Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

College van B&W

dinsdag 28 november 2017

09:31 - 16:00
Locatie

B&W kamer

Voorzitter
P.I. Broertjes
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    Onderdeel van de Programmabegroting 2018 is de paragraaf Lokale heffingen. Om de, in deze paragraaf vastgestelde, uitgangspunten voor de lokale heffingen in 2018 daadwerkelijk uit te kunnen voeren, dienen de belastingverordeningen (en tarieven) aangepast en door de gemeenteraad vastgesteld te worden. Het gaat om de volgende verordeningen.
    a. De Verordening Afvalstoffenheffing 2018 inclusief bijbehorende tarieven;
    b. De Verordening Havengeld 2018 inclusief bijbehorende tarieven;
    c. De Verordening Hondenbelasting 2018 inclusief bijbehorende tarieven;
    d. De Legesverordening 2018 inclusief bijbehorende tarieven;
    e. De Verordening Marktgelden 2018 inclusief bijbehorende tarieven;
    f. De Verordening Onroerende-zaakbelastingen 2018 inclusief bijbehorende tarieven;
    g. De Verordening Parkeerbelastingen 2018 inclusief bijbehorende tarieven;
    h. De Verordening Precariobelasting 2018 inclusief bijbehorende tarieven;
    i. De Verordening Rioolheffing 2018 inclusief bijbehorende tarieven.

    Voorgesteld besluit

    De raad voor te stellen overeenkomstig de Programmabegroting 2018 vast te stellen:
    a. De Verordening Afvalstoffenheffing 2018 inclusief bijbehorende tarieven;
    b. De Verordening Havengeld 2018 inclusief bijbehorende tarieven;
    c. De Verordening Hondenbelasting 2018 inclusief bijbehorende tarieven;
    d. De Legesverordening 2018 inclusief bijbehorende tarieven (aangepast a.g.v. wetswijziging);
    e. De Verordening Marktgelden 2018 inclusief bijbehorende tarieven;
    f. De Verordening Onroerendezaakbelastingen 2018 inclusief bijbehorende tarieven;
    g. De Verordening Parkeerbelastingen 2018 inclusief bijbehorende tarieven;
    h. De Verordening Precariobelasting 2018 inclusief bijbehorende tarieven;
    i. De Verordening Rioolheffing 2018 inclusief bijbehorende tarieven.

    Besluit

    De raad voor te stellen overeenkomstig de Programmabegroting 2018 vast te stellen:
    a. De Verordening Afvalstoffenheffing 2018 inclusief bijbehorende tarieven;
    b. De Verordening Havengeld 2018 inclusief bijbehorende tarieven;
    c. De Verordening Hondenbelasting 2018 inclusief bijbehorende tarieven;
    d. De Legesverordening 2018 inclusief bijbehorende tarieven (aangepast a.g.v. wetswijziging);
    e. De Verordening Marktgelden 2018 inclusief bijbehorende tarieven;
    f. De Verordening Onroerendezaakbelastingen 2018 inclusief bijbehorende tarieven;
    g. De Verordening Parkeerbelastingen 2018 inclusief bijbehorende tarieven;
    h. De Verordening Precariobelasting 2018 inclusief bijbehorende tarieven;
    i. De Verordening Rioolheffing 2018 inclusief bijbehorende tarieven.

    Akkoord.

  2. 2

    Op basis van de winkeltijdenverordening Hilversum kan op jaarbasis ontheffing worden verleend voor 18 zon- en feestdagen. Het college van B&W stelt de data vast op basis van verzoeken. De stichting Centrum Hilversum heeft 20 zon- en feestdagopeningen aangevraagd. Waarvan er 18 kunnen worden gehonoreerd. Consequentie is dat 6 mei 2018 op basis van de huidige winkeltijdenverordening de laatste koopzondag van 2018 is voor de binnenstad. Het verzoek van de stichting Gijsbrecht kan conform het aangevraagde worden verleend.

    Voorgesteld besluit

    1. Ontheffing te verlenen van het verbod op de zondagsopening zoals bedoeld in artikel 2, eerste lid onder a van de Winkeltijdenwet op 18 zon- en feestdagen aangevraagd door de stichting Centrum Hilversum voor de binnenstad.
    2. Ontheffing te verlenen van het verbod op de zondagsopening zoals bedoeld in artikel 2, eerste lid onder a van de Winkeltijdenwet op 15 zondagen in het winkelgebied De Gijsbrecht conform het verzoek van de stichting Ondernemersfonds Gijsbrecht.

    Besluit

    1. Ontheffing te verlenen van het verbod op de zondagsopening zoals bedoeld in artikel 2, eerste lid onder a van de Winkeltijdenwet op 18 zon- en feestdagen aangevraagd door de stichting Centrum Hilversum voor de binnenstad.
    2. Ontheffing te verlenen van het verbod op de zondagsopening zoals bedoeld in artikel 2, eerste lid onder a van de Winkeltijdenwet op 15 zondagen in het winkelgebied De Gijsbrecht conform het verzoek van de stichting Ondernemersfonds Gijsbrecht.

    Akkoord.

  3. 3

    Op 24 juni 2015 heeft de raad met een amendement besloten om het college de opdracht te geven om een bedrag van €112.500,- beschikbaar te stellen voor de plaatsing van 750 struikelstenen in Hilversum ter nagedachtenis van de joden die tijdens de tweede wereldoorlog in Hilversum hebben gewoond, zijn weggevoerd en ter dood gebracht. In maart 2016 is dit besluit met een brief naar de stichting Instandhouding Joods Erfgoed Gooi en Vechtstreek bevestigd. Dit besluit en de verlening van de subsidie is vastgelegd in een beschikking.
    De organisatie heeft tegen de beschikking bezwaar gemaakt.
    Na overleg met de organisatie wordt voorgesteld de beschikking aan te passen.

    Voorgesteld besluit

    Akkoord gaan met de aangepaste beschikking in de bijlage ter attentie van Stichting Instandhouding Joods Erfgoed Gooi en Vechtstreek inzake de plaatsing van 750 struikelstenen in Hilversum.

    Besluit

    Gewijzigd akkoord.


    In de beschikking (tekst blz. 2) wordt een tweetal wijzigingen aangebracht: zal het reeds uitbetaalde voorschot worden teruggevorderd overeenkomstig het aantal werkelijk geplaatste stenen; jaarlijks een aanvraag indienen en afrekenen per jaar.

    Akkoord met aanpassingen.

  4. 4

    De Cultuurraad Hilversum is afgelopen jaar tegen een aantal zaken aangelopen waaronder een verschil in informatiebehoefte van de gemeente en Cultuurraad en de aanlevering door aanvragers van subsidie. Ook wordt in de aanvraagprocedure onvoldoende onderscheid gemaakt tussen ‘groot en klein’. Een goede beoordeling is daardoor vaak lastig te maken.


    In haar brief van november 2016 stelt de Cultuurraad voor om de subsidiecriteria te vernieuwen, maar tegelijkertijd de verbinding met de beleidsdoelstellingen van ‘Metrum’ te behouden. De gemeente Hilversum hecht waarde aan het ondernemerschap en de wederkerige relatie van organisaties met Hilversum e.o. en zet daarvoor o.a. het nieuwe subsidiebeleid in dat gemeente breed is opgesteld. Daarop kunnen de verschillende sectoren voortborduren. Cultuur loopt in dit proces voorop, door vernieuwde criteria te formuleren die gebaseerd zijn op de aard van de aanvrager en de voorziening Ook de ‘wederkerigheid’ is hierin uitgewerkt.


    Gevraagd wordt de nieuwe subsidiecriteria cultuur vast te stellen en met ingang van 1 januari 2018 leidraad voor de beoordeling van alle aanvragen cultuursubsidies te laten zijn.

    Voorgesteld besluit

    1. De vernieuwde subsidiecriteria cultuur (zoals opgenomen in bijlage 1) met als ingangsdatum 1 januari 2018 vast te stellen;
    2. De huidige subsidiecriteria cultuur per 1 januari 2018 te laten vervallen;
    3. Subsidieaanvragen tot € 2.000,- ambtelijk te laten afhandelen en deze na vaststelling door de portefeuillehouder (namens het college) inclusief argumenten en kanttekeningen ter kennisname te doen toekomen aan de Cultuurraad;
    4. De bijgaande RIB (bijlage 3) aan de raad te versturen.

    Besluit

    1. De vernieuwde subsidiecriteria cultuur (zoals opgenomen in bijlage 1) met als ingangsdatum 1 januari 2018 vast te stellen;
    2. De huidige subsidiecriteria cultuur per 1 januari 2018 te laten vervallen;
    3. Subsidieaanvragen tot € 2.000,- ambtelijk te laten afhandelen en deze na vaststelling door de portefeuillehouder (namens het college) inclusief argumenten en kanttekeningen ter kennisname te doen toekomen aan de Cultuurraad;
    4. De bijgaande RIB (bijlage 3) aan de raad te versturen.

    Akkoord met aanpassingen.

  5. 5

    De gemeente stelt voor het Arenapark een nieuw Masterplan op. Belangrijk element is een onderzoek naar de door gemeente, gebruikers en eigenaren lang gewenste zuidwaartse verplaatsing van het station Hilversum Sportpark. Dit voorstel legt de aanpak en organisatie vast om de benodigde onderzoeken voor het station uit te voeren.

    Voorgesteld besluit

    1. Bijgevoegde brieven te verzenden aan ProRail, NS, het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat; met als doel om zuidwaartse verplaatsing van station Hilversum Sportpark te onderzoeken en op de bestuurlijke agenda te zetten;
    2. Vaststellen dat wethouder Jaeger als bestuurlijk opdrachtgever voor het project Masterplan Arenapark ook de onderzoeken voor station Hilversum Sportpark aanstuurt in de verkenningsfase;
    3. het vrijmaken van interne capaciteit van een senior beleidsadviseur verkeer in 2017 en 2018 voor planvorming en bestuurlijk overleg te dekken uit €45.000,-- van de reeds beschikbare gelden van het project Masterplan Arenapark;
    4. De Raad voor te stellen om bij de Jaarrekening de overige voor het jaar 2017 beschikbare gelden voor het project Masterplan Arenapark, naar verwachting €485.000,--, door te schuiven naar 2018.
    5. Onder leiding van wethouder Voorink een regulier bestuurlijk overleg te initiëren met ProRail, NS en provincies Noord-Holland en Utrecht, om de belangen van de gemeente Hilversum projectoverstijgend te behartigen.

    Besluit

    1. Bijgevoegde brieven te verzenden aan ProRail, NS, het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat; met als doel om zuidwaartse verplaatsing van station Hilversum Sportpark te onderzoeken en op de bestuurlijke agenda te zetten;
    2. Vaststellen dat wethouder Jaeger als bestuurlijk opdrachtgever voor het project Masterplan Arenapark ook de onderzoeken voor station Hilversum Sportpark aanstuurt in de verkenningsfase;
    3. het vrijmaken van interne capaciteit van een senior beleidsadviseur verkeer in 2017 en 2018 voor planvorming en bestuurlijk overleg te dekken uit €45.000,-- van de reeds beschikbare gelden van het project Masterplan Arenapark;
    4. De Raad voor te stellen om bij de Jaarrekening de overige voor het jaar 2017 beschikbare gelden voor het project Masterplan Arenapark, naar verwachting €485.000,--, door te schuiven naar 2018.
    5. Onder leiding van wethouder Voorink een regulier bestuurlijk overleg te initiëren met ProRail, NS en provincies Noord-Holland en Utrecht, om de belangen van de gemeente Hilversum projectoverstijgend te behartigen.

    Akkoord.

  6. 6

    In de begroting 2017 is als prestatie in programma 5 financiën opgenomen dat we de overheadkosten en de financiële positie van Hilversum gaan vergelijken met die van gemeenten die op Hilversum lijken. Dit onderzoek komt in de plaats van de een van de twee in 2017 te houden 213a onderzoeken. Dit is afgestemd met de rekeningencommissie op 16 november jl. Het onderzoek levert zowel voor het huidige als het nieuwe college informatie op die relevant is voor de financiële sturing van onze gemeente.

    Voorgesteld besluit

    1. De onderzoeksopdracht naar de financiële positie en overheadkosten van Hilversum vast te stellen.
    2. Het onderzoek extern uit te laten voeren, en te gunnen aan Deloitte.

    Besluit

    1. De onderzoeksopdracht naar de financiële positie en overheadkosten van Hilversum vast te stellen.
    2. Het onderzoek extern uit te laten voeren, en te gunnen aan Deloitte.

    Conform.

  7. 7

    Landelijk loopt de overheid achter in het realiseren van de banenafspraak die voortkomt uit het sociaal akkoord tussen de sociale partners en bedoeld is om meer mensen met een beperking aan het werk te helpen. Dat is onze regio niet anders. We zoeken naar manieren om onze gemeentelijke kandidaten beter zichtbaar voor werkgevers te maken. Daarvoor is een platform ontwikkeld voor UWV en gemeenten: de kandidaatverkenner. Bijgaande aanpak beschrijft hoe we binnen de Regio Gooi en Vechtstreek extra in gaan zetten om meer kandidaten in de kandidaatverkenner geplaatst te krijgen. Om zo een impuls te kunnen geven aan de banenafspraak, heeft de gemeente Hilversum als centrumgemeente via de algemene uitkering
    € 89.000 aan regionale middelen ontvangen vanuit de regeling Impuls Klantprofielen. In dit voorstel wordt geadviseerd deze middelen in 2018 via een begrotingswijziging aan de Regio Gooi en Vechtstreek over te hevelen en daarnaast de gemeentelijke bijdrage van Hilversum te dekken uit het hiertoe bestemde Participatiebudget.

    Voorgesteld besluit

    1. Besluiten tot bijgaande regionaal overeengekomen aanpak ‘Oplossingsrichtingen banenafspraak Gooi en Vechtstreek’ waarmee maatregelen worden genomen om meer regionaal meer mensen met een beperking vanuit de Participatiewet aan het werk te helpen volgens de landelijke banenafspraak.
    2. De kosten van € 101.426 als volgt te dekken: € 88.500 uit de algemene middelen en €12.426 uit het reguliere Participatiebudget 2018. De benodigde begrotingswijziging zal in 2018 worden geëffectueerd na ontvangst van de begrotingswijziging van de Regio Gooi en Vechtstreek.

    Besluit

    1. Besluiten tot bijgaande regionaal overeengekomen aanpak ‘Oplossingsrichtingen banenafspraak Gooi en Vechtstreek’ waarmee maatregelen worden genomen om meer regionaal meer mensen met een beperking vanuit de Participatiewet aan het werk te helpen volgens de landelijke banenafspraak.
    2. De kosten van € 101.426 als volgt te dekken: € 88.500 uit de algemene middelen en €12.426 uit het reguliere Participatiebudget 2018. De benodigde begrotingswijziging zal in 2018 worden geëffectueerd na ontvangst van de begrotingswijziging van de Regio Gooi en Vechtstreek.

    Akkoord.

  8. 8

    In opdracht van het MBO College en de gemeente Hilversum is een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd naar het Wijkleerbedrijf. De resultaten daarvan liggen nu voor en geven aanleiding om in februari een eerste pilot van start te laten gaan.

    Voorgesteld besluit

    1. Te besluiten tot deelname aan de tweejarige pilot wijkleerbedrijf per 1 februari 2018 en besluiten tot de jaarlijkse bijdrage van € 78.240;
    2. Te besluiten tot de voorgestelde dekking (€50.000 vanuit 2017 d.m.v. een overhevelingsvoorstel en het restant (2018: €28.240 en 2019: €78.240) binnen het Participatie budget);
    3. De raad te informeren met bijgevoegde raadsinformatiebrief.

    Besluit

    1. Te besluiten tot deelname aan de tweejarige pilot wijkleerbedrijf per 1 februari 2018 en besluiten tot de jaarlijkse bijdrage van € 78.240;
    2. Te besluiten tot de voorgestelde dekking (€50.000 vanuit 2017 d.m.v. een overhevelingsvoorstel en het restant (2018: €28.240 en 2019: €78.240) binnen het Participatie budget);
    3. De raad te informeren met bijgevoegde raadsinformatiebrief.

    Conform.

  9. 9

    Straatnamen zijn noodzakelijk voor de ontwikkeling van het plangebied Monnikenberg. Naamgeving van openbare ruimten vindt bij voorkeur plaats op basis van samenhangende naamcategorieën. De thematische onderbouwing ‘Naamgeving openbare ruimte Monnikenberg’ is door het college vastgesteld. In dit voorstel is het thema ‘LandgoedWonen (landschappelijk aspect)’ uitgewerkt. Voorgesteld wordt de straatnamen ‘Struikheidelaan’ en ‘Dopheidelaan’ toe te kennen aan de openbare ruimte, conform de gewaarmerkte tekening.

    Voorgesteld besluit

    1. de onderbouwing ‘Naamgeving Monnikenberg – Thema Landgoed Wonen’ vast te stellen;
    2. de straatnamen ‘Struikheidelaan’ en ‘Dopheidelaan’ toe te kennen aan de openbare ruimte, als aangegeven op de bij dit besluit behorende, en als zodanig gewaarmerkte tekening 'Naamgeving Monnikenberg; Landgoed Wonen’ met besluitnummer : 418590-02.

    Besluit

    1. de onderbouwing ‘Naamgeving Monnikenberg – Thema Landgoed Wonen’ vast te stellen;
    2. de straatnamen ‘Struikheidelaan’ en ‘Dopheidelaan’ toe te kennen aan de openbare ruimte, als aangegeven op de bij dit besluit behorende, en als zodanig gewaarmerkte tekening 'Naamgeving Monnikenberg; Landgoed Wonen’ met besluitnummer : 418590-02.

    Akkoord.

  10. 10

    Straatnamen zijn noodzakelijk voor de ontwikkeling van het plangebied Monnikenberg. Naamgeving van openbare ruimten vindt bij voorkeur plaats op basis van samenhangende naamcategorieën. In het plangebied Monnikenberg zijn de samenhangende naamcategorieën gekoppeld aan 3 ruimtelijke eenheden, te weten: ‘Gezondheidspark (functioneel aspect)’, LandgoedWonen (landschappelijk aspect)’ en ‘Monnikenberg (historisch aspect)’.
    Voorgesteld wordt de thematische onderbouwing ‘Naamgeving openbare ruimte Monnikenberg’ vast te stellen. Ná de vaststelling van de thematische onderbouwing wordt de naamgeving van de openbare ruimte binnen de thema’s uitgewerkt. Hierover zal separate besluitvorming plaatsvinden.

    Voorgesteld besluit

    de thematische onderbouwing ‘Naamgeving openbare ruimte Monnikenberg’ vast te stellen voor het plangebied Monnikenberg.

    Besluit

    de thematische onderbouwing ‘Naamgeving openbare ruimte Monnikenberg’ vast te stellen voor het plangebied Monnikenberg.

    Akkoord.

  11. 11

    Het betreft de jaarlijkse actualisatie van vastgesteld beleid. Dit jaar is besloten dat het vigerende grondbeleid wordt voortgezet. We stellen over het jaar 2018 een indexatie van de grondprijzen voor met 1,3%.

    Voorgesteld besluit

    I De raad voor te stellen:

    1. De Memo grondprijzen 2018 vast te stellen.
      II. Het onderwerp te agenderen voor de commissie Ruimte van 10 januari 2018.

    Besluit

    I De raad voor te stellen:

    1. De Memo grondprijzen 2018 vast te stellen.
      II. Het onderwerp te agenderen voor de commissie Ruimte van 10 januari 2018.

    Akkoord.

  12. 12

    De afgelopen periode kende een bezuinigingsdoelstelling op sociaal werk die is neergelegd bij Versa Welzijn. Over het gehele aanbod van Versa is bezuinigd (kaasschaaf). De bezuiniging hebben we gedurende de periode deels gecompenseerd als er wachtlijsten ontstonden of als overlastsituaties om extra inzet vroegen. Dit leidde tot meerdere beschikkingen. Voor het jaar 2018 bundelen we dit.
    Begin 2017 hebben we een uitvraag voor sociaal werk geformuleerd. Het financieel kader is gebaseerd op de bezuinigingsdoelstelling (afgerond € 2,8 miljoen) en niet op basis van de gecompenseerde werkelijkheid. Deze bedraagt € 3,3 miljoen (€ 3,25 mln uit het welzijnsbudget en € 0,05 mln uit het onderwijsbudget). Versa Welzijn geeft inmiddels aan met een bezuiniging over de gehele linie onvoldoende kwaliteit te kunnen leveren. In overleg met Versa Welzijn kiezen we, met de begroting als kader, er daarom voor de inzet te concentreren in de meest kwetsbare wijken.
    Met alle samenwerkingspartners werken we toe naar goede welzijnsvoorzieningen in de Hilversumse wijken. De afgelopen periode heeft steeds meer inzicht gebracht wat hiervoor nodig is. Met de uitvoeringsovereenkomst leggen we de bijdrage van Versa Welzijn hieraan vast. Met de samenwerkingspartners benutten we 2018 om overige benodigde welzijnsvoorzieningen met elkaar in te richten.
    Met de uitvoeringsovereenkomst 2018 geven wij vorm aan vernieuwde samenwerkingsafspraken: geen gedetailleerde afspraken meer over ‘uren per product’ maar subsidies op basis van maatschappelijke doelen en effecten. Versa Welzijn werkt daarbij integraal, gebiedsgericht en activeert initiatieven vanuit de samenleving. Onderdeel hiervan is stevige monitoring op programmadoelen en het voeren van periodieke, open gesprekken op zowel ambtelijk als bestuurlijk niveau.
    De verantwoording van de subsidie 2016 is meegenomen in de ontwikkelingen voor 2018 en vastgesteld conform beschikkingen.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met bijgaande uitvoeringsovereenkomst 2018 met Stichting Versa Welzijn ten behoeve van de volgende voorzieningen: Buurt- en jongerencentra; Buurt- en Jeugdwerk; Algemeen Maatschappelijk werk in de wijk; Sociaal juridische ondersteuning; Mantelzorgondersteuning; Vrijwilligerscentrale; Maatschappelijke stage; Koffie om de hoek; AWARE; Burenbemiddeling en Artikel 1.
    2. Onder voorwaarde van de ondertekening van de uitvoeringsovereenkomst 2018; in te stemmen met bijbehorende subsidiebeschikking van € 3,3 miljoen voor het jaar 2018 aan Stichting Versa Welzijn (€ 3,25 miljoen uit het welzijnsbudget en € 0,05 miljoen uit het onderwijsbudget)
    3. De raad middels bijgaande raadsinformatiebrief te informeren

    Besluit

    1. In te stemmen met bijgaande uitvoeringsovereenkomst 2018 met Stichting Versa Welzijn ten behoeve van de volgende voorzieningen: Buurt- en jongerencentra; Buurt- en Jeugdwerk; Algemeen Maatschappelijk werk in de wijk; Sociaal juridische ondersteuning; Mantelzorgondersteuning; Vrijwilligerscentrale; Maatschappelijke stage; Koffie om de hoek; AWARE; Burenbemiddeling en Artikel 1.
    2. Onder voorwaarde van de ondertekening van de uitvoeringsovereenkomst 2018; in te stemmen met bijbehorende subsidiebeschikking van € 3,3 miljoen voor het jaar 2018 aan Stichting Versa Welzijn (€ 3,25 miljoen uit het welzijnsbudget en € 0,05 miljoen uit het onderwijsbudget)
    3. De raad middels bijgaande raadsinformatiebrief te informeren

    Akkoord met aanpassingen; de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.