Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

College van B&W

dinsdag 1 november 2016

09:31 - 15:00
Locatie

B&W kamer

Voorzitter
P.I. Broertjes
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 2

    Voor de zomer is het rapport ‘213a onderzoek aan- en verkoop onroerend goed in de periode 2007-2014 door de gemeente Hilversum’ in het College besproken. Gelet op de naderende zomer periode en de wens om de bestuurlijke reactie te voorzien van spelregels is toen besloten de stukken aan te houden tot na de zomer. De raad is per RIB d.d. 1 juli 2016 geïnformeerd dat het rapport inclusief reactie na de zomer zou worden toegezonden. In de tussenliggende periode zijn de aanbevelingen uit het rapport omgezet in maatregelen. De spelregels aan- en verkoop onroerende goederen opgesteld en er is gewerkt aan de instelling van een Raad van Advies voor Vastgoed Aangelegenheden. Verder is gestart met de herinrichting van het proces verkoop onroerende goederen. Wij volstaan met het informeren van zowel de Raad als de Rekenkamer door het toezenden van het rapport, onze reactie daarop en de maatregelen die wij hebben getroffen. Dit is geheel in lijn met wetgeving, de verordening en het protocol.

  2. 3

    Met de invoering per 2015 van het nieuwe BUIG verdeelmodel (Bundeling van Uitkeringen Inkomensvoorziening aan Gemeenten) is de gemeente Hilversum, net als een aantal andere gemeenten, geconfronteerd met een stevig tekort. Bijgaand raadsvoorstel is bedoeld om te voldoen aan de voorwaarden, zodat wij, indien dit nodig is, een beroep kunnen doen op de vangnetregeling. Tevens bevat het raadsvoorstel een begrotingswijziging.

  3. 4

    De Regio Gooi en Vechtstreek heeft recent naar de deelnemende gemeenten twee concept-wijzigingen van de begroting 2017 gestuurd. Het gaat om het op orde brengen van Veilig Thuis (2017-2), en het bij de Regio Gooi en Vechtstreek onderbrengen van het Werkgeversservicepunt dat voorheen ondergebracht was bij Tomin BV (2017-10). Wij stellen voor in te stemmen met beide begrotingswijzigingen 2017 aangezien wij de twee ontwikkelingen onderschrijven. Middels de zienswijze wordt de Regio Gooi en Vechtstreek geïnformeerd.


    t.a.v. beslispunt II: aanmelding Commissie Samenleving:
    Hoewel begroting (en wijzigingen daarop) en jaarstukken van de Regio normaliter in de commissie Economie & Bestuur behandeld worden, vallen inhoud en financiën van beide begrotingswijzigingen onder het Sociaal Domein. Derhalve wordt voorgesteld de zienswijze in de commissie Samenleving te behandelen.


    t.a.v. verantwoordelijk portefeuillehouder

    • portefeuillehouder Vd Want (Zorg) i.v.m. de begrotingswijziging Veilig Thuis. Dit is een nieuw voorstel. Derhalve nu portefeuillehouder Zorg benoemd als verantwoordelijk portefeuillehouder.
    • portefeuillehouder Klamer (Participatie) i.v.m. begrotingswijziging Werkgeversservicepunt. Hierover is echter eerder RIB 2016-52 verstuurd, dus nu een formaliteit.
    • portefeuillehouder Jaeger (Regionale aangelegenheden)
  4. 5

    Doel is het ontwerp-besluit tot wijzigen van de verkeerskundige grens bebouwde kom ter inzage te leggen gedurende 6 weken (Awb afdeling 3.4). Het definitief besluit dient op grond van de Wegenverkeerswet art 20a genomen te worden door de gemeenteraad.
    Daartoe de gemeenteraad vooraf te informeren met bijgevoegde RIB.

  5. 6

    De wettelijke basis voor de gemeentelijke taken in het Sociaal Domein ligt in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, de Jeugdwet en de Participatiewet. De wetgever verplicht de gemeente om periodiek een beleidsvisie vast te stellen. Hoe gemeenten dit doen, is een vrije keuze. Hilversum kiest bewust voor een samenhangende visie op hoofdlijnen van het Sociaal Domein. In deze beleidsvisie leggen we een aantal basisprincipes (kernwaarden) voor de uitvoering vast en geven we aan welke inhoudelijke speerpunten in het Sociaal Domein de komende jaren hebben.
    In de nieuwe visie Sociaal Domein Hilversum ‘Erbij horen en ertoe doen’ continueren we de eerder gekozen basisprincipes voor de uitvoering (de nota Transformatie Sociaal Domein 2013) en voegen we de kernwaarde wederkerigheid toe.
    De afgelopen jaren telden de verschillende beleidsnota’s in het Sociaal Domein meer dan 100 speerpunten. De raad heeft expliciet in de beeldvormende sessie in april 2016 om een prioritering gevraagd en daarvoor ideeën gegeven. In deze visie kiezen we voor een inhoudelijke focus op 4 speerpunten:
    I. Gelijke ontwikkelkansen creëren
    II. Stimuleren om meer voor elkaar te betekenen
    III. Kansen op werk verbeteren
    IV. Goed vangnet bieden.


    Vervolgprocedure:


    De visie Sociaal domein is de basis voor verdere uitvoering en uitvoeringsnota's. In de commissie samenleving zal de Evaluatie Schuldhulpverlening en de nota Bescherming en Opvang in samenhang met de visie Sociaal domein worden besproken zoals eerder aangegeven in de prioriteitenagenda.


    In 2016/2017 zullen o.a. de volgende voorstellen, naast de Evaluatie Schuldhulpverlening en de regionale nota Bescherming en Opvang, aan uw raad voorgelegd worden die samenhangen met deze visie:

    • Het project WINST (doorontwikkeling van het Sociaal Plein)
    • Voorstel voor de vereenvoudiging van de eigen bijdrage regeling (verordening)
    • Kadernota Buurten
  6. 7

    In de afgelopen jaren werkten de gemeenten Blaricum, Bussum, Eemnes, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren, Muiden, Naarden, Weesp en Wijdemeren al intensief samen op het terrein van bescherming en opvang. Ter voorbereiding op het opstellen van het beleidsplan Bescherming & Opvang 2017-2020 spraken de gemeenten in 2015 af om eerst ervaring op te doen met de nieuwe taken binnen het sociaal domein. Op basis van de eerste ervaringen stellen de gemeenten nu het beleid voor de komende periode vast in bijgaande inspraakversie.


    Na afronden van de inspraakperiode zal het definitieve beleidsplan worden opgesteld. Medio april 2017 zal het beleidsplan aan de gemeenteraad worden voorgelegd ter besluitvorming.


    De conceptnota Bescherming en Opvang is in lijn met de visie Sociaal Domein "Erbij horen en ertoe doen” . Zoals aangegeven in de prioriteitenagenda wordt de nota Bescherming en Opvang in samenhang geagendeerd met de Visie Sociaal domein en de evaluatie Schuldhulpverlening.

  7. 8

    In de evaluatie schuldhulpverlening zoals opgenomen in de bijlage besteden we aandacht aan de uitgangspunten, doelstellingen en resultaten van het beleid rondom schuldhulpverlening in Hilversum in de periode 2012-2015 en evalueren deze. We beschrijven hoe de uitvoering van de integrale schuldhulpverlening verloopt en gaan in op enkele cijfers. Daarna gaan we in op toekomstige trends en ontwikkelingen en geven we inzicht in de inrichting van schuldhulpverlening in 2017 en verder.