Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

College van B&W

dinsdag 19 december 2017

09:31 - 16:00
Locatie

B&W kamer

Voorzitter
P.I. Broertjes
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    Per 18 december 2017 heeft wethouder mevr. J.N. van Vroonhoven ontslag genomen als wethouder i.v.m. haar vertrek naar Australië. Op maandag 18 december heeft de gemeenteraad de heer W.A. van der Spek benoemd als haar opvolger.
    Het college heeft de portefeuilles op twee onderdelen aangepast i.v.m. de continuïteit in de voortgang van de dossiers.

    Voorgesteld besluit

    1. De gewijzigde portefeuilleverdeling vast te stellen.
    2. De raad informeren via bijgaande collegebrief.

    Besluit

    1. De gewijzigde portefeuilleverdeling vast te stellen.
    2. De raad informeren via bijgaande collegebrief.

    Akkoord.

  2. 2

    In MRA verband is een plan van aanpak gemaakt voor een netwerk van metropolitane fietsroutes (snelfietsroutes). Eén ervan is de route Hilversum-Bussum-Weesp. Het ondertekenen van bijgaande intentieverklaring is een eerste stap op weg naar uitvoering.

    Voorgesteld besluit

    1. Akkoord te gaan met bijgaande intentieverklaring
    2. De wethouder verkeer te machtigen om de intentieverklaring te ondertekenen
    3. De raad te informeren met bijgaande raadsinformatiebrief

    Besluit

    1. Akkoord te gaan met bijgaande intentieverklaring
    2. De wethouder verkeer te machtigen om de intentieverklaring te ondertekenen
    3. De raad te informeren met bijgaande raadsinformatiebrief

    Akkoord.

  3. 3

    Vanwege wijziging van beleid en veranderingen in de organisatiestructuur, dient het “Reglement Burgerlijke Stand Hilversum 2009” te worden herzien en aangepast.

    Voorgesteld besluit

    1. vaststellen “Reglement Burgerlijke Stand Hilversum 2018”, met intrekking van het “Reglement Burgerlijke Stand Hilversum 2009”
    2. vaststellen “Beleidsregels benoemen babs voor één dag”

    Besluit

    1. vaststellen “Reglement Burgerlijke Stand Hilversum 2018”, met intrekking van het “Reglement Burgerlijke Stand Hilversum 2009”
    2. vaststellen “Beleidsregels benoemen babs voor één dag”

    Conform.

  4. 4

    Gebruikelijk is de wethouder gemandateerd om besluiten op bezwaar af te handelen. Omdat in dit geval het primaire besluit (omgevingsvergunning) door de wethouder is ondertekend kan een beslissing op bezwaar niet ook door de wethouder worden ondertekend. Daarom moet in dit geval het besluit op bezwaar in het college.

    Bijlagen

    Voorgesteld besluit

    1. Overeenkomstig het advies van de Commissie Bezwaarschriften van 30 november 2017 van de bezwaarden zoals vermeld in bijbehorende ‘Bijlage_I_overzicht_bezwaarden’:
      a. de bezwaarschriften van de heer P. Huberts en van de Stichting Vrienden van de Clemenskerk niet-ontvankelijk te verklaren;
      b. de bezwaarschriften van de overige in genoemde bijlage vermelde bezwaarden ongegrond te verklaren, te weten de bezwaarschriften van:
      de heer G. Voorn, mevrouw drs. S. van As, de heer J.H. Langeveld en mevrouw A.M.N. Walraven, mevrouw J. Fuhri Snethlage, de heer C. van Brummelen en mevrouw E. van de Ven, mevrouw E. Holdinga en de heer E. de Weerd, de heer mr. E.R. Koster van Achmea Rechtsbijstand namens de heer en mevrouw Van de Kuinder, mevrouw N. Zagt, de heer en mevrouw Molleman-Groenewegen, mevrouw A. Petit, mevrouw S.R. Mobach, mevrouw S.H.P.M. Leijgraaf, W. van de Kolk, mevrouw W. van Hamersveld, mevrouw M. van den Bor-van den Velden, mevrouw C.A.E. Boon, de heer D. van Alkemade, mevrouw mr. A.P. Voorham van Univé Rechtshulp verzekeringen namens de heer D.N.D. van Ekris, de heer W.G. Beerbaum, mevrouw C. van den Bergh, M.C. Slob, mevrouw I. Bomhof, de heer drs. A.C. Veldhuis, de heer R. van Toor en mevrouw M. van Toor-Zielhorst;
    2. Overeenkomstig het advies van de Commissie Bezwaarschriften van 30 november 2017 de verleende omgevingsvergunning in stand te laten, met dien verstande dat als voorschrift wordt toegevoegd de bepaling dat het gevraagde gebruik in afwijking van het bestemmingsplan is toegelaten binnen de volgende tijden:
      maandag t/m donderdag 10:00 - 20:00 uur;
      vrijdag en zaterdag 10:00 - 22:00 uur;
      zondag 10:00 - 18:00 uur.
    3. a. Aan de overwegingen van de omgevingsvergunning als toelichting toe te voegen de ‘Verkeersberekening trampolinepark Clemenskerk’ (bijlagen);
      b. In de gewaarmerkte bijlagen bij de omgevingsvergunning de gecorrigeerde versie van het akoestisch onderzoek (correcte vermelding van de maximum snelheid op Bosdrift) d.d. 13 december 2017 in de plaats te stellen van de versie van 16 februari 2017.

    Besluit

    1. Overeenkomstig het advies van de Commissie Bezwaarschriften van 30 november 2017 van de bezwaarden zoals vermeld in bijbehorende ‘Bijlage_I_overzicht_bezwaarden’:
      a. de bezwaarschriften van de heer P. Huberts en van de Stichting Vrienden van de Clemenskerk niet-ontvankelijk te verklaren;
      b. de bezwaarschriften van de overige in genoemde bijlage vermelde bezwaarden ongegrond te verklaren, te weten de bezwaarschriften van:
      de heer G. Voorn, mevrouw drs. S. van As, de heer J.H. Langeveld en mevrouw A.M.N. Walraven, mevrouw J. Fuhri Snethlage, de heer C. van Brummelen en mevrouw E. van de Ven, mevrouw E. Holdinga en de heer E. de Weerd, de heer mr. E.R. Koster van Achmea Rechtsbijstand namens de heer en mevrouw Van de Kuinder, mevrouw N. Zagt, de heer en mevrouw Molleman-Groenewegen, mevrouw A. Petit, mevrouw S.R. Mobach, mevrouw S.H.P.M. Leijgraaf, W. van de Kolk, mevrouw W. van Hamersveld, mevrouw M. van den Bor-van den Velden, mevrouw C.A.E. Boon, de heer D. van Alkemade, mevrouw mr. A.P. Voorham van Univé Rechtshulp verzekeringen namens de heer D.N.D. van Ekris, de heer W.G. Beerbaum, mevrouw C. van den Bergh, M.C. Slob, mevrouw I. Bomhof, de heer drs. A.C. Veldhuis, de heer R. van Toor en mevrouw M. van Toor-Zielhorst;
    2. Overeenkomstig het advies van de Commissie Bezwaarschriften van 30 november 2017 de verleende omgevingsvergunning in stand te laten, met dien verstande dat als voorschrift wordt toegevoegd de bepaling dat het gevraagde gebruik in afwijking van het bestemmingsplan is toegelaten binnen de volgende tijden:
      maandag t/m donderdag 10:00 - 20:00 uur;
      vrijdag en zaterdag 10:00 - 22:00 uur;
      zondag 10:00 - 18:00 uur.
    3. a. Aan de overwegingen van de omgevingsvergunning als toelichting toe te voegen de ‘Verkeersberekening trampolinepark Clemenskerk’ (bijlagen);
      b. In de gewaarmerkte bijlagen bij de omgevingsvergunning de gecorrigeerde versie van het akoestisch onderzoek (correcte vermelding van de maximum snelheid op Bosdrift) d.d. 13 december 2017 in de plaats te stellen van de versie van 16 februari 2017.

    Akkoord.

  5. 5

    De afgelopen twee jaar zijn de uitgaven voor Persoons Gebonden Budget (PGB) als onzekerheid aangemerkt door de accountant. Om voor 2017 de rechtmatigheid van de PGB-bestedingen vast te stellen is door de accountant aangegeven dat een toets op de prestatielevering nodig is. Zonder deze toets is de kans groot dat de PGB-gelden weer als onzeker worden meegenomen in de controleverklaring van de accountant. Dit heeft ertoe geleid een interne onderzoek voor te stellen naar de rechtmatige besteding van de PGB-middelen conform de verordening 213a (onderzoek door college naar de doelmatigheid en doeltreffendheid). Dit onderzoek biedt aanknopingspunten voor de doelmatigheid en doeltreffendheid, maar heeft de voorname focus op de rechtmatigheid van de besteding van de PGB-middelen.

    Voorgesteld besluit

    1. De onderzoeksopdracht naar de rechtmatigheid van de Persoons Gebonden Budgetten van Hilversum vast te stellen
    2. Het onderzoek extern uit te laten voeren, en te gunnen aan een externe partij, te weten de ToetsPraktijk

    Besluit

    1. De onderzoeksopdracht naar de rechtmatigheid van de Persoons Gebonden Budgetten van Hilversum vast te stellen
    2. Het onderzoek extern uit te laten voeren, en te gunnen aan een externe partij, te weten de ToetsPraktijk

    Akkoord.

  6. 6

    Naar aanleiding van de motie M17-51, over de huidige stand van zaken rondom de Hilversumpas, geeft het college de stand van zaken weer. Tevens beantwoordt het college met deze collegebrief de aanvullende vragen van GroenLinks inzake de Hilversumpas. Het overdrachtsdossier voor het nieuwe college is beschikbaar. Het college heeft de €25.000 voor nader onderzoek in 2017 niet nodig gehad en zal in 2018 opnieuw middelen beschikbaar stellen indien nodig. Het college heeft de voorkeur dit onderzoek te laten doen naar een brede Hilversumpas en geen minimapas. Het college ziet een logische rol voor de toekomstige Hilversum marketing organisatie in de verdere uitrol van de Hilversumpas.

    Voorgesteld besluit

    Bijgaande collegebrief over de stand van zaken Hilversumpas te versturen naar de raad.

    Besluit

    Bijgaande collegebrief over de stand van zaken Hilversumpas te versturen naar de raad.

    Akkoord.

  7. 7

    Sinds de start van de transities in 2015 is Hilversum aangesloten bij de overeenkomst tussen de VNG en het Verbond van Verzekeraars inzake afkoop regresrecht Wmo. De overeenkomst betekent dat aangesloten gemeenten een vast bedrag per jaar ontvangen per inwoner en daarbij afzien van verder verhaal op aangesloten verzekeraars. Het doel van de overeenkomst is gemeenten en verzekeraars te vrijwaren van complexe en vaak langdurige administratieve procedures met een onzekere uitkomst die gepaard gaan met het verhalen van Wmo-kosten op verzekeraars. Gemeenten hebben zelf de expertise niet in huis om dergelijke procedures te voeren.


    In de raad van 6 december is naar aanleiding van de nieuwe verordening Wmo gesproken over deze overeenkomst en de mogelijke verlenging daarvan. Door portefeuillehouder Van der Want is toegezegd een brief te sturen aan de VNG over de zorgen die de raad heeft bij verlenging van de overeenkomst.


    De overeenkomst is de dag na de raadsvergadering door de VNG verlengd. Hierdoor is de toezegging in een ander licht komen te staan. Voorgesteld wordt een brief te sturen aan de VNG over de positie van slachtoffers van letselschade. Voorgesteld wordt de huidige overeenkomst te verlengen, maar de overeenkomst die na een evaluatie zal worden afgesloten voor het jaar 2019 t.z.t. voor advies voor te leggen aan de raad.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met de verlenging van de overeenkomst Regresrecht Wmo 2018;
    2. De overeenkomst regresrecht Wmo 2019 t.z.t. ter advisering voor te leggen aan de raad;
    3. Bijgaande brief aan de VNG te verzenden;
    4. Bijgaande raadsinformatiebrief te verzenden.

    Besluit

    1. In te stemmen met de verlenging van de overeenkomst Regresrecht Wmo 2018;
    2. De overeenkomst regresrecht Wmo 2019 t.z.t. ter advisering voor te leggen aan de raad;
    3. Bijgaande brief aan de VNG te verzenden;
    4. Bijgaande raadsinformatiebrief te verzenden.

    Akkoord.

  8. 8

    De gemeente Hilversum hanteert momenteel de ICT inkoopvoorwaarden gemeente Hilversum 2016. Inmiddels heeft de VNG gemeentelijke inkoopvoorwaarden, de GIBIT, vastgesteld. Door de VNG worden alle gemeenten en samenwerkingsverbanden aanbevolen de GIBIT te gebruiken bij de inkoop van alle IT. Inmiddels gebruikt 60% van de gemeenten de GIBIT.
    Daarnaast gebruikt de gemeente voor inkoop van leveringen en diensten die niet IT-gerelateerd zijn, de Algemene inkoopvoorwaarden iSGV 2013. Deze zijn verouderd. Er zijn nieuwe Algemene inkoopvoorwaarden opgesteld. Daarbij is een aantal algemene bepalingen overgenomen uit de GIBIT.

    Voorgesteld besluit

    1. Instemmen met het gebruiken van de Gemeentelijke Inkoopvoorwaarden bij IT (GIBIT) bij alle inkopen en aanbestedingen op het gebied van IT vanaf 1 januari 2018.
    2. De Algemene inkoopvoorwaarden gemeente Hilversum 2018 vaststellen en in werking laten treden per 1 januari 2018.
    3. De ICT inkoopvoorwaarden gemeente Hilversum 2016 en de voor Hilversum van toepassing verklaarde Algemene inkoopvoorwaarden iSGV 2013 intrekken.

    Besluit

    1. Instemmen met het gebruiken van de Gemeentelijke Inkoopvoorwaarden bij IT (GIBIT) bij alle inkopen en aanbestedingen op het gebied van IT vanaf 1 januari 2018.
    2. De Algemene inkoopvoorwaarden gemeente Hilversum 2018 vaststellen en in werking laten treden per 1 januari 2018.
    3. De ICT inkoopvoorwaarden gemeente Hilversum 2016 en de voor Hilversum van toepassing verklaarde Algemene inkoopvoorwaarden iSGV 2013 intrekken.

    Conform.

  9. 9

    Voor 2018 wordt het college voorgesteld om de tarieven gemeentelijke sportaccommodaties te verhogen met een percentage van 1,5%, conform de lokale heffingen ( m.u.v. de afvalstoffenheffing, rioolrechten en de OZB niet-woningen) en tevens wordt voorgesteld om de portefeuillehouder Sport te machtigen om in de toekomst deze standaard indexmatige verhogingen – en daarmee de tarieven- vast te stellen.

    Voorgesteld besluit

    1. De “Tarieven voor het gebruik van gemeentelijke sportaccommodaties met ingang van 1 januari 2018”vast te stellen.
    2. De portefeuillehouder Sport te machtigen om de standaard indexmatige verhoging en -bij ongewijzigd beleid- daarmee de tarieven voor gemeentelijke sportaccommodaties vast te stellen.

    Besluit

    1. De “Tarieven voor het gebruik van gemeentelijke sportaccommodaties met ingang van 1 januari 2018”vast te stellen.
    2. De portefeuillehouder Sport te machtigen om de standaard indexmatige verhoging en -bij ongewijzigd beleid- daarmee de tarieven voor gemeentelijke sportaccommodaties vast te stellen.

    Conform.

  10. 10

    Op 6 december 2017 heeft de raad besloten akkoord te gaan met een aantal maatregelen om een duurzame toekomst van St. Podium De Vorstin mogelijk te maken. Deze maatregelen hebben betrekking op:

    • aanvulling eigen vermogen
    • versterken liquiditeitspositie
    • vergoeding transitiekosten
    • overdracht activa (installaties)
    • waarde overdracht voorziening groot onderhoud
    • marktconforme huur m.b.t. gebouw
      Tevens heeft de raad besloten om vooruitlopend op het nieuwe financiële beleid het college van B&W te machtigen om in afwijking van het huidige Treasurystatuut een borgstelling op de lening van St. Podium De Vorstin ten behoeve van de aanschaf van activa van de gemeente Hilversum te verstrekken.
      Daarnaast heeft de raad ingestemd met het voornemen van het college om een meerjaren convenant 2018-2021 af te sluiten met St. Podium De Vorstin. De uitvoering van het raadsbesluit van 6 december jl. vraagt op onderdelen een aanvullend collegebesluit om het raadsbesluit te effectueren . Hiertoe wordt bij deze een voorstel aan het college voorgelegd.
      Dit voorstel omvat:
      A. Het afsluiten van een koopovereenkomst m.b.t. de over te dragen activa aan St. Podium De Vorstin
      B. Het afgeven van een borgstelling bij de BNG Bank op de door St. Podium De Vorstin aan te gane lening ten behoeve van de door hen aan te schaffen activa.
      C. Het afsluiten van een huurovereenkomst met St. Podium De Vorstin.
      D. Het verlenen van subsidie voor 2017 en voor 2018 aan St. Podium De Vorstin
      De uitwerking van dit raadsvoorstel dient voor 31 december 2017 te worden geeffectueerd in verband met de boekhoudkundige verwerking en de jaarafsluiting.

    Voorgesteld besluit

    Akkoord gaan met:

    1. Het afsluiten van de koopovereenkomst inzake de over te dragen activa zoals opgenomen in de bijlage.
    2. Het afgeven van een borgstelling bij de BNG Bank ter hoogte van € 649.393,- op de door St. Podium De Vorstin aan te gane lening ten behoeve van de door hen aan te schaffen activa en het vestigen van een pandrecht op de inventaris door middel van een onderhandse of notariële akte.
    3. Het afsluiten van de huurovereenkomst aangaande het pand op de Koninginneweg 44 te Hilversum met terugwerkende kracht per 1 januari 2017 zoals opgenomen in de bijlage.
    4. Het verlenen van de volgende subsidies aan St. Podium De Vorstin conform de beschikking in de bijlage:
      a. een incidentele subsidie voor 2017 van € 1.151.000,-.
      b. een incidentele subsidie voor 2018 van € 7.000,-.
      c. een subsidie voor het jaar 2017 ter hoogte van € 1.142.000,-
      d. een subsidie voor het jaar 2018 ter hoogte van € 1.142.000,- onder de voorwaarde dat voor 31 maart 2018 een door gemeente en St. Podium De Vorstin ondertekend convenant tot stand is gekomen waarin de meerjarige intentie en nadere afspraken ten aanzien van de subsidierelatie wordt aangegeven.
    5. De portefeuillehouder namens het college te machtigen om de koopovereenkomst tot overdracht van activa, de huurovereenkomst, de borgstelling en het te vestigen pandrecht te ondertekenen.

    Besluit

    Akkoord gaan met:

    1. Het afsluiten van de koopovereenkomst inzake de over te dragen activa zoals opgenomen in de bijlage.
    2. Het afgeven van een borgstelling bij de BNG Bank ter hoogte van € 649.393,- op de door St. Podium De Vorstin aan te gane lening ten behoeve van de door hen aan te schaffen activa en het vestigen van een pandrecht op de inventaris door middel van een onderhandse of notariële akte.
    3. Het afsluiten van de huurovereenkomst aangaande het pand op de Koninginneweg 44 te Hilversum met terugwerkende kracht per 1 januari 2017 zoals opgenomen in de bijlage.
    4. Het verlenen van de volgende subsidies aan St. Podium De Vorstin conform de beschikking in de bijlage:
      a. een incidentele subsidie voor 2017 van € 1.151.000,-.
      b. een incidentele subsidie voor 2018 van € 7.000,-.
      c. een subsidie voor het jaar 2017 ter hoogte van € 1.142.000,-
      d. een subsidie voor het jaar 2018 ter hoogte van € 1.142.000,- onder de voorwaarde dat voor 31 maart 2018 een door gemeente en St. Podium De Vorstin ondertekend convenant tot stand is gekomen waarin de meerjarige intentie en nadere afspraken ten aanzien van de subsidierelatie wordt aangegeven.
    5. De portefeuillehouder namens het college te machtigen om de koopovereenkomst tot overdracht van activa, de huurovereenkomst, de borgstelling en het te vestigen pandrecht te ondertekenen.

    Conform.

  11. 11

    Op 7 juni 2017 heeft de raad nieuw parkeerbeleid vastgesteld. De nieuwe parkeernormen zijn in bijna alle bestemmingsplannen onderdeel van de regels. Voor enkele bestemmingsplannen gelden nog de parkeernormen uit 2010. Om de nieuwe normen ook voor deze plangebieden van toepassing te laten zijn heeft uw college op 17 oktober 2017 besloten de betreffende bestemmingsplannen op dit onderdeel te wijzigen.

    Voorgesteld besluit

    1. Geen exploitatieplan vast te stellen ten behoeve van de wijzigingsplannen ‘Binnenstad 2013 – parkeernormen 2017’ en ‘Langgewenst – parkeernormen 2017’;
    2. De wijzigingsplannen ‘Binnenstad 2013 – parkeernormen 2017’ en ‘Langgewenst – parkeernormen 2017’, overeenkomstig de geometrisch bepaalde planobjecten als vervat in GML-bestanden NL.IMRO.0402.11wp01binnenstpark-va01 respectievelijk NL.IMRO.0402.11wp02langgewepark-va01, met bijbehorende bestanden en volledige papieren verbeeldingen, vast te stellen.

    Besluit

    1. Geen exploitatieplan vast te stellen ten behoeve van de wijzigingsplannen ‘Binnenstad 2013 – parkeernormen 2017’ en ‘Langgewenst – parkeernormen 2017’;
    2. De wijzigingsplannen ‘Binnenstad 2013 – parkeernormen 2017’ en ‘Langgewenst – parkeernormen 2017’, overeenkomstig de geometrisch bepaalde planobjecten als vervat in GML-bestanden NL.IMRO.0402.11wp01binnenstpark-va01 respectievelijk NL.IMRO.0402.11wp02langgewepark-va01, met bijbehorende bestanden en volledige papieren verbeeldingen, vast te stellen.

    Conform.