Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

College van B&W

dinsdag 19 maart 2019

09:31 - 16:00
Locatie

B&W kamer

Voorzitter
P.I. Broertjes
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    Het college laat een rechtmatigheidsonderzoek doen van de Participatiewet door bureau SozaXpert. Doel is drieledig: een goede 0-meting te verkrijgen voor de collegeambitie om 25% meer mensen aan het werk te helpen, een gebruikelijke kwaliteitscontrole van het bestand op rechtmatigheid, én een check of inwoners wellicht recht op andere (hogere) inkomensvoorzieningen hebben zoals bijvoorbeeld WW. In dat laatste geval zorgt het college voor een warme overdracht. Het gehele onderzoek voldoet aan de eisen van privacy, communicatie en zorgvuldigheid die wetgever en college hanteren.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met een rechtmatigheidsonderzoek van het bestand aan participatiewet-uitkeringen door SozaXpert
    2. Bijgaande raadsinformatiebrief ‘rechtmatigheidsonderzoek Participatiewet’ te versturen namens het college aan de Raad.

    Besluit

    1. In te stemmen met een rechtmatigheidsonderzoek van het bestand aan participatiewet-uitkeringen door SozaXpert
    2. Bijgaande raadsinformatiebrief ‘rechtmatigheidsonderzoek Participatiewet’ te versturen namens het college aan de Raad.

    Akkoord met aanpassingen; de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen te doen aanbrengen.

  2. 2

    Bewoners, ontwikkelende partijen, ondernemers, maatschappelijke organisaties en gemeente hebben met elkaar de Gebiedsagenda 1221 opgesteld. Een gezamenlijke agenda die richting geeft aan de toekomst van de Geuzenbuurt, Electrobuurt en Kleine Driftbuurt. Samen postcodegebied 1221. Onder de vlag van de Aanpak Spoorzone hebben veel partijen afgelopen periode intensief samengewerkt om tot deze Gebiedsagenda te komen. B&W wordt voorgesteld de Gebiedsagenda 1221 vast te stellen onder voorbehoud van een positief advies van de commissie. Het college van B&W vraagt de commissie Ruimtelijke Ordening & Wonen over de Gebiedsagenda 1221 te adviseren.

    Voorgesteld besluit

    1. Vaststellen Gebiedsagenda 1221 onder voorbehoud van een positief advies van de Commissie RO & Wonen
    2. Commissie RO & Wonen om advies vragen over Gebiedsagenda 1221
    3. Een voorbereidingskrediet in 2019 beschikbaar stellen conform onderstaande begrotingswijziging
    4. In de kadernota voorstellen de exploitatiekosten Spoorzone te herschikken naar € 100.000 in 2020
    5. De raad informeren middels de Raadsinformatiebrief

    Besluit

    1. Vaststellen Gebiedsagenda 1221 onder voorbehoud van een positief advies van de Commissie RO & Wonen
    2. Commissie RO & Wonen om advies vragen over Gebiedsagenda 1221
    3. Een voorbereidingskrediet in 2019 beschikbaar stellen conform onderstaande begrotingswijziging
    4. In de kadernota voorstellen de exploitatiekosten Spoorzone te herschikken naar € 100.000 in 2020
    5. De raad informeren middels de Raadsinformatiebrief

    Akkoord.

  3. 3

    De Hengelsportvereniging “Hilversum” (HSV Hilversum) wil 30 steigers langs het Hilversums Kanaal plaatsen (N201/Vreelandseweg tussen hectometerpalen 75.3 en 75.6) zodat er voor alle deelnemers aan een viswedstrijd gelijke omstandigheden worden gecreëerd. Op dit moment zijn de oevers op een aantal plekken drassig en zijn gelijke omstandigheden niet te creëren.


    HSV Hilversum heeft een omgevingsvergunning aangevraagd bij de gemeente Wijdemeren. De gemeente Wijdemeren neemt de aanvraag in behandeling als er formele toestemming is van de gemeente Hilversum dat zij geen bezwaar heeft tegen de plaatsing van de 30 steigers langs het Hilversums Kanaal.


    Het college wordt middels dit voorstel gevraagd HSV Hilversum toestemming te verlenen voor de plaatsing van de 30 steigers langs het Hilversums Kanaal en dit kenbaar te maken middels bijgevoegde brief (bijlage 1).

    Voorgesteld besluit

    Toestemming te verlenen aan de Hengelsportvereniging “Hilversum” voor het plaatsen van 30 vissteigers langs het Hilversums Kanaal.

    Besluit

    Toestemming te verlenen aan de Hengelsportvereniging “Hilversum” voor het plaatsen van 30 vissteigers langs het Hilversums Kanaal.

    Akkoord.

  4. 4

    Gemeente en marktondernemers werken gezamenlijk aan een toekomstbestendige markt. Onderdeel van de aanpak is het vernieuwen van de regelgeving. In overleg met de marktcommissie is afgelopen periode een nieuwe marktverordening opgesteld. Deze verordening vervangt in zijn geheel het Marktreglement gemeente Hilversum 2011 én de Verordening op de Warenmarkt(en) voor de gemeente Hilversum 2011. De ontwerp marktverordening heeft ter inzage gelegen. In deze periode zijn geen reacties ontvangen. Voorgesteld wordt de marktverordening met ambtshalve aanpassingen vast te stellen.

    Voorgesteld besluit

    A. Het Marktreglement gemeente Hilversum 2011 in te trekken met ingang van de dag waarop de Marktverordening Hilversum 2019 in werking treedt.


    B.
    I De raad voor te stellen:

    1. De marktverordening Hilversum 2019 vast te stellen.
    2. De verordening op de Warenmarkt voor de gemeente Hilversum 2011 in te trekken.
      II Het voorstel aan te melden voor advisering aan de raad bij de commissie Economie & Bestuur.

    Besluit

    A. Het Marktreglement gemeente Hilversum 2011 in te trekken met ingang van de dag waarop de Marktverordening Hilversum 2019 in werking treedt.


    B.
    I De raad voor te stellen:

    1. De marktverordening Hilversum 2019 vast te stellen.
    2. De verordening op de Warenmarkt voor de gemeente Hilversum 2011 in te trekken.
      II Het voorstel aan te melden voor advisering aan de raad bij de commissie Economie & Bestuur.

    Akkoord.

  5. 5

    Een aantal prestaties is in 2018 niet volledig ten uitvoer gebracht en lopen door in 2019. Om vertraging in de voortgang van de prestatie te voorkomen vragen wij u om vooruitlopend op het raadsbesluit over de overhevelingen nu al budgetten vrij te geven voor besteding in 2019.


    In de motie 17/50 “Extra winst op parkeren beter besteden” wordt het college opgedragen om de (niet commerciële) inkomsten boven begroting in te zetten om voor parkeren. De uitvoering van deze motie is ook betrokken bij deze overhevelingsvoorstellen.


    De raad zal door middel van een raadsinformatiebrief worden geïnformeerd over de overhevelingen naar 2019.

    Voorgesteld besluit

    1. De voorgestelde budgetten voor in totaal € 3.264.000 over te hevelen naar 2019;
    2. Deze vooruitlopend op het raadsbesluit hierover vrij te geven voor uitgaven in 2019;
    3. De raad te informeren door middel van de bijgaande raadsinformatiebrief.

    Besluit

    1. De voorgestelde budgetten voor in totaal € 3.264.000 over te hevelen naar 2019;
    2. Deze vooruitlopend op het raadsbesluit hierover vrij te geven voor uitgaven in 2019;
    3. De raad te informeren door middel van de bijgaande raadsinformatiebrief.

    Akkoord met een aanpassing.

  6. 6

    De afgelopen maanden heeft het Sociaal Plein de meeste maatregelen uit het plan van aanpak voor de wmo geïmplementeerd. De rechtspositie van de inwoners is verbeterd, de afhandelingsprocedure is versneld, brieven zijn verduidelijkt, er is een consistente lijn aangebracht in de gespreksvoering, en de wmo-aanvraag is als e-dienst ontwikkeld. Op het vlak van doorlooptijden gaan de medewerkers ten gevolge van het gewijzigde werkproces een hogere productie (afhandeling van aanvragen) halen. We monitoren of deze hogere productie voldoende is voor de vraag en daarmee ook leidt tot kortere doorlooptijden. Een doorn in het oog is echter de wachtlijst, die in de loop van 2018 opnieuw is ontstaan. Om inwoners niet langer te laten wachten dan nodig stellen wij een verdergaande, forse versnelling in het wegwerken van de wachtlijst voor. Daar bereiken we drie dingen mee:

    1. Over vier maanden zijn alle inwoners met een wmo aanvraag binnen de wettelijke termijnen geholpen.
    2. We kunnen vanaf dat moment monitoren wat de zuivere doorlooptijd is van de nieuwe werkwijze, omdat het bestaan van een wachtlijst nadelig werkt op de gemiddelde doorlooptijd.
    3. Op basis van deze stappen kunnen we bepalen wat nodig is om de doorlooptijd verder te verkorten naar de in het coalitieakkoord gewenste twee weken.

    Voorgesteld besluit

    1. De huidige wachtlijst WMO aanvragen binnen maximaal 4 maanden weg te werken;
    2. De overschrijding van € 50.000 voor het actieplan wegwerken wachtlijst Wmo te dekken vanuit het begrotingssaldo 2019 en de raad hierover te informeren via bijgaande raadsinformatiebrief.
    3. Deze overschrijding te verwerken in de 1e tussenrapportage en de raad daarbij voor te stellen de begroting 2019 hierop aan te passen.
    4. De raad informeren via bijgaande raadsinformatiebrief

    Besluit

    1. De huidige wachtlijst WMO aanvragen binnen maximaal 4 maanden weg te werken;
    2. De overschrijding van € 50.000 voor het actieplan wegwerken wachtlijst Wmo te dekken vanuit het begrotingssaldo 2019 en de raad hierover te informeren via bijgaande raadsinformatiebrief.
    3. Deze overschrijding te verwerken in de 1e tussenrapportage en de raad daarbij voor te stellen de begroting 2019 hierop aan te passen.
    4. De raad informeren via bijgaande raadsinformatiebrief

    Akkoord met aanpassingen; de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen te doen aanbrengen.

  7. 7

    Als voorloper van de jaarrekening voert de externe accountant tussentijds een controle uit. Bij deze interim controle richt de accountant zich met name op de kwaliteit van de bedrijfsvoering en de werking van de interne maatregelen rondom de significante bedrijfsprocessen. In deze managementletter staan tussentijdse bevindingen gerapporteerd.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennisnemen van de Management Letter Interimcontrole 2018 (Bijlage 1);
    2. Vaststellen van de Aktiepunten Managementletter 2018 en verbeteracties (Bijlage 2);
    3. In kennis stellen van de rekeningencommissie, door middel van Management Letter Interimcontrole 2018 (Bijlage 1) en de Aktiepunten Managementletter 2018 (Bijlage 2);
    4. De raad informeren door middel van bijgaande raadsinformatiebrief (Bijlage 3).

    Besluit

    1. Kennisnemen van de Management Letter Interimcontrole 2018 (Bijlage 1);
    2. Vaststellen van de Aktiepunten Managementletter 2018 en verbeteracties (Bijlage 2);
    3. In kennis stellen van de rekeningencommissie, door middel van Management Letter Interimcontrole 2018 (Bijlage 1) en de Aktiepunten Managementletter 2018 (Bijlage 2);
    4. De raad informeren door middel van bijgaande raadsinformatiebrief (Bijlage 3).

    Akkoord.