Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

GEMEENTERAAD

woensdag 16 oktober 2024

20:00 - 00:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
G.M. van den Top

Agendapunten

  1. 2.b

  2. 3

  3. 5

    Op grond van de referendumverordening is er een referendumcommissie. De raad heeft in 2019 de huidige drie leden van deze commissie benoemd. Intussen is deze benoeming verlopen en moeten er opnieuw leden voor de referendumcommissie benoemd worden. De huidige leden van de referendumcommissie hebben aangegeven bereid te zijn om opnieuw te worden benoemd. U wordt voorgesteld om deze kandidaten te benoemen in uw vergadering van 16 oktober 2024. Daar leggen de kandidaten in handen van de voorzitter de eed of de belofte af.

    Voorgesteld besluit

    De raad wordt voorgesteld om de volgende personen te benoemen tot lid van de referendumcommissie Hilversum:

    • Mevrouw I.H. Derks;
    • Mevrouw M. Veerbeek;
    • De heer W.S. Zorg.
  4. 6

    De agendacommissie bestaat uit vier raadsleden (artikel 6 Reglement van Orde Gemeenteraad). Tot lid van de agendacommissie zijn eerder benoemd: Mevrouw Verweij, mevrouw Wesselink, de heer Van Waarden en de heer De Jong.


    Met het vertrek van de heer De Jong als raadslid en de benoeming van zijn opvolger in de raad van 25 september 2024, is er een vacature vrijgevallen in de agendacommissie, die -volgens het reglement- bij voorkeur wordt ingevuld door een commissievoorzitter van een coalitiepartij.


    Het presidium heeft op 1 oktober 2024 de heer C. Bakker voorgedragen om te worden benoemd als lid in de agendacommissie. Daarnaast heeft de heer Ekelmans aangegeven inzetbaar te zijn als commissievoorzitter.

    Voorgesteld besluit

    de heer C. Bakker te benoemen in de agendacommissie en de heer G.J. Ekelmans te benoemen als commissievoorzitter.


    Dit onderwerp is rechtstreeks geagendeerd voor de raadsvergadering.

  5. 7

    Op 17 januari 2017 trad de Verordening Correctief Raadgevend Referendum van de gemeente Hilversum in werking. Deze verordening is tot stand gekomen met inachtneming van de op dat moment heersende opvattingen in wetgeving, jurisprudentie en literatuur over dit onderwerp.


    Het is wenselijk om regelmatig verordeningen tegen het licht te houden en wijzigingen/ aanvullingen te verwerken met name die op het gebied van de digitale dienstverlening en de maatschappelijke ontwikkelingen. In 2019 heeft de VNG een model-referendumverordening uitgebracht, de referendumverordening van Hilversum wordt hier nu op aangesloten. Met het vaststellen van de technische aanpassingen op deze verordening ontstaat er een werkbaar document voor het moment dat er zich een verzoek voor een referendum aandient.

    Voorgesteld besluit

    De wijzigingsverordening, waarmee de Verordening Correctief Raadgevend Referendum Gemeente Hilversum wordt gewijzigd, vast te stellen en daarmee de huidige Verordening Correctief Raadgevend Referendum Gemeente Hilversum aan te passen op de volgende onderdelen:

    1. Artikel 5, Taken referendumcommissie, eerste lid;
    2. Artikel 7, Inleidend verzoek, eerste, derde en vierde lid;
    3. Artikel 8, Definitief verzoek, eerste lid en toevoegen van derde lid.
      Deze onderdelen worden vervangen zoals hierna weergegeven.
      Daarnaast zullen diverse grammaticale omissies hersteld worden.
      U wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde wijzigingen van de Referendumverordening en daartoe het bijgevoegde wijzigingsbesluit vast te stellen.
  6. 8

    De statutenwijziging beoogt tot het gedeeltelijk wijzigen van de statuten van de Stichting Gemeentelijk Gymnasium Hilversum. Het betreft het verlenen van een passeermachtiging /volmacht aan ieder van de medewerkers verbonden aan het notariaat van Van Doorne N.V. De bevoegdheid tot wijzigingen van de statuten op grond van het bepaalde in artikel 22 lid 1 van de statuten van de Stichting is toegekend aan het bestuur, met goedkeuring van de gemeenteraad van de gemeente Hilversum.

    Voorgesteld besluit

    In te stemmen met de door de Raad van Toezicht van het Stedelijk Gemeentelijk Gymnasium Hilversum voorgestelde wijzigingen van de statuten.


    Dit onderwerp is rechtstreeks geagendeerd voor de raad.

  7. 9

    Op grond van artikel 42b, lid 6d van de Wet op het Voortgezet Onderwijs dient het jaarverslag ter goedkeuring aan de gemeenteraad te worden voorgelegd voordat deze door de Stichting kan worden vastgesteld. De gemeenteraad kan goedkeuring alleen onthouden wegens strijd met het recht of met het algemeen belang, waaronder begrepen het financiële belang van de gemeente. Van beide is geen sprake.


    Stichting Gemeentelijke Gymnasium Hilversum (hierna: GGH) heeft één schoollocatie en deze staat in Hilversum. Het GGH is een school waar openbaar onderwijs wordt geboden en de gemeenteraad dient goedkeuring te geven voor vaststelling van het jaarverslag 2023.


    GGH heeft in het schooljaar 2022-2023 aan 838 leerlingen gymnasiaal onderwijs geboden. De toestroom van leerlingen was in het kalenderjaar met 189 leerlingen hoger dan het voorafgaande kalenderjaar. De financiële positie van de stichting is zwak en de school heeft verschillende maatregelen genomen om financieel weer gezond te worden.


    De jaarrekening is voorgelegd aan een onafhankelijk accountant van accountantsbureau Van Ree (bijlage 2). In de verklaring van Van Ree is vastgesteld dat het GGH een betrouwbaar beeld geeft van de grootte en samenstelling van het vermogen van GGH over 2023. Ook is vastgesteld dat de jaarrekening van de GGH voldoet aan de relevante wet- en regelgeving.

    Voorgesteld besluit

    Het jaarverslag (2023) van Stichting Gemeentelijke Gymnasium Hilversum op grond van artikel 21 sub 2 van de statuten van de stichting vast te stellen.


    Dit onderwerp is rechtstreeks geagendeerd voor de raad.

  8. 10

    De bevoegdheid tot het benoemen van leden van de Raad van Toezicht ligt conform artikel 48 lid 12 sub b van de Wet op het Primair Onderwijs bij de Gemeenteraad. De Stichting Openbaar Basisonderwijs Hilversum (STIP Hilversum) heeft een profiel opgesteld en een sollicitatieprocedure doorlopen, waaruit de heer A. Cohen naar mening van de huidige Raad van Toezicht het beste bij het profiel past. Reden om hem als kandidaat voor te dragen.

    Voorgesteld besluit

    De heer A. Cohen te benoemen tot lid van de Raad van Toezicht van STIP Hilversum.


    Dit onderwerp is rechtstreeks geagendeerd voor de raad.

  9. 11

    De eerste versie van de startnotitie is besproken in de commissie van 17 januari en stond geagendeerd voor de raad van 31 januari. De raadsbehandeling is destijds aangehouden om nader overleg te kunnen voeren met MPE (eigenaar Media Park). De geactualiseerde startnotitie is opgesteld in samenspraak met MPE  en ligt nu ter besluitvorming voor.

    Voorgesteld besluit

    De startnotitie gebiedsagenda Media Park vast te stellen.


    De commissie Ruimtelijke Ordening en Projecten heeft op 2 oktober 2024 advies uitgebracht.
    De woordvoerders geven aan geen debat te hoeven voeren over de startnotitie als geheel. Enkele fracties overwegen nog wel een motie of amendement in te dienen. In dat geval zal het debat in de raad daarover gaan. Het gaat dan bijvoorbeeld over het benadrukken van het belang dat Hilversum dé Mediastad blijft en over de grens van het plangebied.

  10. 12

    Op 15 mei 2024 is de Omgevingsvisie 2040 vastgesteld door de gemeenteraad. In de Omgevingsvisie staan drie grote opgaven genoemd: Duurzaam, Meedoen en Actief. Een van de doelstellingen onder de opgave Meedoen is het verkleinen van sociaaleconomische en gezondheidsverschillen. Er wordt daarbij nadrukkelijk de verbinding gelegd met andere beleidsthema’s, zoals welzijn, veiligheid, duurzaamheid sport en groen. Met een Beleidsagenda Gezondheid werken we deze doelstelling van de Omgevingsvisie aan de hand van zes actielijnen uit. In de Beleidsagenda werken we per actielijn uit hoe gezondheid in Hilversum ervoor staat, wat er al speelt en gebeurt, welke extra accenten en verbindingen we aanbrengen en hoe we doelen en resultaten gaan meten en realiseren.


    De onderliggende startnotitie heeft als doel richting te bepalen voor deze beleidsagenda. De voorgestelde beleidslijn is die van ‘health in and for all policies’ oftewel ‘gezondheid in en voor al het beleid’, welke ook benoemd staat in de Omgevingsvisie. De achterliggende gedachte daarbij is dat op gezondheid diverse factoren van invloed zijn, zoals de inrichting van de leefomgeving en bestaanszekerheid. Andersom is gezondheid ook van invloed op andere beleidsthema’s, zoals werk, participatie, inkomen en onderwijs. Om gezondheid te versterken is daarom gemeentebreed inzet en verantwoordelijkheid nodig vanuit verschillende beleidsvelden. Binnen de benadering van ‘gezondheid in en voor al het beleid’ staat preventie in combinatie met het concept positieve gezondheid centraal. Door aan de voorkant te investeren in het welbevinden van onze inwoners en zelf-en samenredzaamheid te versterken, kunnen we de beweging maken van ziekte en zorg naar gezondheid en gedrag.


    De ontwikkeling van lokaal gezondheidsbeleid is nieuw voor Hilversum en aanvullend op de wettelijke taken van de GGD Gooi en Vechtstreek. In de Voorjaarsnota 2023 is extra ambtelijke capaciteit gerealiseerd om lokaal gezondheidsbeleid te ontwikkelen en te regisseren. De belangrijkste inhoudelijke kaders voor dit beleid zijn, naast de Omgevingsvisie, het Coalitieakkoord en de Visie Sociaal Domein.

    Voorgesteld besluit

    De Startnotitie Beleidsagenda Gezondheid 2024 – 2030 vast te stellen en uit te laten werken tot een Beleidsagenda Gezondheid.


    De commissie Zorg, Welzijn en Samenleving heeft op 2 oktober 2024 advies uitgebracht.
    De commissie adviseert de raad unaniem om het onderwerp met debat te behandelen in de raadsvergadering. Het debat kan o.a. gaan over het aanbrengen van focus en prioriteitstelling.

  11. 13

    De woningmarkt staat onder druk. Door schaarste en prijsstijgingen is de entree op de koopwoningmarkt, met name voor mensen met een lager inkomen, bijna niet te doen. Ook wordt er niet voldoende gebouwd om op korte of lange termijn te voorzien in voldoende woningen in relatie tot de vraag.
    Eén van de doelen uit de Hilversumse woonvisie is om woningzoekenden optimale keuzemogelijkheden te bieden. Vanwege de hoge concurrentie staan daarbij in het bijzonder de doelgroepen die gebruik maken van goedkope koop en lage en midden-huur in de aandacht. De woningnood is hoog en daar wil het college iets aan doen. Vandaar het motto “Elke woning telt”.
    Door onder andere een goede benutting van de bestaande woningvoorraad en het maken van afspraken aangaande nieuwbouwwoningen gaan we aan de slag. De huidige druk op de woningmarkt zorgt voor sterke concurrentie onder woningzoekenden, zowel onder kopers als onder huurders. Via diverse instrumenten wordt zowel lokaal als landelijk al invloed uitgeoefend op de situatie. Toch zijn er meer instrumenten voorhanden om in te spelen op specifieke ongewenste verschijnselen op de woningmarkt. De opkoopbescherming en de leegstandsverordening, genoemd in de woonvisie, zijn een mogelijke en wenselijke aanvulling op het bestaande instrumentarium in de gemeente Hilversum. Het college stelt voor om de opkoopbescherming en de leegstandsverordening toe te voegen aan ons instrumentarium en vrij te geven voor terinzagelegging.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de RIGO-onderzoeken: ‘Investeerders op de woningmarkt Gooi en Vechtstreek’, ‘Rapport schaarste-onderbouwing Hilversum’ en ‘Leegstandsanalyse woningen Hilversum’.
    2. De met een concept-opkoopbescherming aangepaste 'Huisvestingsverordening Gooi- en Vechtstreek 2024. Hilversum’ ter inzage te leggen vóór de definitieve besluitvorming;
    3. De concept-‘Leegstandsverordening gemeente Hilversum 2025’ ter inzage te leggen vóór de definitieve besluitvorming;
    4. Vanaf 2025 structureel € 100.000,- beschikbaar te stellen via de programmabegroting 2025 om, bij vaststelling, uitvoering te kunnen geven aan de twee verordeningen (€ 50.000,- ten behoeve van opkoopbescherming en € 50.000,- ten behoeve van de leegstandsverordening).

    De commissie Ruimtelijke Ordening en Projecten heeft op 2 oktober 2024 advies uitgebracht.
    Meerdere woordvoerders willen in de raad debat voeren over dit onderwerp. Dit, met name in verband met de overweging om moties of amendementen in te dienen, onder meer over de 6 maanden-termijn en participatie.

  12. 14

    De huidige verordening Duurzaam Wonen Lening Hilversum biedt geen mogelijkheden voor grotere VvE’s. Deze doelgroep kan met de nieuwe verordening Stimuleringslening kleine en grote VvE's Hilversum 2024  bediend gaan worden.
    De raad wordt voorgesteld om een startinleg van € 5 miljoen in het VVE-fonds te doen en het college te mandateren het fonds, waar nodig, verder op te hogen tot een maximum van € 10 miljoen.

    Voorgesteld besluit

    1. De nieuwe verordening ‘Duurzaam Wonen Lening Hilversum 2024’ vast te stellen, onder gelijktijdige intrekking van de ‘Duurzaam Wonen Lening Hilversum’.
    2. De nieuwe verordening ‘Stimuleringslening kleine en grote VvE's Hilversum 2024’ vast te stellen.
    3. Het fonds wat leningen op basis van de verordening Stimuleringslening kleine en grote VvE's Hilversum 2024 kan verstrekken te voeden met € 5 miljoen en beschikbaar te houden door het college te mandateren het fonds, wanneer nodig, tot een maximum van €10 miljoen op te hogen.

    De commissie Duurzaamheid en Bereikbaarheid heeft op 9 oktober 2024 advies uitgebracht.
    De aanwezige fracties zijn positief over het voorstel.
    Zonder debat naar de raad.

  13. 15

    Zienswijzeprocedure omtrent een begrotingswijziging van de Veiligheidsregio. In verband met het korte termijn van deze procedure is in overleg met bestuursondersteuning afgesproken dat de documenten in concept voor vaststelling B&W naar de agendacommissie gaan. Voor de rest loopt het besluitvormingsproces conform de gestelde termijnen van de gemeenschappelijke regeling.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de bestuursrapportage 2024 en de voorgestelde begrotingswijzigingen 2024.
    2. Bijgaande zienswijze kenbaar te maken bij Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek omtrent begrotingswijziging 2024.


    De commissie Bestuur en Economie heeft op 9 oktober 2024 advies uitgebracht.
    De aanwezige woordvoerders zijn positief en wachten op het jaarresultaat en het bestemmingsvoorstel van een eventueel financieel overschot van de Veiligheidsregio.


    Het advies is het voorstel positief zonder debat te agenderen.
    De fractie BVNL heeft aangegeven agendering onder voorbehoud.

  14. 16

    Op 21 september 2022 heeft de raad besloten om de Kerkbrink en Gooische Brink nieuw leven in te blazen door de verhuizing van de bibliotheek naar de Gooische Brink, de vernieuwing en verbreding van de functie van de bibliotheek, en de herinrichting van de Kerkbrink financieel mogelijk te maken.
    De raad had daarbij geen wensen en bedenkingen bij het voornemen van het college om een borgstelling aan de bibliotheek te verlenen voor een bedrag van 12,7 miljoen ten behoeve van het kunnen aantrekken van een lening voor de realisatie van de nieuwe bibliotheek. Op 16 mei 2023 heeft het college de borgstelling verleend en in juli 2023 heeft de bibliotheek de lening aangetrokken. Op 7 mei 2024 heeft het college de raad geïnformeerd middels een collegebrief over de voortgang van de realisatie. Hierin werd aangegeven dat de vernieuwing van de bibliotheek een groot en complex project is.
    In het najaar van 2023 bleek bij de projectorganisatie van de bibliotheek bij het uitwerken van de businesscase in combinatie met het maken van het ontwerp voor de verbouwing van de nieuwe bibliotheek dat een aantal gedane aannames bij het begin van het project op onderdelen niet meer van toepassing is, waardoor het oorspronkelijke plan niet goed uitvoerbaar is binnen de bestaande budgetten. De bibliotheek heeft geconcludeerd dat de aanpassingen leiden tot een hoger investeringsniveau waarvoor additioneel (maximaal) € 4 miljoen aan financiering nodig is. De bibliotheek wil dit bedrag middels een aanvullende lening aantrekken. De bibliotheek geeft aan de lasten van de extra lening op te kunnen vangen binnen de businesscase. Net als bij de eerste lening is ook voor de extra lening een borgstelling van de gemeente nodig. De bibliotheek heeft op 1 augustus jl. hiervoor een verzoek ingediend. De raad wordt gevraagd wensen en bedenkingen te hebben ten aanzien van het voorgenomen besluit van het college om een tweede borgstelling te verlenen aan de bibliotheek voor een bedrag van maximaal € 4 miljoen euro ten behoeve van de realisatie van de nieuwe bibliotheek.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van het verzoek van Openbare Bibliotheek en Volksuniversiteit Hilversum d.d. 1 augustus 2024, inclusief de bijbehorende bijlage Businesscase Nieuwe Bibliotheek, voor een tweede borgstelling voor een bedrag van maximaal € 4 miljoen ten behoeve van de realisatie van de nieuwe bibliotheek.
    2. Kennis te nemen van het voorgenomen besluit van het college om een tweede borgstelling te verlenen aan de bibliotheek voor een bedrag van maximaal € 4 miljoen euro (en evenredig aan de hoogte van de lening) ten behoeve van de realisatie van de nieuwe bibliotheek onder de voorwaarde dat de lasten van deze lening worden opgevangen binnen de businesscase zonder hieraan gerelateerde aanvullende gemeentelijke subsidie.
    3. Geen wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen, op grond van de gemeentewet artikel 169 lid 4, en artikel 15, lid 2 van de Financiële verordening Hilversum 2022.

    De commissie Bestuur en Economie heeft op 9 oktober 2024 advies uitgebracht.
    De aanwezige woordvoerders zijn positief en adviseren het voorstel zonder debat te agenderen, De fractie BVNL heeft aangegeven negatief zonder debat.

  15. 17
    Vragen aan het college