Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

College van B&W

dinsdag 31 mei 2016

09:30 - 15:00
Locatie

B&W kamer

Voorzitter
P.I. Broertjes
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    Volgens de Mediawet moet elke lokale omroep een orgaan hebben dat het beleid voor het media-aanbod bepaalt: het Programmabeleid bepalend orgaan. Het Commissariaat voor de media verzoekt in dit kader de Hilversumse gemeenteraad een advies uit te brengen m.b.t. het Programmabeleid bepalend orgaan van RTi Hilversum.


    In dit voorstel stellen wij de raad voor een positief advies uit te brengen over het door RTi Hilversum aangestelde Programmabeleid bepalend orgaan.

  2. 2

    In de vastgestelde Verordening Commissie Bezwaarschriften is de mogelijkheid geschapen om ambtelijk te horen. Bij ambtelijk horen is de procedure aanzienlijk korter dan bij het horen door de Commissie Bezwaarschriften. Tevens biedt het de mogelijk om op locatie te horen. Voorgesteld wordt om, in goed overleg met externe Commissie Bezwaarschriften, in fase 1 daartoe te starten met zes relatief eenvoudige categorieën bezwaarschriften: vellen van bomen, huisnummers, WOB, parkeervergunningen, uitwegen, besluiten basisregistratie. Na evaluatie (medio januari 2017) volgen nog twee categorieën: urgentieverklaringen en eenvoudige horecabesluiten.

  3. 3

    In het beleidsplan maatschappelijke ondersteuning 2012-2015 “Hilversum voor iedereen” (raad 17 oktober 2012), de uitvoeringsnota mantelzorgondersteuning (college 16 maart 2015) en de nota buurtgericht Welzijn 2016 is het voornemen opgenomen om mantelzorgondersteuning persoonsvolgend te financieren. Persoonsvolgende financiering houdt in dat we de feitelijk gerealiseerde behandeling per persoon betalen i.t.t. de huidige financieringswijze waarbij we Versa Welzijn subsidiëren met een vast bedrag per jaar. Omdat deze wijze van financieren nieuw is wordt voorgesteld een pilot te starten.

  4. 4

    Het college heeft de verantwoordelijkheid voor het juist omgaan met informatie binnen de gemeentelijke organisatie: zowel als het gaat om het juist beheren en archiveren als waar het gaat om informatieveiligheid en privacy. Jaarlijks brengt het college, in het kader van de horizontale verantwoording, verslag uit aan de raad. Dit verslag bestaat uit twee onderdelen, te weten beheer / archivering en informatieveiligheid / privacy. Naast een verslag over het voorgaande jaar wordt het verbeterplan voor het komend jaar overlegd.

  5. 5

    De gemeente Eemnes verzoekt de Regio om een partiële toetreding. Eemnes werkt al samen met de regiogemeenten bij de uitvoering van de Leerplichtwet via het Regionaal Bureau Leerlingzaken (RBL). Het RBL is per 1 jan j.l opgeheven en haar taken zijn overgeheveld aan de Regio en onderdeel van de regionale programma organisatie Sociaal Domein. Eemnes heeft hierin ook al een groot aantal andere zaken ondergebracht, waaronder de WMO en Participatiewet. Eemnes is nu geen deelnemer aan de gemeenschappelijke regeling en verzoekt om een partiële toetreding in de Gemeenschappelijke Regeling Gooi en Vechtstreek.
    Volgens de Gemeenschappelijk Regeling dienen zowel Colleges van B&W als de raden instemming te verlenen.

  6. 6

    In de commissie Samenleving van 13 april 2016 is het voorstel teruggenomen door de portefeuillehouder vanwege kennelijke onduidelijkheid.
    Daarop is een oplegnotitie gemaakt waarin de relatie met het programma Buurten is opgehelderd. Hiermee wordt het voorstel opnieuw aangeboden voor bestuurlijke besluitvorming.
    Het financiële voorstel (om € 233.000 te onttrekken uit de bestemmingsreserve Sociaal Domein) is vervallen gelet op de advisering vanuit de commissie Samenleving.

  7. 7

    De gemeente Hilversum heeft samen met de regiogemeenten een gemeenschappelijke regeling afgesloten met de Tomingroep ten behoeve van de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (verder afgekort Wsw). Jaarlijks wordt een concept begroting opgesteld door het werkvoorzieningsschap Tomingroep. Op grond van artikel 22 van de GR geeft de gemeenteraad jaarlijks haar zienswijze over de begroting voor het komend dienstjaar. Vanaf 2016 kan de gemeente ook haar zienswijze geven over de jaarstukken. Met bijgaande zienswijze laat Hilversum het werkvoorzieningsschap Tomin weten in te stemmen met de jaarstukken 2015 en begroting 2017.

  8. 8

    De gemeente Hilversum participeert bestuurlijk enkele jaren op bescheiden niveau in de Economic Board Utrecht (EBU). Het college heeft in de programmabegroting de ambitie uitgesproken om de samenwerking te intensiveren. Dit heeft geresulteerd in het Board lidmaatschap van Pieter Broertjes in het cluster Slim. Ook wordt nu deelgenomen aan de supportorganisatie waardoor aansluiting gevonden wordt op de diverse programma’s binnen o.a. het duurzaamheidsthema. Consequentie hiervan is ook het leveren van een financiële bijdrage aan de EBU samenwerking.

  9. 9

    De samenwerking om de MRA Agenda uit te voeren krijgt vorm: vanuit de MRA is een brief met een concept samenwerkingsconvenant naar alle 32 gemeenten in de MRA en de provincie verstuurd (nr 324097). Aan de colleges wordt om een concept reactie op de stukken gevraagd. De conceptreactie van de gemeente Hilversum wordt met deze nota voorgelegd.


    In de regio Gooi en Vecht is de MRA samenwerking eveneens een actueel thema. De conceptreactie vanuit Hilversum zal worden gedeeld met de andere regiogemeenten. Het voornemen is naast de reactie per gemeente een reactie vanuit de regio toe te voegen.

  10. 10

    Jaarplan 2016 Midden-Nederland van 39 gemeenten, Openbaar Ministerie en de politie over de sociale veiligheid.

  11. 11

    De gemeente Hilversum voert actief beleid op het bestrijden en opruimen van zwerfvuil en betrekt hierbij in toenemende mate bewoners.
    In het zwerfvuilbeleid wordt onderscheid gemaakt tussen regulier beheer/schoonhouden van de openbare ruimte, beleid ingezet op preventie van zwerfvuil en participatie van de samenleving en tot slot specifiek beleid rondom evenementenbeleid. Deze drie aspecten worden elk op zich ook met de raad besproken, maar door het in deze brief samen te brengen, komt de onderlinge samenhang en verbondenheid naar voren.

  12. 12

    Dit voorstel geeft uitvoering aan het volgende raadsbesluit van 27 januari 2016: “Het college op te dragen om een verordening op te stellen voor een revolverend fonds duurzaam maatschappelijk vastgoed en dit in de eerste helft van 2016 voor te leggen aan de raad.” Dit als onderdeel van het raadsbesluit programma Duurzaam Hilversum 2016-2020. Aan dit raadsbesluit ging Motie 15/76 bij het Onderwijshuisvestingsprogramma 2016 vooraf. Daarin draagt de raad het college samengevat op een stimuleringsregeling op te stellen voor om maatregelen een duurzaam duurzaamheid én een fris binnenklimaat mogelijk te maken.

  13. 13

  14. 14

    Op 1 januari 2016 is de zes maanden durende parkeerproef in Taludweg en omgeving van start gegaan. De afgelopen maanden zijn de effecten bekeken. Nu wordt een voorstel gedaan voor de parkeersituatie na 1 juli.

  15. 15

    De Nota Sportieve tijd heeft een looptijd tot 2016 en aan veel actiepunten uit de nota is in samenwerking met de sportverenigingen uitvoering gegeven. De Hilversumse sport is over het algemeen op orde met een breed sportaanbod van goede kwaliteit. Dit is mede te danken aan de kaders van het gemeentelijk sportbeleid, maar voornamelijk aan de inzet van de vele actieve sportverengingen en hun vrijwilligers. Om de kaders van het gemeentelijk beleid voor de komende jaren te bepalen is een geactualiseerde nota Sport en bewegen 2016 t/m 2020 gemaakt. In deze nota is een nieuwe sportmissie en zijn bijbehorende doelstellingen opgenomen. Reeds ingezet sportbeleid wordt grotendeels voortgezet en als zich nieuwe kansen voordoen worden deze met beide handen aangegrepen. De nieuwe nota doet recht aan de huidige situatie in Hilversum en de veranderende omstandigheden op het speelveld van Sport en bewegen.