- Locatie
B en W kamer
- Voorzitter
- Gerhard Top, van den
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1
Op 3 april 2024 heeft de gemeenteraad het Integraal Huisvestingsplan 2024-2039 (“IHP”) voor onderwijshuisvesting in Hilversum vastgesteld. Bij de behandeling van het IHP heeft de gemeenteraad aangegeven goed op de hoogte te willen blijven van de uitvoering van het IHP. Daarom wordt het IHP jaarlijks geëvalueerd middels de voortgangsrapportage.
Deze collegebrief is een gevolg van het verzoek van de raad om naast de jaarlijkse voortgangsrapportage, tussentijds te informeren over de voortgang van het programma.
Bijlagen
Besluit
De collegebrief te verzenden naar de raad.
Akkoord.
-
2
Grond- en vastgoedtransacties zijn belangrijke instrumenten om de gemeentelijke doelstellingen te helpen realiseren.In deze nieuwe nota grond- en vastgoedbeleid 2025-2028 legt Hilversum een actueel en toekomstbestendig beleid vast. Dit beleid vormt het uitgangspunt voor de noodzakelijke sturing, grip en regie om onze opgaven en ambities te behalen.De huidige marktsituatie en de maatschappelijke opgaven vragen om een actievere rol van de gemeente. Gemeentelijke regie en sturing is nodig om Hilversum zich te laten ontwikkelen zoals vastgelegd in onze visies. Deze nota bevat de uitgangspunten voor het grond- en vastgoedbeleid in de periode 2025-2028.Ook is duidelijk omschreven wat de verschillende rollen en bevoegdheden zijn van college en raad.De nieuwe nota krijgt als titel “Samen kansen benutten”.
Besluit
I. De gemeenteraad voor te stellen:
1. De nota grond- en vastgoedbeleid 2025-2028 “Samen actiever mogelijkheden verkennen” vast te stellen;
2. De nota grondbeleid 2020-2023 “Inspelen op de situatie” uit 2019 in te trekken;
3. De nota Huurtarieven voor maatschappelijke gebouwen uit 2012 in te trekken;
4. Het vastgestelde besluit uit de Grondprijzennota 2021 ten aanzien van het eens in de vier jaar evalueren van de Grondprijzennota in te trekken.
II. Het onderwerp ter advisering aan de gemeenteraad aan te melden voor de commissievergadering Ruimtelijke ordening en Projecten van 3 september 2025.Akkoord met aanpassing. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.
-
3
Het regionale beleidsplan Bescherming en Opvang kent een looptijd van vier jaar en loopt op 31 december 2025 af. Om tot een nieuw beleidsplan te komen, is er een startnotitie vastgesteld door de colleges in december 2024. De raad heeft hier op 5 maart 2025 haar zienswijze op gegeven, waar een reactie op is geformuleerd. De opbrengsten uit de evaluatie en de zienswijzen zijn verwerkt in het concept beleidsplan Bescherming en Opvang 2026-2033 'Herstel de verbinding'. In de aanbiedingsbrief van de regio Gooi en Vechtstreek omtrent het concept beleidsplan worden de lokale raden gevraagd middels een zienswijze reactie te geven op de vraag: ‘Kunt u zich vinden in de hoofdlijnen van het concept beleidsplan Bescherming & Opvang 2026-2033?’. In de voorgestelde zienswijze wordt deze vraag beantwoord.
Besluit
I. De raad voor te stellen om:
1. Kennis te nemen van het concept beleidsplan Bescherming en Opvang 2026-2033 'Herstel de verbinding'
2. De zienswijze betreffende het concept beleidsplan Bescherming en Opvang 2026-2033 'Herstel de verbinding' vast te stellen en kenbaar te maken bij de Regio Gooi en Vechtstreek.
II. Dit onderwerp aan te melden ter advisering van de raad voor de commissie Zorg, Welzijn en SamenlevingConform.
-
4
Op 11 december 2024 hebben de gemeenteraden van Wijdemeren en Hilversum ingestemd met een herindelingsontwerp. Daardoor is Wijdemeren automatisch onder preventief financieel toezicht van de provincie Noord-Holland gesteld. Dit houdt in dat genomen besluiten pas kunnen worden uitgevoerd nadat van de provincie goedkeuring is ontvangen. De provincie baseert zich in haar beoordeling onder meer op het feit of er afgestemd is met Hilversum en of Hilversum instemt met het besluit van
Wijdemeren.
Op 27 maart 2025 heeft de gemeenteraad van Hilversum besloten:
- Aan het college van burgemeester en wethouders mandaat te verlenen en te machtigen om besluiten van de gemeente Wijdemeren waarop het preventief financieel toezicht van toepassing is, te beoordelen, hiertoe instemming te verlenen en het college van Wijdemeren en de gemeenteraad van Hilversum daarover te informeren.
- Aan het college van burgemeester en wethouders tevens de bevoegdheid te verlenen om namens de gemeenteraad in voorkomende gevallen aan Gedeputeerde Staten van Noord-Holland in dat kader een zienswijze naar voren te brengen en toe te zenden. Indien van deze bevoegdheid gebruik wordt gemaakt, zal het college de gemeenteraad van Hilversum hierover informeren.
- Ten aanzien van de uitoefening van de onder 2 vermelde bevoegdheden de mandaatregeling “preventief financieel toezicht herindeling Wijdemeren” vast te stellen en deze bekend te maken door publicatie in het gemeenteblad.
In het raadsvoorstel was het voornemen van het college opgenomen om dit mandaat onder te mandateren aan de concerncontroller van de gemeente Hilversum. Dit is ook als zodanig besloten op 6 mei jl. De reikwijdte van het mandaat en de toe te passen protocollen zijn gelijk aan de vastgestelde mandaatregeling “preventief financieel toezicht herindeling Wijdemeren”. Daaruit blijkt o.a. voor welke besluiten de concerncontroller het mandaat kan benutten en over welke besluiten het college besluit. In alle gevallen kan de concerncontroller naar het college opschalen.
Er zijn drie soorten besluiten waarbij de concerncontroller geen gebruik van het ondermandaat zal maken. Deze voorstellen worden met een ambtelijk advies door de wethouder financiën ter instemming aan het college van Hilversum voorgelegd.:
- Begroting, voorjaarsnota, kadernota en jaarrekening;
- Besluiten tot vaststelling van (wijzigingen van) belastingverordeningen;
- Besluiten die afwijken van de financiële verordening ex artikel 212 Gemeentewet.
De volgende besluiten die nu voorliggen:
1. Jaarstukken 2024
2. Voorjaarsnota 2025
3. Kaderbrief 2026
Het college van B en W wordt geadviseerd om in te stemmen met de voorgestelde bestuurlijke besluiten met betrekking tot de jaarstukken 2024, Voorjaarsnota 2025 en Kaderbrief 2026 omdat er geen inhoudelijke belangen van de gemeente Hilversum in het geding komen en/of onaanvaardbare financiële consequenties voor de toekomstige gemeente Hilversum zijn.
Besluit
1. in te stemmen met voorgestelde bestuurlijke besluiten van college van Wijdemeren betreffende jaarstukken 2024 (bijlage 1a en 1b), Voorjaarsnota 2025 (bijlage 2a en 2b) en Kaderbrief 2026 (bijlage 3a en 3b).
Akkoord met een aanpassing. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassing aan te brengen.
-
5
De gemeente Gooise Meren heeft Hilversum en Wijdemeren (in c.c.) een brief gestuurd met het verzoek om in gesprek te gaan over een gemeentegrenscorrectie bij de Meent. Op 24 juni heeft het college hier al over gesproken en afgesproken aan dit verzoek geen gehoor te geven. Het college van Wijdemeren deelt dit standpunt en verstuurt graag een gezamenlijke reactie, waarvoor Hilversum het voortouw neemt.
Bijgevoegde antwoordbrief bevat twee opties: een beknopte en een uitgebreide brief. Aan het college wordt gevraagd uit de opties een keuze te maken.
Besluit
1. De brief van het college van Gooise Meren beantwoorden middels bijgevoegde antwoordbrief.
2. Daarbij een keuze te maken uit optie 1 of optie 2.Akkoord met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.
-
6
Op vrijdag 13 juni 2025 publiceerde het Rijk nieuwe informatie met betrekking tot de Meicirculaire 2025. Helaas bleek de eerder gepubliceerde circulaire niet correct te zijn. Ook heeft het Rijk nieuwe gegevens aangeleverd m.b.t. de aantallen van de maatstaf “aantal huishoudens met een laag inkomen zonder drempel”. Deze wijziging heeft een significant effect op de hoogte van de algemene uitkering voor de komende jaren voor de gemeente Hilversum.
Als gevolg van deze nieuwe informatie moeten de eerder gecommuniceerde uitkomsten van de Meicirculaire 2025 worden bijgesteld.
Bijlagen
Besluit
De raad te informeren over de herziene uitkomsten van de Meicirculaire 2025 van het gemeentefonds via bijgevoegde raadsinformatiebrief.
Conform.
-
7
Voor woningeigenaren met een WOZ-waarde van boven de € 510.000 in 2022 was vanaf 12 november 2024 op de gemeentelijke website duidelijk vermeld dat er geen subsidiebudget meer beschikbaar was voor het aardgasvrij maken van hun woning. Enkele inwoners hadden echter vóór die datum al de verwijdering van hun gasaansluiting bij de netbeheerder aangevraagd, in de veronderstelling dat zij in aanmerking zouden komen voor subsidie. Met de Subsidieregeling Overgangsregeling Aardgasvrij HIP 2025 – WOZ boven € 510.000 komt de gemeente deze groep alsnog tegemoet met een subsidie van maximaal € 4.000.
Bijlagen
Besluit
1. De “Subsidieregeling Overgangsregeling Aardgasvrij HIP 2025 – WOZ boven € 510.000” vast te stellen, met een looptijd tot en met 31 december 2025, voor woningeigenaren met een WOZ-waarde van boven de € 510.000 in 2022, die vóór 12 november 2024 de verwijdering van hun gasaansluiting bij de netbeheerder hebben aangevraagd.
Conform.
-
8
Om deelname aan isolatiemaatregelen te stimuleren wordt gebruik gemaakt van artikel 10.4 van de Subsidieregeling Hilversums Isolatie Programma 2025. Dit artikel biedt de mogelijkheid om bij collectieve aanpakken subsidie toe te kennen voorafgaand aan de werkzaamheden, mits sprake is van een samenwerking met ketenpartners en een gebundeld aanbod. Met een gebundeld aanbod wordt bedoeld dat bewoners binnen een wijk of buurt in een afgebakende periode gezamenlijk een vergelijkbaar aanbod ontvangen, via één aanspreekpunt of partij. Dit zorgt voor schaalvoordeel, eenvoud in communicatie en een gestroomlijnde uitvoering. Met dit collegevoorstel kunnen de bewoners binnen de subsidieregeling in de periode 1 september tot en met 31 december 2025 subsidie aanvragen op basis van een ondertekende offerte, vóórdat de werkzaamheden plaatsvinden.
Het voorstel bouwt voort op de succesvolle pilot in de Bloemenbuurt en Erfgooiersbuurt, waar 20% van de bewoners zich aanmeldde en meer dan 80% van hen daadwerkelijk een isolatiemaatregel liet uitvoeren. Tot en met 2027 krijgen in alle Hilversumse wijken de bewoners van woningen die in 2024 een WOZ-waarde van maximaal €597.000 hebben, een soortgelijk collectief isolatieaanbod.
Bijlagen
Besluit
1. Gebruik te maken van artikel 10.4 van de Subsidieregeling Hilversums Isolatie Programma 2025 om bewoners binnen de wijkaanpak voorafgaand aan de werkzaamheden subsidie te laten aanvragen met een ondertekende offerte, voor een afgebakend aantal adressen uit bijlage 1, in de periode van 1 september tot en met 31 december 2025.
2. Toepassing van de hardheidsclausule (artikel 20) uit de Subsidieregeling Hilversums Isolatie Programma 2025, door de postcode-eis los te laten en daarmee iedereen die een aanbod ontvangt in het kader van de wijkaanpak de mogelijkheid te bieden om deel te nemen en een subsidie van € 2.000 te ontvangen.
3. Mandaat te verlenen aan de teammanager Energietransitie, indien de actie aantoonbaar succesvol is, de collectieve isolatie actie eenmalig te verlengen tot uiterlijk 1 april 2026.
Conform.
-
9
Voor het verbeteren van de waterkwaliteit heeft het waterschap Amstel, Gooi en Vecht (AGV) een stimuleringsaanpak: ‘Kader Richtlijn Water (KRW) in de Goede stedelijke waterbeheerpraktijk’. Het
waterschap wil hiermee gemeenten stimuleren om twee soorten maatregelen te treffen. De ene maatregel is het opsporen van foutaansluitingen op de gemeentelijke riolering (hierbij zit vuilwater
aangesloten op het hemelwaterriool). De andere maatregel is het verwijderen van harde beschoeiing en vervangen door natuurvriendelijke oevers. Beide maatregelen dragen bij aan het behalen van de
waterkwaliteitsdoelen van de Europese KRW. De gemeente kan hiervoor per kalenderjaar in de periode van 2025-2027 een aanvraag doen van €90.000 (excl. BTW) uit de KRW Stimuleringsregeling, totaal €
270.000 (excl. BTW). Voorwaarde is dat de uit te voeren maatregelen aansluiten bij een al gepland of lopend gemeentelijk initiatief. Voor 2025 is het opsporen van foutaansluitingen rond de Oude Haven
aangevraagd en voor 2026 wordt gedacht aan de aanleg van natuurvriendelijke oevers in sportpark Loosdrecht. Voor 2027 wordt op een later moment bepaald welke maatregel op welke locatie wordt
aangevraagd. Om gebruik te kunnen maken van de KRW stimuleringsregeling wordt een samenwerkingsovereenkomst aangegaan tussen gemeente en waterschap voor een periode van 3 jaar:
2025-2027. De opgedane kennis en ervaring worden gedeeld tussen gemeente, AGV en met andere gemeenten in het Bestuurlijk Overleg Water AGV-gebied (BOWA).Bijlagen
Besluit
1. De Samenwerkingsovereenkomst ‘KRW in de Goede stedelijke waterbeheerpraktijk’ met waterschap Amstel, Gooi en Vecht aan te gaan voor drie jaar: 2025-2027.
2. De raad hierover te informeren middels bijgevoegde raadsinformatiebrief.Akkoord.
-
10
Schoon water, voldoende water en bescherming tegen wateroverlast, zijn net als voor het waterschap AGV ook voor de gemeente belangrijke doelen bij de inrichting van onze leefomgeving. Deze taakuitvoering regelt het waterschap in de waterschapsverordening. Momenteel liggen ontwerp-wijzigingen van de verordening ter inzage. Via een zienswijze spreekt de gemeente haar zorgen uit over de bergingseis voor de opvang van hemelwater bij nieuw aan te leggen verharding. Deze wordt in de nieuwe verordening bijna twee keer zo groot. Hierdoor ontstaat een groot verschil met de huidige norm en de normering uit richtlijnen die de gemeente Hilversum, net als andere gemeenten, hanteert bij nieuwbouw. De technische en financiële haalbaarheid van nieuwbouw kan hierdoor worden bemoeilijkt. Verder is op een aantal punten verduidelijking gewenst.
Bijlagen
Besluit
Bijgevoegde zienswijze op de ontwerp-wijzigingen in de Waterschapsverordening kenbaar maken aan het dagelijks bestuur van waterschap AGV
Akkoord.
-
11
Het convenant eerste opvang onderwijs bevat afspraken op het gebied van onderwijs aan nieuwkomers tussen alle gemeenten in de regio Gooi en Vechtstreek en de schoolbesturen die daarin actief zijn. Het convenant loopt af aan het einde van schooljaar 2024-2025 en wordt daarom vernieuwd en opnieuw vastgesteld. Deze wijzigingen volgen op een evaluatie met de werkgroep EOO.
Bijbehorende memo bevat een overzicht van de wijzigingen en een advies vooruitlopend op een besluit.
Een collegevoorstel hierover volgt nog voor de collegevergadering van 1 juli 2025.Bijlagen
Besluit
- Het ‘Convenant eerste opvang onderwijs Regio Gooi en Vechtstreek 2025’ aan te gaan, voor een periode van vier schooljaren (augustus 2025 – juli 2029);
- Als voorwaarde voor het besluit onder 1 te verbinden dat alle bij het convenant betrokken partijen dezelfde besluiten nemen;
- De besluiten in werking te laten treden op de datum van ondertekening door de laatste partij;
Akkoord.
-
12
Met een collegebrief informeren we de raad over de start van de werkzaamheden aan de Kerkbrink en omgeving en kleine wijzigingen in de aanpak.
De collegebrief staat geagendeerd voor het direct op het PHO volgende college (college van 1 juli), zodat de brief vóór aanvang van de werkzaamheden naar de raad kan worden verstuurd.
Bijlagen
Besluit
De collegebrief te versturen naar de gemeenteraad.
Akkoord met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.
-
13
In deze collegebrief over het Bouwdepot geven wij u een terugblik over de genomen stappen sinds het raadsbesluit, informeren wij u over de laatste resultaten in het nagaan of de jongvolwassenen die gebruik gaan maken van het Bouwdepot geen (financiële) schade kunnen oplopen en vermelden wij aan u dat we van start gaan met het Bouwdepot.
Bijlagen
Besluit
1. Bijgaande collegebrief over 'Bouwdepot: we gaan van start!' te versturen naar de raad.
Akkoord met een aanpassing.
-
14
Bijgaand vindt u een collegevoorstel en raadsinformatiebrief over het DIN 2025. Na de zomer organiseren we een Raadsinformatiebijeenkomst waar we een toelichting geven op de cijfers en met raadsleden in gesprek gaan over trends en ontwikkelingen.
Bijlagen
Besluit
1. Het Doelen Inspanningen Netwerk (DIN) Sociaal Domein 2025 vast te stellen
2. De raad hierover te informeren middels bijgevoegde raadsinformatiebriefAkkoord met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.
-
15
Tijdens het overleg met wethouder van Voorden en Ilja Klink van donderdag 5 juni jl. hebben wij gezamenlijk geconstateerd dat het huidige convenant tussen de Gemeente Hilversum en het Gemeentelijk Gymnasium Hilversum (GGH), daterend uit 2015, aan actualisatie toe is. De beoogde herziening in 2017 heeft niet plaatsgevonden, waardoor de afspraken en deadlines in het huidige convenant niet langer werkbaar zijn voor beide partijen. Hier lopen we al meerdere jaren tegenaan. We stellen voor dat het GGH een Raad van Toezicht aanstelt en we het convenant tussen gemeente en GGH actualiseren.
Bijlagen
Besluit
De brief inzake verzoek wijziging convenant en aanstellen RvT te verzenden aan het bestuur van het gemeentelijke gymnasium Hilversum
Akkoord met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.
-
16
Als gevolg van gewijzigde Rijksvoorwaarden worden de subsidieregelingen Hilversums Isolatie Programma en Aanpak energiearmoede woningeigenaren aangepast. Voor beide regelingen worden de looptijden verlengd en worden de voorwaarden geactualiseerd om meer doelgroepen te bereiken en de beschikbare Rijksmiddelen effectief te benutten. Bij de HIP-regeling betreft dit onder andere het verhogen van de WOZ-grens, het aanpassen van de looptijd en het loslaten van de voorwaarde dat isolatie recent moet zijn uitgevoerd. De aanpak en de regeling energiearmoede wordt verlengd tot en metdecember2027, met aanvullende uitvoeringsverbeteringen zoals de mogelijkheid tot rechtstreekse uitbetaling aan bouwbedrijven en een verlengde looptijd van het bijbehorende isolatiegarantiefonds.Beide regelingen zijn de afgelopen jaren veelvuldig gebruikt en een succes gebleken.Door deze aanpassingen kunnen nog meer mensen gebruik maken van deze regelingen en kunnen we mensen die dit het hardst nodig hebben beter ondersteunen.
Bijlagen
Besluit
1. De subsidieregeling Hilversums Isolatie programma – derde wijziging (bijlage 1) vast te stellen
2. De subsidieregeling Aanpak Energiearmoede Woningeigenaren – tweede wijziging (bijlage 2) vast te stellen
3. De subsidieregeling Hilversums Isolatieprogramma 2023-2027- tweede wijziging in te trekken
4. De subsidieregeling Aanpak Energiearmoede Woningeigenaren 2024-2025 in te trekken
Conform.
-
17
In het jaar 2024 zijn de subsidieregelingen ‘Versterken sociale basis: sterke wijken en buurten’,‘Wmo/Welzijn’ en ‘Mantelzorgondersteuning: Mantelzorg doen we samen’ vastgesteld. Het werken met deze subsidieregelingen heeft de rechtmatigheid van de subsidieverstrekking op het gebied van Wmo verbeterd. Tegelijkertijd is gebleken dat zowel voor aanvragers als voor gemeente verbeteringen mogelijk zijn in het werken met deze subsidieregelingen. Deze verbeteringen zijn doorgevoerd met als gevolg dat twee regelingen zijn samengevoegd, er een aantal technische aanpassingen is gedaan in de regeling voor 'Mantelzorgondersteuning: Mantelzorg doen we samen’, en voor een aantal activiteitensubsidie zal worden verstrekt via een begrotingssubsidie. Afgelopen jaar bleek dat op een aantal subcategorieën in de regelingen alleen door een specifieke partij aangevraagd werd. Omdat er geen andere aanvragers bleken te zijn, is er gekozen deze onderdelen onder te brengen op de begrotingssubsidie, op pagina 3 punt 2 een toelichting hierop. Tot slot wordt de subsidieregeling 'Ondersteuning in de buurt 2025' ingetrokken omdat het onderdeel Buurtteams dat onder deze regeling valt al meerjarig is toegekend. De oude subsidieregelingen (Wmo/welzijn, Sociale Basis en Mantelzorgondersteuning) worden ingetrokken, maar blijven van toepassing op lopende subsidies. Hiermee wordt een verbeterslag gemaakt in een rechtmatige, doelmatige en doeltreffende subsidieverstrekking binnen de gemeente.
Bijlagen
Besluit
- De subsidieregeling ‘Versterken Sociale Basis Hilversum’ vast te stellen;
- De subsidieregeling 'Versterken sociale basis: sterke wijken en buurten’ in te trekken;
- De subsidieregeling ’Wmo/Welzijn’ in te trekken;
- De subsidieregeling 'Mantelzorgondersteuning:Mantelzorg doen we samen' vast te stellen;
- De subsidieregeling 'Mantelzorgondersteuning:Mantelzorg doen we samen’2025in te trekken;
- De subsidieregeling 'Ondersteuning in de buurt’ 2025 in te trekken.
Conform.
-
18
Het ‘Overzicht subsidieplafonds Hilversum’ bevat de subsidieplafonds van alle subsidieregelingen van de gemeente. De plafonds zijn gekoppeld aan budgetten die door de gemeenteraad ter beschikking is gesteld in de programmabegroting. De subsidieplafonds vallen binnen de beschikbare budgetten en zijn afgestemd met de inhoudelijke beleidsafdelingen.
Bijlagen
Besluit
1. Het geactualiseerde ’Overzicht subsidieplafonds Hilversum’ vast te stellen;
2. Het ‘Overzicht subsidieplafonds Hilversum’ (vastgesteld op 25 maart 2025) in te trekken.Akkoord met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.
-
19
Stichting Ondernemersfonds de Gijsbrecht en Stichting BIZ Vastgoed Gijsbrecht hebben de gemeente verzocht de bestaande Bedrijveninvesteringszones (BIZ-zen) te herijken voor de periode 2026-2030. De BIZ Gijsbrecht gebruikers functioneert al sinds 2011 en de derde termijn loopt ten einde op 31 december 2025. De Stichting Ondernemersfonds De Gijsbrecht heeft de wens deze BIZ-regeling voort te zetten. Daarnaast functioneert de Stichting BIZ Vastgoed Gijsbrecht sinds 2021 en loopt de termijn eveneens af op 31 december 2025. De Stichting BIZ Vastgoed Gijsbrecht heeft ook de wens om de BIZ-regeling voort te zetten. Het doel van beide BIZ-regelingen is een toekomstbestendige winkelstraat. Door de BIZ-regelingen dragen alle gebruikers en vastgoedeigenaren door middel van een jaarlijkse financiële bijdrage bij aan de lange termijn doelen. Beide stichtingen hebben de gemeente verzocht om aan de voortzetting van de BIZ-regelingen mee te werken. Gemeente en beide stichtingen hebben in gezamenlijkheid gewerkt aan de totstandkoming van de verordeningen en uitvoeringsovereenkomsten.
Besluit
I. De raad voor te stellen:
1. De verordening BIZ Gebruikers Gijsbrecht 2026 met inwerkingtreding op 1 januari 2026 vast te stellen;
2. De verordening BIZ Eigenaren Gijsbrecht 2026 met inwerkingtreding op 1 januari 2026 vast te stellen;
II. De onder 1 en 2 voorgestelde beslissing ter advisering aan de raad aanmelden voor de Raadscommissie in september 2025;
III. De Uitvoeringsovereenkomst Bedrijven Investeringszone Gebruikers Gijsbrecht 2026 aan te gaan, onder voorbehoud van besluitvorming van de verordening door de raad;
IV. De Uitvoeringsovereenkomst Bedrijven Investeringszone Eigenaren Gijsbrecht 2026 aan te gaan, onder voorbehoud van besluitvorming over verordening door de raad;
V. Het Reglement draagvlakmeting BIZ Gijsbrecht 2025 vast te stellen.Conform.
-
20
Op 29 januari 2025 heeft de gemeenteraad besloten krediet beschikbaar te stellen voor de aanleg van een warmte-koude opslag (WKO) installatie in het Stationsgebied. Eén van de vervolgstappen is om de (juridische) structurering van het project verder uit te werken. Afgesproken is om de raad daarover te informeren. Met ondersteuning van Houthoff is de uitwerking inmiddels gedaan, zie bijlage 1. Doel van dit voorstel is om de raad daarover te informeren, zodat daarna de volgende fase van de aanbesteding van het warmtebedrijf kan starten.
Bijlagen
Besluit
Kennis te nemen van de eigendomsstructuur voor de toekomstige WKO in het Stationsgebied (bijlage 1);
De raad te informeren middels bijgevoegde collegebrief.
Conform.
-
21
In Gooiland Hotel aan de Emmastraat 2 vangt COA sinds april 2022 asielzoekers op in de vorm van noodopvang. De opvang gebeurt onder verantwoordelijkheid van het COA, waarbij afspraken zijn vastgelegd in de bestuursovereenkomst tussen COA en gemeente (versie 23 november 2022) die per 1 januari 2023 is ingegaan. De bestuursovereenkomst heeft een duur van1 jaar met de mogelijkheid om jaarlijks te verlengen tot maximaal 4 jaar bij wederzijds instemmen. De bestuursovereenkomst is inmiddels drie keer verlengd. Er is een mogelijkheid om deze nog eenmaal te verlengen tot 1 januari 2027.
COA en Gooiland Hotel wensen ook in 2026 de opvang voort te zetten. COA heeft de gemeente om die reden verzocht om de bestuursovereenkomst nog een keer te verlengen, namelijk tot 1 januari 2027. Dat is de laatste termijn dat op basis van de bestuursovereenkomst verlengd kan worden. Omdat de opvang naar tevredenheid verloopt is het voorstel om in te gaan op het verzoek van COA en de overeenkomst nog eenmaal te verlengen.
Hotel Gooiland heeft 174 opvangplekken. COA en Gooiland Hotel hebben onderling een private overeenkomst gesloten.Bijlagen
Besluit
1. De bestuursovereenkomst tussen COA en de gemeente Hilversum voor gebruik Hotel Gooiland als COA-noodopvanglocatie voor kalenderjaar 2026 te verlengen door het addendum op de bestuursovereenkomst 2026 te ondertekenen.
2. De portefeuillehouder Vluchtelingenopvang te mandateren om het door COA opgemaakte addendum op de bestuursovereenkomst voor kalenderjaar 2026 te ondertekenen.
Conform.
-
22
Dit voorstel is besproken en vastgesteld in het regionaal portefeuillehoudersoverleg 20 maart 2025.
In september 2024 is het project afsluiten van lokale maatwerkovereenkomsten beëindigend_gestart._ Er is in kaart gebracht welke maatwerkvoorzieningen lokaal worden ingekocht en er is een projectorganisatie ingericht met de regio en de gemeenten. Op basis van de verzamelde data over de maatwerkovereenkomsten is nu per soort voorziening/aanbieder uitgewerkt hoe lopende lokale overeenkomsten voor maatwerkvoorzieningen aan de regio kunnen worden overgedragen voor contractbeheer en administratie en nieuwe lokale maatwerkovereenkomsten voorkomen kunnen worden. De komende periode zal gewerkt worden aan regionale en lokale (proces)afspraken die noodzakelijk zijn om te voorkomen dat weer nieuwe lokale maatwerkovereenkomsten ontstaan.
Om over te gaan op het uitvoeren van de overdracht van gemeenten aan de regio is inzet en capaciteit nodig. Daarnaast is er een besluit nodig t.a.v. het toevoegen van een aantal zorgproducten aan het standaard regionaal gecontracteerde aanbod. Dit voorstel gaat in op beide randvoorwaarden om over te gaan op de uitvoering van de overdracht voor de periode 1 mei 2025 tot en met 31 december 2025. Later in 2025 zal er, na evaluatie, een vervolg voorstel komen voor structurele inzet voor de uitvoering in 2026.
Bijlagen
Besluit
1. In te stemmen met het bijgaande uitvoeringsplan (bijlage 1) en de daarmee gemoeide (tijdelijke) uitbreiding van de formatie van het team inkoop en contractbeheer met 3 fte, voor de periode 1 mei 2025 tot en met 31 december 2025;
2. De manager van team Jeugd & Onderwijs (o.g.v. artikel 3 en 55 van het mandaatregister) het mandaat te verlenen om de dienstverleningsovereenkomst te tekenen, onder voorbehoud van besluitvorming over dit voorstel door het Algemeen Bestuur van de regio Gooi en Vechtstreek op 26 juni 2025;
3. De kosten voor Hilversum à € 66.120 te dekken uit taakveld 6.72 Geïndiceerde Jeugdhulp.Conform.
-
23
De gemeente heeft de wettelijke zorgplicht om te voorzien in voldoende openbaar onderwijs in de gemeente. STIP, de Stichting voor Openbaar Basisonderwijs in de gemeente Hilversum, voert deze taak uit sinds 2005. De stichting functioneert zelfstandig, heeft een Raad van Toezicht en is zelf verantwoordelijk voor de continuïteit van haar bestaan en eventuele financiële tekorten. Met de invoering van het Raad van Toezicht-model in 2011 is de rol van de gemeenteraad gewijzigd. De gemeentelijke rol beperkt zich tot het toetsen of de wezenskenmerken van het openbaar onderwijs voldoende zijn gewaarborgd en de bevoegdheid van de gemeenteraad om de leden van de Raad van Toezicht te benoemen. Om hier invulling aan te geven hebben gemeente en schoolbestuur in 2013 een Convenant gesloten. In het Convenant is afgesproken dat de gemeenteraad wordt geïnformeerd over de begroting, jaarrekening en andere relevante informatie. Het jaarverslag levert STIP jaarlijks aan voor 1 juli van het opvolgende jaar. Het jaarverslag over 2024 heeft STIP op tijd aangeleverd.
Bijlagen
Besluit
De collegebrief te versturen aan de gemeenteraad
Conform.
-
24
Tijdens de commissiebehandeling van de Beleidsagenda Gezondheid 2025-2030 ‘Gezondheid Verbindt’ in de commissie Zorg, Welzijn en Samenleving van 25 juni 2025, heeft wethouder Van Voorden toegezegd om voorafgaand aan de raadsbehandeling op 9 juli 2025, de raad te informeren over we wijze waarop het gezondheidsbeleid bij nieuw, gewijzigd en kaderstellend beleid meegenomen zal worden.
Met bijgevoegde collegebrief wordt T25-63 Verwerking gezondheidsbeleid in raadsvoorstellen afgedaan.
Bijlagen
Besluit
- De raad informeren over de afdoening van T25-63 Verwerking gezondheidsbeleid in raadsvoorstellen met bijgevoegde collegebrief.
Conform.
-
25
Op 31 maart 2025 heeft MEE Dichtbij de inzet in 2024 inhoudelijk en financieel verantwoord en vragen ze de gemeenten Hilversum om de subsidie vast te stellen. Er wordt voorgesteld om de subsidieaanvraag met betrekking tot de onafhankelijke cliëntondersteuning conform de verleningsbeschikking vast te stellen, en de subsidieaanvraag met betrekking tot de mantelzorgondersteuning lager vast te stellen omdat hier minder uren zijn ingezet dan voorspelt.
Bijlagen
Besluit
- De verleende subsidie van € 644.193,- voor onafhankelijke cliëntondersteuning aan MEE Dichtbij conform vast te stellen op € 644.193,-.
- De verleende subsidie van € 457.086,-voor mantelzorg aan MEE Dichtbij vast te stellen op € 365.863,40 en het resterende bedrag van € 91.222,60 terug te vorderen.
Conform.
-
26
Voor het jaar 2025 vraagt Stichting Versa Welzijn subsidie aan om ook in 2025 welzijnscoaches te kunnen blijven inzetten. Dit is een voortzetting van inzet gestart in 2024 door de samenwerkende organisaties Versa Welzijn en MEE Dichtbij. Gezien de positieve landelijke en lokale resultaten van deze aanpak is het voorstel om de uitvoering in 2025 voort te zetten en uit te breiden binnen de beschikbare middelen.
Bijlagen
Besluit
Voorgesteld besluit is om een subsidie van € 59.540,- aan Versa Welzijn te verlenen voor de uitvoering van Welzijn op Recept voor het jaar 2025, van 1 mei 2025 tot en met 31 december 2025 (zaak 1772633) en
een bedrag van €508,- af te wijzen, conform bijgevoegde beschikking.Conform.
-
27
In dit raadsvoorstel vragen wij de raad om het Programma van Eisen voor het Multifunctioneel Sportcomplex Sportparken de onderliggende parkeergarage vast te stellen. Deze programma’s zijn opgesteld als uitwerking van het raadsbesluit 2023, in nauwe samenwerking met betrokken stakeholders zoals zwem- en sportverenigingen en het onderwijs.
Bijlagen
Besluit
I. De raad voor te stellen om:
1. Het Programma van Eisen Multifunctioneel Sportcomplex, met een omvang van 14.350 m2 BVO, vast te stellen met daarin onder andere een zwembad, sporthallen en een indoor atletiekbaan.
2. Het Programma van Eisen Parkeren Sportcomplex, met een omvang van 4.800 m2 BVO onder het Sportcomplex ten behoeve van de parkeerbehoefte van de bezoekers van het Sportcomplex, vast te stellen.
3. De totale stichtingskosten voor het Sportcomplex, zijnde € 84 miljoen exclusief btw, prijspeil 2030 (€ 72 miljoen Sportcomplex en € 12 miljoen parkeergarage), te betrekken bij de besluitvorming over het investeringsprogramma van de Programmabegroting 2026.
4. Het geraamde nadelige exploitatiesaldo, inclusief kapitaallasten, als gevolg van deze investering
zijnde € 2,5 miljoen exclusief btw, prijspeil 2030 (€ 2,3 miljoen Sportcomplex en € 0,2 miljoen
parkeergarage) te betrekken bij de analyse van de structurele effecten op de latere jaren.
5. Voor de voorbereiding van de ontwerpfase een aanvullend exploitatiebudget 2025 van € 100.000 beschikbaar te stellen en te verwerken bij de Eindejaarsrapportage 2025.
6. Vast te stellen dat het beheer en de exploitatie van het Sportcomplex wordt belegd bij een professionele sportorganisatie via een aanbesteding Deze beheervorm wordt verder uitgewerkt in een juridisch en organisatorisch kader.
7. Te bepalen dat de door het college opgelegde geheimhouding op de bijlage 7 t/m13 bij dit raadsvoorstel wordt opgeheven bij de realisatie van het project.
II. Krachtens artikel 87 van de Gemeentewet in samenhang met artikel 5.1 lid 2 sub b en artikel 5.1 lid 2 sub h van de Wet open Overheid de verplichting tot geheimhouding op te leggen voor informatie behorend bij het raadsvoorstel Programma van Eisen Multifunctioneel Sportcomplex Sportpark betreffende de bijlagen 7 t/m 13. De verplichting tot geheimhouding wordt in acht genomen door allen die van de informatie kennis dragen en duurt voort totdat deze is opgeheven (art. 89 lid 2 en 3 Gemeentewet).
III. Bijlagen 7 t/m13 bij dit raadsvoorstel, onder verplichting tot geheimhouding te verstrekken aan de gemeenteraad conform artikel 88 lid 2 Gemeentewet.
Gewijzigd akkoord.
-
28
Naar aanleiding van de commissievergadering over PUK Bergweg hebben we een korte aanvullende collegebrief opgesteld.
Bijlagen
Besluit
De raad informeren middels bijgevoegde collegebrief over PUK Bergweg.
Akkoord met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.