Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

College van B&W

dinsdag 26 september 2017

09:31 - 16:00
Locatie

B&W kamer

Voorzitter
P.I. Broertjes
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    Vier van de vijf fasen van Anna’s Hoeve zijn reeds uitgegeven. Na de zomer start de uitgifte van de laatste fase bouwvelden. De ontwikkelingen gaan hard, de woningmarkt is aan het veranderen. Voor Anna’s Hoeve zijn enkele uitgangspunten benoemd waar de wijk aan moet voldoen. 40% van de woningen moet grondgebonden zijn, 33% van de woningen moet in het sociaal segment vallen, de wijk moet divers zijn in ontwikkelende partijen en in woningtypologie en de wijk moet duurzaam zijn.
    In de evaluatie worden deze punten tegen het licht gehouden.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis nemen van de evaluatie Anna’s Hoeve 2017
    2. de Raad middels de bijgevoegde Raadsinformatiebrief informeren

    Besluit

    1. Kennis nemen van de evaluatie Anna’s Hoeve 2017
    2. de Raad middels de bijgevoegde Raadsinformatiebrief informeren

    Akkoord met aanpassingen. Wethouder gemachtigd om de aanpassingen aan te brengen.

  2. 2

    De Metropoolregio Amsterdam (MRA) heeft voor 2018 een begroting en werkplan opgesteld. Zowel ambtelijk als bestuurlijk is vanuit Hilversum meegesproken over deze begroting en het werkplan van de MRA 2018.
    Om de raden te betrekken worden de raden uitgenodigd om te reageren op deze stukken. De regio heeft daartoe een gezamenlijke concept reactie voorbereid. De reactie is in lijn met de inbreng van Hilversum.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met de concept reactie van de Regio Gooi en Vechtstreek op de Begroting 2018 en werkplan 2018 Metropoolregio Amsterdam onder voorbehoud van instemming van de raad op 8 november 2017.
    2. De raad voorstellen in te stemmen met deze reactie
    3. Het onderwerp ter advisering aan de raad en aan het college aanmelden voor behandeling in de commissie Economie en Bestuur van 11 oktober 2017

    Besluit

    1. In te stemmen met de concept reactie van de Regio Gooi en Vechtstreek op de Begroting 2018 en werkplan 2018 Metropoolregio Amsterdam onder voorbehoud van instemming van de raad op 8 november 2017.
    2. De raad voorstellen in te stemmen met deze reactie
    3. Het onderwerp ter advisering aan de raad en aan het college aanmelden voor behandeling in de commissie Economie en Bestuur van 11 oktober 2017

    Akkoord.

  3. 3

    betreft vaststellen van het besluit tijdelijke verkeersregeling. Collegebesluit nodig omdat afgeweken wordt van een eerder collegebesluit uit 2005.

    Voorgesteld besluit

    Vast te stellen het Besluit tijdelijke verkeersregeling Noordse Bosje voor bouwplan (gemeenteblad III 2017 nr. 95 zaak 420348),
    en daarmee:

    1. Af te wijken van hun besluit van 30 augustus 2005, waarbij de Uniforme openbare voorbereidingsprocedure afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht van toepassing is verklaard voor verkeersbesluiten (besluiten op grond van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer) met uitzondering van besluiten met betrekking tot gehandicaptenparkeerplaatsen op kenteken, vanwege de voorgeschiedenis, de urgentie, het tijdelijke karakter van de verkeersregeling en de reeds verkregen inzichten in de belangen die spelen van de verschillende direct belanghebbenden, daarom voor dit besluit tijdelijke verkeersregeling Noordse Bosje voor bouwplan de genoemde Uniforme openbare voorbereidingsprocedure niet van toepassing te laten zijn.
    2. Door het tijdelijk plaatsen van hekken met borden C1 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, hierna te noemen ‘de bijlage’, de weg Noordse Bosje tussen Minister Hartsenlaan en in oostelijke richting tot aan de ontsluiting van het parkeerterrein naast Aldi supermarkt, binnen de hekken van het bouwterrein voor bestuurders tijdelijk gesloten te verklaren.
    3. Door het tijdelijk verwijderen van borden C2 en C3 van de bijlage Minister Hartsenlaan tijdelijk in twee richtingen berijdbaar te maken.
    4. Door het tijdelijk verwijderen/verplaatsen van bord C2 van de bijlage, in Noordse Bosje, gezien in westelijke richting vanaf huisnummer 47, dit deel Noordse Bosje tot aan de ontsluiting van het parkeerterrein naast Aldi supermarkt tijdelijk in twee richtingen berijdbaar te maken.
    5. Alle onder 2 t/m 4 genoemde tijdelijke verkeersmaatregelen per 21 oktober 2017 op te heffen.

    Besluit

    Vast te stellen het Besluit tijdelijke verkeersregeling Noordse Bosje voor bouwplan (gemeenteblad III 2017 nr. 95 zaak 420348),
    en daarmee:

    1. Af te wijken van hun besluit van 30 augustus 2005, waarbij de Uniforme openbare voorbereidingsprocedure afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht van toepassing is verklaard voor verkeersbesluiten (besluiten op grond van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer) met uitzondering van besluiten met betrekking tot gehandicaptenparkeerplaatsen op kenteken, vanwege de voorgeschiedenis, de urgentie, het tijdelijke karakter van de verkeersregeling en de reeds verkregen inzichten in de belangen die spelen van de verschillende direct belanghebbenden, daarom voor dit besluit tijdelijke verkeersregeling Noordse Bosje voor bouwplan de genoemde Uniforme openbare voorbereidingsprocedure niet van toepassing te laten zijn.
    2. Door het tijdelijk plaatsen van hekken met borden C1 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, hierna te noemen ‘de bijlage’, de weg Noordse Bosje tussen Minister Hartsenlaan en in oostelijke richting tot aan de ontsluiting van het parkeerterrein naast Aldi supermarkt, binnen de hekken van het bouwterrein voor bestuurders tijdelijk gesloten te verklaren.
    3. Door het tijdelijk verwijderen van borden C2 en C3 van de bijlage Minister Hartsenlaan tijdelijk in twee richtingen berijdbaar te maken.
    4. Door het tijdelijk verwijderen/verplaatsen van bord C2 van de bijlage, in Noordse Bosje, gezien in westelijke richting vanaf huisnummer 47, dit deel Noordse Bosje tot aan de ontsluiting van het parkeerterrein naast Aldi supermarkt tijdelijk in twee richtingen berijdbaar te maken.
    5. Alle onder 2 t/m 4 genoemde tijdelijke verkeersmaatregelen per 21 oktober 2017 op te heffen.

    Akkoord

  4. 4

    Het college heeft in juli 2017 ingestemd met het onderzoek door de Tomingroep naar de juridische mogelijkheden van het (quasi-) inbesteden van gemeentelijke opdrachten bij de Tomingroep. Dit onderzoek door de directie van de Tomingroep is nu uitgevoerd door Legal Tree. Het rapport ligt nu voor en is bijgevoegd.
    Met relatief beperkte middelen en gevolgen blijkt de huidige juridische constructie van de Tomingroep aan te passen waardoor ook onder de aangepaste Europese aanbestedingsregels gemeenten op rechtmatige wijze opdrachten aan het eigen SW bedrijf mogen verstrekken, het zogenaamde quasi-inbesteden. Het advies is om Tomin deze opdracht nu te geven. Dit past in de regionale keuze voor Tomin als werkgever in de inclusieve arbeidsmarkt: we zien dat de regionale arbeidsmarkt nog niet klaar is om de doelgroep Participatiewet volledig op te kunnen nemen waardoor we als gemeente de zorg voor kwetsbare mensen niet aan de marktwerking kunnen blootstellen. Ook willen we als gemeente wel de vrijheid hebben om samenwerking met andere partners en in nieuwe vormen op te zoeken. We willen dus keuzes kunnen maken om gezamenlijk de échte inclusieve arbeidsmarkt tot stand te kunnen brengen. Maar daar zijn we nu nog niet. Dat maakt het nodig om werkgelegenheid voor deze doelgroep te garanderen bij Tomin, en bovendien de zorg voor een goed resultaat van ons SW bedrijf.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de rapporten van Legal Tree en van bijbehorende uitwerking door de Tomingroep naar de (o.a. juridische mogelijkheden) om quasi-inbesteden door gemeenten mogelijk te maken bij de Tomingroep BV.
    2. Het voorgenomen besluit nemen dat wethouder van Vroonhoven tijdens het algemeen bestuur van 19 oktober namens de gemeente Hilversum Tomingroep de opdracht verleent om quasi-inbesteden mogelijk te maken.
    3. De onder 1 genoemde rapporten en het standpunt van het college van Hilversum zoals genoemd onder 2 voor te leggen aan de Commissie Verbonden Partijen van 4 oktober a.s. ter advisering.

    Besluit

    1. Kennis te nemen van de rapporten van Legal Tree en van bijbehorende uitwerking door de Tomingroep naar de (o.a. juridische mogelijkheden) om quasi-inbesteden door gemeenten mogelijk te maken bij de Tomingroep BV.
    2. Het voorgenomen besluit nemen dat wethouder van Vroonhoven tijdens het algemeen bestuur van 19 oktober namens de gemeente Hilversum Tomingroep de opdracht verleent om quasi-inbesteden mogelijk te maken.
    3. De onder 1 genoemde rapporten en het standpunt van het college van Hilversum zoals genoemd onder 2 voor te leggen aan de Commissie Verbonden Partijen van 4 oktober a.s. ter advisering.

    Akkoord.

  5. 5

    In 2012 heeft het college met de nieuwbouw voor de Da Costaschool en Hilfertsheem-Beatrix ingestemd. Inmiddels is de nieuwbouw gerealiseerd en zijn de Da Costaschool en het Beatrixcollege aan de schoolbesturen opgeleverd. Overeenkomstig de afspraken van 18 maart 2013 zijn de oude schoolgebouwen gesloopt en dient de restkavel nog aan de gemeente terug te worden geleverd. Om dit te realiseren dienen de schoolbesturen de oude percelen grond aan de gemeente terug te leveren door het ondertekenen van bijgevoegde akten buiten gebruikstelling. Nadat de akten bij het kadaster zijn ingeschreven wordt het perceel in overeenstemming met de huidige situatie en gemaakte afspraken gesplitst in twee nieuwe kadastrale percelen. Eén perceel zal overeenkomstig de geldende onderwijswetgeving “om niet” aan de schoolbesturen worden overgedragen en een perceel wordt verkocht ten behoeve van woningbouw. Een en ander overeenkomstig de afspraken met de buurt en een woningcorporatie. Over de verkoop van de grond voor de realisatie van de woningen kan u in december 2017 een voorstel verwachten.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met de verkrijging "om niet" van het juridisch eigendom van het terrein aan de Lieven de Keylaan 56 en 58 te Hilversum.

    Besluit

    1. In te stemmen met de verkrijging "om niet" van het juridisch eigendom van het terrein aan de Lieven de Keylaan 56 en 58 te Hilversum.
    2. Het overdragen “om niet” van onderwijspercelen te mandateren aan de portefeuillehouder.

    Gewijzigd Akkoord. Besloten wordt om de overdracht van onderwijspanden/gronden “om niet” te mandateren aan de portefeuillehouder.

  6. 6

    Op 21 maart 2018 vindt de verkiezing van de leden van de gemeenteraad plaats. Ingevolge artikel E7 van de kieswet wordt voor de verkiezing een hoofdstembureau ingesteld. De burgemeester is wettelijk voorzitter van het hoofdstembureau. De leden en de plaatsvervangend voorzitter worden door het college van burgemeester en wethouders benoemd. Ingevolge artikel E9 van de kieswet wordt een ruimte aangewezen voor de zittingen.

    Voorgesteld besluit

    1. Ingevolge artikel E7 van de kieswet voor een tijdvak van vier kalenderjaren, ingaande 1 januari 2018, te benoemen als plaatsvervangend voorzitter, leden en plaatsvervangende leden van het hoofdstembureau ter verkiezing voor de leden van de gemeenteraad:

    Plaatsvervangend voorzitter tevens lid:
    Mevrouw A.E.M. Fennis


    Leden:
    De heer G.J.M. Heuft
    Mevrouw N. van den Bedum
    Mevrouw E. van Rossum


    Plaatsvervangende leden:
    De heer V.A. Brückmann
    De heer J.A.N. Huisman
    Mevrouw A.P.M. Lammers-Roosendaal
    2. Ingevolge artikel E9 van de kieswet aan te wijzen als ruimte voor zittingen van het hoofdstembureau, een openbare vergaderruimte in het raadhuis of stadskantoor of een door de voorzitter aan te wijzen, andere geschikte ruimte.

    Besluit

    1. Ingevolge artikel E7 van de kieswet voor een tijdvak van vier kalenderjaren, ingaande 1 januari 2018, te benoemen als plaatsvervangend voorzitter, leden en plaatsvervangende leden van het hoofdstembureau ter verkiezing voor de leden van de gemeenteraad:

    Plaatsvervangend voorzitter tevens lid:
    Mevrouw A.E.M. Fennis
    Leden:
    De heer G.J.M. Heuft
    Mevrouw N. van den Bedum
    Mevrouw E. van Rossum
    Plaatsvervangende leden:
    De heer V.A. Brückmann
    De heer J.A.N. Huisman
    Mevrouw A.P.M. Lammers-Roosendaal
    2. Ingevolge artikel E9 van de kieswet aan te wijzen als ruimte voor zittingen van het hoofdstembureau, een openbare vergaderruimte in het raadhuis of stadskantoor of een door de voorzitter aan te wijzen, andere geschikte ruimte.

    Conform