Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

College van B en W

dinsdag 28 oktober 2025

09:30 - 16:00

Agendapunten

  1. 1

    De gemeenten Hilversum en Wijdemeren werken toe naar een bestuurlijke herindeling per 1 januari 2027. Als onderdeel van deze herindeling is het noodzakelijk om beleid en regelgeving voor financiën en gemeentelijke belastingen te harmoniseren en de begroting en belastingverordeningen voor 2027 voor te bereiden. Dit proces wordt beschreven in de startnotitie harmonisatie financiën. Dit proces draagt bij aan een solide, transparante, rechtmatige en toekomstbestendige financiële basis, waarop door de nieuwe gemeente vanaf 1 januari 2027 verder kan worden gebouwd.

    Besluit

    I. De raad voor te stellen om:
    1. De startnotitie harmonisatie financiën vast te stellen
    II. Dit onderwerp ter advisering aan de raad aan te melden voor de Commissie Bestuur en Economie.

    Akkoord met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.

  2. 2

    De gemeenteraad is bevoegd om een zienswijze te geven op de begrotingswijziging van de regio. Wij kunnen ons vinden in de voorgestelde begrotingswijziging 2025-01 met uitzondering van het voorstel om de voorgestelde gemeentelijke bijdrage te verhogen voor de juridische kosten en kosten voor de participatie- en planvormingstrajecten voor de huisvesting GAD van € 278.000 euro. Onze zienswijze daarbij is dat voor deze kosten een logischere financieringsbron kan worden aangewend namelijk de bestemmingsreserve “Voorbereiding huisvesting GAD” van € 1.095.000.

    Besluit

    I. De raad voor te stellen om:
    1. De bijgaande zienswijze op de Begrotingswijziging 2025-01 van de Regio Gooi en Vechtstreek vast te stellen en deze zienswijze kenbaar te maken bij de Regio Gooi en Vechtstreek.


    II. Dit onderwerp ter advisering aan de raad aan te melden voor de commissie Bestuur en Economie

    Akkoord met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.

  3. 3

    In deze eerste update op de harmonisatieprogrammering van 17 juni 2025 zijn alle regels die tot de eerste tranche behoren – voorschriften die niet meer van kracht zijn of die noodzakelijk zijn om te harmoniseren voor de ambtelijke fusie – beoordeeld en verwerkt.


    Het college van Hilversum wordt voorgesteld de programmering in geüpdatete vorm vast te stellen en de raad hierover te informeren. In Hilversum hoeven college en raad in deze eerste tranche geen individuele voorschriften of beleid te harmoniseren of in te trekken. Het college van Wijdemeren wordt ook voorgesteld de programmering in geüpdatete vorm vast te stellen en de raad hierover te informeren. Anders dan in Hilversum dienen het college van Wijdemeren (te nemen op 28 oktober) en raad van Wijdemeren (te nemen op 11 december) wel enkele besluiten te nemen.

    Besluit

    1. De programmering harmonisatie voorschriften en beleid (Update tranche 1) vast te stellen (bijlage 1).
    2. De gemeenteraad te informeren middels bijgevoegde raadsinformatiebrief (bijlage 2).

    Akkoord met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.

  4. 4

    Collegebrief om de raad te informeren over de start van het proces om een Warmteprogramma op te stellen en hoe de raad daarbij betrokken wordt.

    Besluit

    Bijgaande collegebrief vast te stellen en aan de raad aan te bieden.

    Conform.

  5. 5

    Voorgesteld wordt om met bijgevoegde collegebrief de Raad alvast te infomeren over:
    - de voorbereiding van een voorstel voor het op korte termijn vervangen van rioolpersleidingen en
    - de wijze van actualiseren van het riool- en water beleid in verband met het aflopen van het Gemeentelijk Watermanagementplan in 2026 en de fusie met Wijdemeren.

    Besluit

    de Raad informeren middels bijgevoegde collegebrief.

    Conform.

  6. 6

    Uitkomsten van toezegging (T25-032) om onderzoek te doen naar een gratis bibliotheekpas met een boetevrije regeling tot 27 jaar en de financiële consequenties hiervan.

    Besluit

    1. De raad informeren over de uitkomsten van het onderzoek naar een gratis bibliotheekpas met boetevrije regeling tot 27 jaar middels bijgaande collegebrief.

    Akkoord met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.

  7. 7

    Op 1 oktober heeft de fractie van GroenLinks artikel 42 RvO vragen gesteld inzake het demonstratierecht.

    Besluit

    De artikel 42 vragen RvO van de fractie GroenLinks inzake het demonstratierecht beantwoorden middels bijgaande brief.

    Akkoord met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.

  8. 8

    Op 8 oktober 2025 heeft de fractie Durlacher artikel 42 RvO vragen gesteld inzake XR.

    Besluit

    De artikel 42 vragen RvO van de fractie Durlacher inzake XR beantwoorden middels bijgaande brief.

    Akkoord met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.

  9. 9

    De Organisatieregeling Gemeente Hilversum 2026, met ingangsdatum per 1.1.2026, is vanwege de wijziging van de organisatiestructuur en de ambtelijke integratie van Wijdemeren per 2026 geactualiseerd. De vorige versie dateerde uit 2023.
    Vermeld hier kort een samenvatting (richtlijn is max. 10 regels). Deze toelichting dient ook opgenomen te worden in het toelichtingenveld in iBabs.
    In de Organisatieregeling Gemeente Hilversum 2026 is duidelijk hoe de organisatie is ingericht, welke (overleg)organen er zijn en waar en hoe taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden zijn belegd.

    Besluit

    De Organisatieregeling Gemeente Hilversum 2026, met een inwerkingsdatum per 1 januari 2026, vast te stellen onder gelijktijdige intrekking van de Organisatieregeling Gemeente Hilversum 2023.

    Conform.

  10. 10

    Het Preventie en Handhavingsplan alcohol en middelen 2026 - 2029 (PHP) wordt middels dit voorstel aangeboden aan de gemeenteraden van de regio Gooi en Vechtstreek en de gemeente Eemnes. Het huidige PHP, dat vorig jaar met een jaar verlengd is, loopt op 31 december 2025 af. De verplichting voor een preventie- en handhavingsplan is geregeld in artikel 43a van de Alcoholwet. Dit artikel bepaalt dat de gemeenteraad verplicht is om een dergelijk plan vast te stellen, met daarin de doelstellingen, acties en te behalen resultaten op het gebied van alcoholpreventie (vooral bij jongeren) en handhaving van de Alcoholwet. Met het voorliggende PHP wordt aan deze verplichting voldaan. 
    Het PHP is vooraf gegaan door een startnotitie, waarop de gemeenteraden een zienswijze hebben kunnen indienen. De zienswijzen zijn in dit PHP verwerkt. In de bijlage "reactie op zienswijzen" is weergegeven op welke wijze deze zienswijzen zijn verwerkt.

    Besluit

    I. De raad voor te stellen:
    1. Het Preventie- en Handhavingsplan (PHP) Alcohol en Middelen 2026–2029 vast te stellen.
    2. Voor de aanvullende activiteiten op het gebied van roken en vapen €30.000 beschikbaar te stellen vanuit de resterende regionale IZA-middelen (2026) en onder voorbehoud van vaststelling uit het aanvullende zorg en welzijn akkoord (AZWA) voor 2027 - 2029.
    II. Dit onderwerp ter advisering aan de raad aan te melden voor de commissie Zorg, Welzijn en Samenleving van 26 november 2025.

    Conform.

  11. 11

    De Commissie bezwaarschriften heeft op 15 september 2025 geadviseerd om het bezwaar tegen het collegebesluit van 11 maart 2025, waarin de eigenaren van Godelindeweg 6 een tegemoetkoming in planschade is toegekend van € 5.200,--, ongegrond te verklaren. Het advies van de Commissie bezwaarschriften is zorgvuldig tot stand gekomen. Daarom wordt het college geadviseerd om het besluit in stand te laten.

    Besluit

    1. Het bijgaande advies van de Commissie bezwaarschriften van 15 september 2025 overnemen;
    2. Het bezwaar tegen het collegebesluit van 11 maart 2025, waarin de eigenaren van Godelindeweg 6 een tegemoetkoming in planschade is toegekend van € 5.200,--, ongegrond verklaren;
    3. Het bestreden besluit in stand laten.

    Conform.

  12. 12

    De Commissie bezwaarschriften heeft op 15 september 2025 geadviseerd om het bezwaar tegen het collegebesluit van 11 maart 2025, waarin de eigenaren van Godelindeweg 10 een tegemoetkoming in planschade is toegekend van € 7.000,--, ongegrond te verklaren. Het advies van de Commissie bezwaarschriften is zorgvuldig tot stand gekomen. Daarom wordt het college geadviseerd om het besluit in stand te laten.

    Besluit

    1. Het bijgaande advies van de Commissie bezwaarschriften van 15 september 2025 overnemen;
    2. Het bezwaar tegen het collegebesluit van 11 maart 2025, waarin de eigenaren van Godelindeweg 10 een tegemoetkoming in planschade is toegekend van € 7.000,--, ongegrond verklaren;
    3. Het bestreden besluit in stand laten.

    Conform.

  13. 13

    De Commissie bezwaarschriften heeft op 15 september 2025 geadviseerd om het bezwaar tegen het collegebesluit van 11 maart 2025, waarin de eigenaren van Godelindeweg 12 een tegemoetkoming in planschade is toegekend van € 4.000,--, ongegrond te verklaren. Het advies van de Commissie bezwaarschriften is zorgvuldig tot stand gekomen. Daarom wordt het college geadviseerd om het besluit in stand te laten.

    Besluit

    1. Het bijgaande advies van de Commissie bezwaarschriften van 15 september 2025 overnemen;
    2. Het bezwaar tegen het collegebesluit van 11 maart 2025, waarin de eigenaren van Godelindeweg 12 een tegemoetkoming in planschade is toegekend van € 4.000,--, ongegrond verklaren;
    3. Het bestreden besluit in stand laten.

    Conform.

  14. 14

    Op 3 oktober 2025 heeft de fractie van D66 artikel 42 RvO vragen gesteld over het zebrapad op de Havenstraat ter hoogte van de Oude Haven.

    Besluit

    De artikel 42 vragen RvO van de fractie D66 over het zebrapad op de Havenstraat ter hoogte van de Oude Haven beantwoorden met bijgaande brief.

    Conform.