanwezige fracties adviseren het onderwerp met debat te behandelen in de raad i.v.m. aangekondigde amendementen en moties.

  3. 4

    De gemeente Hilversum heeft samen met de Ondernemersvereniging Hilversum Zuidwest (hierna te noemen OVHZW) en andere betrokken partijen de Gebiedsagenda bedrijventerreinen Hilversum Zuidwest opgesteld. De gemeente werkt samen met OVHZW ernaar toe om van de huidige drie bedrijventerreinen (Kerkelanden, Zeverijnstraat en Havenkwartier), één aantrekkelijk en economisch vitaal bedrijvenpark te maken. De gebiedsagenda bestaat uit een visie, een uitvoeringsagenda en een inspiratieboek, en biedt richting voor de ontwikkeling van deze terreinen tot 2040. Om de hoge parkeerdruk tegen te gaan worden aanpassingen gedaan en wordt toegewerkt naar een andere vorm van parkeren. Door het toevoegen van groen gaan we wateroverlast en hittestress tegen. Het succes hangt af van een nauwe samenwerking met de ondernemers in het gebied.

    Voorgesteld besluit

    1. De Gebiedsagenda bedrijventerreinen Zuidwest vast te stellen
    2. Het programma bedrijventerrein Kerkelanden te laten vervallen
    3. Het Masterplan Havenkwartier te laten vervallen


    De commissie Ruimtelijke Ordening en Projecten heeft op 4 december 2024 advies uitgebracht.
    Er is een amendement aangekondigd over fietsveiligheid, waarover de woordvoerders in de raad willen debatteren. Voor het overige is geen debat nodig.

  4. 5

    De winkeltijdenverordening is aangepast en wordt ter vaststelling aangeboden aan de gemeenteraad. De huidige Winkeltijdenverordening is vastgesteld in 2018 en aan vernieuwing toe. De aanpassingen zijn ruimere openingstijden op zondagen en feestdagen en is er meer duidelijkheid over handhaving van de winkeltijden. Ook zijn er verduidelijkingen aangebracht ten aanzien van openingstijden voor galerieën, veilinghuizen, braderieën en snuffelmarkten.


    De concept Winkeltijdenverordening Hilversum 2024 heeft zes weken ter inzage gelegen. Dit gaf belanghebbenden (winkeliers, overige ondernemers, omwonenden, organisaties) de gelegenheid om kennis te nemen en te reageren op de concept verordening. Er zijn drie zienswijzen ingediend. Deze zienswijzen gaven geen aanleiding de concept Winkeltijdenverordening aan te passen.

    Voorgesteld besluit

    De Winkeltijdenverordening Hilversum 2024 vast te stellen.


    De commissie Bestuur en Economie heeft op 28 november 2024 advies uitgebracht.
    De fractie van D66 overweegt een motie.
    Het onderwerp kan met debat naar de raad

  5. 6

    Dit voorstel betreft de vaststelling van de Financiële Verordening, die met terugwerkende kracht per 1 januari 2024 in werking treedt en de huidige Financiële Verordening 2022 vervangt. De aanpassingen in deze verordening zijn met name gericht op het actualiseren van de regelgeving omtrent de rechtmatigheidsverantwoording. De belangrijkste wijzigingen betreffen de aanscherping van het begrotingscriterium, de duiding van het begrip tijdigheid bij het melden van financiële afwijkingen en het toestaan van het activeren van activa in eigendom van derden. Daarnaast worden wijzigingen doorgevoerd in de afschrijvingstermijnen voor vastgoed. Met het aanbieden van deze Financiële Verordening wordt invulling gegeven aan Motie 24-109 Aanpassen kaders begrotingsrechtmatigheid. Motie 24-109 wordt daarmee beschouwd als afgedaan.


    De nieuwe verordening leidt niet tot majeure financiële wijzigingen. Het voordelige effect van de aangepaste afschrijvingstermijnen is, als onderdeel van de zoekrichtingen, al verwerkt in de vastgestelde voorjaarsnota 2024.

    Voorgesteld besluit

    Voorliggende Financiële Verordening vast te stellen en in werking te laten treden per 1 januari 2024 onder gelijktijdige intrekking van de Financiële Verordening 2022.


    De commissie Economie en Bestuur heeft op 27 november 2024 advies uitgebracht.
    Enkele woordvoerders overwegen een motie of amendement in te dienen. Het stuk gaat als bespreekstuk naar de raad.

  6. 7

    De jaarrekeningcontrole wordt (onder meer) uitgevoerd aan de hand van een door de raad vast te stellen normenkader. Het normenkader betreft de inventarisatie van de relevante wet- en regelgeving van hogere overheden en van de gemeenteraad zelf, voor zover deze betrekking hebben op financiële beheershandelingen. 
    Na vaststelling door de gemeenteraad is het normenkader voor het college uitgangspunt voor de rechtmatigheidsverantwoording en voor de accountant uitgangspunt voor de controle van de jaarrekening.

    Voorgesteld besluit

    Het normen(- en toetsings)kader 2024 gemeente Hilversum, als onderdeel van het Controleprotocol 2023 - 2026, vast te stellen.