Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

College van B&W

dinsdag 26 februari 2019

09:31 - 16:00
Locatie

B&W kamer

Voorzitter
P.I. Broertjes
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    In 2018 werd de premie van de collectieve zorgverzekering voor minima met € 10,- per maand verlaagd.
    Naar aanleiding van motie M17/80 (waarin het college werd opgedragen om de korting ook in 2019 te verlenen) besloot het college om in eerste instantie besloten nog geen toezeggingen te doen over een eventuele korting in 2019 vanwege de samenhang met het geheel aan minimaregelingen en de herziening daarvan. De motie werd aangehouden.
    Omdat de herziening van het minimabeleid nog niet is afgerond en Menzis bovendien aangekondigd heeft het contract op te gaan zeggen per 1 januari 2020, wordt de korting van € 10,- per maand ook in 2019 voortgezet. Dit wordt gedekt vanuit een overheveling vanuit 2018.


    Daarnaast wordt een aanbestedingsprocedure opgestart om vanaf 2020 een nieuwe collectieve zorgverzekering te kunnen bieden.De collectieve zorgverzekering voor minima (Menzis) eindigt per 1 januari 2020.

    Voorgesteld besluit

    1. In 2019 een korting van € 10,- per maand te verlenen op de collectieve zorgverzekering voor minima.
    2. De geschatte meerkosten van € 300.000 (taakveld 3.3 sociale stad) in 2019 te dekken vanuit het begrotingssaldo 2019 en de raad hierover te informeren via bijgaande raadsinformatiebrief.
    3. De afwijking op te nemen in de 1e tussenrapportage en de raad daarbij voor te stellen de begroting 2019 hierop aan te passen.
    4. De raad hierover te informeren middels bijgevoegde raadsinformatiebrief.

    Besluit

    1. In 2019 een korting van € 10,- per maand te verlenen op de collectieve zorgverzekering voor minima.
    2. De geschatte meerkosten van € 300.000 (taakveld 3.3 sociale stad) in 2019 te dekken vanuit het begrotingssaldo 2019 en de raad hierover te informeren via bijgaande raadsinformatiebrief.
    3. De afwijking op te nemen in de 1e tussenrapportage en de raad daarbij voor te stellen de begroting 2019 hierop aan te passen.
    4. De raad hierover te informeren middels bijgevoegde raadsinformatiebrief.

    Gewijzigd akkoord.

  2. 2

    In 2018 heeft de gemeente opdracht gegeven aan de Omgevingsdienst Flevoland Gooi & Vechtstreek (hierna: OFGV) om in dat jaar asbestaken uit te voeren. Dit wordt een structurele opdracht voor de OFGV.
    De aantallen voor een heel jaar blijken te laag te zijn ingeschat.
    We verwachten in 2019 1/3 meer adviezen en administratieve controles te zullen afnemen van de OFGV. Het aantal fysieke controles zal daardoor ook toenemen. Het benodigde budget voor deze taken bedraagt in 2019 € 250.000,- in plaats van € 180.000,-.

    Voorgesteld besluit

    1.Aan de Omgevingsdienst Flevoland Gooi & Vechtstreek opdracht te geven voor het uitvoeren van de overgedragen asbesttaken met het bijbehorende hogere budget van € 250.000,-.
    2. De opdracht per brief te verstrekken om het onderscheid tussen basistaken en plustaken te maken en de themacontrole zwerfasbest bij de gemeentewerf in de opdracht op te nemen.
    3. Het beschikbare budget van € 180.000,- uit de begroting 2019 voor deze taken te overschrijden met € 70.000,-.
    4. Overeenkomstig het nieuwe financiële beleid de raad hierover te informeren via de burap.

    Besluit

    1.Aan de Omgevingsdienst Flevoland Gooi & Vechtstreek opdracht te geven voor het uitvoeren van de overgedragen asbesttaken met het bijbehorende hogere budget van € 250.000,-.
    2. De opdracht per brief te verstrekken om het onderscheid tussen basistaken en plustaken te maken en de themacontrole zwerfasbest bij de gemeentewerf in de opdracht op te nemen.
    3. Het beschikbare budget van € 180.000,- uit de begroting 2019 voor deze taken te overschrijden met € 70.000,-.
    4. Overeenkomstig het nieuwe financiële beleid de raad hierover te informeren via de burap.

    Akkoord.

  3. 3

    Op 24 juni 2015 besloot de gemeenteraad om het college op te dragen om opdracht te verlenen aan de Stichting Instandhouding Joods Erfgoed Gooi en Vechtstreek voor het plaatsen van 750 struikelstenen in Hilversum. In de jaren 2015-2017 zijn er 272 struikelstenen geplaatst. De resterende 408 stenen moeten nog worden geplaatst. In 2018 en 2019 zijn hierover gesprekken gevoerd met de Stichting Instandhouding Joods Erfgoed Gooi en Vechtstreek. De stichting wil de resterende stenen graag plaatsen en beschikt ook over de capaciteit, kennis en ervaring om dit te doen. Het voorstel is om een inkooprelatie aan te gaan met de stichting voor het plaatsen van de resterende 408 stenen. Met bijgevoegde Raadsinformatiebrief wordt tevens toezegging 18/061 afgedaan.

    Voorgesteld besluit

    1. De Stichting Instandhouding Joods Erfgoed Gooi en Vechtstreek opdracht te verlenen voor het plaatsen van 408 struikelstenen.
    2. Bijgaande Raadsinformatiebrief te versturen aan de gemeenteraad.

    Besluit

    1. De Stichting Instandhouding Joods Erfgoed Gooi en Vechtstreek opdracht te verlenen voor het plaatsen van 408 struikelstenen.
    2. Bijgaande Raadsinformatiebrief te versturen aan de gemeenteraad.

    Akkoord.

  4. 4

    De fractie van de PvdA heeft op 29 januari 2019 schriftelijke vragen gesteld over het toewijzen van briefadressen. Met dit voorstel worden de vragen van een antwoord voorzien.

    Voorgesteld besluit

    Bijgaande collegebrief te verzenden als antwoord op schriftelijke vragen inzake het toewijzen van briefadressen.

    Besluit

    Bijgaande collegebrief te verzenden als antwoord op schriftelijke vragen inzake het toewijzen van briefadressen.

    Akkoord met een aanpassing.

  5. 5

    Het Marktplein is bedoeld voor de warenmarkt én evenementen. Vanaf januari 2017 staat de warenmarkt op woensdagen en zaterdagen op het Marktplein. Kleinere evenementen passen naast de warenmarkt. Voor grotere evenementen, zoals de kermis en muziekfestivals is onvoldoende ruimte beschikbaar op het Marktplein naast de warenmarkt. Door een alternatieve locatie aan te wijzen, waarop de markt tijdens grotere evenementen staat, wordt het Marktplein een volwaardig markt- én evenementenplein.

    Voorgesteld besluit

    1. Een warenmarkt 2019 in te stellen.
    2. Het besluit tot het instellen van een warenmarkt 2017 in te trekken.

    Besluit

    1. Een warenmarkt 2019 in te stellen.
    2. Het besluit tot het instellen van een warenmarkt 2017 in te trekken.

    Akkoord.

  6. 6

    Het Zorg- en Veiligheidshuis (ZVH) is een netwerksamenwerking tussen straf-, zorg-, en (andere) gemeentelijke partners, waarin zij onder eenduidige regie komen tot een ketenoverstijgende aanpak van complexe persoons-, systeem- en gebiedsgerichte problematiek om ernstige overlast en criminaliteit te bestrijden. Het ZVH is daarmee het escalatiepunt als in reguliere uitvoering geen oplossing kan worden gevonden. Dit samenwerkingsverband heeft zijn waarde bewezen in het oplossen van complexe casuïstiek. Het ZVH is gelokaliseerd in Hilversum en is organisatorisch gepositioneerd onder de Regio. Door landelijke ontwikkelingen op gebied van de verbinding tussen zorg en veiligheid én veranderingen op gebied van privacy (AVG) is het nodig om de bestaande overeenkomsten te actualiseren.

    Voorgesteld besluit

    1. Het samenwerkingsconvenant Zorg- en Veiligheidshuis Gooi en Vechtstreek aan te gaan.
    2. Het privacyprotocol Zorg- en Veiligheidshuis Gooi en Vechtstreek aan te gaan.
    3. Het Algemeen Privacy en Samenwerkingsconvenant Casusoverleggen binnen het Veiligheidshuis Gooi en Vechtstreek uit 2012 gelijktijdig in te trekken.
    4. De burgemeester aan te wijzen om namens de gemeente beide documenten te ondertekenen.

    Besluit

    1. Het samenwerkingsconvenant Zorg- en Veiligheidshuis Gooi en Vechtstreek aan te gaan.
    2. Het privacyprotocol Zorg- en Veiligheidshuis Gooi en Vechtstreek aan te gaan.
    3. Het Algemeen Privacy en Samenwerkingsconvenant Casusoverleggen binnen het Veiligheidshuis Gooi en Vechtstreek uit 2012 gelijktijdig in te trekken.
    4. De burgemeester aan te wijzen om namens de gemeente beide documenten te ondertekenen.

    Akkoord met inachtneming van een aanpassing.

  7. 7

    Voor het postcodegebied 1221 (Spoorzone) werkt de gemeente aan een programma in het kader van de Omgevingswet. Dit programma (Gebiedsagenda) heeft als doel de omgevingskwaliteit in het gebied te versterken. De gebiedsagenda schetst het ontwikkelperspectief voor de korte en langere termijn. De organische ontwikkeling van het gebied en de daarbij behorende uitnodigingsplanologie kunnen niet in de huidige bestemmingsplannen worden geregeld. Een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte betreft een experiment uit de Omgevingswet. Hiermee kunnen belemmeringen voor (organische) ontwikkelingen zo veel mogelijk worden weggenomen, kan soepeler omgegaan worden met milieuzonering en kan duurzaamheid bij bouwen worden gestimuleerd. Om gebruik te mogen maken van een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte moet de aanvraag ‘Aanmelding Chw-bestemmingsplan voor de Spoorzone (1221)’ bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties worden ingediend. Voorgesteld wordt de aanvraag in te dienen.

    Voorgesteld besluit

    1. in te stemmen met het indienen van de aanvraag aanmelding Chw-bestemmingsplan voor de Spoorzone (1221) bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
    2. de gemeenteraad te informeren door middel van bijgevoegde raadsinformatiebrief.

    Besluit

    1. in te stemmen met het indienen van de aanvraag aanmelding Chw-bestemmingsplan voor de Spoorzone (1221) bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
    2. de gemeenteraad te informeren door middel van bijgevoegde raadsinformatiebrief.

    Akkoord met inachtneming van een aantal aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.

  8. 8

    In Nederland geldt sinds 1 januari 2004 het recht op een rookvrije werkplek. Werkgevers zijn verplicht om ervoor te zorgen dat medewerkers kunnen werken zonder hinder of overlast te ondervinden van tabaksrook. De huidige rookvoorzieningen van de gemeente Hilversum zijn onvoldoende ingericht om overlast van tabaksrook voor medewerkers en bezoekers te voorkomen. Deze situatie is onwenselijk en daarnaast ook strijdig met de ontwikkelingen die we vanuit de gemeente Hilversum hebben ingezet voor bewoners. Dit is aanleiding om voor alle werklocaties van de gemeentelijke organisatie een rookbeleid op te stellen. Het rookbeleid heeft tot doel er voor te zorgen dat alle medewerkers hun werkzaamheden kunnen uitvoeren zonder daarbij hinder of overlast te ondervinden van tabaksrook. Uitgangspunt hierbij is dat er inpandig (incl. aanpalende ruimten zoals balkons en dakterrassen) niet gerookt wordt door zowel medewerkers als gebruikers/ bezoekers van de gebouwen. En rokers worden verzocht om niet te roken bij de (personeels-)ingangen van de gebouwen.

    Voorgesteld besluit

    1. Het rookbeleid vast te stellen.
    2. De raad te informeren middels bijgaande RIB en hiermee T18/19 af te doen.

    Besluit

    1. Het rookbeleid vast te stellen.
    2. De raad te informeren middels bijgaande RIB en hiermee T18/19 af te doen.

    Akkoord.

  9. 9

    Bij de sluiting van DAC-Wespp door GGZ-centraal bleek het moeilijk om een alternatieve dagbesteding te vinden voor de deelnemers van de administratieve groep aldaar. Er is nagenoeg geen passend aanbod bij de gecontracteerde aanbieders voor Wmo-dagbesteding, noch in Hilversum, noch in de Regio. Eén van deze aanbieders, Repair Factory, is bereid om een nieuwe administratieve unit op te zetten, mits de gemeente bereid is om gedurende het eerste jaar een omzetgarantie en een bijdrage in het tekort te verlenen. Het voorstel biedt tevens mogelijkheden voor anderen met een afstand tot de arbeidsmarkt en voor vrijwilligers.

    Voorgesteld besluit

    1. Aanvullende afspraken te maken met Repair Factory over het oprichten van een nieuwe unit voor arbeidsmatige dagbesteding en re-integratie in de administratieve sfeer, inhoudende:
      a. Repair Factory richt een nieuwe unit ”administratie” op, die voldoet aan de contractspecificaties voor Wmo respectievelijk Participatiewet;
      b. Hilversum verleent voor tenminste 18 dagdelen per week indicaties voor Wmo-dagbesteding bij deze unit;
      c. Hilversum verleent een tekortbijdrage van maximaal € 3.600 per maand, waarop de vergoeding voor een grotere deelname dan 18 dagdelen per week in mindering wordt gebracht, inclusief de deelname vanuit Participatiewet, UWV of andere gemeenten;
      d. Deze afspraken hebben een looptijd van niet meer dan 12 maanden.
    2. De raad te informeren met een raadsinformatiebrief.

    Besluit

    1. Aanvullende afspraken te maken met Repair Factory over het oprichten van een nieuwe unit voor arbeidsmatige dagbesteding en re-integratie in de administratieve sfeer, inhoudende:
      a. Repair Factory richt een nieuwe unit ”administratie” op, die voldoet aan de contractspecificaties voor Wmo respectievelijk Participatiewet;
      b. Hilversum verleent voor tenminste 18 dagdelen per week indicaties voor Wmo-dagbesteding bij deze unit;
      c. Hilversum verleent een tekortbijdrage van maximaal € 3.600 per maand, waarop de vergoeding voor een grotere deelname dan 18 dagdelen per week in mindering wordt gebracht, inclusief de deelname vanuit Participatiewet, UWV of andere gemeenten;
      d. Deze afspraken hebben een looptijd van niet meer dan 12 maanden.
    2. De raad te informeren met een raadsinformatiebrief.

    Akkoord met inachtneming van een aantal aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd om de aanpassingen aan te brengen.

  10. 10

    Sinds 2013 is het ‘Besluit verplichte meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling’ van kracht dat verschillende beroepsgroepen verplicht te beschikken over een Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling en deze verplicht te gebruiken wanneer men signalen opvangt van huiselijk geweld en/of kindermishandeling.
    Per 1 januari 2019 is het Besluit verplichte meldcode aangescherpt.

    Voorgesteld besluit

    De ‘Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling Gemeente Hilversum 2019’ vast te stellen per 1 januari 2019.

    Besluit

    De ‘Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling Gemeente Hilversum 2019’ vast te stellen per 1 januari 2019.

    Conform.

  11. 11

    De Pvda heeft vragen gesteld ex artikel 41 met betrekking tot het transformatieplan Zorgen voor de Jeugd. Middels bijgaande brief wordt hierop antwoord gegeven.

    Voorgesteld besluit

    De door de fractie PvdA gestelde art 41 vragen over transformatieplan zorg voor de Jeugd beantwoorden middels bijgaande collegebrief.

    Besluit

    De door de fractie PvdA gestelde art 41 vragen over transformatieplan zorg voor de Jeugd beantwoorden middels bijgaande collegebrief.

    Conform.

  12. 12

    De gemeente heeft al enkele jaren een juridisch geschil met Q-Park over de parkeertarieven van de gemeentelijke parkeergarages. Naar aanleiding van deze procedure heeft de gemeenteraad eind 2018 de parkeertarieven aangepast, zodat deze kostendekkend zijn. In een Hoger Beroep van een met Hilversum vergelijkbare zaak heeft de rechter uitspraak gedaan in het voordeel van Q-Park. Het door Hilversum ingehuurde advocatenkantoor Houthoff heeft deze uitspraak bestudeerd en adviseert de gemeente om het Hoger Beroep in te trekken. De rechtbank heeft de gemeente tot 5 maart de tijd gegeven om hier uitsluitsel over te geven. Advies is om het Hoger Beroep in te trekken.

    Voorgesteld besluit

    1. Het hoger beroep in de zaak gemeente Hilversum vs. Q-Park inzake algemeen belang besluit exploitatie gemeentelijke parkeergarages in te trekken;
    2. De Raad te informeren middels bijgaande Raadsinformatiebrief.

    Besluit

    1. Het hoger beroep in de zaak gemeente Hilversum vs. Q-Park inzake algemeen belang besluit exploitatie gemeentelijke parkeergarages in te trekken;
    2. De Raad te informeren middels bijgaande Raadsinformatiebrief.

    Akkoord.