Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

College van B&W

dinsdag 17 september 2019

09:31 - 16:00
Locatie

B&W kamer

Voorzitter
P.I. Broertjes
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    De VNG en de landelijke vakbonden hebben op 28 juni 2019 een principe akkoord bereikt voor de Cao gemeenten. Dit akkoord is op 12 september definitief geworden.


    Deze nieuwe Cao loopt van 1 januari 2019 tot 1 januari 2021. Het akkoord bevat naast een salarisontwikkeling afspraken op het gebied van een tegemoetkoming in de kosten van de zorgverzekering en een werkgeversbijdrage aan de vakbonden. Deze wijzigingen krijgen pas rechtskracht nadat ze door uw college formeel zijn vastgesteld.

    Besluit

    De arbeidsvoorwaardenregeling Hilversum (ARH) aanpassen conform de voorgestelde wijzigingen uit de hierbij behorende bijlage van de Logacirculaire Cao 2019-2021.

    Akkoord.

  2. 2

    In het regionale portefeuillehoudersoverleg (pfho) van 20 december 2018 is de businesscase “Doorfietsen in Gooi en Vechtstreek” vastgesteld. In dit rapport is onderzocht welke regionale routes het meest kansrijk zijn, waar knelpunten in het netwerk zitten en waar ruimte is voor verbetering. Om te komen tot een daadwerkelijk netwerk moet nog een uitwerkingsslag plaatsvinden, waarin exact(er) wordt vastgesteld welk ambitieniveau wordt gehanteerd en hoe de realisatie zal gaan.


    In december 2018 is tevens het nieuwe fietsbeleid van de provincie Noord-Holland vastgesteld (Perspectief Fiets). Daarnaast heeft de provincie Utrecht aangegeven om een aantal hoogwaardige fietsroutes te willen realiseren, waarvan enkele aansluiten op onze regio. Beide provincies hebben kennis genomen van de businesscase en willen gezamenlijk tot de volgende stap komen.


    Dit alles is aanleiding om een gezamenlijke intentieverklaring voor te stellen, waarin de intenties worden vastgelegd om tot het hoogwaardige fietsnetwerk te komen. Hiermee worden ook de tracés vastgesteld, wat van belang is voor de uitwerking en financiering (fondsen). De intentieverklaring is een intentieverplichting en raakt niet aan de autonomie van de gemeenteraden waar omwille van moverende redenen andere afwegingen kunnen worden gemaakt.

    Besluit

    In te stemmen met de inspanningsverplichting ‘hoogwaardig fietsnetwerk Gooi en Vechtstreek’ en deze te ondertekenen in het portefeuillehoudersoverleg van 19 september 2019.

    Akkoord.

  3. 3

    De fractie van de PvdA heeft op 3 juli 2019 artikel 41 vragen gesteld naar aanleiding van het besluit van het college om in te stemmen met de statutenwijziging van stichting Podium De Vorstin. Voorgesteld wordt om akkoord te gaan met het doorgeleiden van de beantwoording.

    Besluit

    Akkoord gaan met de beantwoording van de art.41 vragen van de PvdA inzake de statuten van Stichting Podium De Vorstin (d.d. 3 juli 2019) conform de collegebrief in de bijlage.

    Akkoord met aanpassingen. De portefeuillehouder is gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.

  4. 4

    De verlening van de subsidie voor het jaar 2018 was onderdeel van de uitvoering van het raadsbesluit “Toekomst Podium De Vorstin d.d. 6 december 2017.
    De reguliere subsidie is opnieuw samengesteld met een totaal van 1.142.000 euro.
    Daarnaast is in 2018 een incidentele subsidie verleend van 7.000 euro ten behoeve van transitiekosten.
    Op 29 maart 2019 heeft St. Podium De Vorstin de verantwoording over de subsidie ingediend.
    Aangezien het college de subsidie voor 2018 heeft toegekend, wordt ook de vaststelling ter besluitvorming aan het college voorgelegd.
    Voorgesteld wordt om akkoord te gaan met de vaststelling van de subsidie conform verlening.

    Besluit

    1. Op basis van de jaarstukken 2018 van Stichting Podium De Vorstin akkoord gaan met het vaststellen van de subsidie 2018 aan Stichting Podium De Vorstin conform de verlening, te weten €1.149.000,-.
    2. Stichting Podium De Vorstin toestemming te verlenen om het resultaat van 2018 te weten €31.628,- toe te voegen aan de algemene reserve (eigen vermogen).
    3. De raad te informeren over de vaststelling van de subsidie 2018 aan St. Podium De Vorstin en de jaarstukken 2018 ter kennisgeving toe te sturen, middels de raadsinformatiebrief in de bijlage.

    Akkoord.

  5. 5

    In 2019 is door u de organisatievisie vastgesteld waarin van “buiten naar binnen”, excellente dienstverlening, duurzaamheid en samenwerking tussen organisatie en bestuur centraal staat.


    De huidige huisvesting met 5 decentrale locaties sluiten hier niet op aan en zijn contra productief. Het inrichtings- / werkplekconcept en technische voorzieningen als klimaatbeheersing (verwarmen / koelen) is in alle gebouwen gedateerd. Gebouw Raadhuis en Villa zijn beide rijksmonumenten en ingedeeld en deels beheerd zoals deze er in 1903 en 1923 uitzagen. Ook de facilitaire dienstverlening en uw duurzaamheid ambities zijn moeilijker realiseerbaar en hierdoor veel ‘ad hoc’ projecten en overbruggingskredieten.


    Het bestuur en ambtelijke organisatie is gehuisvest in 5 gebouwen in Hilversum te weten:

    1. Raadhuis, Dudokpark 1, bouwjaar 1921 (eigendom);
    2. Stadskantoor, Oude Engweg 23, bouwjaar 2009 (eigendom);
    3. Villa, Oude Engweg 23, bouwjaar 1903 (eigendom);
    4. Sociaal Plein, Wilhelminastraat 1-19, bouwjaar 1997 (gehuurd tot en met 2021);
    5. Gemeentewerf, 1e Loswal 24, (eigendom).

    Met het opstellen van een strategische huisvestingsvisie (SHV) wordt duidelijk wat, wanneer en tegen welke kosten (scenario’s) de maakbaarheid van de organisatievisie, duurzaamheid en dienstverlening aan burgers en bedrijven kunnen worden gerealiseerd en welke keuzes er mogelijk zijn.

    Besluit

    1. De gemeentesecretaris de opdracht te geven voor het opstellen van een strategische huisvestingsvisie (SHV) voor de gemeentelijke huisvesting;
    2. Op basis van de huisvestingsvisie de diverse huisvestingsscenario’s uit te werken en de keuze mee te wegen in de Kadernota van 2021;
    3. Het huurcontract van de Wilhelminastraat te verlengen voor de duur van 5 jaar (2021 t/m 2026) en de huurdersvergoeding van 125K in 2019 te gebruiken t.b.v. de verbouwing.
    4. De raad informeren via bijgaande raadsinformatiebrief.

    Akkoord met aanpassingen. De portefeuillehouder is gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.

  6. 6

    Voor het perceel tussen de Paulus van Loolaan 4 en 6 (een voormalige kwekerij) is een nieuw bestemmingsplan voorbereid voor de bouw van twee vrijstaande woningen. Het ontwerpbestemmingsplan kan nu ter inzage worden gelegd ten behoeve van het indienen van zienswijzen door een ieder, wat de start is van de formele bestemmingsplanprocedure.

    Besluit

    1. In te stemmen met het ter inzage leggen van het ontwerpbestemmingsplan 'Paulus van Loolaan tussen 4 en 6';
    2. De gemeenteraad te informeren via bijgaande raadsinformatiebrief.

    Conform.

  7. 7

    Op het perceel Nieuwe Crailoseweg 14A staat een bedrijfswoning, behorende bij het dierenasiel Crailo, waarvoor op 28 oktober 2002 een bouwvergunning is verleend. Dat was in overeenstemming met het toenmalige bestemmingsplan Buitengebied 2002 en de 1e partiële herziening (2008) daarvan. Die bestemmingsplannen zijn in 2013 herzien met het bestemmingsplan Buitengebied 2013. De bedrijfswoning is daarin abusievelijk niet meegenomen. Dat wordt hersteld. Het ontwerpbestemmingsplan, waarin de bedrijfswoning is opgenomen, Nieuwe Crailoseweg 14(A) heeft ter inzage gelegen. Over het ontwerp is één zienswijzen ingediend. De zienswijze leidt niet tot aanpassingen. Het bestemmingsplan kan (gewijzigd) worden vastgesteld (een definitie van ‘bedrijfswoning’ is toegevoegd).

    Besluit

    I. De raad voorstellen:

    1. De zienswijze over het ontwerpbestemmingsplan Nieuwe Crailoseweg 14(A) (partiële herziening bestemmingsplan Buitengebied 2013), ingediend door de (mede)eigenaar van het perceel Nieuwe Crailoseweg 14A, niet over te nemen.
    2. Aan de begripsbepalingen in artikel 1 van het bestemmingsplan Nieuwe Crailoseweg 14(a) (partiële herziening bestemmingsplan Buitengebied 2013) artikel 1.10 met het begrip ‘bedrijfswoning’ en definitie (luidende: ‘een woning in of bij een gebouw of op of bij een terrein, slechts bestemd voor (het huishouden van) een persoon wiens huisvesting daar, gelet op de bestemming van het gebouw of terrein, noodzakelijk is) toe te voegen.
    3. Geen exploitatieplan vast te stellen ten behoeve van het bestemmingsplan Nieuwe Crailoseweg 14(a) (partiële herziening bestemmingsplan Buitengebied 2013).
    4. Het bestemmingsplan Nieuwe Crailoseweg 14(A) (partiële herziening bestemmingsplan Buitengebied 2013) overeenkomstig de geometrisch bepaalde planobjecten als vervat in het GML-bestand NL.IMRO.0402.01bp13ncrailosew14-va01, met bijbehorende bestanden en volledige papieren verbeelding, overeenkomstig het bepaalde onder 2, gewijzigd vast te stellen.
      II. Het voorstel agenderen voor de commissie Ruimtelijke Ordening & Wonen.

    Conform.

  8. 8

    De intocht van Sinterklaas zal door de ervaring van 2018 in 2019 op een andere wijze worden georganiseerd. Het uitgangspunt is een veilige intocht voor alle aanwezigen. Dit uitgangspunt werd in 2018 vanwege de maatschappelijk discussie rondom de pietendiscussie verstoord. Om ervoor te zorgen dat de ouders en kinderen die naar de intocht komen een leuke en gezellig middag kunnen hebben is de keuze gemaakt om de intocht dit jaar op een andere manier vorm te geven.

    Voorgesteld besluit

    1. De uitvoering van de Sinterklaasintocht 2019 vast te stellen;
    2. De bijdrage intocht Sinterklaas met maximaal euro 14.000,- te verhogen;
    3. Deze verhoging te dekken uit het budget Volksfeesten;

    Besluit

    1. De uitvoering van de Sinterklaasintocht 2019 vast te stellen;
    2. De bijdrage intocht Sinterklaas met maximaal euro 14.000,- te verhogen;
    3. Deze verhoging te dekken uit het budget Volksfeesten.

    Akkoord.