- Locatie
B en W kamer
- Voorzitter
- Gerhard Top, van den
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1
Door de bodemkwaliteitskaart en bodemfunctieklassenkaart vast te stellen kunnen de kaarten als beleidsinstrument gebruikt worden bij grondverzet, vergunningverlening en bodemsanering. Hiermee worden procedures vereenvoudigd en kunnen bij ruimtelijke ontwikkelingen en graafwerkzaamheden onderzoekslasten worden beperkt.
Bijlagen
Besluit
I. De raad voor te stellen:
1. De geactualiseerde bodemkwaliteitskaart en bodemfunctieklassenkaart vast te stellen.
2. De bodemkwaliteitskaart en bodemfunctieklassenkaart als beleidsinstrument te hanteren bij grondverzet, vergunningverlening en bodemsaneringen.
II. Dit onderwerp ter advisering aan de raad aan te melden voor de commissie Duurzaamheid en Bereikbaarheid.
Akkoord met een aanpassing.
-
2
Op 12 december 2023 heeft het college besloten om alle parkeervakken van de parkeerterreinen aan de oostzijde van de Van Linschotenlaan te verbreden (zaaknummer 1351361). Inmiddels is gebleken dat de parkeerdruk in het Van Riebeeckkwartier ten oosten van de Oosterengweg verder is toegenomen dan ten tijde van de besluitvorming in 2023 werd verwacht. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt naar het deel van de buurt ten noorden van de Van Riebeeckweg en ten zuiden daarvan. Zo is inmiddels vastgesteld dat de parkeerdruk in het zuidelijke deel beduidend hoger is dan in het noordelijke deel. Op grond hiervan is het wenselijk om in het zuidelijke deel van de Van Linschotenlaan te wachten met vakverbreding totdat de parkeerdruk significant lager is. Voor het noordelijke deel van de Van Linschotenlaan is het wenselijk om de opvattingen van bewoners te betrekken bij de vraag of parkeervakken verbreed moeten worden, in aanmerking genomen dat vakverbreding ten koste gaat van de parkeercapaciteit. Hiertoe worden huishoudens geënquêteerd.
Bijlagen
Besluit
1. Het opschorten van de uitvoering van het eerder genomen collegebesluit van 12 december 2023 (zaaknummer 1351361), inhoudende dat de parkeervakken in de drie parkeerkoffers tussen de woontorens in het zuidelijke deel van de Van Linschotenlaan met de oneven huisnummers 91 t/m 377 pas verbreed worden als is vastgesteld dat de parkeerdruk lager is dan 85%, hetgeen niet eerder aan de orde is dan na een eventuele invoering van betaald parkeren in het deel van het Van Riebeeckkwartier dat wordt omsloten door de Oosterengweg, Van Riebeeckweg en Laan van Tergooi.
2. Het houden van een draagvlakmeting onder huishoudens in het noordelijke deel van de Van Linschotenlaan, woonachtig in de appartementen met oneven huisnummers 3 t/m 89, over de vraag of het verbreden van 101 parkeervakken op twee naastgelegen parkeerterreintjes wenselijk is, ook als dit ten koste gaat van een deel van de aanwezige parkeercapaciteit.
3. Indien een meerderheid van de geënquêteerde huishoudens voorstander is van vakverbreding, in 2026 over te gaan tot vakverbreding op de twee parkeerterreintjes aan de Van Linschotenlaan, direct naast de adressen met de oneven huisnummers 3 t/m 89.Akkoord.
-
3
De Woonmonitor Hilversum 2025 is beschikbaar. De Woonmonitor heeft als doel om u op basis van kwantitatieve data inzicht te bieden in de voortgang van de ambities benoemd in de Woonvisie 2021-2030. Daarnaast wordt in de Woonmonitor vooruitgekeken naar toekomstige ontwikkelingen op de Hilversumse woningmarkt.
Bijlagen
Besluit
De gemeenteraad te informeren over de Woonmonitor Hilversum 2025 door middel van de bijgevoegde collegebrief.
Akkoord met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.
-
4
Het college wil de raad graag informeren over het onderzoek naar de behoefte aan maatschappelijke voorzieningen. Bij de behandeling van de Nota grond- en vastgoedbeleid stelde u vragen over dit document: wat staat erin en wie stelt het vast? Met deze brief beantwoorden wij die vragen en geven wij meer uitleg, onder meer door duiding over de samenhang tussen de nota Grond- en vastgoedbeleid en het lopende onderzoek naar maatschappelijke voorzieningen, waarbij laatstgenoemde inventariserend en niet kaderstellend van aard is. Conform wordt in de brief een naamswijziging voorgesteld van het ‘Richtinggevend kader maatschappelijke voorzieningen’ naar ‘Richtlijnen maatschappelijke voorzieningen’.
Bijlagen
Besluit
De raad te informeren over de Richtlijnen Maatschappelijke Voorzieningen door het versturen van de collegebrief 'Informeren over richtlijnen maatschappelijke voorzieningen'.
Akkoord met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.
-
5
Tijdens de raadsvergadering van 15 mei 2024 is de Sport- en Beweegnota Hilversum 2024 - 2030; 'Hilversummers een leven lang actief en vitaal' (hierna Sport- en Beweegnota) aangenomen. Tijdens de participatie bleek er een grote behoefte voor een centrale plaats waar al het nieuws, lopende projecten, ondersteuningsmogelijkheden, en het sport- en beweegaanbod van Hilversum makkelijk te vinden zijn. Focuspunt 2 uit de Sport- en Beweegnota is daarom het opzetten van een digitaal sport- en beweegplatform (hierna sportplatform).
Met deze collegebrief informeren wij uw gemeenteraad over de voortgang en de recente gunningsbeslissing.
Bijlagen
Besluit
De raad middels bijgesloten collegebrief te informeren over de gunningsbeslissing betreffende het digitaal Sport- en Beweegplatform.
Akkoord met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.
-
6
Met bijgevoegde brief informeert het college de gemeenteraad over het aanvaarden van een nevenfunctie door wethouder B. Heller als lid van het Dagelijks Bestuur van de Tomingroep.
Bijlagen
Besluit
De collegebrief Melding nevenfunctie wethouder B. Heller verzenden naar de raad.
Akkoord.
-
7
Vanaf verslagjaar 2025 gelden nieuwe regels voor de verantwoording en accountantscontrole bij gemeenten. De wijzigingen hebben vooral gevolgen voor de rechtmatigheidsverantwoording en de wijze waarop de accountant de jaarrekening beoordeelt. Op grond van deze nieuwe regels dienen de kaders die de gemeenteraad als opdrachtgever meegeeft aan de accountant geactualiseerd te worden. Onderdeel van de kaders die de gemeenteraad als opdrachtgever meegeeft aan de accountant zijn het controleprotocol en het normenkader. De nieuwe regels voor de verantwoording zijn in Hilversum van toepassing op het zogenaamde controleprotocol. De wijziging van het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado) per boekjaar 2025 verandert de goedkeuringstolerantie naar 2% van de totale lasten, waarbij fouten en onzekerheden samen worden opgevat, wat een aanpassing van het controleprotocol vereist. Het controleprotocol wordt nu in lijn gebracht met deze wijziging, waarbij het vaststellen van het controleprotocol een noodzakelijke stap is om de controle op rechtmatigheid en getrouwheid conform de nieuwe regels te waarborgen. De voornaamste keuze die gemaakt moet worden is de grens waarboven afwijkingen verantwoord moeten worden in de rechtmatigheidsverantwoording. De raad moet een besluit nemen over een percentage wat ligt tussen 0 en 2% van de totale lasten in het boekjaar. Het college van b en w stelt voor om ook 2% te kiezen als verantwoordingsgrens en zo een eenduidig normenkader met de externe accountant te creëren. De raad moet daarnaast ook een besluit nemen over een rapportagegrens. Dat is de grens waarboven geconstateerde afwijkingen moeten worden toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering. Hierbij is de informatiebehoefte van de raad het uitgangspunt en stelt het college van b en w voor deze grens te stellen op € 300.000. Door bijgaande documenten vast te stellen wordt aan die voorwaarde voldaan.
Bijlagen
Besluit
I. De raad voor te stellen:
- Het controleprotocol 2025 van toepassing te verklaren op de controle vanaf de jaarrekening 2025, en daarmee o.a. te besluiten
-de verantwoordingsgrens voor afwijkingen in de rechtmatigheidsverantwoording te stellen op 2% van de totale lasten exclusief dotaties aan reserves;
-de rapportagegrens voor afwijkingen te stellen op € 300.000. - Het normenkader 2025 van toepassing te verklaren op de controle van de rechtmatigheid 2025.
II. Dit onderwerp ter advisering van de raad aan te melden voor de commissie Bestuur en Economie
Conform.
- Het controleprotocol 2025 van toepassing te verklaren op de controle vanaf de jaarrekening 2025, en daarmee o.a. te besluiten
-
8
Met dit voorstel krijgt de subsidieregeling passende buitenschoolse opvang van 2025 een vervolg, zodat aanbieders ook voor kalenderjaar 2026 subsidie kunnen aanvragen. De minimale inhoudelijke wijzigingen aan de subsidieregeling betreffen de jaarlijkse wijzigingen van de tarieven en de toegevoegde eis aan de aanvragers om het aantal ritten vervoer van school naar Passende BSO bij te houden. Verder zijn er enkele technische tekstuele wijzigingen gedaan om de regeling up-to-date te maken. Deze hebben geen impact op de vereisten aan aanvragers of de inhoud van de regeling. De huidige aanbieders zijn hierin meegenomen.
Bijlagen
Besluit
- De “Subsidieregeling Passende Buitenschoolse Opvang Hilversum 2026” vast te stellen;
- Het subsidieplafond 2026 voor de Subsidieregeling Passende Buitenschoolse Opvang Hilversum 2026 vast te stellen op € 419.114,-.
- Het subsidiabel uurtarief voor het aanbieden van passende buitenschoolse opvang in 2026 vast te stellen op € 10,59 per uur en separaat aantoonbare vervoerskosten te vergoeden van maximaal € 30,53 per kind per rit;
Conform.
-
9
Beantwoording van artikel 42 vragen van Democraten Hilversum over de variantkeuze voor de natuurbrug Westerheide over de N525.
Bijlagen
Besluit
De collegebrief met antwoorden op de art.42 vragen aangaande de variantkeuze voor de natuurbrug over de N525 versturen aan de gemeenteraad.
Conform.
-
10
Op 9 september 2025 heeft de fractie van de PvdA artikel 42 RvO vragen gesteld inzake seveso inrichting GXO Logistics aan de Nieuwe Havenweg.
Bijlagen
Besluit
De beantwoording van de vragen te verzenden naar de raad.
Conform.
-
11
Op 26 september jl. is de Begroting gepubliceerd. Raadsleden zijn in de gelegenheid gesteld om voor maandag 6 oktober 2025 schriftelijk technische vragen in te dienen. De beantwoording van deze vragen wordt ter vaststelling aan het college voorgelegd.
Bijlagen
Besluit
De beantwoording van de technische vragen over de Programmabegroting 2026 te verzenden naar de raad.
Akkoord met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.
-
12
Betreft combi PHO met Gerben van Vooren en Bart Heller
Bijlagen
Besluit
De financiële informatie sociaal domein 2e en 3 e kwartaal 2025 aanbieden aan de raad.
Conform.
-
13
Op basis van artikel 21 van de Wet ARHI hebben Gedeputeerde Staten besluiten over de Programmabegroting 2026–2029 van Wijdemeren aangewezen voor goedkeuring. Zij toetsen of het besluit in het belang is van de toekomstige gemeente Hilversum, inclusief een aanvaardbare dekking van lasten en afstemming met Hilversum. In lijn met het door de Hilversumse raad gegeven mandaat worden de voorstellen van Wijdemeren aan het college voorgelegd.
Het advies aan het college van Hilversum is om in te stemmen met de begroting 2026, omdat er binnen de termijn van de (meerjaren-)begroting geen onaanvaardbare financiële of inhoudelijke gevolgen voor Hilversum zijn. Wel zijn er aandachtspunten voor het risicoprofiel van de toekomstige gemeente Hilversum na die periode, die verder bestuurlijk gesprek tussen Wijdemeren en Hilversum vragen en - indien nodig - bijstellingen in de voorjaarsnota van Wijdemeren.
Inhoudelijke kern
- Het meerjarenperspectief toont een structureel positief saldo, maar minder sluitend dan de Begroting 2025, mede door uitgestelde investeringen en herstelmaatregelen na 2029.
- Belangrijke kengetallen zoals netto schuldquote, solvabiliteit en belastingcapaciteit bevinden zich in de hoogste risicocategorie, wat financiële druk op de toekomstige Hilversum kan vergroten.
- Een deel van de taakstellingen uit het herstelplan (recreatie & toerisme, vastgoed) is nog niet gerealiseerd; uitstel kan negatieve effecten op de begroting veroorzaken.
- Personele budgetten voor 2026 zijn opgenomen, maar de afstemming met Hilversum over formatie en dienstverlening moet nog plaatsvinden.
Advies en vervolg:
Instemmen met de begroting 2026 onder voorwaarde van bestuurlijk overleg over en het opnemen van eventuele reparatiemaatregelen in de Voorjaarsnota 2026 van Wijdemeren:- Structurele maatregelen om financiële risico’s na 2029 te beheersen;
- Afstemming van budgetten en formatie om de dienstverlening te waarborgen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
In te stemmen met voorgestelde bestuurlijke besluiten van college van Wijdemeren betreffende de Programmabegroting 2026-2029, inclusief Financiele Begroting 2026-2029 (bijlage 1 en 2)
Besluit
In te stemmen met voorgestelde bestuurlijke besluiten van college van Wijdemeren betreffende de Programmabegroting 2026-2029, inclusief Financiele Begroting 2026-2029 (bijlage 1 en 2)
Akkoord met een aanpassing. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassing aan te brengen.