Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

College van B&W

dinsdag 20 september 2016

09:31 - 15:00
Locatie

B&W kamer

Voorzitter
P.I. Broertjes
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    Ter voorbereiding van de begrotingsbehandeling heeft de commissie Economie & Bestuur een advies uitgebracht over een voorlopige lijst met indicatoren. Met dit voorstel geven we aan hoe we met dit advies omgaan. Verder doen we ook zelf enige verbetervoorstellen. Na vaststelling wordt e.e.a. in de Begroting 2017 verwerkt en nemen wij in het raadsvoorstel bij de begroting een toelichting op over de manier waarop wij met het advies van de commissie zijn omgegaan.
    Door de zeer krappe tijd tussen de commissie (15 september) en de collegebehandeling (20 september) heeft afstemming met individuele portefeuillehouders niet (goed) kunnen plaatsvinden.

  2. 2

    Op grond van artikel 49 van de Wet op het Primair Onderwijs heeft de gemeenteraad besloten om het openbaar onderwijs te gaan verzelfstandigen. In dit artikel is geregeld dat rechten ten aanzien van de gebouwen en terreinen aan het schoolbestuur worden overgedragen. In artikel 103 van de Wet op het Primair Onderwijs is de overdracht van het juridisch eigendom van een schoolgebouw en -terrein geregeld. De gemeente behoudt na deze overdracht een economisch claimrecht. Het claimrecht houdt in dat het schoolbestuur een gebouw en terrein bij het einde van het gebruik “om niet” aan de gemeente overdraagt. Het schoolbestuur kan een gebouw en terrein niet zonder toestemming van de gemeente vervreemden of bezwaren. Dit is uitdrukkelijk uitgesloten in de notariële akte.

    Voorgesteld besluit

  3. 3

    In 2015 en 2016 heeft Stichting Bidaya subsidie ontvangen om veelal allochtone gezinnen te ondersteunen. Het afgelopen jaar is duidelijk geworden dat de samenwerking met Sociaal Plein en andere partners, zoals politie en Versa Welzijn niet naar tevredenheid verloopt. De situatie is meerdere malen met de stichting besproken. In afstemming met de verantwoordelijke portefeuillehouders is daarom het voorstel om de subsidieaanvraag voor 2017 af te wijzen.

  4. 4

    Voor het bieden van ondersteuning aan kinderen en hun gezinnen zijn vijf instellingen in 2015 gesubsidieerd. Aangezien er minder kinderen gebruik hebben gemaakt van de ondersteuning is er een voordeel van circa €217.665. Dit bedrag valt vrij binnen de budgetten van de nieuwe zorgtaken. Voorgesteld wordt om de subsidies vast te stellen.

  5. 6

    De raadsleden Kool en Kastje van de fractie van GroenLinks hebben artikel 41 vragen gesteld over het onderzoeksrapport van Arcadis over de Emmastraat. In bijgaande brief beantwoordt het college deze vragen.

  6. 7

    Op 29 juli 2016 is een Wobverzoek ontvangen van RTV NH. In dit verzoek worden vragen gesteld en wordt door RTV om documenten verzocht. Het verzoek omvat vragen over - kort gezegd - geheime stukken (in de zin van de Gemeentewet) van de gemeente vanaf 2014 tot en met het moment van beschikken op het verzoek.

  7. 8

    Ter afronding van de ontwikkeling Villa Industria kan nu de procedure starten voor het verlenen van de omgevingsvergunning voor de bouw van 8 woningen aan de Lorentzweg 46c. Op 11 juni 2010 heeft het college besloten de betreffende grond, waar de voormalige 'schakel-unit' van KPN stond, in 2015 te kopen. Eind 2015 heeft KPN het perceel aan de gemeente overgedragen. Met de sloop van het gebouw is eind augustus 2016 begonnen. De grond kan na sloop gesaneerd worden. Daarna wordt de grond geleverd aan de nieuwe eigenaar Heijmans Vastgoed B.V. en kunnen de woningen worden gebouwd (en ‘aangesloten’ worden op de naastgelegen bebouwing die momenteel wordt gerealiseerd). De procedure van de omgevingsvergunning start met het ter inzage leggen van het ontwerp daarvan (met alle daarbij behorende stukken). Gedurende 6 weken kunnen reacties (zienswijzen) worden ingediend.

  8. 9

    Onderdeel van de Programmabegroting 2017 is paragraaf 6.1, Lokale heffingen. Om de, in deze paragraaf vastgestelde, uitgangspunten voor de lokale heffingen in 2017 daadwerkelijk uit te kunnen voeren, dienen de belastingverordeningen (en tarieven) aangepast en door de gemeenteraad vastgesteld te worden. Het gaat om de volgende verordeningen.
    a. De Verordening Afvalstoffenheffing 2017 inclusief bijbehorende tarieven;
    b. De Verordening Havengeld 2017 inclusief bijbehorende tarieven;
    c. De Verordening Hondenbelasting 2017 inclusief bijbehorende tarieven;
    d. De Legesverordening 2017 inclusief bijbehorende tarieven;
    e. De Verordening Marktgelden 2017 inclusief bijbehorende tarieven;
    f. De Verordening Onroerende-zaakbelastingen 2017 inclusief bijbehorende tarieven;
    g. De Verordening Parkeerbelastingen 2017 inclusief bijbehorende tarieven;
    h. De Verordening Precariobelasting 2017 inclusief bijbehorende tarieven;
    i. De Verordening Rioolheffing 2017 inclusief bijbehorende tarieven.

  9. 10

    Naar aanleiding van de Commissie Economie & Bestuur, 15 september 2016 wordt voorgesteld om in het raadsbesluit over de verantwoording van de bestemmingsreserve Slank en Hoogwaardig in beslispunt 1 2015 te wijzigen in 2018.

  10. 11

    Voorstel om twee jeugdboa’s in te zetten bij de aanpak van jeugdoverlast. Ze fungeren als extra ogen en oren voor inwoners, politie en gemeente. Aanleiding is de raadsmotie uit juli. De jeugdboa’s worden aangestuurd door de gemeente en reageren op meldingen van jeugdoverlast. Daarnaast is het belangrijk dat er regelmatig contact is met de jeugd, ook als er geen problemen zijn. In diverse andere gemeente functioneert al dit naar tevredenheid. Inzet van de jeugdboa’s past goed bij het sterprogramma Sterke buurten. We willen ook extra investeren in de sociale cohesie in de buurten.

  11. 12

    Ten behoeve van de beoogde herpositionering van de werkgeversdienstverlening hebben de regionale wethouders Participatiewet een bestuursopdracht aan de Regio geformuleerd. Deze bestuursopdracht gaat in op de beoogde doelstellingen bij de herpositionering van de werkgeversdienstverlening en beschrijft de minimale voorwaarden waar de toekomstige werkgeversdienstverlening aan moet voldoen.

  12. 13

    Bij de behandeling in de commissie Ruimte en commissie Verkeer en Beheer van 7 september 2016 van de raadsvoorstellen voor de raadsvergadering van 28 september 2016 bleek dat enkele voorstellen of de daarbij behorende bijlage tekstueel aangepast diende te worden. Dit besluit voorziet in die aanpassing.

  13. 14

    In de gemeente Hilversum heeft een aantal huishoudens structureel te maken met veel problemen op verschillende terreinen. Deze gezinnen zijn niet, of in onvoldoende mate, in staat zelf deze problemen effectief aan te pakken. Met onze partners is het college van mening dat er zwaarwegende maatschappelijke belangen het dringend noodzakelijk maken dat de problemen van deze huishoudens worden aangepakt. Hiertoe is het voorstel een pilot in te zetten van zes maanden.