- Locatie
B en W kamer
- Voorzitter
- G.M. van den Top
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1
Op 11 december 2024 stelden de gemeenteraden van Wijdemeren en Hilversum het herindelingsontwerp ‘Samen sterker’ en Bijlagenboek A met verplichte bijlagen vast en om het vrij te geven voor het indienen van zienswijzen, gedurende acht weken.
De ingebrachte zienswijzen zijn door de colleges beantwoord in een reactienota en verwerkt in het herindelingsontwerp, dat daarmee het herindelingsadvies wordt. Dit voorstel is op 27 maart 2025 voor besluitvorming in beide gemeenteraden is geprogrammeerd.
Daarna volgt een wettelijk traject via provincie en Rijk.
Parallel daaraan zullen de gemeenten de herindeling verder voorbereiden.
Bijlagen
Besluit
I. De gemeenteraad voor te stellen:
1. Het herindelingsadvies ‘Samen sterker’ en bijlagenboek A - met onder andere daarin de reactienota zienswijzen - vast te stellen en dit toe te sturen aan Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Holland.
II. Het onderwerp ter advisering aan de gemeenteraad aan te melden voor de commissie Bestuur en Economie op 19 maart 2025.
Akkoord met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd om de wijzigingen aan te brengen.
-
2
Na vaststelling van het herindelingsadvies voor de herindeling Wijdemeren-Hilversum worden de gemeenteraden van Wijdemeren en Hilversum gevraagd ook het ‘plan van aanpak uitwerking herindelingsadvies’ vast te stellen. Hiermee geven de gemeenteraden de colleges opdracht om verdere voorbereidingen te treffen voor de start van de heringedeelde gemeente per 1 januari 2027.
Bijlagen
Besluit
I. De gemeenteraad voor te stellen:
1. Het plan van aanpak ‘uitwerking herindelingsadvies’ vast te stellen.
2. Kennis te nemen van het onderwerp ‘harmoniseren woonlasten’.
3. De financiële effecten te betrekken bij de voorjaarsnota 2025.
II. Het onderwerp ter advisering aan de gemeenteraad aan te melden voor de commissie Bestuur en Economie op 19 maart 2025.
III. Op 25 februari 2025 de gemeenteraad de voorstellen actief aan te bieden middels bijgevoegde aanbiedingsbrief.Gewijzigd besluit, met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd om de wijzigingen aan te brengen.
-
3
Na het vaststellen van het herindelingsontwerp door de raden van Wijdemeren en Hilversum hebben Gedeputeerde Staten (GS) van Noord-Holland preventief financieel toezicht op Wijdemeren opgelegd. Dit volgt uit artikel 21 van de Wet Algemene Regels Herindeling (Arhi).
In brieven aan Wijdemeren en Hilversum op 17 december 2024 hebben GS aangegeven hoe zij het toezicht vormgeven.
Voorliggend voorstel voor mandatering en een protocol is bedoeld om de rollen en taken van Wijdemeren en Hilversum in dit toezicht eenduidig en transparant weer te geven en om de rol van Hilversum daarin effectief en efficiënt in te kunnen vullen.
Bijlagen
Besluit
I. De gemeenteraad voor te stellen
1. Kennis te nemen van de brief van Gedeputeerde Staten van 17 december 2024 over het instellen van preventief financieel toezicht op Wijdemeren vanwege de herindeling (bijlage 1).
2. Aan het college van burgemeester en wethouders mandaat te verlenen en te machtigen om besluiten van de gemeente Wijdemeren waarop het preventief financieel toezicht van toepassing is, te beoordelen en, hiertoe instemming te verlenen en het college van Wijdemeren en de gemeenteraad van Hilversum daarover te informeren.
3. Aan het college van burgemeester en wethouders tevens de bevoegdheid te verlenen om namens de gemeenteraad in voorkomende gevallen aan Gedeputeerde Staten van Noord-Holland in dat kader een zienswijze naar voren te brengen en toe te zenden. Indien van deze bevoegdheid gebruik wordt gemaakt, zal het college de gemeenteraad van Hilversum hierover informeren.
4. Ten aanzien van de uitoefening van de onder 2 en 3 vermelde bevoegdheden de mandaatregeling “preventief financieel toezicht herindeling Wijdemeren”, inclusief het bijgevoegde protocol voor afstemming, vast te stellen en deze bekend te maken door publicatie in het gemeenteblad (bijlage 2).
II. Het onderwerp ter advisering aan de gemeenteraad aan te melden voor de commissie Bestuur en Economie op 19 maart 2025.Conform.
-
4
Volgend op de terinzagelegging van de conceptversies opkoopbescherming en leegstandsverordening liggen nu de definitieve versies voor ter besluitvorming.
De woningmarkt staat onder druk. Schaarste en prijsstijgingen maken entree op de koopwoningmarkt, met name voor mensen met een lager inkomen, vrijwel niet te doen. Daarbij wordt er op de korte of langere termijn ook niet voldoende gebouwd om te voorzien in voldoende woningen in relatie tot de almaar toenemende vraag. De woonvisie van de gemeente Hilversum omarmt verschillende nieuwe instrumenten welke ons in staat stellen beter te sturen op de aard, het gebruik en de omvang van de lokale woningmarkt. De raad krijgt via de ‘Collegebrief planning wonen’ met enige regelmaat een update over de laatste ontwikkelingen wat betreft wet- en regelgeving op het gebied van Wonen. Dit voorstel omvat de invoering van een tweetal verordeningen; opkoopbescherming en de leegstandsverordening. Deze instrumenten zijn belangrijke schakels voor een integrale aanpak van misstanden binnen het beleidsveld Wonen. De instrumenten streven een betere en eerlijkere benutting van de bestaande woningvoorraad na en hebben bovendien zichtbare effecten op de leefbaarheid in buurten.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
I. De raad te adviseren om:
1. Vast te stellen de ‘Leegstandsverordening gemeente Hilversum 2025’ in te voeren met als datum van inwerkingtreding 1 juli 2025;
2. Vast te stellen de 'Huisvestingsverordening Gooi- en Vechtstreek 2024. Hilversum’ te wijzigen door het toevoegen van een hoofdstuk opkoopbescherming met als datum van inwerkingtreding 1 juli 2025.
II. Dit onderwerp aan te melden bij de commissie Ruimtelijke Ordening en Projecten van 19 maart 2025 ter advisering aan de raad.Besluit
I. De raad te adviseren om:
1. Vast te stellen de ‘Leegstandsverordening gemeente Hilversum 2025’ in te voeren met als datum van inwerkingtreding 1 juli 2025;
2. Vast te stellen de 'Huisvestingsverordening Gooi- en Vechtstreek 2024. Hilversum’ te wijzigen door het toevoegen van een hoofdstuk opkoopbescherming met als datum van inwerkingtreding 1 juli 2025.
II. Dit onderwerp aan te melden bij de commissie Ruimtelijke Ordening en Projecten van 19 maart 2025 ter advisering aan de raad.Akkoord met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd om de wijzigingen door te voeren.
-
5
Op 19 juli 2023 heeft de gemeenteraad het Parkeerbeleid Hilversum 2023 vastgesteld. Een belangrijk onderdeel van dat beleid is de uitbreiding van het gereguleerd parkeren tot en met de buitenring. Op 16 april 2024 heeft het college het Uitvoeringsplan Parkeerbeleid vastgesteld. Conform dat plan implementeerden we op 1 juli 2024 gereguleerd parkeren in gebied Oost en op 1 november 2024 gereguleerd parkeren in de gebieden Zuid en Sportpark. Als derde uitbreidingsfase is op 1 februari 2025 betaald parkeren ingevoerd in het gebied Oude Haven. Via dit Aanwijzingsbesluit wordt verder uitvoering gegeven aan het plan door op 1 mei 2025 gereguleerd parkeren in te voeren in de gebieden Raadhuis en Noord. Dit is tevens de laatste uitbreidingsfase van de uitbreiding betaald parkeren conform het Uitvoeringsplan Parkeerbeleid.
Bijlagen
Besluit
De 1e Wijziging Aanwijzingsbesluit Parkeren 2025 vast te stellen en deze in werking te laten treden op 1 mei 2025 en gelijktijdig met de inwerkingtreding het Aanwijzingsbesluit Parkeren 2025 in te trekken.
Conform.
-
6
Vanaf 1 januari 2028 worden de pensioenen van de politieke ambtsdragers (zoals Tweede Kamerleden, ministers en staatssecretarissen, wethouders en gedeputeerden) ondergebracht in het nieuwe pensioenstelsel. Aanleiding hiervoor is de aangenomen Wet toekomst pensioenen (Wtp). Om ervoor te zorgen dat de huidige opgebouwde pensioenen kunnen worden overgebracht naar het nieuwe pensioenstelsel, is er gekozen voor zogenaamde affinanciering van de bestaande pensioenen. Dit houdt in dat het op papier al gereserveerde bedrag voor de pensioenuitkering als het ware naar voren wordt gehaald en eenmalig via een collectieve waardeoverdracht wordt overgedragen aan pensioenfonds ABP.
Bijlagen
Besluit
Deel te nemen aan het onderzoek van BZK naar de overdrachtswaarde en voorzieningen Appa pensioenen wethouders.
Akkoord met een aanpassing.
-
7
Betreft uitstelbrief behandeling strategische huisvestingsvisie
Bijlagen
Besluit
Bijgaande collegebrief verzenden naar de raad.
Akkoord.
-
8
Op 21 januari 2025 heeft de fractie Groenlinks vragen gesteld op basis van artikel 41 van het Reglement van Orde inzake Vrouwenopvang.
Bijlagen
Besluit
De op 21 januari 2025 ontvangen vragen ex artikel 41 RVO van de fractie GroenLinks aan het college inzake 'Vrouwenopvang' te beantwoorden middels bijgaande brief
Akkoord met een aanpassing
-
9
Op 27 januari 2025 heeft de fractie van D66 artikel 41 vragen RvO gesteld inzake onderwijshuisvesting.
Bijlagen
Besluit
De artikel 41 vragen RvO van de fracties D66 en GroenLinks inzake onderwijshuisvesting te beantwoorden middels bijgaande brief.
Conform.
-
10
Op 21 januari 2025 heeft de fractie van D66 artikel 41 RvO vragen gestelde inzake gevolgen handhaving Wet DBA.
Bijlagen
Besluit
De beantwoording artikel 41 RvO vragen inzake gevolgen handhaving Wet DBA verzenden naar de raad.
Akkoord met een aanpassing. De portefeuillehouder wordt gemachtigd om de wijzigingen door te voeren.
-
11
Een raadsbesluit is nodig voor de aanvraag van een rijksbijdrage bij de Rijksbommenregeling (aanvulling op het gemeentefonds) voor werkzaamheden m.b.t. het vooronderzoek naar het voorkomen, het opsporen en opruimen van ontplofbare oorlogsresten (OO) uit de Tweede Wereldoorlog.
68% van de kosten voor detecteren en benaderen kan bij de Rijksbommenregeling gedeclareerd worden. De kosten van € 162.458,- kunnen uitsluitend door gemeenten worden aangevraagd aangezien ze via het Gemeentefonds worden uitgekeerd.
Bijlagen
Besluit
I. De raad voor te stellen:
1. Een subsidieaanvraag in te dienen bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van € 162.458,- (= 68% van € 238.909,-) excl. BTW, voor het uitvoeren van diverse (voor)onderzoeken naar het voorkomen van ontplofbare oorlogsresten uit de Tweede Wereldoorlog op het Hilversumse deel van het plangebied Buurtschap Crailo, en de begroting na ontvangst subsidie middels de planning en control cyclus hierop aan te passen.
II. Het voorstel aan te melden voor rechtstreekse besluitvorming in de raad van 2 april 2025.Conform.
-
12
De eigenaar van het pand aan de Koninginneweg 161 te Hilversum heeft het pand in het kader van de WVG aangeboden aan de gemeente. Na onderhandelingen en diverse gesprekken is er prijsovereenstemming bereikt binnen het minnelijke verwervingstraject door Bureau Gloudemans.
Bijlagen
Besluit
1. Het object Koninginneweg 161 ( 1211 AR) te Hilversum, kadastraal bekend Hilversum N 4393 circa 102m² groot aan te kopen voor een bedrag van xxxxxxx conform het taxatie en adviesrapport van Bureau Gloudemans.
2. Verkoper een schadeloosstelling toe te kennen ad xxxxxxxx ten behoeve van inkomensschade en bijkomende schade.
3. De totale kosten van xxxxxxxx ten laste te laten komen van het krediet Wet Voorkeursrecht Gemeente stationsgebied.
4 Het pand na overdracht te blijven verhuren aan huidige huurders tot aan het moment van sloop.Conform.
-
13
Op 29 januari is de verordening leerlingenvervoer Hilversum 2025 vastgesteld door de raad.
Met de vaststelling van de beleidsregels is er een instrument om uitwerking te geven aan de verordening.Bijlagen
Besluit
1. De Beleidsregels Leerlingenvervoer Hilversum 2025 vast te stellen en deze op 1 maart 2025 in werking te laten treden en
2. De huidige Beleidsregels Leerlingenvervoer Hilversum, versie januari 2023 in te trekken met ingang van de inwerkingtreding van de nieuwe beleidsregels.Conform.
-
14
Met deze collegebrief informeren wij de raad over recente ontwikkelingen in drie grote landelijke programma’s:
• Het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming (TKS);
• Het Integraal Zorgakkoord (IZA);
• Advies deskundigheidscommissie Hervormingsagenda Jeugd.
Daarnaast informeren wij de raad over de overeenkomsten die wij zien binnen deze ontwikkelingen en hoe wij deze duiden.
Bijlagen
Besluit
De raad te informeren met de bijgevoegde collegebrief.
Conform.
-
15
Opstapje is een gezinsgericht stimuleringsprogramma gericht op het vergroten van de onderwijskansen van kinderen van 1 en 2 jaar, door de kwaliteit van interactie tussen ouder(s) en kind te verbeteren. Het programma wordt sinds 2019 aangeboden aan gezinnen in Hilversum. Met dit programma deden in schooljaar 2023-2024 in totaal 42 gezinnen mee die het hele traject afronden.
Het programma wordt in Hilversum aangeboden door speciaal hiervoor opgeleide medewerkers van Stichting Bink. Deze stichting heeft een subsidie aangevraagd van € 90.820,-. Opstapje draagt bij aan het realiseren van ambitie 1 ‘een goede start in het onderwijs’ uit de Hilversumse Educatieve Agenda en voorziet in een behoefte van gezinnen. De subsidieaanvraag sluit aan bij het vastgestelde beleid en de kosten van dit voorstel zijn te dekken vanuit de onderwijsachterstandsmiddelen.
Bijlagen
Besluit
De subsidie van €90.820 die in 2023 is verleend aan Stichting Bink kinderopvang voor de uitvoering van het gezinsgerichte stimuleringsprogramma Opstapje vast te stellen op een bedrag van €79.397 en het resterende bedrag van €11.423 terug te vorderen van de Stichting Bink Kinderopvang.
Conform.
-
16
De gemeente heeft de wettelijke zorgplicht om te voorzien in voldoende openbaar onderwijs in de gemeente. STIP, de Stichting voor Openbaar Basisonderwijs in de gemeente Hilversum, voert deze taak uit sinds 2005. De stichting functioneert zelfstandig, heeft een Raad van Toezicht en is zelf verantwoordelijk voor de continuïteit van haar bestaan en eventuele financiële tekorten. Met de invoering van het Raad van Toezicht-model in 2011 is de rol van de gemeenteraad gewijzigd. De gemeentelijke rol beperkt zich tot het toetsen of de wezenskenmerken van het openbaar onderwijs voldoende zijn gewaarborgd en de bevoegdheid van de gemeenteraad om de leden van de Raad van Toezicht te benoemen. Om hier invulling aan te geven hebben gemeente en schoolbestuur in 2013 een Convenant gesloten. In het Convenant is afgesproken dat de gemeenteraad wordt geïnformeerd over de begroting, jaarrekening en andere relevante informatie.
Bijlagen
Besluit
Kennis te nemen van de meerjarenbegroting 2025-2028 en de jaarrekening 2023 van STIP openbaar basisonderwijs Hilversum en de collegebrief ter informatie toe te sturen aan de gemeenteraad.
Conform.
-
17
De gemeentelijke liquiditeitsprognose voorzag een tijdelijke overschrijding van de kredietlimiet bij de BNG Bank.
Om deze ongewenste overschrijdingen te voorkomen is een kasgeldlening van € 15 miljoen en een looptijd van 3 maanden aangetrokken zodat het banksaldo van de gemeente Hilversum binnen de kredietlimiet van € 20 miljoen blijft.
Het gaat om een tijdelijke overschrijding van de kredietlimiet bij de BNG Bank omdat,
• Vanaf maart zullen de termijnen van de woonlastennota’s worden geïnd;
• Er in april een voorschot van € 14,8 miljoen wordt verwacht voor de kosten van opvang Oekraïners;
• In juni de declaratie bij het BTW compensatiefonds zal worden uitbetaald, het gaat om een bedrag van ruim € 21 miljoen.Bijlagen
Besluit
Kennis te nemen van het besluit van het aantrekken van een kasgeldlening van € 15 miljoen met een looptijd van 3 maanden en een rentetarief van 2,53%. De geldgever is de gemeente Zoetermeer.
De raad te informeren conform bijgevoegde raadsinformatiebrief, bijlage 2.Conform.
-
18
Op 26 januari 2025 heeft de fractie Durlacher artikel 41 RvO vragen gesteld over paal bij spoorwegovergang.
Bijlagen
Besluit
De artikel 41 vragen RvO van de fractie Durlacher over paal bij spoorwegovergang beantwoorden middels bijgaande brief.
Conform.
-
19
Als voorloper op de controle van de jaarrekening 2024 voert de accountant een zogenaamde interim controle uit. In een managementletter worden de bevindingen en adviezen daarvan gerapporteerd.
De managementletter is van nature kritisch van aard, omdat deze zich richt op te verbeteren aspecten. De algemene tendens is evenals de afgelopen controlejaren positief te noemen. De managementletter is technisch en uitgebreid, maar de toonzetting is vriendelijk en biedt voldoende ruimte voor gesprek tussen de organisatie en de accountant. Ook dit jaar geeft de managementletter diverse handvatten die het college meeneemt bij het verder verbeteren van de organisatie. Boekjaar 2024 is het eerste (na zes eerdere jaren) contractjaar na de nieuwe aanbesteding van afgelopen jaar dat door de huidige externe accountant gecontroleerd wordt. De bevindingen en adviezen zijn met name gericht op de evaluatie van onze interne beheersomgeving, specifieke procesbevindingen en overige onderwerpen en aandachtspunten voor de jaarrekening.
Op een aantal adviezen heeft de organisatie in 2024 al goede stappen gezet en zijn er belangrijke resultaten behaald. Het college geeft in de collegebrief een reactie hierop. De managementletter en zowel de ambtelijke als bestuurlijke reactie hierop worden ter kennisname gebracht van de raad en besproken in de audit- en rekeningencommissie (ARC) op 4 maart 2025.
Bijlagen
Besluit
- Kennis te nemen van de managementletter (ML) 2024 van PSA (bijlage 1);
- Kennis te nemen van de ambtelijke reactie op de bevindingen en adviezen uit de managementletter (ML) 2024 (bijlage 2);
- De raad te informeren door middel van bijgaande collegebrief (bijlage 3);
- De managementletter (ML) 2024 van PSA (bijlage 1) en de ambtelijke reactie op de bevindingen en adviezen uit de managementletter (ML) 2024 (bijlage 2) aan te bieden aan de audit- en rekeningencommissie (ARC).
Conform.