Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

College van B&W

dinsdag 3 mei 2016

09:30 - 15:00
Locatie

B&W kamer

Voorzitter
P.I. Broertjes
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    Suwinet is een landelijke applicatie waarin veel informatie is vastgelegd over onze inwoners. Deze informatie is bedoeld voor gebruik in de keten van Werk en Inkomen. Gebruik van deze persoonsgegevens is aan strenge regels gebonden. Het Ministerie van SZW heeft eind 2015 een onderzoek gedaan naar veilig gebruik van Suwinet binnen de gemeenten. In dit onderzoek bleek dat de gemeente Hilversum op één van de zeven normen niet voldeed. Het ging om een kleine fout, en deze is intussen hersteld. Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid vraagt nu een verklaring van het college dat nu volledig wordt voldaan aan het normenkader.

  2. 2

    In 2013 is Museum Hilversum bestuurlijk en operationeel verzelfstandigd. Bij de verzelfstandiging is een inhoudelijke opdracht en bijbehorende subsidiegarantie gegeven van drie jaar, tot en met 30 april 2016. In maart 2016 is de toekomst van Museum Hilversum besproken in het college en in de commissie Samenleving. Daarbij gaven zowel college als commissie aan dat het museum in 2016 en 2017 subsidie dient te blijven ontvangen, onder voorwaarde dat het museum verschillende wijzigingen in haar beleid doorvoert. Deze wijzigingen worden de komende maanden nader uitgewerkt, in overleg met de gemeente, het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en het Persmuseum.

  3. 3

    Het CAK is de instantie die de eigen bijdrage Wmo berekent en int namens de gemeenten. De zorgaanbieder geeft aan wat de daadwerkelijk geleverde zorg is zodat het CAK de eigen bijdrage kan innen. De gemeenten kunnen via de Wmo-monitor nagaan welke zorgaanbieders informatie hebben aangeleverd en welke aanbieders achterlopen. Het regionaal contractbeheer van de regio Gooi & Vechtstreek heeft de taak de zorgaanbieders te controleren op het nakomen van de contractuele verplichtingen maar is niet gemandateerd in de Wmo-monitor te kijken. Het regionaal contractbeheer kan aanbieders nu dus niet volledig aansturen en controleren omdat men niet beschikt over de informatie uit de Wmo monitor.
    Daarom wordt voorgesteld om te komen tot een taakverdeling waarbij het contact met inwoners over de eigen bijdrage en het doorgeven van de gegevens van inwoners een lokale verantwoordelijkheid blijft (van het Sociaal Plein). Het regionaal contractbeheer wordt verantwoordelijk voor het beheer van en communicatie met CAK en aanbieders.
    De nieuwe werkwijze vraagt een aantal formele besluiten van het college. Het CAK vereist van gemeenten dat de colleges hierover formeel een besluit nemen.

  4. 4

    Door een wijziging in wet- en regelgeving en op verzoek van de toezichthouder heeft de SVn per 1 januari 2016 haar product specificaties met betrekking tot de kostenstructuur gewijzigd. Artikel 11 en 12 van de verordening worden op deze wijzigingen aangepast.

  5. 5

    Het Onderwijshuisvestingsbeleid 2017-2024 vormt het beleidsmatige en financiële kader voor onderwijshuisvesting voor de komende jaren.
    De onderwijshuisvesting in Hilversum is na jaren lang fors investeren goed op orde. De leerlingenaantallen fluctueren de komende jaren beperkt. Daarom is de ambitie voor de komende jaren om te investeren in de kwaliteit – duurzaamheid en frisse scholen- en niet meer alleen in de kwantiteit. Gelijktijdig met deze koerswijziging wordt het budget voor onderwijshuisvesting vanaf 2021 naar beneden bijgesteld.
    De uitwerking van het beleid krijgt vorm in de jaarlijkse onderwijshuisvestingsprogramma’s. Het onderwijshuisvestingsprogramma 2017 staat gelijk aan het eerste jaar van de meerjarenplanning in het beleidsdocument OHVB 2017-2024. Het OHP 2017 beschrijft welke aangevraagde voorzieningen aan scholen worden toegekend in 2017 en hoe de kredietruimte in de jaren 2018 tot en met 2020 mogelijk is in te vullen.