Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

College van B&W

dinsdag 11 april 2017

09:31 - 16:00
Locatie

B&W kamer

Voorzitter
P.I. Broertjes
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    Door de fractie van Hart voor Hilversum zijn op 23 maart 2017 Artikel 41 RvO vragen gesteld over de brand in Wijkcentrum De Lelie.
    Beantwoording moet binnen 30 dagen plaatsvinden, dat wil zeggen uiterlijk 21 april 2017.
    De beantwoording is beknopt en feitelijk gehouden.
    De vragen en antwoorden staan in de bijlage, waarbij de vragen steeds vetgedrukt zijn.

    Voorgesteld besluit

    In te stemmen met de beantwoording van de Artikel 41 vragen van de fractie Hart voor Hilversum over de Brand in De Lelie.

    Besluit

    In te stemmen met de beantwoording van de Artikel 41 vragen van de fractie Hart voor Hilversum over de Brand in De Lelie.

    Akkoord.

  2. 2

    Uw college heeft op 7 februari 2017 het voornemen kenbaar gemaakt een op 4 oktober 2007 verleende bouwvergunning voor het bouwen van zes appartementen op het perceel Neuweg 87 in te trekken. Reden is dat de bouw niet vordert en al langere tijd stil ligt. Omwonenden klagen hierover. Het vertrouwen ontbreekt dat de bouw binnen een redelijke termijn alsnog voltooid zal worden. De ingekomen zienswijze van vergunninghouder vormen geen reden om te adviseren af te zien van intrekking.

    Voorgesteld besluit

    Het besluit van 4 oktober 2007, onder kenmerk nr. B20060633, tot het verlenen van een bouwvergunning voor het vernieuwen van een woongebouw bestaande uit 6 appartementen op het perceel Neuweg 87 intrekken.

    Besluit

    Het besluit van 4 oktober 2007, onder kenmerk nr. B20060633, tot het verlenen van een bouwvergunning voor het vernieuwen van een woongebouw bestaande uit 6 appartementen op het perceel Neuweg 87 intrekken.

    Akkoord.

  3. 3

    Het huidige detailhandelskader stamt uit 2008. Ontwikkelingen in de detailhandel gaan snel. Herijking is dan ook wenselijk. Het college heeft de raad in het kader van de programmabegroting 2017 toegezegd een nieuw detailhandelskader op te stellen. Dat wordt met dit voorstel uitgevoerd. Het detailhandelskader heeft ter inzage gelegen en kan nu worden vastgesteld.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met de Reactienota Ontwerp Detailhandelskader.
    2. De raad voor te stellen het Detailhandelskader vast te stellen.
    3. De raad voor te stellen akkoord te gaan met onderstaande begrotingswijziging voor 2017 en de meerjarenraming aanpassen voor de inzet van een accountmanager voor het randgebied rond Centrum en De Gijsbrecht.
    4. Het voorstel te agenderen voor de commissie Economie & Bestuur van 24 mei.

    Besluit

    1. In te stemmen met de Reactienota Ontwerp Detailhandelskader.
    2. De raad voor te stellen het Detailhandelskader vast te stellen.
    3. De raad voor te stellen akkoord te gaan met onderstaande begrotingswijziging voor 2017 en de meerjarenraming aanpassen voor de inzet van een accountmanager voor het randgebied rond Centrum en De Gijsbrecht.
    4. Het voorstel te agenderen voor de commissie Economie & Bestuur van 24 mei.

    Akkoord met inachtneming van een eventuele aanpassing. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de eventuele aanpassing te doen aanbrengen.

  4. 4

    Initiatiefnemer wenst 8 woningen te realiseren op de locatie Diepeweg-Melkpad. Er is een (postzegel-) bestemmingsplan opgesteld en de benodigde onderzoeken zijn uitgevoerd. Hier komen enkele aandachtspunten uit (sanering bodem en hogere waarde vanwege geluid wegverkeer). Er heeft participatie met omwonenden plaatsgevonden en het plan is naar aanleiding hiervan aangepast. Het ontwerpbestemmingsplan is compleet en gereed voor het doorlopen van de wettelijke vereiste zienswijzenprocedure. Ook kan het wettelijk vereiste vooroverleg nu plaatsvinden.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met het ontwerpbestemmingsplan ‘Hoek Diepeweg – Melkpad’;
    2. In te stemmen met het ontwerpbesluit hogere waarden Wet geluidhinder Hoek Diepeweg – Melkpad;
    3. De bestemmingsplanprocedure te starten met het ter inzage leggen van het ontwerpbestemmingsplan en het ontwerpbesluit hogere waarden voor de duur van 6 weken;

    Besluit

    1. In te stemmen met het ontwerpbestemmingsplan ‘Hoek Diepeweg – Melkpad’;
    2. In te stemmen met het ontwerpbesluit hogere waarden Wet geluidhinder Hoek Diepeweg – Melkpad;
    3. De bestemmingsplanprocedure te starten met het ter inzage leggen van het ontwerpbestemmingsplan en het ontwerpbesluit hogere waarden voor de duur van 6 weken;

    Akkoord.

  5. 5

    Gemeente Hilversum heeft te maken met tal van lokale en nationale ontwikkelingen. Door betrokken en gedreven medewerkers worden de lokale opgaven professioneel en slagvaardig aangepakt. Zowel vanuit de samenleving als vanuit de organisatie is daarbij een toenemende behoefte om anytime/anyplace te kunnen werken. Werknemers worden daarbij vanzelfsprekend zo goed mogelijk gefaciliteerd. In toenemende mate maken werknemers daarbij gebruik van eigen, zelf meegebrachte devices (tablets, laptops en smartphones), die zij eveneens privé gebruiken.


    Gemeente Hilversum wil vergaand het gebruik van mobile devices stimuleren. Dit past in de ontwikkelingen van de organisatie, het binden en boeien van medewerkers en vanuit de duurzaamheidsambities van de gemeente. Het gebruik van (eigen) mobile devices biedt de mogelijkheid om online data te raadplegen en informatie digitaal vast te leggen.


    De nieuwe BYOD-regeling (Bring Your Own Device-regeling) betreft het vergoeden van door medewerkers van de Gemeente Hilversum zelf ingebrachte eigen mobile devices die worden gebruikt voor het verrichten van werkzaamheden. Het gaat in de regeling onder meer om een vergoeding voor het gebruik van een tablet, laptops, smartphone en/of een spraakdata-abonnement. Daarmee wil de werkgever medewerkers verdergaand faciliteren.


    Met de introductie van deze nieuwe regeling, komen alle huidige gemeentebrede, maar ook individueel gemaakte afspraken en mogelijkheden te vervallen. Over de regeling is met de vakbonden overeenstemming bereikt in het Georganiseerd Overleg van maandag 20 maart jl.

    Voorgesteld besluit

    De bijgaande regeling Bring Your Own Device, waarover overeenstemming is bereikt met de vakbonden in het Georganiseerd Overleg van maandag 20 maart 2017, vast te stellen.

    Besluit

    De bijgaande regeling Bring Your Own Device, waarover overeenstemming is bereikt met de vakbonden in het Georganiseerd Overleg van maandag 20 maart 2017, vast te stellen.

  6. 6

    Gemeente Hilversum en Gooise Meren (hierna: gemeenten) zijn voornemens om in aanvulling op de huidige samenwerking pragmatisch samenwerking te zoeken op ICT dienstverlening. Dit behelst het delen van gezamenlijke serverruimtes t.b.v. uitwijk en één gezamenlijke helpdesk ICT.


    De samenwerking biedt meerwaarde t.b.v. service- en kwaliteitsverbetering naar bestuur en organisatie, waarborgen voor de continuïteit bedrijfsvoering, het verminderen van risico van (bedrijfsvoering)schade door uitval en op termijn minder kosten. De noodzakelijke toekomstige ICT investeringen zijn in geval van samenwerking lager dan als er niet wordt samengewerkt. Door de uitwijk redundant (dubbel) uit te voeren kan dit tevens dienen als opmaat naar één serverruimte voor beide gemeenten en verdere regionale samenwerking.


    Ook zijn oplopende besparingen te realiseren vanaf januari 2019 door het delen van ICT componenten en synergievoordelen t.b.v. beide organisaties. De besparing wordt t.z.t. geraamd met een bandbreedte van ca. € 25.000 - € 40.000. Bij de begroting van 2019 zal dit inverdieneffect worden verwerkt.


    Waar mogelijk worden de komende periode tussen beide gemeenten nieuwe samenwerkingstrajecten ICT aangegaan. Denk hierbij aan het delen van kennis, projectleiding, gezamenlijk inkoop op ICT onderdelen en opleidingen en ICT beheer. Stapsgewijs wordt dit opgebouwd. Andere gemeenten kunnen hierop te zijner tijd aansluiten o.b.v. de uitgangspunten samenwerking gemeente Gooise Meren en Hilversum.

    Voorgesteld besluit

    1. Per 6 april 2017 te starten met de voorbereidingen om te komen tot twee samenwerkingsinitiatieven ICT dienstverlening met de gemeente Gooise Meren. Het betreft het delen van de serverruimtes t.b.v. uitwijk en een gezamenlijke helpdesk ICT.
    2. Het investeringskrediet “Transitie serverruimtes i.v.m. regionale samenwerking” binnen de programmabegroting 2017 ICT (€ 277.000 - sterretjespost) vrij te geven t.b.v. de noodzakelijke investeringen, te weten het aanleggen van een eigen verbinding en het realiseren van een uitwijk.
    3. Bijgaande RIB aan de raad te verzenden.

    Besluit

    1. Per 6 april 2017 te starten met de voorbereidingen om te komen tot twee samenwerkingsinitiatieven ICT dienstverlening met de gemeente Gooise Meren. Het betreft het delen van de serverruimtes t.b.v. uitwijk en een gezamenlijke helpdesk ICT.
    2. Het investeringskrediet “Transitie serverruimtes i.v.m. regionale samenwerking” binnen de programmabegroting 2017 ICT (€ 277.000 - sterretjespost) vrij te geven t.b.v. de noodzakelijke investeringen, te weten het aanleggen van een eigen verbinding en het realiseren van een uitwijk.
    3. Bijgaande RIB aan de raad te verzenden.

    Akkoord.

  7. 7

    In 2014 is de Herziene Welstandsnota vastgesteld. In het raadsvoorstel bij deze herziening is toegelicht dat de nota op onderdelen (per thema of gebied) aangepast kan worden en dat het Centrum hiervoor als eerste in aanmerking komt. Inmiddels is de Centrumvisie vastgesteld, waarin een hoge ambitie voor de ruimtelijke kwaliteit van het centrum is opgenomen.
    De gemeente brengt in voorliggend ontwerpparagraaf centrum de hogere ambities op het vlak van ruimtelijke kwaliteit van de bebouwing het centrum tot uitdrukking. De architectuur en de uitstraling van de gebouwen in het centrum is een actueel thema. Veel Hilversummers ervaren het centrum als lelijk. De architectuur en de vormgeving van gevels dragen in belangrijke mate bij aan de aantrekkelijkheid van Hilversum als stad en het centrum in het bijzonder.

    Voorgesteld besluit

    I. De gemeenteraad voor te stellen:
    1. In te stemmen met de reactienota op het Ontwerp welstandsnota paragraaf centrum en de daaruit voortvloeiende aanpassing over te nemen.
    2. De verouderde paragraaf 4.1 Binnenstad van de Welstandsnota 2014 in trekken.
    3. De welstandsnota paragraaf 4.1 Centrum vast te stellen.
    4. Paragraaf 4.1 Centrum als vigerend welstandsbeleid voor het centrum publiceren en digitaal raadpleegbaar maken.
    II. Het voorstel ter advisering aan de raad te agenderen voor de commissie Ruimte.

    Besluit

    I. De gemeenteraad voor te stellen:
    1. In te stemmen met de reactienota op het Ontwerp welstandsnota paragraaf centrum en de daaruit voortvloeiende aanpassing over te nemen.
    2. De verouderde paragraaf 4.1 Binnenstad van de Welstandsnota 2014 in trekken.
    3. De welstandsnota paragraaf 4.1 Centrum vast te stellen.
    4. Paragraaf 4.1 Centrum als vigerend welstandsbeleid voor het centrum publiceren en digitaal raadpleegbaar maken.
    II. Het voorstel ter advisering aan de raad te agenderen voor de commissie Ruimte.

    Akkoord.

  8. 8

    Het parkeerbeleid van de gemeente Hilversum is toe aan een herijking. In de huidige situatie zijn de relevante nota’s op parkeergebied te veel versnipperd en ontbreekt een duidelijk geheel. Tegelijk is er op diverse onderdelen binnen het parkeerbeleid een roep om verandering, bijvoorbeeld ten aanzien van (de invoering van) betaald parkeren, de aanpak van verstoringen in de totale parkeerbalans en de parkeersituatie bij ruimtelijke ontwikkelingen. In het voorliggende nieuwe parkeerbeleid wordt rekening gehouden met de wensen van nu en worden de verschillende delen van het parkeerbeleid samengevoegd in één overkoepelend geheel. Ook wordt een duidelijke relatie gecreëerd tussen het netto overschot dat parkeren jaarlijks oplevert en de uitgaven van deze gelden op de velden 'mobiliteit' en 'buurten'.

    Voorgesteld besluit

    De raad voor te stellen om:

    1. de Parkeernota Hilversum 2017 vast te stellen;
      Sectie A – Betaald Parkeren
    2. in te stemmen met het Uitbreidingsbeleid Betaald parkeren (punt 1 van het Uitvoeringsprogramma (UP) behorend bij de Parkeernota)
    3. in te stemmen met het structureel opnemen in de begroting van een sterretjespost van €100.000 voor de aanschaf van parkeerautomaten (punt 2 UP);
      Sectie B – Parkeren bij Ruimtelijke ontwikkelingen
    4. in te stemmen met de Parkeernormen 2017 (punt 3 UP);
    5. in te stemmen met het opnemen van de aanwezigheidspercentages bij verrekening bouwplannen (punt 4 UP);
    6. in te stemmen met het afwentelen van het bezoekersdeel op de openbare parkeergarages (punt 5 UP);
      Sectie C – Parkeerverordening
    7. in te stemmen met het opnemen van de mantelzorgvergunning in de parkeerverordening (punt 6 UP);
    8. in te stemmen met het schrappen van het maximaal aantal van 1 parkeervergunning per gesplitst adres uit de parkeerverordening (punt 7 UP);
    9. in te stemmen met het opnemen van de combinatievergunning in de parkeerverordening (punt 8 UP);
    10. in te stemmen met het opnemen van de overloopvergunning in de parkeerverordening (punt 9 UP);
    11. in te stemmen met het opnemen van de werknemersvergunning in de parkeerverordening (punt 10 UP);
      Sectie D – Overige maatregelen
    12. in te stemmen met het in de buurt inventariseren van de behoefte aan een gereserveerd parkeerterrein voor bedrijfsbusjes in de Geuzenbuurt (punt 11 UP);
    13. in te stemmen met het onderzoek naar verlaging van de tarieven in de parkeergarages (punt 12 UP);
      zaaknummer: 392122. afdelingsnaam: PuZa-AO. steller: Maarten van Loenen. onderwerp: Parkeernota Hilversum 2017;
    14. een bedrag van €70.000,- op te nemen in de begroting van 2018 en in de begroting van 2019 ten behoeve van investeringen in buurten waar betaald parkeren wordt ingevoerd.

    Besluit

    De raad voor te stellen om:

    1. de Parkeernota Hilversum 2017 vast te stellen;
      Sectie A – Betaald Parkeren
    2. in te stemmen met het Uitbreidingsbeleid Betaald parkeren (punt 1 van het Uitvoeringsprogramma (UP) behorend bij de Parkeernota)
    3. in te stemmen met het structureel opnemen in de begroting van een sterretjespost van €100.000 voor de aanschaf van parkeerautomaten (punt 2 UP);
      Sectie B – Parkeren bij Ruimtelijke ontwikkelingen
    4. in te stemmen met de Parkeernormen 2017 (punt 3 UP);
    5. in te stemmen met het opnemen van de aanwezigheidspercentages bij verrekening bouwplannen (punt 4 UP);
    6. in te stemmen met het afwentelen van het bezoekersdeel op de openbare parkeergarages (punt 5 UP);
      Sectie C – Parkeerverordening
    7. in te stemmen met het opnemen van de mantelzorgvergunning in de parkeerverordening (punt 6 UP);
    8. in te stemmen met het schrappen van het maximaal aantal van 1 parkeervergunning per gesplitst adres uit de parkeerverordening (punt 7 UP);
    9. in te stemmen met het opnemen van de combinatievergunning in de parkeerverordening (punt 8 UP);
    10. in te stemmen met het opnemen van de overloopvergunning in de parkeerverordening (punt 9 UP);
    11. in te stemmen met het opnemen van de werknemersvergunning in de parkeerverordening (punt 10 UP);
      Sectie D – Overige maatregelen
    12. in te stemmen met het in de buurt inventariseren van de behoefte aan een gereserveerd parkeerterrein voor bedrijfsbusjes in de Geuzenbuurt (punt 11 UP);
    13. in te stemmen met het onderzoek naar verlaging van de tarieven in de parkeergarages (punt 12 UP);
      zaaknummer: 392122. afdelingsnaam: PuZa-AO. steller: Maarten van Loenen. onderwerp: Parkeernota Hilversum 2017;
    14. een bedrag van €70.000,- op te nemen in de begroting van 2018 en in de begroting van 2019 ten behoeve van investeringen in buurten waar betaald parkeren wordt ingevoerd.

    Akkoord met aanpassingen; de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen te doen aanbrengen.