- Locatie
B en W kamer
- Voorzitter
- G.M. van den Top
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1
Het verduurzamingsplan voor gemeentelijk vastgoed in Hilversum is opgesteld om de gemeentelijke vastgoedportefeuille te verduurzamen in lijn met de gemeentelijke en nationale klimaatdoelen. Het plan heeft als doel een CO2-reductie van 55% in 2030, volledig aardgasvrij in 2040 en CO2 neutraal in 2050.
De verduurzaming zal gefaseerd worden uitgevoerd. Het plan bevat drie verduurzamingsscenario’s voor de verschillende panden, waarbij een combinatie van scenario 2 (isoleren, aanpassing installaties en energieopwekking) en scenario 3 (gasloos) als basis wordt genomen.
Voor de uitvoering van de maatregelen is goedkeuring van het investeringskrediet noodzakelijk, omdat de benodigde middelen niet zijn opgenomen in de begroting. Subsidies worden aangevraagd om 40% van de kosten te dekken. Het plan biedt inzicht in de financiële gevolgen, besparingen op energiekosten en de CO2-reductie per pand. De goedkeuring van het plan en investeringskrediet wordt gevraagd om de verduurzaming tijdig en effectief uit te voeren.Besluit
I. De gemeenteraad voor te stellen:
1. Het verduurzamingsplan gemeentelijk vastgoed (bijlage 1) vast te stellen en daarmee aan te nemen als leidraad voor het verduurzamen van gemeentelijk vastgoed voor het behalen van verduurzamingsdoelen tot 2050;
2. In te stemmen met de voorgestelde verduurzamingsscenario’s (scenario 2 en deels 3) voor de komende eerste fase (2025-2030), die zijn opgesteld;
3. De benodigde financiële middelen (€ 2.914.000) en de daaruit voortvloeiende kapitaallasten (€ 416.000) van de gekozen verduurzamingsscenario’s, voor de eerste fase (2025-2030) aan te melden bij de voorjaarsnota 2025.
II. Het onderwerp ter advisering aan de gemeenteraad aan te melden voor de commissievergadering Duurzaamheid & Bereikbaarheid van 7 mei 2025.Akkoord met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd om de aanpassingen aan te brengen.
-
2
Eigenaren van gemeentelijke monumenten kunnen financiële ondersteuning aanvragen voor het restaureren of verduurzamen van hun monument middels een lening bij het Hilversums Restauratiefonds of een subsidie voor restauratie. Deze restauratiesubsidie is nu geregeld met de Subsidieverordening restauratie gemeentelijke monumenten Hilversum 2017.
Met de wijziging van de verordening naar ‘Subsidieregeling Restauratie gemeentelijke monumenten Hilversum’ wordt voldaan aan de Algemene Subsidieverordening Hilversum 2021 waarin is opgenomen dat het college is bevoegd subsidieregelingen vast te stellen (artikel 3 lid 3). Hiervoor wordt aan de raad voorgesteld om de huidige Subsidieverordening Restauratie gemeentelijke monumenten Hilversum 2017 in te trekken.
In de nieuwe regeling is een inhoudelijke wijziging aangebracht ten aanzien van de verdeling van de subsidiegelden. Ook zijn er technische aanpassingen doorgevoerd waarbij aangesloten is bij nieuwe wet- en regelgeving.Besluit
I. De 'Subsidieregeling Restauratie gemeentelijke monumenten Hilversum' vast te stellen.
II. De raad voor te stellen de 'Subsidieverordening Restauratie gemeentelijke monumenten Hilversum 2017' in te trekken.
III. Dit onderwerp ter advisering aan de raad aan te melden voor de Commissie Zorg, Welzijn en Samenleving.Akkoord met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd om de aanpassingen aan te brengen.
-
3
Uit de uitspraak van 8 december 2023 van de rechtbank Midden Nederland volgt dat voor de weigering omgevingsvergunning voor het realiseren van een woning en het bouwen van een patio op het adres Leeuwerikstraat 33a de uitgebreide procedure moet worden gevolgd en zodoende een verklaring van geen bedenkingen moet worden afgegeven. Het college is voornemens de gevraagde omgevingsvergunning te weigeren aangezien het bouwplan in strijd is met een goede ruimtelijke ordening. Met dit raadsvoorstel wordt voorgesteld de benodigde (ontwerp) verklaring van geen bedenkingen te weigeren.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
I. De raad voorstellen:
1. het ontwerpbesluit weigering verklaring van geen bedenkingen voor de omgevingsvergunning Leeuwerikstraat 33a vast te stellen voor het realiseren van een woning en het bouwen van een patio;
2. het ontwerpbesluit weigering verklaring van geen bedenkingen als onderdeel van het ontwerpbesluit weigering omgevingsvergunning gedurende zes weken ter inzage te leggen waarbij belanghebbenden in de gelegenheid worden gesteld hun zienswijzen kenbaar te maken;
3. de weigering verklaring van geen bedenkingen voor de omgevingsvergunning Leeuwerikstraat 33a definitief vast te stellen indien geen zienswijzen tegen het ontwerpbesluit worden ingediend.
II. Het voorstel agenderen voor de commissie (Ruimtelijke Ordening en Projecten) ter advisering aan de raad.Besluit
I. De raad voorstellen:
1. het ontwerpbesluit weigering verklaring van geen bedenkingen voor de omgevingsvergunning Leeuwerikstraat 33a vast te stellen voor het realiseren van een woning en het bouwen van een patio;
2. het ontwerpbesluit weigering verklaring van geen bedenkingen als onderdeel van het ontwerpbesluit weigering omgevingsvergunning gedurende zes weken ter inzage te leggen waarbij belanghebbenden in de gelegenheid worden gesteld hun zienswijzen kenbaar te maken;
3. de weigering verklaring van geen bedenkingen voor de omgevingsvergunning Leeuwerikstraat 33a definitief vast te stellen indien geen zienswijzen tegen het ontwerpbesluit worden ingediend.
II. Het voorstel agenderen voor de commissie (Ruimtelijke Ordening en Projecten) ter advisering aan de raad.Akkoord.
-
4
Na de vaststelling van het Planuitwerkingskader (verder: PUK) Zeverijnstraat, d.d. 14 juni 2023, heeft de Alliantie Ontwikkeling aangegeven verder te willen met planvorming voor de herontwikkeling Zeverijnstraat. De volgende stap in het proces is het aangaan van een intentieovereenkomst. In de intentieovereenkomst zijn afspraken gemaakt over het te volgen proces en de op te leveren producten.
Ook zijn afspraken gemaakt over de te maken kosten. Het college wordt gevraagd in te stemmen met deze intentieovereenkomst. De raad wordt hierover geïnformeerd.Bijlagen
Besluit
- Aangaan van de intentieovereenkomst ‘Herontwikkeling Zeverijnstraat’ met de Alliantie Ontwikkeling;
- De raad informeren met bijvoegde Raadsinformatiebrief.
Akkoord met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd om de aanpassingen aan te brengen.
-
5
Er ligt wetsvoorstel op tafel om het verlenen van urgentie aan statushouders, wat wij nu conform Huisvestingsverordening wel doen, te verbieden.
Over het wetsvoorstel loopt t/m 16 maart een internet consultatie:Overheid.nl | Consultatie Wetsvoorstel nieuwe regels inzake huisvesting vergunninghouders.
Het voorstel is om samen met de Regio Gooi en Vechtstreek een zienswijze op dit wetsvoorstel in te dienen. De strekking van de zienswijze is dat zolang wij als gemeenten een rol spelen in het huisvesten van statushouders wij zelf samen met onze lokale partners de manier willen bepalen hoe dat het beste te doen.Bijlagen
Besluit
1. Instemmen om ook namens Gemeente Hilversum de gezamenlijke reactie van de Regio Gooi- en Vechtstreek in te dienen op het wetsvoorstel om voorrang aan statushouders bij het toewijzen van een sociale huurwoning te verbieden.
2. De gemeenteraad te informeren over de zienswijze op het wetsvoorstel om voorrang aan statushouders bij het toewijzen van een sociale huurwoning te verbieden door middel van de bijgevoegde raadsinformatiebrief.Akkoord met aanpassingen.
-
6
Vorig jaar in juli, augustus en september hebben de eigenaren van Godelindeweg 6, 10, 12 en 14 verzoeken om tegemoetkoming in (plan)schade ingediend. Reden voor de verzoeken is het besluit van de gemeenteraad van 6 maart 2023 waarin het bestemmingsplan Heuvellaan 50 is vastgesteld waardoor de percelen waarde hebben verloren. Over de verzoeken heeft Ten Have Advies adviezen uitgebracht. De planschadeadviseur adviseert de verzoeken, op één na, toe te wijzen. Voorgesteld wordt de adviezen over te nemen en tegemoetkomingen in schade toe te kennen van € 5.200,-- aan de eigenaren van Godelindeweg 6, € 7.000,-- aan de eigenaren van Godelindeweg 10, € 4.000,-- aan de eigenaren van Godelindeweg 12 en geen tegemoetkoming in schade toe te kennen aan de eigenaren van Godelindeweg 14.
Besluit
1. De adviezen (inclusief motiveringen) van Ten Have Advies van 4, 6 en 7 februari 2025 over de aanvragen van de eigenaren van Godelindeweg 6, 10, 12 en 14 om tegemoetkoming in planschade, over te nemen.
2. De eigenaren van Godelindeweg 6, gelet op het advies genoemd onder 1 over dat perceel, een tegemoetkoming in planschade toe te kennen van € 5.200, --.
3. De eigenaren van Godelindeweg 10, gelet op het advies genoemd onder 1 over dat perceel, een tegemoetkoming in planschade toe te kennen van € 7.000,--
4. De eigenaren van Godelindeweg 12, gelet op het advies genoemd onder 1 over dat perceel, een tegemoetkoming in planschade toe te kennen van € 4.000,--.
5. De eigenaren van Godelindeweg 14, gelet op het advies genoemd onder 1 over dat perceel, geen tegemoetkoming in planschade toe te kennen en de aanvraag af te wijzen.Conform.
-
7
De pilot hulpverlener op de bank is in november 2023 gestart met als doel om crisisopvang voor jonge kinderen (onder de 12 jaar) in de nacht beter te organiseren. Het idee is om kinderen in hun eigen woning op te vangen in plaats van hen naar crisisopvanglocaties te verplaatsen, wat zeer traumatisch kan zijn. Deze pilot werd opgezet omdat er in de regio geen geschikte crisisopvang is voor jonge kinderen, en er gemiddeld 8-10 meldingen per jaar waren waarbij geen passende opvang beschikbaar was. De aanleiding van dit voorstel is de evaluatie van het eerste jaar van de pilot periode van hulpverlener op de bank.
Gedurende het tweede jaar van de pilot kunnen verbeterpunten en aanbevelingen opgepakt worden. Zo is het belangrijk dat er meer inzicht komt in kwantitatieve- en kwalitatieve data door middel van monitoring. Ook blijft het belangrijk dat de pilot voldoende bekendheid heeft.
Dit voorstel is op 6 februari 2025 besproken en vastgesteld door het regionale portefeuillehoudersoverleg Jeugd & Onderwijs.Besluit
In te stemmen met een verlenging van de pilot hulpverlener op de bank voor de duur van 1 jaar (t/m november 2025).
Conform.
-
8
Alle Nederlandse gemeenten zijn verplicht jaarlijks een onderzoek uit te voeren, de zogenaamde zelfevaluatie, naar de inrichting, de werking en de beveiliging van de Basisregistratie Personen (BRP) en de Paspoortuitvoeringsregeling (PUN). Voor dit onderzoek wordt gebruik gemaakt van een evaluatie-instrument dat beschikbaar wordt gesteld door de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG).
De zelfevaluaties BRP en reisdocumenten 2024 zijn uitgevoerd. In algemene zin zijn de resultaten van de zelfevaluatie conform de wettelijk gestelde eisen en wordt een ruime voldoende behaald door gemeente Hilversum.
Met de bijgevoegde uittreksels maakt het team Burgerzaken de resultaten van de zelfevaluatie inzichtelijk voor het college. Ook dienen de uittreksels van de resultaten door het college alsmede de burgemeester ondertekend te worden waarna deze worden aangeboden aan de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK).
Besluit
1. De zelfevaluatie BRP en de zelfevaluatie reisdocumenten vast te stellen.
2. De uittreksels die voortvloeien uit de zelfevaluatie aan te bieden aan de toezichthouders.Akkoord.
-
9
Tegenstrijdigheden in wet- en regelgeving van de Jeugdwet en de Wet Passend Onderwijs zorgen er soms voor dat een patstelling ontstaat in de ondersteuning van kwetsbare leerlingen (het grijze gebied). Het betreft leerlingen/gezinssystemen waarbij zeer complexe problematiek speelt en vrijwel altijd maatwerk nodig is. Door de bestaande wet- en regelgeving ontstaan in deze situaties discussies over verantwoordelijkheid en financiën tussen enerzijds de samenwerkingsverbanden in het onderwijs (Wet Passend Onderwijs) en anderzijds de gemeente (Jeugdwet). Sinds 2022 wordt gewerkt met een doorbraakbudget welke de bovenstaande problemen tegemoet komt in maatwerkoplossingen. Dit is in lijn met de HEA 2024-2027: Verder leren!
Besluit
Samenwerkingsverband Unita een subsidie te verlenen van € 50.000,- voor het flexibel kunnen aanbieden van maatwerkoplossingen in het jaar 2025, conform bijgevoegde beschikking.
Conform.
-
10
Uit de rijksmiddelen voor onderwijsachterstandbeleid worden subsidies van in totaal € 1.765.250,54 toegekend voor de deelname van (doelgroep)peuters aan peuterspeelzalen met voorschoolse educatie (“VVE”) in 2025. De aanvragen dragen bij aan het realiseren van de ambitie 1 ‘een goede start in het onderwijs’ uit de Hilversumse Educatieve Agenda. De subsidieaanvragen sluiten aan bij het vastgestelde beleid en de kosten van dit voorstel zijn te dekken vanuit de rijksbijdrage onderwijsachterstandenbeleid.
Besluit
1. Stichting Alberdingk Thijm Kinderopvang een subsidie van € 158.059,54 te verlenen conform bijgevoegde verleningsbeschikking voor de uitvoering van Peuteropvang en VVE in 2025.
2. Stichting Bink Peuterspeelzalen een subsidie van € 1.607.191,- te verlenen conform bijgevoegde verleningsbeschikking voor de uitvoering van Peuteropvang en VVE in 2025.Conform.