Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

College van B&W

dinsdag 17 december 2019

10:01 - 16:00
Locatie

B&W kamer

Voorzitter
P.I. Broertjes
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    Brief van het college van B&W aan de gemeenteraad met informatie over mogelijkheden van individuele begeleiding in de wijk zonder dat een indicatie is vereist.

    Voorgesteld besluit

    De raad met bijgaande collegebrief te informeren over het "experiment indicatieloos werken".

    Besluit

    De raad met bijgaande collegebrief te informeren over het "experiment indicatieloos werken".

    Akkoord met inachtneming aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd om de aanpassingen te doen aanbrengen.

  2. 2

    In de Commissie Economie & Bestuur van 28 augustus 2019 is door wethouder Jaeger toegezegd na te gaan welke cijfers beschikbaar zijn over de MediaMile en deze toe te sturen aan de raad (toezegging 19/115). De cijfers zijn opgevraagd bij de stichting Hilversum Marketing. In bijlage treft u de gevraagde informatie. Hiermee beschouwen wij de toezegging als afgedaan.

    Voorgesteld besluit

    De raad middels bijgaande collegebrief informeren.

    Besluit

    De raad middels bijgaande collegebrief informeren.

    Akkoord.

  3. 3

    De provincie Utrecht vraagt of gemeente Hilversum samen met de andere betrokken wegbeheerders wil meewerken aan het verbeteren van de fietsroute Amersfoort-Soest-Baarn-Hilversum, door het leveren van ambtelijke inzet, en daarvoor een intentieovereenkomst wil afsluiten.

    Voorgesteld besluit

    In te stemmen met de standaard intentieverklaring ‘aanleg snelle fietsroutes’ voor de route Hilversum-Baarn-Soest-Amersfoort en de portefeuillehouder te mandateren deze te ondertekenen.

    Besluit

    In te stemmen met de standaard intentieverklaring ‘aanleg snelle fietsroutes’ voor de route Hilversum-Baarn-Soest-Amersfoort en de portefeuillehouder te mandateren deze te ondertekenen.

    Akkoord.

  4. 4

    De provincie Noord-Holland vraagt deelregio’s, waaronder de regio Gooi en Vechtstreek, om regionaal detailhandelsbeleid te ontwikkelen en dit eens in de vijf jaar te actualiseren. De regionale detailhandelsvisie is afgelopen periode geactualiseerd en ligt ter vaststelling voor. De visie wordt aan alle colleges van B&W. De regio informeert de provincie over de vaststelling van de regionale visie op het moment dat alle gemeenten de visie hebben vastgesteld.

    Voorgesteld besluit

    1. De Regionale Detailhandelsvisie Gooi en Vechtstreek 2019 vaststellen.
    2. De raad informeren via bijgevoegde Raadsinformatiebrief

    Besluit

    1. De Regionale Detailhandelsvisie Gooi en Vechtstreek 2019 vaststellen;
    2. De raad informeren via bijgevoegde Raadsinformatiebrief.

    Akkoord met inachtneming aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd om de aanpassingen te doen aanbrengen.

  5. 5

    De heer N. (Niels) Wensing en mevrouw P. (Pam) Janssen zijn beide lid van de Cultuurraad Hilversum. De heer Wensing heeft aan het college verzocht om hem decharge te verlenen, omdat hij zijn werkzaamheden voor de Cultuurraad niet langer kan combineren met zijn nieuwe baan. Het lidmaatschap van mevrouw Janssen (jeugdlid) was verleend voor een jaar en is inmiddels verlopen. Het college is verantwoordelijk voor het aanstellen en verlenen van decharges aan de leden van de Cultuurraad.

    Voorgesteld besluit

    1. De heer N. (Niels) Wensing per 17 december 2019 decharge te verlenen van zijn lidmaatschap van de Cultuurraad Hilversum.
    2. Mevrouw P. (Pam) Janssen per 17 december 2019 decharge te verlenen van haar lidmaatschap van de Cultuurraad Hilversum.

    Besluit

    1. De heer N. (Niels) Wensing per 17 december 2019 decharge te verlenen van zijn lidmaatschap van de Cultuurraad Hilversum;
    2. Mevrouw P. (Pam) Janssen per 17 december 2019 decharge te verlenen van haar lidmaatschap van de Cultuurraad Hilversum.

    Akkoord met inachtneming aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd om de aanpassingen te doen aanbrengen.

  6. 6

    Op 27 november 2019 is in de commissie Samenleving toegezegd door de portefeuillehouder Werk en Inkomen om een aanvullende bestuursrapportage Sociaal Domein op te stellen. Ook is toegezegd een bijeenkomst te organiseren voor de raad ter toelichting op de rapportage en de implementatie van de nieuwe plannen.


    Toezegging 19/162 luidt: Wethouder Wolthers zegt toe te kijken of het mogelijk is voor het einde van het jaar een dashboard voor de raad te abstraheren op basis van de interne dashboards Sociaal plein.


    Toezegging 19/163 luidt: Wethouder Wolthers nodigt de commissie uit om in december bij het Sociaal Plein op bezoek te komen, waarbij het plan van aanpak van de implementatie van plannen wordt toegelicht.


    Voorgesteld wordt van de rapportage kennis te nemen. De raad wordt geïnformeerd door middel van een brief met de rapportage als bijlage en door een raadsinformatie bijeenkomst op 9 januari 2020.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de Bestuursrapportage Sociaal Domein
    2. De raad te informeren door middel van het versturen van bijgaande collegebrief

    Besluit

    1. Kennis te nemen van de Bestuursrapportage Sociaal Domein;
    2. De raad te informeren door middel van het versturen van bijgaande collegebrief.

    Akkoord met inachtneming aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd om de aanpassingen te doen aanbrengen.

  7. 7

    Ondernemersvereniging Arenapark & Laapersveld is na een intensieve voorbereiding in oktober 2019 opgericht. De gemeente was hier nauw bij betrokken. Met de oprichting van de vereniging laten nu, naast de eigenaren via het Vastgoed Owners Collectief Arenapark (VOC), ook de ondernemers op het Arenapark en Laapersveld collectief hun stem horen. Als bijdrage in de voorbereiding en opstart vraagt de ondernemersvereniging een subsidie aan van € 22.500. De subsidieaanvraag 2019 wordt ter besluitvorming voorgelegd aan het College van B&W.

    Voorgesteld besluit

    Een subsidie van € 22.500 te verlenen aan Ondernemersvereniging Arenapark & Laapersveld voor het jaar 2019.

    Besluit

    Een subsidie van € 22.500 te verlenen aan Ondernemersvereniging Arenapark & Laapersveld voor het jaar 2019.

    Akkoord met inachtneming aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd om de aanpassingen te doen aanbrengen.

  8. 8

    Betreft de evaluatie van het onderwijskansenbeleid 2018-2019, met een Raadsinformatiebrief over dit onderwerp met daarin opgenomen een samenvatting van de evaluatie.


    Ter verbetering van de onderwijskansen van alle kinderen is op 27 september 2017 het Onderwijskansenbeleid aan de gemeenteraad aangeboden. De focus van het onderwijskansenbeleid ligt op het bevorderen van kansen voor kinderen met (een risico op) een taalachterstand.


    Het onderwijskansenbeleid is door uw raad vastgesteld voor een periode van twee jaar. Tevens is toen afgesproken om in 2019 het onderwijskansenbeleid te evalueren. Uw raad heeft in een amendement aangegeven op welke punten zij in elk geval geïnformeerd wil worden. Deze 6 punten vormen daarom het uitgangspunt van deze evaluatie waarbij we hebben gekozen om ook de conclusies te evalueren die leidend waren bij het ontwikkelen van het Onderwijskansenbeleid.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met de Evaluatie Onderwijskansenbeleid van de gemeente Hilversum 2018 – 2019;
    2. De raad informeren over het Onderwijskansenbeleid met bijgevoegde RIB.

    Besluit

    1. In te stemmen met de Evaluatie Onderwijskansenbeleid van de gemeente Hilversum 2018 – 2019;
    2. De raad informeren over het Onderwijskansenbeleid met bijgevoegde RIB.

    Akkoord met inachtneming aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd om de aanpassingen te doen aanbrengen.

  9. 9

    Als vervolg op de BVS van 4 december over de opgaven voor Hilversum 2040 en het sleutelgebied bevat de bijgevoegde collegebrief:

    • een voorstel voor een nieuwe BVS op 15 januari. Hierop is inmiddels akkoord van de agendacommissie.
    • de aangeboden en gevraagde informatie ter oriëntatie op de BVS.
    • een geactualiseerde planning.

    De informatie wordt digitaal beschikbaar gesteld aan de raadsleden via Ibabs. We maken daarin duidelijk onderscheid tussen:

    • de stukken die in de BVS zijn gepresenteerd
    • cijfers waarover het college heeft besloten (omgevingsfoto en regionale omgevingsvisie)
    • overige cijfers en prognoses (zonder status, maar wel openbaar te vinden)

    Het voorstel is in BVS vooral te bespreken hoe de raad goed aan de start van het politieke gesprek komt te staan. Tegelijk blijkt uit de brief dat weliswaar alles met elkaar is verbonden, maar ook niet alles op alles kan wachten.

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad informeren met bijgevoegde collegebrief.

    Besluit

    De gemeenteraad informeren met bijgevoegde collegebrief.

    Akkoord met inachtneming aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd om de aanpassingen te doen aanbrengen.

  10. 10

    Natuurinclusief bouwen is één van de pijlers voor het in stand houden en vergroten van de biodiversiteit in de bebouwde omgeving van Hilversum. Om te komen tot een goed gefundeerd pakket aan maatregelen die tevens als basis kunnen dienen voor de actualisatie van het groenbeleidsplan wordt voorgesteld om een aantal maatregelen uit te werken voor Hilversum:

    1. soortenmanagementplan (incl. gebiedsontheffing Wnb) - maatregelen voor bestaande gebouwen
    2. ecotopen (natuurdoeltypen) voor de gehele gemeente
    3. kansenanalyse biodiversiteit
    4. checklist vogelvriendelijke tuin t.b.v. Hilvermus app
    5. puntensysteem natuurinclusief bouwen - maatregelen bij nieuwbouw

    Voorgesteld besluit

    1. Het Plan van aanpak Natuurinclusief bouwen vast te stellen.
    2. Het Plan van aanpak Natuurinclusief bouwen ter advisering aan het college aan te melden bij de commissie Duurzaamheid en Bereikbaarheid.

    Besluit

    1. Het Plan van aanpak Natuurinclusief bouwen vast te stellen;
    2. Het Plan van aanpak Natuurinclusief bouwen ter advisering aan het college aan te melden bij de commissie Duurzaamheid en Bereikbaarheid.

    Akkoord met inachtneming van aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd om de aanpassingen te doen aanbrengen.

  11. 11

    Eris een set van kritische prestatie indicatoren (kpi's) benoemd waarmee de raad vanuit zijn kaderstellende en controlerende rol kan volgen of en in welke mate de doelen en resultaten van het recent vastgestelde sociaal domein-beleid behaald worden. Ter voldoening aan toezegging T19/91 zijn deze kpi's op 21 november jl. aan de raad gepresenteerd. Deze kpi's zullen de kern vormen van een raadsrapportage sociaal domein, die wij voor het eerst in april 2020 (en daarna ieder kwartaal) aan de raad willen voorleggen.

    Voorgesteld besluit

    1. De inhoud/indicatoren van de nieuwe raadsrapportage sociaal domein vast te stellen;
    2. Met de aanvullend door de raad aangedragen indicatoren om te gaan zoals beschreven in bijgaande RIB;
    3. De nieuwe raadsrapportage sociaal domein vanaf april 2020 te gaan uitbrengen;
    4. Bijgaande RIB aan de raad te versturen.

    Besluit

    1. De inhoud/indicatoren van de nieuwe raadsrapportage sociaal domein vast te stellen;
    2. Met de aanvullend door de raad aangedragen indicatoren om te gaan zoals beschreven in bijgaande RIB;
    3. De nieuwe raadsrapportage sociaal domein vanaf april 2020 te gaan uitbrengen;
    4. Bijgaande RIB aan de raad te versturen.

    Akkoord met inachtneming van aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd om de aanpassingen te doen aanbrengen.

  12. 12

    In verband met de kerstvakantie is het niet mogelijk om 3 vragen Art. 41 RvO binnen de dertig dagen termijn te beantwoorden. Hierover wordt een collegebrief aan de raad gestuurd.


    Het gaat om de volgende vragen:
    Op 20 november heeft de fractie ChristenUnie artikel 41 RvO vragen ingediend inzake 1.103 geregistreerde ongelukken.
    Op 3 december heeft het college vragen artikel 41 RvO ontvangen van de fractie GroenLinks inzake Laadpalen t.b.v. elektrische voertuigen.
    Op 6 december zijn de vragen artikel 41 RvO ontvangen van ChristenUnie over Worden we straks door de ratten besnuffeld, op 6 december 2019 ontvangen.

    Voorgesteld besluit

    Bijgaand tussenbericht m.b.t. het beantwoorden van Artikel 41 vragen te versturen aan de gemeenteraad.

    Besluit

    Bijgaand tussenbericht m.b.t. het beantwoorden van Artikel 41 vragen te versturen aan de gemeenteraad.

    Akkoord.

  13. 13

    Tijdens de raadsvergadering van 10 juli 2019 hebben de fracties D66, VVD, GL, HvH, PvdA, HB en CDA de motie Groene Groest (M19/84) ingediend. De motie is unaniem aangenomen. De motie verzoekt het college om op de opengevallen plekken van de Groest alternatieve groenvoorziening of (tijdelijke) herplant van bomen te realiseren en de kosten te dekken uit het project Impuls in Extra Groen.


    Op dit moment zien wij de mogelijkheid om de vier onlangs gekapte kastanjebomen ter hoogte van restaurant Sumo te herplanten in februari 2020.

    Voorgesteld besluit

    Bijgevoegde collegebrief te versturen.

    Besluit

    Bijgevoegde collegebrief te versturen.

    Conform.

  14. 14

    Tijdens de commissie Duurzaamheid van 28 augustus 2019 heeft wethouder Kastje toegezegd het totaalbedrag dat de gemeente heeft besteed aan de bestrijding van de eikenprocessierups na te zenden aan de raad.

    Voorgesteld besluit

    Bijgevoegde collegebrief te versturen.

    Besluit

    Bijgevoegde collegebrief te versturen.

    Conform.

  15. 15

    Voor u ligt het voorstel ter vaststelling van het spoorboekje P&C 2020. Het spoorboekje P&C 2020 bevat het tijdschema voor het vaststellen van de P&C producten in 2020, te weten de jaarstukken 2019, kadernota 2020, begroting 2021 en de twee tussenrapportages. Hiermee stelt u de raad in de gelegenheid om zijn kaderstellende en controlerende rol uit te oefenen via de vaststelling van deze P&C producten.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met het spoorboekje P&C 2020
    2. De raad via bijgaande RIB over het spoorboekje P&C 2020 te informeren.

    Besluit

    1. In te stemmen met het spoorboekje P&C 2020
    2. De raad via bijgaande RIB over het spoorboekje P&C 2020 te informeren.

    Conform.

  16. 16

    De SP heeft op 2 december 2019 Artikel 41-vragen ingediend betreffende de collectieve zorgverzekering voor minima. In bijgevoegde collegebrief worden deze vragen beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    Bijgevoegde collegebrief met beantwoording Artikel 41-vragen te verzenden aan de raad.

    Besluit

    Bijgevoegde collegebrief met beantwoording Artikel 41-vragen te verzenden aan de raad.

    Conform.

  17. 17

    De raad informeren d.m.v. bijgaande collegebrief m.b.t. de voorziening wethouders.
    Het jaarlijks effect van het op peil brengen van de voorziening wethouders heeft over 2019 een geprognosticeerd nadelig resultaat van € 650.000 ten opzichte van de laatst gewijzigde begroting.
    Omdat de Turap II is geweest, kan de begroting niet meer worden gewijzigd.
    Dit heeft tot gevolg dat dit nadeel ten laste komt van de exploitatie 2019 en het jaarrekening resultaat negatiever uitvalt.

    Voorgesteld besluit

    De raad informeren d.m.v. bijgaande collegebrief m.b.t. de voorziening wethouders.

    Besluit

    De raad informeren d.m.v. bijgaande collegebrief m.b.t. de voorziening wethouders.

    Akkoord.

  18. 18

    Met dit raadsvoorstel wordt de raad verzocht te besluiten de ruimtelijke verbeeldingskaart als onderdeel van het Stedenbouwkundig en landschapsplan buurtschap Crailo vast te stellen. Tevens wordt de raad verzocht te besluiten over de 4 speerpunten Identiteit, Energie, Biodiversiteit en Mobiliteit die voortkomen uit het Ambitiedocument Crailo. De 3 gemeenten Laren Hilversum en Gooise Meren hebben op 18 december 2017 ingestemd met de aankoop van het voormalige kazerneterrein van de provincie Noord Holland op basis van dit Ambitiedocument. Het Stedenbouwkundig en landschapsplan Buurtschap Crailo vormt het vertrekpunt van het bestemmingsplan dat in 2020 verder zal worden uitgewerkt en uiteindelijk zal worden aangeboden aan de 3 gemeenteraden ter vaststelling.

    Voorgesteld besluit

    I. De raad voorstellen:

    1. De ruimtelijke verbeeldingskaart (bijlage 1) vast te stellen zoals opgenomen en toegelicht in het Stedenbouwkundig- en landschapsplan Buurtschap Crailo;
    2. Het programma voor de ontwikkeling van Crailo vast te stellen op basis van de onderzoeksrapporten met als belangrijkste elementen:
      • 500 woningen en 5 hectare bedrijvigheid (waarvan maximaal 3,4 ha op Zuid, 0,5 tot 1 ha voor een bijzonder entreegebouw en 1 tot 1,5 ha voor bedrijven gemengd met wonen) op het kazernekwartier conform het richtinggevend uitgangspunt in het Ambitiedocument Buurtschap Crailo;
      • 50 woningen extra in het middensegment volgens het principe van optie 1 in het stedenbouwkundig- en landschapsplan;
      • 40 woningen en ca. 1.000 m2 werkruimte extra door het transformeren van gebouw de Spiegelhorst volgens het principe van optie 2 in het stedenbouwkundig- en landschapsplan
      • Resulterend in een segmentering van 33% sociaal, 27% midden en 40% duur segment, hetgeen neerkomt op een totaal van 590 woningen: 194 sociaal, 160 midden en 236 duur.
    3. De thema’s identiteit, energie, biodiversiteit en mobiliteit vast te stellen als belangrijkste speerpunten voor het Stedenbouwkundig- en landschapsplan Buurtschap Crailo.
      II. Het onderwerp te agenderen voor de commissie Ruimtelijke Ordening en Wonen.

    Besluit

    I. De raad voorstellen:

    1. De ruimtelijke verbeeldingskaart (bijlage 1) vast te stellen zoals opgenomen en toegelicht in het Stedenbouwkundig- en landschapsplan Buurtschap Crailo;
    2. Het programma voor de ontwikkeling van Crailo vast te stellen op basis van de onderzoeksrapporten met als belangrijkste elementen:
      • 500 woningen en 5 hectare bedrijvigheid (waarvan maximaal 3,4 ha op Zuid, 0,5 tot 1 ha voor een bijzonder entreegebouw en 1 tot 1,5 ha voor bedrijven gemengd met wonen) op het kazernekwartier conform het richtinggevend uitgangspunt in het Ambitiedocument Buurtschap Crailo;
      • 50 woningen extra in het middensegment volgens het principe van optie 1 in het stedenbouwkundig- en landschapsplan;
      • 40 woningen en ca. 1.000 m2 werkruimte extra door het transformeren van gebouw de Spiegelhorst volgens het principe van optie 2 in het stedenbouwkundig- en landschapsplan
      • Resulterend in een segmentering van 33% sociaal, 27% midden en 40% duur segment, hetgeen neerkomt op een totaal van 590 woningen: 194 sociaal, 160 midden en 236 duur.
    3. De thema’s identiteit, energie, biodiversiteit en mobiliteit vast te stellen als belangrijkste speerpunten voor het Stedenbouwkundig- en landschapsplan Buurtschap Crailo.
      II. Het onderwerp te agenderen voor de commissie Ruimtelijke Ordening en Wonen.

    Gewijzigd akkoord en met aanpassingen; de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen te doen aanbrengen.

  19. 19

    In februari 2018 zijn vier locaties in 1221 en een locatie aan de Mussenstraat in voorbescherming genomen om onderzoek naar te beschermen waarden en op de locaties aanwezige panden, en om een afweging mogelijk te maken. Op basis van het belangenonderzoek, de nadere onderzoeken en het advies van de CWM wordt voorgesteld een aantal panden aan te wijzen als monumenten. Door ze in stand te houden en een actieve rol te geven in het transformatieproces, leveren ze een bijdrage aan de integrale ontwikkeling van het gebied 1221 en van de omgeving Mussenstraat/Arendstraat.

    Voorgesteld besluit

    1. Te besluiten om, op basis van het waarden- en belangenonderzoek, gelet op het advies van de Commissie Welstand en Monumenten (CWM) en de ingekomen zienswijzen, de volgende panden aan te wijzen als gemeentelijk monument:
      Larenseweg 1-1, 1-2 Tramremise/Connexxion: eerste twee loodsen uit 1910 en 1949 en lineaire locatie.
      Larenseweg 123 Wybertjesfabriek: magazijn/expeditiegebouw uit 1949.
      Kleine Drift 41 Van Son met woningen: hoofdgebouw uit 1921.
      Lijsterweg 20A: gehele pand.
      Mussenstraat 55 Brandsma.
    2. De bijgaande redengevende omschrijvingen van de aangewezen panden vast te stellen.
    3. De bijgevoegde besluiten aan de eigenaren van de aangewezen panden vast te stellen.
    4. Te besluiten het ondertekening mandaat voor de uitgaande aanwijzingsbesluiten toe te kennen aan de teamleider Leef- en Vestigingsklimaat van de afdeling Beleid en Ontwikkeling.
    5. Bijgaande nota proces aanwijzing gemeentelijke monumenten in het gebied ten oosten van de spoorlijn van Hilversum vast te stellen.
    6. De gemeenteraad te informeren via bijgaande raadsinformatiebrief.

    Besluit

    1. Te besluiten om, op basis van het waarden- en belangenonderzoek, gelet op het advies van de Commissie Welstand en Monumenten (CWM) en de ingekomen zienswijzen, de volgende panden aan te wijzen als gemeentelijk monument:
      Larenseweg 1-1, 1-2 Tramremise/Connexxion: eerste twee loodsen uit 1910 en 1949 en lineaire locatie.
      Larenseweg 123 Wybertjesfabriek: magazijn/expeditiegebouw uit 1949.
      Kleine Drift 41 Van Son met woningen: hoofdgebouw uit 1921.
      Lijsterweg 20A: gehele pand.
      Mussenstraat 55 Brandsma.
    2. De bijgaande redengevende omschrijvingen van de aangewezen panden vast te stellen.
    3. De bijgevoegde besluiten aan de eigenaren van de aangewezen panden vast te stellen.
    4. Te besluiten het ondertekening mandaat voor de uitgaande aanwijzingsbesluiten toe te kennen aan de teamleider Leef- en Vestigingsklimaat van de afdeling Beleid en Ontwikkeling.
    5. Bijgaande nota proces aanwijzing gemeentelijke monumenten in het gebied ten oosten van de spoorlijn van Hilversum vast te stellen.
    6. De gemeenteraad te informeren via bijgaande raadsinformatiebrief.

    Akkoord met aanpassingen; de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen te doen aanbrengen.