Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

College van B&W

dinsdag 25 juni 2019

09:31 - 16:00
Locatie

B&W kamer

Voorzitter
P.I. Broertjes
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    Vooruitlopend op de controleverklaring en het definitieve verslag van bevindingen van de accountant hebben we het concept verslag van bevindingen ontvangen. Het betreft hier nog een conceptverslag aangezien de controle door PSA nog niet volledig is afgerond. Het verslag van bevindingen kan mogelijk nog worden aangepast als de afronding van de controle hiertoe aanleiding geeft. De accountant maakt in het conceptverslag melding van geconstateerde feiten en bevindingen.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van het concept verslag van bevindingen van PSA
    2. De bestuurlijke reactie op het verslag van bevindingen vast te stellen
    3. Het (concept) verslag van bevindingen en de bestuurlijke reactie hierop toe te voegen aan de stukken voor de audit- en rekeningencommissie, gezamenlijke commissie en de raadsbehandeling

    Besluit

    1. Kennis te nemen van het concept verslag van bevindingen van PSA;
    2. De bestuurlijke reactie op het verslag van bevindingen vast te stellen;
    3. Het (concept) verslag van bevindingen en de bestuurlijke reactie hierop toe te voegen aan de stukken voor de audit- en rekeningencommissie, gezamenlijke commissie en de raadsbehandeling.

    Akkoord met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.

  2. 2

    De raad is in de gelegenheid gesteld om technische vragen te stellen over de jaarstukken 2018. In totaal zijn er 91 vragen ontvangen en beantwoord. We hebben van de PvdA, SP, Hilversums Belang en LH geen vragen ontvangen.


    De verzending naar de raadsleden vindt plaats op woensdag 26 juni.

    Voorgesteld besluit

    -Instemmen met de beantwoording van de vragen
    -De antwoorden te versturen aan de raad

    Besluit

    1. In te stemmen met de beantwoording van de vragen;
    2. De antwoorden te versturen aan de raad.

    Akkoord.

  3. 3

    De Rekenkamer Hilversum heeft onderzoek gedaan naar de stand van zaken van jeugdhulp in Hilversum.
    Dit heeft geresulteerd in het onderzoeksrapport ‘Tussenstand uitvoering jeugdhulp in Hilversum’.
    De aanbevelingen en conclusies van de Rekenkamer zijn voorzien van een bestuurlijke reactie in bijgaande concept collegebrief.

    Voorgesteld besluit

    De bijgevoegde bestuurlijke reactie vast te stellen en te verzenden aan de Rekenkamer Hilversum

    Besluit

    De bijgevoegde bestuurlijke reactie vast te stellen en te verzenden aan de Rekenkamer Hilversum.

    Akkoord met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.

  4. 4

    Proceon is vorig jaar zomer tijdens reguliere onderhoudswerkzaamheden op asbest gestuit. Het college en de raad hebben de spoedaanvraag afgewezen met de vaststelling van het onderwijshuisvestingsprogramma 2019. Tegen de afwijzing van de aanvraag heeft Proceon bezwaar aangetekend. De bezwaarschriftencommissie heeft geadviseerd dat het bezwaar van Proceon gegrond is.


    De motivering van de bezwaarschriftencommissie gaat hiermee voorbij aan een aantal zaken:

    1. Ondanks de calamiteit is de continuïteit van het onderwijs niet in gevaar geweest.
    2. De commissie stelt dat naast de kosten voor het saneren ook de kosten voor de verwijdering van de asbestbesmetting voor rekening van de gemeente moet komen. Proceon heeft deze kosten niet aangevraagd in de oorspronkelijke aanvraag.
    3. Het feit dat dit een calamiteit is betekent niet automatisch dat de gemeente voor de kosten moet opdraaien.

    Voorgesteld besluit

    1. Het advies van de commissie bezwaarschriften overnemen inhoudende:
      o Het bezwaar gegrond verklaren;
      o De voorziening in de onderwijshuisvesting toe te kennen
    2. De kosten voor de asbestsanering, de bestrijding van de asbestbesmetting, en de proceskosten ten laste brengen van het exploitatiebudget onderwijsleerpakketten.

    Besluit

    1. Het advies van de commissie bezwaarschriften overnemen inhoudende:
      a. Het bezwaar gegrond verklaren;
      b. De voorziening in de onderwijshuisvesting toe te kennen
    2. De kosten voor de asbestsanering, de bestrijding van de asbestbesmetting, en de proceskosten ten laste brengen van het exploitatiebudget onderwijsleerpakketten.

    Akkoord met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.

  5. 5

    Het college heeft op 3 augustus 2018 een subsidie van €881.250,- aan Stichting Hilversum Marketing (SHM) verleend. SHM heeft op 30 maart 2019 de verantwoording over deze subsidie ingediend. Het college heeft de subsidie verleend. Derhalve wordt ook de vaststelling aan het college voorgelegd ter besluitvorming.
    Stichting Hilversum Marketing heeft de subsidie 2018 verantwoord middels een jaarrekening en jaarverslag. Voorgesteld wordt om de subsidie conform de verlening vast te stellen, toestemming te verlenen voor de door SHM aangevraagde aan te maken reserves, en de raad te informeren over de jaarstukken middels de raadsinformatiebrief in de bijlage.

    Voorgesteld besluit

    1. Op basis van de jaarstukken 2018 van Stichting Hilversum Marketing akkoord gaan met het vaststellen van de subsidie 2018 aan Stichting Hilversum Marketing conform de verlening, te weten €881.250,-.
    2. Stichting Hilversum Marketing toestemming verlenen voor het aanmaken van de volgende drie bestemmingsreserves:
      a. marktonderzoek dashboard €23.000,-
      b. verdere ontwikkeling bezoekerswebsite €23.000,-
      c. aanjagen economische ontwikkeling €25.000,-
    3. Stichting Hilversum Marketing toestemming verlenen voor het aanmaken van een continuïteitsreserve van €43.479,-.
    4. De raad te informeren over de jaarstukken 2018 van Stichting Hilversum Marketing middels de raadsinformatiebrief in de bijlage.

    Besluit

    1. Op basis van de jaarstukken 2018 van Stichting Hilversum Marketing akkoord gaan met het vaststellen van de subsidie 2018 aan Stichting Hilversum Marketing conform de verlening, te weten €881.250,-.
    2. Stichting Hilversum Marketing toestemming verlenen voor het aanmaken van de volgende drie bestemmingsreserves:
      a. marktonderzoek dashboard €23.000,-
      b. verdere ontwikkeling bezoekerswebsite €23.000,-
      c. aanjagen economische ontwikkeling €25.000,-
    3. Stichting Hilversum Marketing toestemming verlenen voor het aanmaken van een continuïteitsreserve van €43.479,-.
    4. De raad te informeren over de jaarstukken 2018 van Stichting Hilversum Marketing middels de raadsinformatiebrief in de bijlage.

    Akkoord met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.

  6. 6

    Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties heeft Hilversum geadviseerd om het hele grondgebied van de gemeente aan te melden voor het experiment ‘bestemmingsplan met verbrede reikwijdte’ en zo de mogelijkheid te creëren om te oefenen met het opstellen van een Omgevingsplan. Vanaf 1 januari 2021, zo is de verwachting, is het mogelijk een Omgevingsplan op te stellen als op die datum de Omgevingswet in werking is getreden. Vanuit het programma ‘Invoering Omgevingswet Hilversum’ is het wenselijk om zo veel mogelijk te oefenen met de mogelijkheden die de Omgevingswet geeft. Dat kan onder andere met het bestemmingsplan verbrede reikwijdte. Het is ook wenselijk om gemeentelijke ambities zoveel mogelijk te kunnen waarborgen in plannen.
    Voorstel is om het hele grondgebied van de gemeente aan te melden voor dat doel.

    Voorgesteld besluit

    Het college te adviseren de ‘aanmelding Chw-bestemmingsplan met verbrede reikwijdte voor het hele grondgebied van Hilversum’ bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

    Besluit

    Het college te adviseren de ‘aanmelding Chw-bestemmingsplan met verbrede reikwijdte voor het hele grondgebied van Hilversum’ bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

    Akkoord.

  7. 7

    In december 2018 zijn 53 monumenten in het centrum aangewezen. Voor 9 monumenten was de procedure nog niet afgerond. Twee monumenten werden in voorbescherming genomen om te worden toegevoegd. Hierbij het resultaat van de procedure om 11 monumenten in het centrum aan te wijzen als gemeentelijk monument. Onder de panden in deze tranche bevindt zich het pand op de hoek van de Koninginneweg en de Stationsstraat dat ook onderdeel uit maakt van de plannen voor het Stationsgebied. Voorgesteld wordt om het deel aan de Koninginneweg dat niet in de plannen van het Stationsgebied is opgenomen, niet aan te wijzen vanwege de concrete besluitvorming op 29 mei.
    (data besluitvorming worden ingevuld als datum B&W besluit bekend is, 25 juni voorzien)

    Voorgesteld besluit

    1. Te besluiten om, op basis van het waarden- en belangenonderzoek en gelet op het advies van de Commissie Welstand en Monumenten (CWM) en de ingekomen zienswijzen 11 monumenten in het centrumgebied van Hilversum aan te wijzen als gemeentelijk monument.
    2. Groest 92 en Herenstraat 2
    3. Zeedijk 34-40 / Herenstraat 22-22a-b
    4. Herenstraat 43-43A-43B, Laanstraat 2-2A-2B
    5. Herenstraat achter 35-37
    6. Kerkstraat 86-Schoutenstraat 1
    7. Koningsstraat 67-67A-67B en Neuweg 30-30A-30B-30C met hekwerk
    8. Koningsstraat 111-111A-111B met hekwerk
    9. Neuweg 31-37D, 31 G1, 31 N1
    10. Stationsstraat 4-4A-4B-4C-6-Koninginneweg 171A-171B-171C
    11. Havenstraat 16
    12. Noorderweg 44
    13. Te besluiten, op basis van het waarden- en belangenonderzoek, het advies van de Commissie Welstand en Monumenten (CWM) en de ingekomen zienswijzen Koninginneweg, Koninginneweg 159D-169B, niet aan te wijzen als gemeentelijk monument.
    14. De bijgaande Nota proces aanwijzing vast te stellen.
    15. De bijgaande redengevende omschrijvingen van de aangewezen panden vast te stellen.
    16. De bijgevoegde besluiten aan de eigenaren van de aangewezen panden vast te stellen.
    17. Te besluiten het ondertekening mandaat voor de uitgaande aanwijzingsbesluiten toe te kennen aan de teamleider Leef- en Vestigingsklimaat van de afdeling Beleid en Ontwikkeling.

    Besluit

    1. Te besluiten om, op basis van het waarden- en belangenonderzoek en gelet op het advies van de Commissie Welstand en Monumenten (CWM) en de ingekomen zienswijzen 11 monumenten in het centrumgebied van Hilversum aan te wijzen als gemeentelijk monument.
    2. Groest 92 en Herenstraat 2
    3. Zeedijk 34-40 / Herenstraat 22-22a-b
    4. Herenstraat 43-43A-43B, Laanstraat 2-2A-2B
    5. Herenstraat achter 35-37
    6. Kerkstraat 86-Schoutenstraat 1
    7. Koningsstraat 67-67A-67B en Neuweg 30-30A-30B-30C met hekwerk
    8. Koningsstraat 111-111A-111B met hekwerk
    9. Neuweg 31-37D, 31 G1, 31 N1
    10. Stationsstraat 4-4A-4B-4C-6-Koninginneweg 171A-171B-171C
    11. Havenstraat 16
    12. Noorderweg 44
    13. Te besluiten, op basis van het waarden- en belangenonderzoek, het advies van de Commissie Welstand en Monumenten (CWM) en de ingekomen zienswijzen Koninginneweg, Koninginneweg 159D-169B, niet aan te wijzen als gemeentelijk monument.
    14. De bijgaande Nota proces aanwijzing vast te stellen.
    15. De bijgaande redengevende omschrijvingen van de aangewezen panden vast te stellen.
    16. De bijgevoegde besluiten aan de eigenaren van de aangewezen panden vast te stellen.
    17. Te besluiten het ondertekening mandaat voor de uitgaande aanwijzingsbesluiten toe te kennen aan de teamleider Leef- en Vestigingsklimaat van de afdeling Beleid en Ontwikkeling.

    Akkoord.

  8. 8

    Het Bestuurlijk Plan van Aanpak (PvA) beschrijft de wijze waarop we in Hilversum de Omgevingsvisie willen voorbereiden. De Omgevingsvisie vloeit voort uit de Omgevingswet die per 1januari 2021 van kracht wordt. Het PvA beschrijft de leidende principes zoals die eerder met de raad zijn gedeeld in 2017. Een analyse van het Coalitie-akkoord in het licht van de Omgevingswet, het beleid van rijk, provincie, regio en waterschap en de wijkanalyses leidt tot een voorlopige inhoudsopgave.
    In de geest van de Omgevingswet besteden we in het PvA veel aandacht aan het proces en de participatie. Vanwege het integrale karakter van de Omgevingsvisie raakt de voorbereiding van de Omgevingsvisie aan de portefeuilles van alle leden van het college van B&W (inhoudelijk en/of qua wijkverantwoorde-lijkheid). Het PvA is dan ook een uitnodiging aan alle leden van het college van B&W om als ambassadeur mee te bouwen aan de Omgevingsvisie.

    Voorgesteld besluit

    1. De raad voor te stellen het bestuurlijk plan van aanpak Omgevingsvisie vast te stellen.
    2. Gezien het integrale karakter van de Omgevingsvisie en de raakvlakken met alle portefeuilles alle de leden van het college van B&W te benoemen tot ambassadeur van de Omgevingsvisie;
    3. In te stemmen met het Bestuurlijk Plan van Aanpak Omgevingsvisie Inclusief Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) Milieu-effectrapportage;
    4. Het bestuurlijk Plan van Aanpak ter advisering voor te leggen aan de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit en de Adviesraad Sociaal Domein
    5. De Notitie Reikwijdte en Detailniveau vrij te geven voor inspraak, zodra de raad het bestuurlijk Plan van Aanpak Omgevingsvisie heeft vastgesteld.
    6. De portefeuillehouder Natuur en Milieu binnen het college van B&W aan te wijzen als vertegenwoordiger namens het bevoegd gezag voor de Milieu-effectrapportage.
    7. Het voorstel m.b.t. beslispunt 1 ter advisering aan de raad aan te melden voor agendering in de commissie.

    Besluit

    1. De raad voor te stellen het bestuurlijk plan van aanpak Omgevingsvisie vast te stellen.
    2. Gezien het integrale karakter van de Omgevingsvisie en de raakvlakken met alle portefeuilles alle de leden van het college van B&W te benoemen tot ambassadeur van de Omgevingsvisie;
    3. In te stemmen met het Bestuurlijk Plan van Aanpak Omgevingsvisie Inclusief Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) Milieu-effectrapportage;
    4. Het bestuurlijk Plan van Aanpak ter advisering voor te leggen aan de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit en de Adviesraad Sociaal Domein
    5. De Notitie Reikwijdte en Detailniveau vrij te geven voor inspraak, zodra de raad het bestuurlijk Plan van Aanpak Omgevingsvisie heeft vastgesteld.
    6. De portefeuillehouder Natuur en Milieu binnen het college van B&W aan te wijzen als vertegenwoordiger namens het bevoegd gezag voor de Milieu-effectrapportage.
    7. Het voorstel m.b.t. beslispunt 1 ter advisering aan de raad aan te melden voor agendering in de commissie.

    Akkoord.

  9. 9

    Beantwoording van de Artikel 41 vragen van het CDA over restafvalcontainers. De GAD heeft op 21 mei in de Kleine Drift- en Geuzenbuurt oude en niet-geregistreerde restafvalcontainers ingenomen, die bij een eerdere ronde om de containers te vernieuwen waren achtergehouden. Bewoners zijn dan ook niet van tevoren geïnformeerd. Per abuis heeft de GAD echter ook restafvalcontainers ingenomen in enkele straten, waar dat niet had gemoeten. De GAD heeft deze fout binnen een week voor de meeste getroffen huishoudens kunnen herstellen.

    Voorgesteld besluit

    Om bijgaande collegebrief te verzenden ter beantwoording van Artikel 41 vragen CDA restafvalcontainers

    Besluit

    Om bijgaande collegebrief te verzenden ter beantwoording van Artikel 41 vragen CDA restafvalcontainers.

    Conform.