- Locatie
B&W kamer
- Voorzitter
- P.I. Broertjes
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1
Om de fietscampagne met subsidie van het Ministerie uit te voeren en via een minicompetitie aan te besteden, dienen we bijgaande volmacht van de Provincie aan te gaan.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De overeenkomst van volmacht en lastgeving te ondertekenen zodat de fietscampagne “Hilversum Fietst!” met subsidie van het Ministerie van I&M via een minicompetitie kan worden aanbesteed.
Besluit
De overeenkomst van volmacht en lastgeving te ondertekenen zodat de fietscampagne “Hilversum Fietst!” met subsidie van het Ministerie van I&M via een minicompetitie kan worden aanbesteed.
-
2
Het organiseren van sportevenementen is een goede manier om het sportklimaat in Hilversum te verlevendigen. In de vastgestelde nota “Sport en bewegen 2016 – 2020” heeft de gemeenteraad dit nogmaals bekrachtigd. In deze nota is ook aangekondigd dat de huidige nadere regeling sportsubsidie wordt geactualiseerd. Bij de samenstelling van de vernieuwde regeling is rekening gehouden met doelmatigheid, draagvlak, cofinanciering en wederkerigheid. Jaarlijks worden ongeveer 23 kleine, middelgrote en grote sportevenementen mede door een gemeentelijke bijdrage mogelijk gemaakt. In de regeling zijn regels vastgelegd op welke voorwaarden sportverenigingen voor subsidie in aanmerking kunnen komen.
Voorgesteld besluit
- Te besluiten tot vaststelling van de “Nadere regeling sportsubsidie 2017 – 2020”
Besluit
Niet akkoord.
Besloten wordt de portefeuillehouder te mandateren om subsidies te verlenen die in lijn zijn met de bij het voorstel gevoegde nadere regeling. Dit omvat tevens het mandaat om voor andere individuele sportactiviteiten incidenteel subsidie te verlenen.
Voorts wordt besloten om bij de kadernota te bezien of en in hoeverre het wenselijk is het budget voor sport te verhogen. -
3
De huidige gebruikers en eigenaren van gebouwen op het Arenapark koesteren al lange tijd de wens om de entree van deze zijde van het park te verbeteren en hierbij is voor hen ook verkeersveiligheid van langzaam verkeer (voetgangers en fietsers) een belangrijk argument. In de huidige situatie is de verkeersveiligheid van met name fietsers in het geding en worden regelmatig incidenten gemeld.
Een belangrijk argument voor de herinrichting van het plein rondom Arena 300 en tegenover de Dudoktribune (hierna : ‘het plein’) is het feit dat met deze herinrichting de verkeersveiligheid voor langzaam verkeer (voetgangers en fietsers) sterk verbetert door een duidelijkere routing voor deze partijen. Hierdoor wordt het aantrekkelijker om met OV of met de fiets naar deze werklocatie te komen, hetgeen een bijdrage levert aan de noodzakelijke vermindering van de parkeerdruk. Ook wordt de uitstraling van het park verbeterd, o.m. doordat de huidige halfverharding die slecht te onderhouden is, wordt vervangen door een parkachtige uitstraling met gras.Bijlagen
Voorgesteld besluit
I. De raad voorstellen:
1. In te stemmen met de herinrichting van het gebied rondom Arena 300 conform bijgaand ontwerp (bijlage 1);
2. In te stemmen met het onttrekken van € 240.000 aan de Algemene Middelen om deze herinrichting te financieren.
3. Met deze budgetten in 2017 een verbeterde, verkeersveilige en bij de groene uitstraling van het park passende, inrichting voor het plein te realiseren, waardoor de entree van het park voor bezoekers afkomstig vanaf de Soestdijkerstraatweg veiliger en fraaier wordt.
II. Het voorstel ter advisering aan de raad agenderen voor de commissie Economie & Bestuur.Besluit
I. De raad voorstellen:
1. In te stemmen met de herinrichting van het gebied rondom Arena 300 conform bijgaand ontwerp (bijlage 1);
2. In te stemmen met het onttrekken van € 240.000 aan de Algemene Middelen om deze herinrichting te financieren.
3. Met deze budgetten in 2017 een verbeterde, verkeersveilige en bij de groene uitstraling van het park passende, inrichting voor het plein te realiseren, waardoor de entree van het park voor bezoekers afkomstig vanaf de Soestdijkerstraatweg veiliger en fraaier wordt.
II. Het voorstel ter advisering aan de raad agenderen voor de commissie Economie & Bestuur.Akkoord met aanpassingen. Portefeuillehouder is gemachtigd tot het doen aanbrengen van de aanpassingen.
-
4
De raad heeft gevraagd de motie M16/101 “Maak de Fietstunnel Van Linschotenlaan rond” uit toe voeren. Het college wil deze motie graag uitvoeren en daarmee duidelijkheid geven over de (financiële) haalbaarheid van de fietstunnel. Voor het onderzoek is de beschikbare informatie op een rij gezet en aangevuld met eenvoudige nadere analyses. Daaruit blijkt dat de totale kosten voor de fietstunnel ca. € 6,5 mio bedragen en dat er – afgezien een mogelijke dekking van € 1,0 mio vanuit het project HOV in ’t Gooi - op dit moment geen zicht is op andere externe bronnen van de financiering. Zoals eerder door de Provincie Noord-Holland toegelicht is het niet mogelijk om de fietstunnel in de aanbesteding voor de HOV-baan mee te nemen. Eind 2018, na de aanbesteding, zal duidelijk worden in hoeverre binnen het HOV-project financiële ruimte komt voor de fietstunnel. Indien de raad op kortere termijn zekerheid wenst over de realisatie van de fietstunnel, dan zal de gemeente de tunnel zelf dienen te betalen en daarvoor een reservering dienen te treffen in de meerjarenbegroting. Indien de raad daartoe bereid is, dan is het zinvol om een extern bureau opdracht te geven voor het uitwerken van het voorlopig ontwerp en de conditionerende werkzaamheden, inclusief een actuele raming van de bijbehorende investeringskosten voor de fietstunnel. Wij verzoeken de commissie om het college te adviseren over de verdere uitvoering van deze motie.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De commissie verzoeken om advies over de resultaten van het onderzoek en de verdere uitvoering van de motie.
- Dit onderwerp ter advisering aan het college aanmelden voor agendering in de Commissie Verkeer & Beheer van 19 april 2017.
Besluit
- De commissie verzoeken om advies over de resultaten van het onderzoek en de verdere uitvoering van de motie.
- Dit onderwerp ter advisering aan het college aanmelden voor agendering in de Commissie Verkeer & Beheer van 19 april 2017.
-
5
Bijlagen