Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

College van B en W

dinsdag 14 januari 2025

09:30 - 16:00

Agendapunten

  1. 1

    Bodemenergie is een hernieuwbare duurzame energiebron, waarmee gebouwen verwarmd kunnen worden. Bodemenergie wordt steeds belangrijker vanwege de groeiende vraag naar duurzame energie en de noodzaak om klimaatverandering tegen te gaan. Veel initiatiefnemers voor nieuwbouw, maar ook voor bestaande bouw, zullen kiezen voor bodemenergiesystemen om gebouwen te verwarmen en te koelen. In Hilversum is de beschikbare capaciteit van de bodem niet groot genoeg om, zonder sturing, aan alle toekomstige initiatieven ruimte te geven. Wanneer bodemenergiesystemen lukraak worden aangelegd, zullen reeds aangelegde systemen, de mogelijkheden voor toekomstige systemen beperken. Daarom is het noodzakelijk om, middels een zogenaamd voorbereidingsbesluit en in de toekomst een omgevingsplanwijziging, regelsop te stellen voor het doelmatig gebruik van de ondergrondse ruimte voorbodemenergie.

    Besluit

    I. De raad voor te stellen om:
    1. Een wijziging voor te bereiden van het omgevingsplan waarin gesloten bodemenergiesystemen worden gereguleerd voor het interferentiegebied zoals opgenomen in bijlage 1.
    2. De voorbeschermingsregels zoals opgenomen in bijlage 2 vast te stellen voor het interferentiegebied zoals opgenomen in bijlage 1.
    3. Te bepalen dat dit voorbereidingsbesluit in werking treedt op de dag van de bekendmaking.
    II. Dit onderwerp aan te melden ter advisering aan de raad in Commissie Duurzaamheid en Bereikbaarheid.

    Conform.

  2. 2

    De gemeente Hilversum wil de veiligheid tijdens uitgaansavonden verbeteren. Het doel is om via een wijziging van de APV een verblijfsontzegging van 24 uur in te voeren, zodat er effectiever kan worden opgetreden tegen terugkerende overlastgevers. Aangezien er geen andere APV wijzigingsvoorstellen zijn, zal dit separaat worden aangeboden aan de gemeenteraad.

    Besluit

    I. De raad voor stellen om:
    Artikel 2.4.10a van de Algemene Plaatselijke Verordening te wijzigen waardoor ten behoeve van de handhaving van de openbare orde in het uitgaansgebied aan overlastgevers een korte verblijfsontzegging van 24 uur kan worden opgelegd.
    II. Het voorstel ter advisering aan de raad aan te melden voor de Commissie Bestuur en Economie.

    Conform.

  3. 3

    Iedere 4 jaar spreekt het Ministerie van OCW met de stedelijke regio’s in Nederland een cultuurconvenant af. Het nieuwe cultuurconvenant met de Metropoolregio Amsterdam (MRA) geldt van 2025 tot 2028. Gemeenten waar BIS (Basis Infrastructuur) instellingen zijn gehuisvest en die zelf ook een subsidie verstrekken aan deze instellingen, wordt gevraagd de convenanten te mede ondertekenen.
    In het cultuurconvenant maken het Ministerie van OCW en de Metropoolregio Amsterdam afspraken over de gezamenlijke verantwoordelijkheden voor de culturele basisinfrastructuur in de metropoolregio. Hiermee is er commitment in de regio en van OCW, ook op voor Hilversum belangrijke onderwerpen zoals cultuurparticipatie, cultuureducatie en toegankelijkheid.


    Bijgevoegd de laatste versie van het cultuurconvenant. Het ministerie verwerkt nog een aantal aanpassingen. De definitieve versie van het cultuurconvenant wordt toegevoegd aan het dossier, zodra beschikbaar.

    Besluit

    Het cultuurconvenant 2025-2028 - Ministerie van OCW en Metropoolregio Amsterdam - te tekenen

    Conform.

  4. 4

    In motie 23-195 ‘Extra aandacht voor jonge nieuwkomers' heeft u bij behandeling van het agendapunt Beleidskader asielaanpak'' het college het volgende verzocht: 
    1.met de Taalschool, net als in Utrecht, een aanpak te ontwikkelen voor de meerjarige begeleiding van jonge nieuwkomers in Hilversum en 
    2.hierover, vóór de voorjaarsnota 2025, met een voorstel bij de raad te komen. Met deze collegebrief informeren wij u over de uitvoering van de motie.

    Besluit

    Bijgaande collegebrief inzake Extra aandacht voor jonge nieuwkomers te versturen naar de raad.

    Conform.

  5. 5

    Op 2 december 2024 heeft de fractie SP vragen (hieronder cursief) gesteld op basis van artikel 41 vragen het Reglement van Orde over aansprakelijkheid inzake wateroverlast in Hilversum Oost. In deze brief worden deze vragen beantwoord.

    Besluit

    De artikel 41 vragen van fractie SP over aansprakelijkheid inzake wateroverlast in Hilversum Oost beantwoorden middels bijgaande brief.

    Conform.

  6. 6

    Op 28 november 2024 heeft de fractie GroenLinks vragen gesteld op basis van artikel 41 van het Reglement van Orde over Hilversum vrij van vervuilende reclame.

    Besluit

    De op 28 november 2024 door de fractie van GroenLinks gesteld vragen op basis van artikel 41 van het Reglement van Orde inzake Hilversum vrij van vervuilende reclame te beantwoorden via bijgaande brief.

    Conform.

  7. 7

    De gemeente is sinds 2023 verantwoordelijk voor het aanbieden van een Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) aan haar inwoners. Stichting Openbare Bibliotheek en Volksuniversiteit Hilversum heeft in 2023 de subsidie ingezet voor het IDO, gericht op hulp aan burgers bij hun digitale interactie met overheidsinstellingen. Op basis van de verantwoording over 2023 is vastgesteld dat een bedrag van € 30.222,- aan de subsidievoorwaarden voldoet. Het resterende bedrag van € 56.898, - zal worden teruggevorderd. Tevens zal de gemeente verantwoording afleggen aan het Rijk over de besteding van de Specifieke Uitkering (SPUK-IDO).

    Besluit

    De subsidie van € 87.120,- die in 2023 is verleend aan Stichting Openbare Bibliotheek en Volksuniversiteit Hilversum voor het Informatiepunt Digitale Overheid vast te stellen op een bedrag van € 30.222, en het resterende bedrag van € 56.898, - terug te vorderen van de Stichting Openbare Bibliotheek en Volksuniversiteit Hilversum.

    Akkoord.

  8. 8

    Een prettige, leefbare woonomgeving in de Hilversumse Meent met betaalbare en kwalitatief goede woningen. Daarnaast is het belangrijk om de doorstroming op de woningmarkt te verbeteren. De doorstroming is daarbij geen doel op zich, maar een middel om meer woningen beschikbaar te krijgen en ervoor te zorgen dat meer huishoudens een passende woning vinden. We werken hieraan door middel van een concrete, breed gedragen, uitvoeringsgerichte woonagenda voor de Hilversumse Meent. De woonagenda is een uitwerking van de Woonvisie 2021-2030. Deze woonagenda is gericht op de looptijd van de woonvisie, dus 2025-2030.

    Besluit

    I. De raad voor te stellen om:
    1. De Woonagenda Hilversumse Meent 2025-2030 vast te stellen.
    2. Kennis te nemen van het voornemen om bij de Voorjaarsnota 2025 een aanvraag te doen voor €200.000 om in 2025 de projectorganisatie goed op te tuigen en een stedenbouwkundig plan voor het centrum van de Hilversumse Meent op te stellen.
    II. Dit onderwerp ter advisering aan de raad voor de Commissie Ruimtelijke Ordening en Projecten.

    Akkoord met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.

  9. 9

    In het cultuurbeleid ‘Momentum’ is opgenomen dat de gemeente de subsidiesystematiek wil vernieuwen, zoals de inzet van meerjarige subsidies. Het streven was om dit in het jaar 2024 nader in te richten, daarom zijn de subsidies 2024 eerst voorlopig verleend. Het maken van meerjarenafspraken is in 2024 niet gerealiseerd; dit wordt in 2025 opgepakt. De organisaties moeten nu nog een definitieve subsidiebeschikking ontvangen.

    Besluit

    1. De onderstaande culturele organisaties hierbij een subsidie 2024 te verlenen die gelijk is aan de voorlopige verlening, conform bijgevoegde definitieve verleningsbeschikkingen (bijlagen 1 t/m 5):
      1. Dudok Architectuur Centrum € 266.829;
      2. Wonderfeel € 65.000;
      3. Zilveren Camera € 84.086;
      4. Grafisch Atelier € 88.571;
      5. Podium De Vorstin € 1.318.811.
    2. De onderstaande culturele organisaties hierbij een subsidie 2024 te verlenen die hoger is dan de voorlopige verlening, conform bijgevoegde definitieve verleningsbeschikkingen (bijlagen 4 t/m 6):
      6. Bibliotheek Hilversum € 2.348.500;
      7. Museum Hilversum € 740.834;
      8. Globe € 572.670.
    3. De aanvragen van onderstaande culturele organisaties voor het overig aangevraagde bedrag af te wijzen, conform bijgevoegde definitieve verleningsbeschikkingen (bijlagen 4, 5 en 8):
      4. Grafisch Atelier € 190.859,- afwijzen;
      5. Podium De Vorstin € 189,- afwijzen.
      8. Globe € 37.330,- afwijzen;
    4. De subsidies te dekken uit de programmabegroting Programma 1, Wonen en Leven, taakvelden 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie, 5.4 musea en 5.6 media.

    Gewijzigd besluit.

  10. 10

    In november 2023 is motie 23/146: ‘(Op)bouwdepot: alle jeugd recht op een mooie toekomst’ (zie bijlage 1. Motie) van de fracties van de SP en de PvdA unaniem aangenomen. Met dit voorstel is de motie afgedaan. Het Bouwdepot is voor jongvolwassenen in de leeftijd van 18 tot 21 jaar in een extreem kwetsbare positie die dak- of thuisloos zijn of dreigen te worden waarbij financiële stress een ernstige belemmering vormt voor de persoonlijke ontwikkeling, het welzijn, de gezondheid en het dagelijkse functioneren. Deze jongvolwassene hebben een problematisch (jeugdzorg)verleden en missen een sociaal en financieel vangnet. Door al deze tegenslagen zijn zij alleen maar bezig met overleven, hebben zij geen vaste grond onder de voeten en geen toekomstperspectief. Door middel van de pilot: ‘Bouwdepot in Hilversum: alle jeugd recht op een mooie toekomst’ krijgen tien jongvolwassenen een jaar lang per maand een niet vrijblijvende financiële ondersteuning van € 1308. Hierdoor krijgen zij de broodnodige rust en ruimte om aan hun toekomst te bouwen. Op basis van ervaringen in andere gemeenten en een maatschappelijke kosten-batenanalyse blijkt dat deze gemeenten de geïnvesteerde kosten in drie jaar hebben terug behaald door voorkomen kosten in de Participatie, Wmo en Beschermd Wonen. De landelijke stichting Bouwdepot en de Staatssecretaris zijn nog in gesprek over het standpunt van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) dat het Bouwdepot Rijksinkomenbeleid doorkruist. De deelnemende gemeente zijn het hier niet mee eens omdat het Bouwdepot een manier is om hulp te bieden aan een zeer kwetsbare en selecte groep jongvolwassenen die op basis van strenge criteria worden geselecteerd. Doordat de Participatie allerlei eisen en voorwaarden stelt is er nu geen ruimte binnen de Participatiewet om hulp te bieden voor deze groep. En dus geen sprake van inkomensbeleid.

    Besluit

    I. De raad voor te stellen om:
    1. Te starten met de pilot ‘Bouwdepot in Hilversum’ 2025 voor de duur van één jaar van 1 april 2025 tot en met 30 april 2026.
    2. Een maximaal budget van € 217.000 beschikbaar te stellen voor de uitvoering van de pilot waardoor tien Hilversumse jongeren een beter toekomstperspectief kunnen opbouwen.
    3. De financiële consequenties van dit besluit te verwerken in de voorjaarsnota 2025.
    II. Dit onderwerp aan te melden ter advisering aan de raad in de Commissie Zorg, Welzijn en Samenleving

    Akkoord met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.

  11. 11

    Het regionale beleidsplan van Bescherming & Opvang ‘Herstel de Verbinding’ loopt af op 31 december 2025. In het derde kwartaal van 2024 heeft er een evaluatie plaatsgevonden van het huidige beleidsplan. De Startnotitie Bescherming & Opvang 2026-2033 betreft het procesvoorstel, evaluatierapport en de richting voor het nieuwe regionale beleidsplan van bescherming en opvang. In de startnotitie worden lokale raden gevraagd middels een zienswijze reactie te geven op drie vragen. Dit biedt de raad de mogelijkheid om de Regio Gooi en Vechtstreek aan de voorkant een richting mee te geven voor het opstellen van het nieuwe beleidsplan. In de voorgestelde zienswijze worden de drie vragen puntsgewijs beantwoord.

    Besluit

    I. De raad voor te stellen om:
    1. De zienswijze betreffende de startnotitie inclusief evaluatie van het regionale beleidsplan Bescherming en Opvang vast te stellen en kenbaar te maken bij de Regio Gooi en Vechtstreek.
    II. Dit onderwerp aan te melden ter advisering van de raad voor de commissie Zorg, Welzijn en Samenleving.

    Akkoord met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.

  12. 12

    Bij gunning van de opdracht tot ontwikkeling van de fietsenstalling onder het Stationsplein én de twee bovenliggende bouwblokken, wordt voor het ontwerp, de ontwikkeling en de realisatie van de gebouwen een ontwikkelovereenkomst gesloten met de ontwikkelende partij. Afspraken uit deze overeenkomst gelden als eisen in de aanbesteding. Doel van dit voorstel is om het concept van de overeenkomst vast te stellen, zodat deze kan worden toegevoegd aan het aanbestedingsdossier.

    Besluit

    1. De concept ontwikkelovereenkomst (bijlage 1) vast te stellen voor de ontwikkeling van de bouwblokken op het Stationsplein

    Akkoord met een aanpassing.

  13. 13

    Bij gunning van de opdracht tot ontwikkeling van de fietsenstalling onder het Stationsplein én de twee bovenliggende bouwblokken, wordt een samenwerkingsovereenkomst gesloten tussen de gemeente en de ontwikkelende partij. Afspraken uit deze overeenkomst gelden als eisen in de aanbesteding. Doel van dit voorstel is om het concept van de samenwerkingsovereenkomst vast te stellen, zodat deze kan worden toegevoegd aan het aanbestedingsdossier.

    Besluit

    1. De concept samenwerkingsovereenkomst (bijlage 1) vast te stellen voor de ontwikkeling van de fietsenstalling onder het Stationsplein met bovengelegen bouwblokken.

    Akkoord.

  14. 14

    Bij de realisatie, het beheer en het onderhoud van de toekomstige fietsenstalling onder het Stationsplein zijn verschillende partijen betrokken. Afspraken tussen deze partijen worden vastgelegd in overeenkomsten. De ‘Exploitatieovereenkomst’ betreft de afspraken die de gemeente en NS maken over de exploitatie van de fietsenstalling. Doel van dit voorstel is om deze overeenkomst met NS vast te stellen en namens het college te laten ondertekenen door de teammanager Vastgoed.

    Besluit

    1. De exploitatieovereenkomst (bijlage 1) met NS aan te gaan voor de exploitatie van de fietsenstalling onder het Stationsplein

    Akkoord met een aanpassing. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassing aan te brengen.

  15. 15

    Bij de realisatie, het beheer en het onderhoud van de toekomstige fietsenstalling onder het Stationsplein zijn verschillende partijen betrokken. Afspraken tussen deze partijen worden vastgelegd in overeenkomsten. De ‘Samenwerkingsovereenkomst’ betreft de afspraken die de gemeente en ProRail daarover maken met NS. Doel van dit voorstel is om deze samenwerkingsovereenkomst vast te stellen, zodat deze door de wethouder kan worden ondertekend.

    Besluit

    1. De samenwerkingsovereenkomst met ProRail en NS aan te gaan voor de realisatie van de fietsenstalling onder het Stationsplein

    Akkoord met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.

  16. 16

    Op 14 januari worden er 4 overeenkomsten voorgelegd aan het college, over het stationsplein. Voorstel is om de raad hierover middels één overkoepelende Raadsinformatiebrief te informeren.


    Op 24 januari is er voor de overeenkomsten een feestelijk tekenmoment met PRoRail en NS. De voorstellen worden daarom tot die tijd achter een slotje gehouden. Voorstel is om bijgevoegde raadsinformatiebrief op 23 januari te versturen.

    Besluit

    1. De raad middels bijgevoegde RIB te informeren over de vier overeenkomsten met betrekking tot de fietsenstalling en bouwblokken Stationsplein,  die op 14 januari 2025 worden vastgesteld door het college (in separate voorstellen)

    Conform.

  17. 17

    Om de plannen voor het Stationsgebied te kunnen realiseren dient de entree, aan de Schapenkampzijde, naar de parkeergarage aan de Wilhelminastraat te worden verwijderd. Belanghebbenden Novaxia, M7 en de Provincie Noord-Holland hebben afstand gedaan van hun erfdienstbaarheid middels het tekenen van vaststellingsovereenkomsten.
    Ten einde het busstation en de rest van de plannen te kunnen realiseren wordt nu voorgesteld de afspraken met NS Vastgoed B.V., de eigenaar van het perceel N nummer 8658, vast te leggen in een vaststellingsovereenkomst.

    Besluit

    1. De vaststellingsovereenkomst (bijlage 1) met betrekking tot medewerking tot het afstand doen van de erfdienstbaarheid van NS Vastgoed B.V. op de entree, aan de Schapenkampzijde, naar de parkeergarage aan de Wilhelminastraat vast te stellen;


    2. De portefeuillehouder van project Stationsgebied, te machtigen de vaststellingsovereenkomst te ondertekenen.

    Conform.

  18. 18

    In het cultuurbeleid ‘Momentum’ is opgenomen dat de gemeente de subsidiesystematiek wil vernieuwen, zoals de inzet van meerjarige subsidies. Het streven was om dit in het jaar 2024 nader in te richten. Dit is in 2024 niet gerealiseerd en wordt in 2025 opgepakt. Om in de tussentijd liquiditeitsproblemen bij de culturele organisaties te voorkomen is een voorlopige subsidieverlening 2025 noodzakelijk.

    Besluit

    1. De onderstaande culturele instellingen een voorlopige subsidie 2025 te verlenen conform bijgevoegde beschikkingen (bijlage 1 t/m 8) ten bedrage van:
    1. Bibliotheek Hilversum € 2.414.258,-
    2. Dudok Architectuur Centrum € 274.300,-
    3. Filmtheater Hilversum € 362.003,-
    4. Globe € 588.705,-
    5. Grafisch Atelier € 91.051,-
    6. Museum Hilversum € 761.577,-
    7. De Vorstin € 1.355.738,-
    8. Zilveren Camera € 107.000,-
    Totaal: € 5.954.632,-


    2. De subsidie te dekken uit de programmabegroting Programma 1, Wonen en Leven, taakvelden 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie, 5.4 musea en 5.6 media.

    Gewijzigd besluit.

  19. 19

    De huidige afspraken over zak- en kleedgeld in de overeenkomsten met de aanbieders van jeugdhulp met residentieel verblijf zijn niet in lijn met de per 1 januari 2024 in werking getreden regeling zak- en kleedgeld in paragraaf 5a van de landelijke Regeling Jeugdwet. Herziening van de overeenkomsten met de aanbieders verblijf is daarom nodig. De gemeente is namelijk verantwoordelijk voor deze kosten op grond van artikel 2.3 Jeugdwet, als de ouders deze kosten niet voldoen. In het kader van hun jeugdhulpplicht moet de gemeente in die gevallen een financiële vergoeding voor zak- en kleedgeld beschikbaar stellen, die de jeugdhulpaanbieders vervolgens aan de desbetreffende jeugdige verstrekken.


    Zakgeld is bestemd voor kleine dagelijkse uitgaven waarover een jeugdige zelf kan beslissen. Het kleedgeld is bedoeld voor de aanschaf van benodigde kleding en schoenen voor twaalfjarigen en ouder. Dit is van cruciaal belang voor de financiële educatie van jeugdigen en draagt bij aan hun ontwikkeling op dit vlak.


    Ook is het verplicht om de periodieke landelijke aanpassing van de bedragen voor zak- en kleedgeld rechtstreeks over te nemen in de overeenkomsten. Voorgesteld wordt om de Regio bovenstaand uit te laten uitvoeren op basis van opdracht en mandaat.

    Besluit

    1. De manager Inkoop & Contractbeheer van de Regio Gooi en Vechtstreek opdracht te geven om de zak- en kleedgeldregeling uit paragraaf 5a van de landelijke Regeling Jeugdwet te verwerken in de overeenkomsten met de aanbieders residentiële jeugdhulp.
    2. De manager Inkoop & Contractbeheer van de Regio Gooi en Vechtstreek te mandateren om,lopende deze overeenkomsten, wijzigingen door te voeren in de bedragen voor zak- en kleedgeld in overeenstemming met de periodieke landelijke aanpassingen van deze bedragen.

    Conform.