- Locatie
B&W kamer
- Voorzitter
- P.I. Broertjes
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1
Met dit voorstel stellen we enkele uitgangspunten voor de Programmabegroting 2018 vast. Deze uitgangspunten zijn noodzakelijk voor de organisatie om de begroting op te kunnen stellen. Het gaat daarbij enerzijds om enkele financiële uitgangspunten die nodig zijn voor de juiste berekeningen. Anderzijds gaat het om wat praktische punten die nodig zijn voor het bepalen van de inhoud en de vormgeving. Zowel financiën, inhoud als vormgeving zijn bepalend voor het inrichten van het proces.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De volgende financiële uitgangspunten voor het opstellen van de Programmabegroting 2018 vast te stellen:
a. 2,5% loonstijging incl. werkgeverslasten;
b. het niet verwerken van de verwachte prijsindexatie in onze materiële budgetten en subsidies;
c. het streven naar 100% kostendekkende tarieven onder de voorwaarde dat door het Rijk vastgestelde maximumtarieven niet overschreden mogen worden en voor afvalstoffen- en rioolheffing het vastgestelde beleid in de kadernota leidend is;
d. 1,5% stijging van de overige tarieven;
e. een reëel begrotingsevenwicht. - De volgende inhoudelijke en praktische uitgangspunten voor het opstellen van de begroting 2018 vast te stellen:
a. geen nieuw beleid op te nemen;
b. de indeling van de begroting 2018 gelijk te houden aan die van 2017;
c. Dezelfde indicatoren op te nemen als in de begroting 2017 met dien verstande dat indicatoren zonder toegevoegde waarde aan het programma alsnog geschrapt moeten worden;
d. de programmabegroting te publiceren op de website middels een koppeling met Lias en de raad voor de behandeling een niet vormgegeven pdf-bestand te verschaffen (gelijk aan de jaarstukken).
Besluit
- De volgende financiële uitgangspunten voor het opstellen van de Programmabegroting 2018 vast te stellen:
a. 2,5% loonstijging incl. werkgeverslasten;
b. het niet verwerken van de verwachte prijsindexatie in onze materiële budgetten en subsidies;
c. het streven naar 100% kostendekkende tarieven onder de voorwaarde dat door het Rijk vastgestelde maximumtarieven niet overschreden mogen worden en voor afvalstoffen- en rioolheffing het vastgestelde beleid in de kadernota leidend is;
d. 1,5% stijging van de overige tarieven;
e. een reëel begrotingsevenwicht. - De volgende inhoudelijke en praktische uitgangspunten voor het opstellen van de begroting 2018 vast te stellen:
a. geen nieuw beleid op te nemen;
b. de indeling van de begroting 2018 gelijk te houden aan die van 2017;
c. Dezelfde indicatoren op te nemen als in de begroting 2017 met dien verstande dat indicatoren zonder toegevoegde waarde aan het programma alsnog geschrapt moeten worden;
d. de programmabegroting te publiceren op de website middels een koppeling met Lias en de raad voor de behandeling een niet vormgegeven pdf-bestand te verschaffen (gelijk aan de jaarstukken).
Akkoord
- De volgende financiële uitgangspunten voor het opstellen van de Programmabegroting 2018 vast te stellen:
-
2
Met dit Collegevoorstel besteding extra middelen Kansen voor alle kinderen geven wij uitvoering aan de Klijnsma maatregel. Hiermee stelt het Kabinet structureel middelen beschikbaar aan gemeenten om er voor te zorgen dat ook kinderen uit een gezin met een laag inkomen kansrijk kunnen opgroeien. Het maakt tal van activiteiten mogelijk om het sociaal isolement van kinderen te voorkomen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Kennis te nemen van de reactie van de Cliëntenraad Sociale Zaken Hilversum (bijlage 7) en van de Adviesraad Sociaal Domein (bijlage 8);
- Vast te stellen met als ingangsdatum 1 juli 2017:
a) Het Kindpakket 2017 conform bijgaande notitie “Kansen voor kinderen” (bijlage 1)
b) De beleidsregels Kindpakket Hilversum 2017 (bijlage 2);
c) De beleidsregels Meedoen Hilversum 2017 (bijlage 3); - De motie M17/20 met betrekking tot het SER-advies “Opgroeien zonder Armoede” te implementeren conform bijlage 5;
- De onderwerpen onder 2 en 3 ter advisering aan het college aan te melden voor de commissie Samenleving op 14 juni 2017;
- De huidige regeling Meedoen Hilversum 2016 in te trekken op het moment van ingaan van de nieuwe beleidsregels Meedoen Hilversum 2017.
- Het Kindpakket 2017 te evalueren in april 2018.
Besluit
- Kennis te nemen van de reactie van de Cliëntenraad Sociale Zaken Hilversum (bijlage 7) en van de Adviesraad Sociaal Domein (bijlage 8);
- Vast te stellen met als ingangsdatum 1 juli 2017:
a) Het Kindpakket 2017 conform bijgaande notitie “Kansen voor kinderen” (bijlage 1)
b) De beleidsregels Kindpakket Hilversum 2017 (bijlage 2);
c) De beleidsregels Meedoen Hilversum 2017 (bijlage 3); - De motie M17/20 met betrekking tot het SER-advies “Opgroeien zonder Armoede” te implementeren conform bijlage 5;
- De onderwerpen onder 2 en 3 ter advisering aan het college aan te melden voor de commissie Samenleving op 14 juni 2017;
- De huidige regeling Meedoen Hilversum 2016 in te trekken op het moment van ingaan van de nieuwe beleidsregels Meedoen Hilversum 2017.
- Het Kindpakket 2017 te evalueren in april 2018.
Akkoord
-
3
Het bestuur van de Stichting Gemeentelijk Gymnasium Hilversum heeft de gemeenteraad verzocht in te stemmen met de jaarrekening 2016. De raad geeft daarmee invulling aan zijn wettelijke rol van toezichthouder (artikel 42 Wet op het voortgezet onderwijs).
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De raad voorstellen in te stemmen met de jaarrekening 2016 van het Gemeentelijk Gymnasium Hilversum
- Het voorstel rechtstreeks te agenderen in de raad van 7 juni 2017
Besluit
- De raad voorstellen in te stemmen met de jaarrekening 2016 van het Gemeentelijk Gymnasium Hilversum
- Het voorstel rechtstreeks te agenderen in de raad van 7 juni 2017
Conform
-
4
Een aantrekkelijk centrum is een schoon centrum. Door de gemeente wordt samen met ondernemers en bewoners extra ingezet op dit thema om zo te komen tot een hogere waardering. De aanpak richt zich op samen, slim en zichtbaar schoonmaken. Een pilot met zichtbaar schoonmaken maakt deel uit van de aanpak. Hiervoor worden extra middelen ingezet.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- In te stemmen met de aanpak ‘Schoner Centrum’.
- Akkoord te gaan met een overschrijding van €26.000 op programma 1 in 2017 en dit te verantwoorden in de jaarrekening 2017.
- De gemeenteraad te informeren via bijgevoegde raadsinformatiebrief.
Besluit
- In te stemmen met de aanpak ‘Schoner Centrum’.
- Akkoord te gaan met een overschrijding van €26.000 op programma 1 in 2017 en dit te verantwoorden in de jaarrekening 2017.
- De gemeenteraad te informeren via bijgevoegde raadsinformatiebrief.
Conform
-
5
In 2016 heeft de eigenaar van de gemeentelijke monument Kerkstraat 98 een subsidieaanvraag ingediend, waarbij de toekenning boven de € 10.000,-- berekend is. De kosten hebben betrekking op restauratiewerkzaamheden, die voldoen aan de criteria van de subsidieverordening Restauratie gemeentelijke monumenten 2009. Voor aanvragen boven de € 10.000 is voor de toekenning een besluit van het college vereist. De toekenning vindt plaats op volgorde van binnenkomst.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Restauratiesubsidie toe te kennen aan de eigenaar van het gemeentelijke monument in het kader van de uitvoering van het monumentenbeleid 2016, te weten Kerkstraat 98 (€ 16.191,-).
Besluit
Restauratiesubsidie toe te kennen aan de eigenaar van het gemeentelijke monument in het kader van de uitvoering van het monumentenbeleid 2016, te weten Kerkstraat 98 (€ 16.191,-).
Akkoord
-
6
In de kadernota is voor de uitvoering van de prestatieafspraken een bedrag van € 160.000 opgenomen. De onderbouwing voor dit bedrag is uitgewerkt in een bestedingsvoorstel. Door middel van een rib wordt de raad over het voornemen in kennis gesteld.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad te informeren over de uitvoering van de prestatieafspraken door middel van bijgaande raadsinformatiebrief.
Besluit
De raad te informeren over de uitvoering van de prestatieafspraken door middel van bijgaande raadsinformatiebrief.
Akkoord
-
7
De jaarstukken 2016 en de conceptbegroting 2018 van het Werkvoorzieningsschap Tomingroep worden hierbij ter kennisname door het college aan de raad voorgelegd. Vervolgens kan de gemeenteraad een zienswijze geven op de concept-begroting 2018 conform de wet op de Gemeenschappelijke Regelingen. Hoewel de jaarrekening 2016 een positief resultaat laat zien (€ 277.000), is het financieel meerjarenperspectief negatief. Dit heeft te maken met de teruglopende subsidie vanuit het Rijk per medewerker in de sociale werkvoorziening (sw). De verliezen van Tomin Schap worden gedekt door bijdragen vanuit Tomin BV. Een tussenrapportage van Tomin BV geeft aan dat Tomin BV deze verliezen van Tomin Schap niet uit de reguliere exploitatie kan dekken, waardoor bij ongewijzigd beleid het eigen vermogen van het Schap uiteindelijk terug gaat lopen.
Op grond van bovenstaande is het advies aan de raad om in de zienswijze de bezorgdheid aan het Algemeen Bestuur van het Schap te uiten over de financiële positie.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De raad voorstellen bijgaande zienswijze, over de ontwerpbegroting 2018 van het werkvoorzieningsschap Tomingroep vast te stellen;
- Het voorstel ter advisering aan de raad te agenderen voor de vergadering Commissie Verbonden Partijen van 18 mei 2017.
Besluit
- De raad voorstellen bijgaande zienswijze, over de ontwerpbegroting 2018 van het werkvoorzieningsschap Tomingroep vast te stellen;
- Het voorstel ter advisering aan de raad te agenderen voor de vergadering Commissie Verbonden Partijen van 18 mei 2017.
Akkoord met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.
-
8
Antwoorden op twee vragen van de CU, D66, GL, HvH, LH en PvdA ter bespreking in de Commissie Samenleving van 17 mei 2017.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De schriftelijke vragen van de fracties CU, D66, GL, HvH, LH en de PvdA, over Versa Welzijn en de rol van de gemeente, beantwoorden middels bijgaande wethoudersbrief, zodat deze beantwoording conform het verzoek van de vragenstellers in Commissie Samenleving van 17 mei as. geagendeerd kan worden.
Besluit
De schriftelijke vragen van de fracties CU, D66, GL, HvH, LH en de PvdA, over Versa Welzijn en de rol van de gemeente, beantwoorden middels bijgaande wethoudersbrief, zodat deze beantwoording conform het verzoek van de vragenstellers in Commissie Samenleving van 17 mei as. geagendeerd kan worden.
-
9
Op 21 april 2017 is het item ‘Problemen bij sociale werkbedrijven’ uitgezonden.
In het item werd de Tomingroep als sociaal werkbedrijf aangehaald, dat problemen ondervindt bij het invullen van beschikbare werkgelegenheid door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Een groot deel van de beschikbare werkgelegenheid zou hierdoor worden ingevuld door Oost-Europese uitzendkrachten.
In bijgaande brief (regionaal afgestemd) wordt voorgesteld om te reageren op de uitzending.
Tevens zijn n.a.v. de uitzending vragen gesteld door de fractie van D66 van de gemeenteraad van Hilversum. Voorgesteld wordt met bijgaande tweede raadsinformatiebrief de vragen te beantwoorden.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De raad te informeren middels bijgaande wethoudersbrieven
- De portefeuillehouder zal naar aanleiding van de bespreking in het college de brieven eventueel aanpassen.
Besluit
- De raad te informeren middels bijgaande wethoudersbrieven
- De portefeuillehouder zal naar aanleiding van de bespreking in het college de brieven eventueel aanpassen.
-
10
Het college heeft op 11 april jl. een besluit genomen met betrekking tot de inkoopcontracten voor de gemeentelijke groenvoorziening en schoonmaak. Beide contracten zijn op basis van de voorgaande contractuele voorwaarden opnieuw voor 1 jaar gesloten met de Tomingroep. Gezien het volume van de contracten vallen beide volgens het aanbestedingsrecht onder de norm voor Europese aanbesteding. De keuze om daarvan af te wijken en te kiezen voor een eenjarig contract bij Tomin, betekent daarom formeel een onrechtmatigheid voor de jaarrekening 2017 van de gemeente Hilversum. Uit het oogpunt van transparantie informeert het college de Raad hier vooraf over.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Instemmen met bijgevoegde raadsinformatiebrief
- Deze RIB verzenden aan de gemeenteraad
Besluit
- Instemmen met bijgevoegde raadsinformatiebrief
- Deze RIB verzenden aan de gemeenteraad
Akkoord met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.