- Locatie
B&W kamer
- Voorzitter
- P.I. Broertjes
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1
De uitgifte van gronden in Anna’s Hoeve is een bevoegdheid van het college. De grond wordt in vijf fasen uitgegeven. Per fase neemt het college een besluit over de toewijzing van de bouwvelden. Voor fase 4 dient nog een toewijzing plaats te vinden. Vooruitlopend op een besluit over de gehele fase, wordt er een besluit voorgelegd voor een bouwveld voor vrije kavels. Dit in verband met de planning voor uitgifte. Later dit jaar volgt een voorstel voor de verkaveling en toewijzing van de bouwvelden voor de overige velden in fase 4. In het kader van de uitgifte van bouwveld 4.7 wordt het college voorgesteld in te stemmen met de voorgestelde verkaveling en de minimum grondprijzen van de vrije kavels
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Starten met de uitgifte van gronden in fase 4 en daarvoor:
a. bouwveld 4.7 toewijzen voor vrije kavels;
b. de verkaveling van dit bouwveld vaststellen conform bijlage 1;
c. de minimum grondprijs voor vrije kavels vaststellen.
Besluit
- Starten met de uitgifte van gronden in fase 4 en daarvoor:
a. bouwveld 4.7 toewijzen voor vrije kavels;
b. de verkaveling van dit bouwveld vaststellen conform bijlage 1;
c. de minimum grondprijs voor vrije kavels vaststellen.
Akkoord.
- Starten met de uitgifte van gronden in fase 4 en daarvoor:
-
2
Eerder heeft u kennisgenomen van het Evaluatierapport ‘Cameratoezicht in Hilversum’. Dit gebeurde door middel van de burgemeestersbrief van 16 juni 2017, conform toezegging T17/24. Op basis van dit evaluatierapport is de burgemeester voornemens het cameratoezicht in Hilversum met een jaar te verlengen, tot 1 juli 2018.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De raad voorstellen in te stemmen met het voornemen van de burgemeester om het cameratoezicht in het uitgaansgebied met een jaar te verlengen tot 1 juli 2018, op basis van het Evaluatierapport ‘Cameratoezicht in Hilversum.’
- Het voorstel ter advisering aan de raad agenderen aan de commissie Economie en Bestuur van 13 september 2017.
Besluit
- De raad voorstellen in te stemmen met het voornemen van de burgemeester om het cameratoezicht in het uitgaansgebied met een jaar te verlengen tot 1 juli 2018, op basis van het Evaluatierapport ‘Cameratoezicht in Hilversum.’
- Het voorstel ter advisering aan de raad agenderen aan de commissie Economie en Bestuur van 13 september 2017.
Akkoord met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.
-
3
Dit RAP voor de tweede uitvoeringsperiode (2016-2020) oftewel RAP2 bevat publieksrechtelijke afspraken over zowel kwantiteit als kwaliteit van de nieuwbouw in de regio(gemeenten). Daarbij staat op regionaal niveau de afstemming tussen vraag en aanbod centraal. Het RAP moet worden vastgesteld door alle colleges in de regio en (daarna) door het College van Gedeputeerde Staten van de Provincie Noord-Holland. Daarna kan, op basis van het RAP en de projectvoorstellen die in het kader van het RAP zijn gemaakt, door de regio subsidie worden aangevraagd uit het provinciale Woonfonds; voor de regio Gooi en Vechtstreek tot een maximum van € 1 miljoen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Het concept Regionaal Actieprogramma Wonen 2016-2020 (RAP2) vast te stellen
- De gemeenteraad te informeren over het RAP2
Besluit
- Het concept Regionaal Actieprogramma Wonen 2016-2020 (RAP2) vast te stellen
- De gemeenteraad te informeren over het RAP2
Akkoord.
-
4
Met dit Onderwijshuisvestingsprogramma 2018 (OHP 2018) wordt uitvoering gegeven aan het Onderwijshuisvestingsbeleid 2017-2024 en de verschillende onderwijswetten. Het heeft tot doel de aanvragen voor de voorzieningen in de onderwijshuisvesting te beoordelen en waar nodig en gerechtvaardigd te bekostigen. In de tabel “programma” zijn de aanvragen opgenomen waarvan wordt geadviseerd deze te honoreren. In de tabel “Overzicht” worden de aanvragen weergegeven waarvan wordt geadviseerd deze af te wijzen. De motivering van de adviezen is in het OHP 2018 opgenomen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Het Onderwijshuisvestingsprogramma 2018 vast te stellen en de voorlopige besluiten van 13 juni 2017 definitief te maken:
a. de aanvragen genoemd in het programma 2018 (investeringsvolume € 5,3 mln + incidentele exploitatielast ruim € 0.2 mln (OLP + asbestsanering) + structurele exploitatielast € 40.000 (ATC) te honoreren en te dekken conform de paragraaf financiën in dit voorstel
b. de aanvragen genoemd in het overzicht af te wijzen (pag. 12 OHP 2018).
2 de raad voor te stellen:- Kennis te nemen van het OHP 2018 (gehonoreerd) en het Overzicht 2018 (afgewezen);
- Onder voorbehoud van goedkeuring van de begroting 2018 de kredieten te voteren van in totaal € 5.308.348 zoals benoemd in het OHP 2018;
- Onder voorbehoud van goedkeuring van de begroting 2018 een krediet te voteren van € 60.000 ten behoeve van Buurtparticipatietraject/inrichting schoolplein en openbare ruimte rond de nieuwe Sterrenschool.
3 Het onderwerp ter advisering aan de raad aan te melden voor de commissie Samenleving van 6 september 2017.
Besluit
- Het Onderwijshuisvestingsprogramma 2018 vast te stellen en de voorlopige besluiten van 13 juni 2017 definitief te maken:
a) de aanvragen genoemd in het programma 2018 (investeringsvolume € 5,3 mln + incidentele exploitatielast ruim € 0.2 mln (OLP + asbestsanering) + structurele exploitatielast € 40.000 (ATC) te honoreren en te dekken conform de paragraaf financiën in dit voorstel
b) de aanvragen genoemd in het overzicht af te wijzen (pag. 12 OHP 2018).
2 de raad voor te stellen: - Kennis te nemen van het OHP 2018 (gehonoreerd) en het Overzicht 2018 (afgewezen);
- Onder voorbehoud van goedkeuring van de begroting 2018 de kredieten te voteren van in totaal € 5.308.348 zoals benoemd in het OHP 2018;
- Onder voorbehoud van goedkeuring van de begroting 2018 een krediet te voteren van € 60.000 ten behoeve van Buurtparticipatietraject/inrichting schoolplein en openbare ruimte rond de nieuwe Sterrenschool.
3 Het onderwerp ter advisering aan de raad aan te melden voor de commissie Samenleving van 6 september 2017.
Akkoord met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.
- Het Onderwijshuisvestingsprogramma 2018 vast te stellen en de voorlopige besluiten van 13 juni 2017 definitief te maken:
-
5
Straatnamen zijn noodzakelijk voor de ontwikkeling van de woonwijk Anna’s Hoeve. Gedurende de ontwikkeling is gebleken dat er meer straatnamen nodig zijn dan voorzien. Op 21 oktober 2014 heeft u aangegeven te kiezen voor het thema ‘Componisten, musici en dirigenten uit de omroepwereld’. Hierbij treft u het voorstel voor de naamgeving van de openbare ruimte in de woonwijk Anna’s Hoeve. De voorgedragen straatnamen ‘Tom Manders’, ‘Meindert Boekel’, ‘Benny Vreden’, ‘Tony van Verre’ en ‘Robert Strating’ passen binnen het thema, hiervoor is de onderbouwing ‘Openbare ruimte Anna’s Hoeve juni 2017’ opgesteld.
De straatnaam Harry de Grootstraat levert veel problemen op, de straatnaam Hugo de Groot bestaat namelijk al in Hilversum. Voorgesteld wordt de naam Harry de Grootstraat te wijzigen in de Tony van Verrestraat. Voorstel is deze straatnamen vast te stellen.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- de namen Tom Manders, Meindert Boekel, Benny Vreden en Robert Strating toe te kennen aan de openbare ruimte in de woonwijk Anna's Hoeve te Hilversum;
- de onderbouwing ‘Openbare ruimte Anna’s Hoeve juni 2017’ vast te stellen;
- de straatnaam Harry de Grootstraat te wijzigen in Tony van Verrestraat;
- het 'nabestaandeprotocol' te starten;
Besluit
- de namen Tom Manders, Meindert Boekel, Benny Vreden en Robert Strating toe te kennen aan de openbare ruimte in de woonwijk Anna's Hoeve te Hilversum;
- de onderbouwing ‘Openbare ruimte Anna’s Hoeve juni 2017’ vast te stellen;
- de straatnaam Harry de Grootstraat te wijzigen in Tony van Verrestraat;
- het 'nabestaandeprotocol' te starten;
Akkoord.
-
6
De uitgaven van het programma Duurzaam Hilversum 2016-2020 verloopt op de meeste onderdelen volgens planning. Echter voor de middelen bestemd voor verduurzaming van het maatschappelijk vastgoed (scholen en sportfaciliteiten) is sprake van onderbesteding en de verwachting is dat deze in 2017 niet volledig besteed zullen worden. In dit voorstel voor herverdeling geven we een financiële vertaling aan de bijstelling van de focus, zoals voorgesteld in de Tussenstand 2017 van het programma Duurzaam Hilversum. Op deze wijze worden de voor duurzaamheid gereserveerde middelen efficiënt ingezet.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De duurzaamheidsmiddelen uit het programma duurzaam Hilversum ten behoeve van maatschappelijk vastgoed te herverdelen conform onderstaande tabel:
Programmaonderdeel Begrote uitgave toelichting
a. Wijkaanpak energietransitie:
transitieplan aardgasloos € 35.000 Extra tov Jaarplan 2017
b. Extra dotatie revolving fund € 200.000 Extra tov Jaarplan 2017
c. Extra bijdrage aan H100 Challenge en 10/10 event € 65.000 Extra tov Jaarplan 2017
d. Duurzaamheidslening Maatschappelijk vastgoed € -/-300.000 Er blijft nog € 200.000 beschikbaar Totaal € 0 - De raad over dit besluit te informeren door middel van bijgesloten collegebrief
Besluit
- De duurzaamheidsmiddelen uit het programma duurzaam Hilversum ten behoeve van maatschappelijk vastgoed te herverdelen conform onderstaande tabel:
Programmaonderdeel Begrote uitgave toelichting
a. Wijkaanpak energietransitie:
transitieplan aardgasloos € 35.000 Extra tov Jaarplan 2017
b. Extra dotatie revolving fund € 200.000 Extra tov Jaarplan 2017
c. Extra bijdrage aan H100 Challenge en 10/10 event € 65.000 Extra tov Jaarplan 2017
d. Duurzaamheidslening Maatschappelijk vastgoed € -/-300.000 Er blijft nog € 200.000 beschikbaar Totaal € 0 - De raad over dit besluit te informeren door middel van bijgesloten Collegebrief
Akkoord.
- De duurzaamheidsmiddelen uit het programma duurzaam Hilversum ten behoeve van maatschappelijk vastgoed te herverdelen conform onderstaande tabel:
-
7
Om in aanmerking te komen voor een aanvullende uitkering op de BUIG dient bijgaande aanvraag voor 15 augustus ingediend te zijn door het college.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Instemmen met bijgevoegd ingevuld format "aanvraag vangnetuitkering Participatiewet 2016".
- Deze uiterlijk 1 augustus 2017 volgens de procedure in te dienen bij de Toetsingscommissie vangnet Participatiewet.
Besluit
- Instemmen met bijgevoegd ingevuld format "aanvraag vangnetuitkering Participatiewet 2016".
- Deze uiterlijk 1 augustus 2017 volgens de procedure in te dienen bij de Toetsingscommissie vangnet Participatiewet.
Akkoord.
-
8
Door een wijziging van de Gemeentewet per 1 juli 2016 worden de mogelijkheden tot cameratoezicht verruimd. Daardoor kunnen ook flexibele camera’s worden ingezet, die binnen aangewezen gebieden (niet beperkt tot het uitgaansgebied) snel en eventueel voor een korte periode kunnen worden geplaatst of verplaatst.
Qua besluitvorming houdt flexibel cameratoezicht in dat de burgemeester voor het plaatsen van nieuwe camera’s niet eerst instemming van de raad nodig heeft. Uiteraard wordt de raad bij het plaatsen van een flexibele camera zo snel mogelijk in kennis gesteld. Flexibel cameratoezicht is vooral van nut voor controle op zich verplaatsend jongerenoverlast en bij het toezicht houden op evenementen en demonstraties.Bijlagen
Voorgesteld besluit
I. De gemeenteraad voorstellen Artikel 2.8.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening te wijzigen in de volgende tekst:
Artikel 2.8.1 Cameratoezicht op openbare plaatsen- De burgemeester is bevoegd overeenkomstig artikel 151c van de Gemeentewet te besluiten tot plaatsing van camera’s voor een bepaalde duur ten behoeve van het toezicht op een openbare plaats.
- De burgemeester heeft de bevoegdheid als bedoeld in het eerste lid eveneens ten aanzien van andere voor eenieder toegankelijke plaatsen.
II. Het voorstel ter advisering aan de raad agenderen voor de commissie Economie & Bestuur van 13 september 2017.
Besluit
In te stemmen met agendering van de voorgestelde wijziging van art. 2.8.1. van de APV in de commissie Economie & Bestuur van 13 september 2017.
Conform.
-
9
Uit het akoestisch onderzoek “Transformatie kantoor Marathon 1 in Hilversum”, Rapport 21720247.R01 van 2 juni 2017, blijkt dat de geluidsbelasting op de kliniek ten gevolge van verkeer hoger is dan de wettelijke voorkeursgrenswaarde van 48 dB.
Omdat in de kliniek medische ingrepen worden uitgevoerd en patiënten c.q. cliënten kunnen overnachten valt deze locatie onder artikel 1.2, eerste lid, van het Besluit geluidhinder en dient aangemerkt te worden als geluidsgevoelige bestemming (namelijk een ziekenhuis).
De voorkeursgrenswaarde voor geluidsgevoelige locatie niet haalbaar is, mag een hogere waarde worden aangevraagd, maar dit is tot een maximum begrensd. De maximale toelaatbare grenswaarde wordt niet overschreden. Hiervoor dient het college, via de zogenoemde hogere waarde-procedure, een hogere waarde van maximaal 61 dB op de gevel van Marathon 1 toe te kennen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Gelet op artikel 1.2, eerste lid, van het Besluit geluidhinder het perceel Marathon 1 te Hilversum, kadastraal bekend gemeente Hilversum, sectie D nummer 3769 G0 aan te merken als geluidsgevoelig gebouw (een ziekenhuis);
- Vanwege het transformeren van het kantoorgebouw Marathon 1 naar een kliniek te starten met de hogere waarde-procedure door het Ontwerpbesluit "Omgevingsvergunning Bergman Clinics Marathon 1" (bijlage 1) en de bijbehorende akoestisch onderzoek (bijlage 2) ter inzage te leggen;
- Te besluiten de hogere grenswaarden te verlenen indien geen zienswijzen worden ingediend.
Besluit
- Gelet op artikel 1.2, eerste lid, van het Besluit geluidhinder het perceel Marathon 1 te Hilversum, kadastraal bekend gemeente Hilversum, sectie D nummer 3769 G0 aan te merken als geluidsgevoelig gebouw (een ziekenhuis);
- Vanwege het transformeren van het kantoorgebouw Marathon 1 naar een kliniek te starten met de hogere waarde-procedure door het Ontwerpbesluit "Omgevingsvergunning Bergman Clinics Marathon 1" (bijlage 1) en de bijbehorende akoestisch onderzoek (bijlage 2) ter inzage te leggen;
- Te besluiten de hogere grenswaarden te verlenen indien geen zienswijzen worden ingediend.
Conform.
-
10
In 2016 is het plan om Mozartlaan 31 te verbouwen t.b.v. de Mozartschool opgenomen in het programma onderwijshuisvesting 2017. In januari en februari 2017 zijn uitvoeringsplannen opgesteld en in maart j.l. is het voorbereidingskrediet (€ 40.000) beschikbaar gesteld aan het schoolbestuur. Om over het resterende deel (€ 360.000) van de toegezegde middelen (€ 400.000) te kunnen beschikken moet het schoolbestuur inzicht geven in:
• de totale verbouwplannen;
• de begroting (offertes);
• de afgegeven vergunningen.
Op basis van deze gegevens bepaalt het college of hiermee akkoord wordt gegaan zodat de tweede, tevens laatste, termijn kan worden uitbetaald.
Op dit ogenblik voldoet het bestuur van de Mozartschool aan alle gestelde voorwaarden en vraagt akkoord op het voorliggende plan met bijbehorende financiën.
De gemeente draagt maximaal € 400.000 bij. De geraamde kosten bedragen ruim € 600.000. Het schoolbestuur heeft aangegeven de meerkosten voor haar rekening te nemen. Bij een akkoord wordt het grootste deel van de verbouwing tijdens de zomervakantie 2017 uitgevoerd.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Akkoord te gaan met het verbouwplan met bijbehorende financiën voor Mozartlaan 31;
- Laatste termijn van het toegezegde verbouwkrediet, groot € 360.000, beschikbaar te stellen.
Besluit
- Akkoord te gaan met het verbouwplan met bijbehorende financiën voor Mozartlaan 31;
- Laatste termijn van het toegezegde verbouwkrediet, groot € 360.000, beschikbaar te stellen.
Conform.
-
11
De gemeente heeft begin 2016 een Green Deal 2016-2020 met HilverZon gesloten. De gemeente steunt HilverZon en volgt met belangstelling de ontwikkeling van deze jonge energiecoöperatie. Het college van B&W heeft € 150.000 subsidie toegekend aan HilverZon voor de uitvoering van hun Jaarplan 2017, onder voorbehoud van een positieve beoordeling (B&W besluit 13 december 2016). Begin dit jaar is de eerste helft van de subsidie € 75.000 alvast verleend. We beoordelen HilverZon positief op basis van hun Voortgangsrapportage 2017 en Jaarrapportage 2016. Daarom verlenen we nu ook de tweede helft van de subsidie € 75.000.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- HilverZon de tweede helft ( € 75.000) van de aangevraagde subsidie 2017 toe te kennen.
- De raad over dit besluit te informeren door middel van bijgesloten Collegebrief.
Besluit
- HilverZon de tweede helft ( € 75.000) van de aangevraagde subsidie 2017 toe te kennen.
- De raad over dit besluit te informeren door middel van bijgesloten Collegebrief.
Conform.
-
12
In de Commissie Ruimte van 17 mei is betreffende de Omgevingswet een toezegging gedaan (T17/100). In de wethoudersbrief van 31 mei 2017 is de raad geïnformeerd hoe deze toezeggingen zijn opgepakt. Daarnaast is in de brief aangegeven dat de raad op korte termijn een Raadsinformatiebrief ontvangt waarin uitgebreider wordt ingegaan op stand van zaken Omgevingswet.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Besluiten de raad te informeren over het proces en stand van zaken Omgevingswet middels bijgaande Raadsinformatiebrief.
Besluit
Besluiten de raad te informeren over het proces en stand van zaken Omgevingswet middels bijgaande Raadsinformatiebrief.
Conform.
-
13
Gemeenten en schoolbesturen hebben een convenant opgesteld waarin afspraken staan over de samenwerking, onderwijshuisvesting en financiering van eerste opvangonderwijs voor statushouders en migranten, door onderwijsinstellingen en gemeenten. Dit convenant wordt ter vaststelling aan u aangeboden.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Het convenant eerste opvangonderwijs vast te stellen.
- Wethouder Gerben Struik – tevens voorzitter van de stuurgroep 18-, te mandateren om namens het college het convenant te ondertekenen.
Besluit
- Het convenant eerste opvangonderwijs vast te stellen.
- Wethouder Gerben Struik – tevens voorzitter van de stuurgroep 18-, te mandateren om namens het college het convenant te ondertekenen.
Conform.
-
14
Afgelopen anderhalf jaar hebben het bestuur en de interim directie van St. Podium De Vorstin, en de gemeente in intensieve onderlinge afstemming binnen een speciaal hiervoor opgerichte regiegroep gewerkt aan een duurzame oplossing voor de toekomst van St. Podium De Vorstin. Onafhankelijk onderzoek (Rapport Thaesis mei 2016) stelde vast, dat ook de identiteit en de governance verbeterd moesten worden om een solide financieel perspectief te ontwikkelen.
St. Podium De Vorstin heeft een intensief strategietraject doorlopen en een nieuwe inhoudelijke koers ontwikkeld, vormgegeven in een Meerjarenplan met een meerjaren begroting. Daarnaast is de versterking van de governance bij St. Podium De Vorstin in gang gezet.
Op basis hiervan heeft het college besloten over te gaan tot het voorstellen aan de raad van een duurzame financiële oplossing, die bijdraagt aan een gezond perspectief voor St. Podium De Vorstin. Onder meer door het overdragen van de installaties en inventaris en het versterken van de financiële positie van St. Podium De Vorstin door de opgelopen tekorten mee te nemen in de totaaloplossing.
Hoewel de nieuwe inhoudelijke koers van St. Podium de Vorstin past binnen de door de raad vastgestelde kaders van het cultuurbeleid Metrum, wordt de raad gezien de voorgestelde besluitvorming ten aanzien van de financiële situatie van de stichting, gevraagd het college te adviseren ten aanzien van de door Stichting Podium De Vorstin gekozen nieuwe inhoudelijke koers en de bijbehorende meerjarige exploitatiebegroting.
Daarnaast wordt de raad vanuit haar rol als budgethouder gevraagd een besluit te nemen om het college te ten aanzien van het effectueren van de in dit voorstel opgenomen zakelijke voorstellen ten behoeve van het realiseren van een duurzame toekomst voor Podium De Vorstin.Bijlagen
-
15
In deze nota worden de financiële effecten van de meicirculaire 2017 in beeld gebracht.
Bijlagen