Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

College van B&W

dinsdag 25 oktober 2016

09:31 - 15:00
Locatie

B&W kamer

Voorzitter
P.I. Broertjes
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    Voor de Oude Haven is een ontwerpbestemmingsplan opgesteld ten behoeve van het bouwen van aanlegsteigers. Dit ontwerpbestemmingsplan kan nu ter inzage worden gelegd ten behoeve van het indienen van zienswijzen door een ieder, wat de start is van de formele bestemmingsplanprocedure.


    De bijlages zijn toegevoegd ter toelichting.

  2. 2

    Op 24 februari 2016 heeft de gemeenteraad van Hilversum de motie M16-16 aangenomen. In de motie wordt verzocht om het Velbeleid Hilversum 2013-2030 na bijna drie jaar ervaring te hebben opgedaan, te evalueren op effectiviteit.
    Positieve punten van het velbeleid zijn het vergunningvrij maken van dode bomen en de Amerikaanse Vogelkers en de herplantverplichting. Ook wordt er veel gecontroleerd op illegale velling. Op een aantal andere punten moet het velbeleid echter worden verbeterd om de werking en effectiviteit te vergroten. De belangrijkste zijn:
    • het verruimen van de stamdiameter naar 30 cm voor vergunningplichtige bomen;
    • het vergunningvrij stellen van bomen die worden geveld volgens een door het college goedgekeurd beheerplan;
    • het verduidelijken van de beleidsregels ten aanzien van boomwaarde, boomcategorie en belangenafweging;
    • het verhogen van de leges voor legalisering van illegale velling.

  3. 3

    Het doel van de behandeling is de begroting 2016 en de begroting 2017 en de meerjarenraming 2018 t/m 2020 aan te passen aan de uitkomsten van de Septembercirculaire 2016.
    Zoals gebruikelijk zullen mutaties die op een specifiek gemeentelijk taakveld betrekking hebben worden door vertaald naar een hoger of lager uitgavenbudget, tenzij u anders beslist.

  4. 4

    Het einde van 2016 nadert en dus is er beter zicht op de financiële stand van zaken van dit jaar. Met dit raadsvoorstel informeren wij u over de niet te vermijden afwijkingen ten opzichte van de begroting en vragen wij u de begroting daarop aan te passen. De afwijkingen in dit voorstel zijn van technische aard en hebben enige omvang.

  5. 5

    Op 27 september 2016 heeft het College besloten (nr. 352544) tot het aansluiten van de volgende straten bij de proef betaald parkeren Havenstraatbuurt West:

    1. Otto'slaan
    2. Couperusweg (tussen Badhuislaan en Roeltjesweg).

    Op 5 juli 2016 heeft het College besloten (nr.323056) tot het aansluiten van de volgende straten bij de proef betaald parkeren Electrobuurt:

    1. Voltastraat (tussen Morsestraat en Ampèrestraat)
    2. Larenseweg (tussen Zuivelpad en Jan van der Heijdenstraat)
    3. Franklinstraat
    4. Minckelersstraat (tussen Kleine Drift en Pelikaanstraat)
    5. Kleine Drift (tussen Prof. Kochstraat en Lorentzweg)
    6. Bakkerstraat (tussen Franklinstraat en Ampèrestraat)
    7. Ampèrestraat.
      Hiervoor heeft de Raad op 28 september 2016 financieel akkoord gegeven.

    Om een juridisch rechtmatig kader te scheppen voor het invoeren van betaald parkeren/vergun-ninghoudersparkeren en de handhaving van dit parkeerbeleid is nog nadere besluitvorming nodig: aanpassing gebiedskaart en aanpassing automatenlijst.


    Ook is aanpassing van het Besluit Vergunningenplafonds 2016 nog nodig, omdat in de besluitvorming ten aanzien van de uitbreiding van het buitenschilgebied Electrobuurt is besloten tot aanpassing van het maximaal aantal uit te geven vergunningen in dit gebied van 80 naar 130 vergunningen.


    Naast deze uitbreidingen van de bestaande parkeergebieden, wordt u voorgesteld om in de bestaande parkeergebieden te besluiten tot 2 mee te nemen wijzigingen:

    1. toevoegen van 1e Nieuwstraat (nu gebied Buitenschil BS) aan Buitenschilgebied HBW
    2. toevoegen van het deel J.H.B. Koekoekstraat - tussen Eikbosserweg en Neuweg - (nu gebied Buitenschil BS) aan Buitenschil BKN.
      Dit zijn 2 straten die nu een afwijkend parkeerregime hebben ten opzichte van de aangrenzende straten.
  6. 6

    De commissie Verkeer & Beheer heeft 5 oktober 2016 advies uitgebracht over uitvoering van het Definitief Ontwerp (DO) tot herinrichting van de Emmastraat tot tweerichtingsstraat. Met dit voorstel geven we aan hoe we dit met advies omgaan. Er wordt afgezien van herinrichting van de Emmastraat tot tweerichtingsstraat. Het definitief ontwerp voor het Gooilandplein is aangepast rekening houdend met de huidige eenrichtingsstraat Emmastraat. Voor de uitvoering van het schetsontwerp Emmastraat-Gooilandplein-Groest is met het raadsbesluit van 13 juli 2016 krediet beschikbaar gesteld. Uw college wordt gevraagd het krediet vrij te geven voor het herinrichten van de Groest Zuid en Gooilandplein. Voor het verbeteren van de verkeersveiligheid op de kruising Emmastraat, Koningsstraat en Achterom is meer tijd nodig. Daarnaast stellen we voor om een plan te maken voor een betere bewegwijzering.

  7. 7

    De appartementengebouwen in het plangebied Noord 2.0 (Dasselaarstraat e.o.) stammen uit de jaren '50 en voldoen niet meer aan de eisen van de huidige tijd. Op de plaats van de huidige gebouwen (138 woningen) worden vijf nieuwe gebouwen gerealiseerd, die ruimte bieden aan 166 woningen, allen voor de sociale huur. Om deze ontwikkeling mogelijk te maken is een herziening van het bestemmingsplan Noord (2010) noodzakelijk. Voorliggend bestemmingsplan ‘Noord 2.0’ maakt deze (her)ontwikkeling mogelijk.

  8. 8

    In de centrumvisie (vastgesteld d.d. 18 november 2015) zijn doelen voor het stationsgebied geformuleerd. Met de stedenbouwkundige visie ‘Stationsgebied Hilversum’ van bureau Okra (november 2015) wordt een eerste invulling gegeven aan deze doelen. De visie van Okra is een eerste ‘potloodschets’ die verder moet worden uitgewerkt in een stedenbouwkundig plan. Het stedenbouwkundig plan is vervolgens de onderlegger voor het maken van een nieuw bestemmingsplan. Voor het opstellen van een stedenbouwkundig plan moeten we als gemeente naast onze doelen (zoals opgenomen in de centrumvisie) ook formuleren wat onze eisen en wensen zijn. Deze eisen en wensen zijn opgenomen in bijgevoegd Stedenbouwkundig programma van eisen (SPvE). Het SPvE ligt met dit voorstel ter vaststelling aan u voor.

  9. 9

    Hilversum telt ongeveer 20 grote bestemmingsplannen. Die beslaan verreweg het hele grondgebied van de gemeente. In de periode 2009 - 2013 zijn alle bestemmingsplannen geactualiseerd. Van een aantal plannen is, onder andere door het gebruik ervan, gebleken dat ze aanpassing behoeven, omdat onvermijdelijke onvolkomenheden zijn ontdekt die mogelijk ongewenste ontwikkelingen zouden kunnen veroorzaken. Om dit te herstellen is een zogenoemd ‘Veeg’bestemmingsplan gemaakt (een paraplubestemmingsplan dat in één keer meerdere bestemmingsplannen aanpast). Het Veegbestemmingsplan heeft zes weken ter inzage gelegen. Over het Veegbestemmingsplan zijn 2 brieven met zienswijzen ingediend. Daarnaast zijn enkele (ambtshalve) wijzigingen wenselijk. Deze zijn verwerkt in een zienswijzen-wijzigingennota. Het plan kan worden vastgesteld.

  10. 10

    Hart voor Hilversum heeft bij brief van 27 september Artikel 41 vragen gesteld over de Dierenambulance en zwerfdierenopvang. In bijgaande brief worden de vragen beantwoord.

  11. 11

    Op basis van de lokale woonvisie van de gemeente Hilversum, de activiteitenplannen 2017 van de drie woningcorporaties en de door de huurdersorganisaties geformuleerde doelen en prestatiewensen is de afgelopen maanden door deze 3 partijen gewerkt aan het opstellen van concept prestatieafspraken. Voorliggende document bevat de concept-prestatieafspraken, die de gemeente Hilversum, woningcorporaties en huurdersorganisaties zijn overeengekomen. Deze concept prestatieafspraken worden nu door deze drie partijen aan hun achterban voorgelegd.
    In dat kader worden de concept prestatieafspraken ter advisering aan het college aan de commissie Ruimte voorgelegd.

  12. 12

    Het betreft de jaarlijkse (technische) actualisatie van vastgesteld beleid. De enige keuze is feitelijk het percentage waarmee de prijzen geïndexeerd worden. Op basis van de Consumenten Prijs Index van het CBS stel ik een indexatie van de grondprijzen voor van 0%.

  13. 13

    Beantwoording van de Artikel 41 vragen van de fracties Hart voor Hilversum, PvdA, Groenlinks en Leefbaar Hilversum van 27 september 2016.

  14. 14

    De gemeente maakt elk jaar een Plan van Aanpak voor de gladheidsbestrijding. In het plan staan onder meer de prioriteiten bij de bestrijding van gladheid. De routes zijn waar nodig aangepast aan de gerealiseerde verkeersplannen in het afgelopen jaar.
    Doel van dit plan is u te informeren over de organisatie en de uitvoering van de gladheidbestrijding. Daarnaast toont de gemeente hiermee aan dat zij aan de haar door de Wegenwet opgelegde inspanningsverplichting heeft voldaan. De organisatie van en de regie op de gladheidsbestrijding in Hilversum ligt bij het team Beheer & Onderhoud van de afdeling Openbare Ruimte. Het gladheidseizoen loopt globaal van begin november 2016 tot en met eind maart 2017. In deze periode hebben vier medewerkers van het team Beheer & Onderhoud roulerend wachtdienst om als inspecteur de gladheidsbestrijding direct ter hand te kunnen nemen.
    Aan het eind van de afgelopen winterperiode is de gladheidsbestrijding geëvalueerd. De leerpunten uit die evaluatie zijn verwerkt in dit plan van aanpak

  15. 15

    Op een perceel aan het Henry Mackenziepad wil de nieuwe eigenaar een vrijstaande woning realiseren. Het perceel heeft een woonbestemming in het geldende bestemmingsplan Utrechtseweg, maar de realisatie van een nieuwe woning is niet toegestaan, omdat er op deze locatie geen bouwvlak voor een hoofdgebouw aanwezig is. Om medewerking te kunnen verlenen aan de gewenste realisatie van een woning is een aanpassing van het bestemmingsplan Utrechtseweg nodig. Het ontwerpbestemmingsplan Henry Mackenziepad maakt de nieuwbouw van een vrijstaande woning op dit perceel mogelijk door het toevoegen van een bouwvlak. Dit ontwerpbestemmingsplan is gereed om de procedure te doorlopen. Vanwege de geluidsbelasting van de Diependaalselaan is het ook nodig om hogere waarden op basis van de Wet geluidhinder te verlenen voor deze ontwikkeling.