Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

College van B en W

dinsdag 29 juni 2021

09:31 - 16:00
Locatie

Digitaal via Zoom

Voorzitter
Ch.B. Aptroot
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    De fracties van PvdA en Hart voor Hilversum hebben op 3 juni 2021 vragen gesteld aan het college aangaande vervoer gevaarlijke stoffen. Met deze collegebrief worden de vragen beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    De ex artikel 41 vragen van de fracties van PvdA en Hart voor Hilversum aangaande vervoer gevaarlijke stoffen te beantwoorden met bijgaande collegebrief.

    Besluit

    De ex artikel 41 vragen van de fracties van PvdA en Hart voor Hilversum aangaande vervoer gevaarlijke stoffen te beantwoorden met bijgaande collegebrief.

    Akkoord met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen

  2. 2

    De SP fractie heeft art 41 vragen gesteld over het daklozenbeleid tijdens de coronacrisis en daarna. Met bijgevoegde collegebrief kunnen we die beantwoorden.

    Voorgesteld besluit

    De op 3 juni ontvangen vragen ex artikel 41 RVO van de fractie SP aan het college over voucher voor gratis overnachting Hotel Buitenlucht (daklozenbeleid) te beantwoorden middels bijgaande brief.

    Besluit

    De op 3 juni ontvangen vragen ex artikel 41 RVO van de fractie SP aan het college over voucher voor gratis overnachting Hotel Buitenlucht (daklozenbeleid) te beantwoorden middels bijgaande brief.

    Akkoord met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.

  3. 3

    31 mei zijn meerdere vragen gesteld door de VVD over gelijke ondernemingskansen voor Hilversumse kinderopvangorganisaties in relatie tot het huren van onderwijsruimte.

    Voorgesteld besluit

    De op 31 mei 2021 ontvangen vragen (ex artikel 41 RVO) van de fractie VVD aan het college, over gelijke ondernemingskansen kinderopvangorganisatie, te beantwoorden middels bijgaande brief.

    Besluit

    De op 31 mei 2021 ontvangen vragen (ex artikel 41 RVO) van de fractie VVD aan het college, over gelijke ondernemingskansen kinderopvangorganisatie, te beantwoorden middels bijgaande brief.

    Akkoord met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.

  4. 4

    Op 19 mei 2021 heeft de fractie van GroenLinks Hilversum vragen gesteld tijdens het 'vragenhalfuurtje' voorafgaand aan de raadscommissie, over gemeenten die meekijken op sociale media. Hierop is toegezegd deze vragen schriftelijk van antwoorden te voorzien, en de aanvullende vragen die mondeling zijn gesteld hierbij mee te nemen (T21-064).
    Vervolgens heeft de fractie GroenLinks op 25 mei 2021 art. 41-vragen ingediend over gemeenten die meekijken op sociale media, en hierbij aangegeven dat deze vragen een uitbreiding zijn van de eerder gestelde vragen. Met bijgevoegde brief worden alle vragen beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    1. De op 19 mei 2021 ontvangen vragen tijdens het vragenhalfuur, en de op 25 mei 2021 ontvangen vragen ex art. 41 RvO van de fractie GroenLinks over gemeenten die meekijken op sociale media te beantwoorden met bijgevoegde collegebrief.

    Besluit

    1. De op 19 mei 2021 ontvangen vragen tijdens het vragenhalfuur, en de op 25 mei 2021 ontvangen vragen ex art. 41 RvO van de fractie GroenLinks over gemeenten die meekijken op sociale media te beantwoorden met bijgevoegde collegebrief.

    Akkoord met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.

  5. 5

    N.a.v. een participatieavond door ontwikkelaar Villa Heuvel B.V. - inzake het ontwikkelplan voor Heuvellaan 50 - heeft Stichting Heuvelpark (een buurtinitiatief) vooruitlopend op besluitvorming een zienswijze op het plan van de ontwikkelaar naar de gemeente verstuurd. Deze zienswijze is integraal meegewogen in de totstandkoming van het collegebesluit d.d. 25 mei jl. om de gemeenteraad een voorstel tot een stedenbouwkundige en planologische kaderstelling te doen. De voorgestelde collegebrief is voor de volledigheid een reactie op de schriftelijke zienswijze.

    Voorgesteld besluit

    1. De indiener, Stichting Heuvelpark,  door middel van bijgaande collegebrief voorzien van een reactie op zijn ingebrachte zienswijze inzake het ontwikkelplan voor Heuvellaan 50.
    2. De raad te informeren door middel van een afschrift van deze collegebrief.

    Besluit

    1. De indiener, Stichting Heuvelpark,  door middel van bijgaande collegebrief voorzien van een reactie op zijn ingebrachte zienswijze inzake het ontwikkelplan voor Heuvellaan 50.
    2. De raad te informeren door middel van een afschrift van deze collegebrief.

    Conform.

  6. 6

    Vier schoolbesturen hebben het initiatief genomen om de gemeente te verzoeken een aanvraag in te dienen voor verbetering van de ventilatie in hun schoolgebouwen, met gebruikmaking van een rijksbijdrageregeling. Het gaat om de schoolgebouwen van Montessorischool Zuid, De Godelindeschool, de Hilversumse Schoolvereniging en de Wilhelminaschool. Op grond van de SUVIS kan 30% van de kosten worden vergoed. Alle aanvragen zijn toegekend. Voorgesteld wordt de aan de gemeente toegekende bijdragen aan de verschillende schoolbesturen beschikbaar te stellen door middel van een beschikking.

    Voorgesteld besluit

    1. De door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland toegekende middelen van in totaal € 322.571,-, op grond van de Specifieke Uitkering Ventilatie in Scholen (SUVIS), beschikbaar te stellen aan de schoolbesturen.
    2. De raad hiervan op de hoogte te stellen door middel van bijgevoegde raadsinformatiebrief

    Besluit

    1. De door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland toegekende middelen van in totaal € 322.571,-, op grond van de Specifieke Uitkering Ventilatie in Scholen (SUVIS), beschikbaar te stellen aan de schoolbesturen.
    2. De raad hiervan op de hoogte te stellen door middel van bijgevoegde raadsinformatiebrief

    Conform.

  7. 7

    Voor u ligt de Uitwerkingsnota Grondprijzen 2021 van de gemeente Hilversum. Deze nota is een uitwerking van de op 11 december 2019 door de raad vastgestelde Nota Grond- en Vastgoedbeleid 2020-2023 ‘Inspelen op de situatie’. De uitwerking van deze nota is tot stand gekomen in uitwisseling met de betrokken beleidsvelden en woningcorporaties. In de uitwerkingsnota kiest Hilversum voor een andere grondprijsmethodiek bij de bepaling van de grondprijzen voor de segmenten snippergroen, sociale huurwoningen en maatschappelijk vastgoed. Door de grondprijzen vast te stellen op basis van de residuele grondprijsmethodiek wordt het grondbeleid van Hilversum binnen de drie segmenten reëler en transparanter. Het wordt duidelijker op welke wijze de gemeente Hilversum al dan niet bijdraagt aan de maatschappelijke opgaven. Ook sluit het nieuwe voorgestelde beleid daarmee beter aan bij de toenemende druk op ruimte. Indien het voor de opgave wenselijk is, wordt er daarnaast een mogelijkheid gecreëerd om de grondprijzen op basis van maatwerk te subsidiëren. De overwegingen voor de nieuwe voorgestelde grondprijsmethodes staan toegelicht in de bijgevoegde Uitwerkingsnota Grondprijzen.

    Voorgesteld besluit

    I. De raad voor te stellen om:
    1. De Uitwerkingsnota Grondprijzen vast te stellen.
    II. Het raadsvoorstel ter advisering aan de raad aan te melden voor de raadscommissie.

    Besluit

    I. De raad voor te stellen om:
    1. De Uitwerkingsnota Grondprijzen vast te stellen.
    II. Het raadsvoorstel ter advisering aan de raad aan te melden voor de raadscommissie.

    Akkoord met mogelijke aanpassing, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de mogelijke aanpassing aan te brengen.

  8. 8

    In het Vragenuurtje van de commissie op 19 mei 2021 heeft de wethouder duurzaamheid een toezegging gedaan over de MRA Duurzaamheid Top, die op 15 oktober dit jaar zal plaatsvinden. Deze toezegging T21-062 luidt “alle openbare stukken betreffende de voorlopige zienswijze en datgene wat in portefeuillehoudersoverleggen is besproken, zo spoedig mogelijk met de raad te delen, naar aanleiding van vragen over de brief MRA/duurzaamheid top 2021.”


    Op 6 mei heeft het college een vijftal afspraken ontvangen (zie bijlage ‘Aanbieding afspraken MRA DZH Top’), die de MRA graag wil bekrachtigen via ondertekening tijdens de DZH Top op 15 oktober a.s. Afgesproken is de voorlopige reactie gezamenlijk voor te bereiden vanuit het pfho M&D van de regio. Zie bijgaande voorlopige reactie, die is afgestemd met de portefeuillehouders Duurzaamheid in de regio. Het betreft hier een voorlopige reactie met voorlopige standpunten. Begin juli ontvangen de colleges de definitieve afspraken van MRA. Er is dan tot en met september tijd om daarop richting MRA te reageren door de afzonderlijke gemeenten.


    De MRA zal in juli de definitieve versie van de afspraken opnieuw aan alle MRA overheden voorleggen. De gemeenteraad heeft op meerdere momenten kenbaar gemaakt dat zij wil dat het college hen beter betrekt bij de MRA. De planning van de voorbereiding van de MRA Duurzaamheid Top biedt echter geen ruimte om de commissie om advies te vragen. Door een collegebrief te sturen, kunnen de raadsleden er voor kiezen om deze zelf te agenderen.

    Voorgesteld besluit

    De raad middels bijgaande collegebrief te informeren over de uitvoering van T21-062.

    Besluit

    De raad middels bijgaande collegebrief te informeren over de uitvoering van T21-062.

    Akkoord met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.

  9. 9

    Het college heeft op 5 november 2019 een subsidie van €820.000,- aan Stichting Hilversum Marketing (SHM) verleend (zaaknummer 579749). SHM heeft op 26 april 2021 de verantwoording over deze subsidie ingediend. Voorgesteld wordt om de subsidie conform de verlening vast te stellen.

    Voorgesteld besluit

    1. De subsidie die Stichting Hilversum Marketing in 2020 heeft ontvangen voor het uitvoeren van activiteiten conform het jaarplan 2020 vast te stellen op €820.000,- conform bijgevoegde vaststellingsbeschikking.

    Besluit

    1. De subsidie die Stichting Hilversum Marketing in 2020 heeft ontvangen voor het uitvoeren van activiteiten conform het jaarplan 2020 vast te stellen op €820.000,- conform bijgevoegde vaststellingsbeschikking.

    Akkoord.

  10. 10

    MEE Utrecht Gooi en Vecht, Hilverzorg en stichting de Meent hebben vanuit de begroting Zorg en Welzijn subsidie ontvangen voor hun activiteiten in het sociaal domein. De vaststelling van de subsidies verloopt  via het college.

    Voorgesteld besluit

    1. De subsidie die MEE Utrecht Gooi en Vecht in 2020 heeft ontvangen voor diverse activiteiten in het jaar 2020 vast te stellen op € 539.170,-, conform bijgevoegde vaststellingsbeschikking.
    2. De subsidie die HilversZorg in 2020 heeft ontvangen voor het uitvoeren van activiteiten voor laagdrempelige dagbesteding, vast te stellen op € 36.250,-, conform bijgevoegde vaststellingsbeschikking. Het bedrag van €51.250,- zijnde het verschil tussen het verleende voorschot en het door HilverZorg verantwoorde bedrag, terug te vorderen en te gunste te laten komen van het programma zorg en welzijn 2021.
    3. De subsidie die stichting de Meent in 2020 heeft ontvangen voor uitvoeren van activiteiten zoals opgenomen in het werkplan 2020 vast te stellen op € 67.500,-, conform bijgevoegde vaststellingsbeschikking.

    Besluit

    1. De subsidie die MEE Utrecht Gooi en Vecht in 2020 heeft ontvangen voor diverse activiteiten in het jaar 2020 vast te stellen op € 539.170,-, conform bijgevoegde vaststellingsbeschikking.
    2. De subsidie die HilversZorg in 2020 heeft ontvangen voor het uitvoeren van activiteiten voor laagdrempelige dagbesteding, vast te stellen op € 36.250,-, conform bijgevoegde vaststellingsbeschikking. Het bedrag van €51.250,- zijnde het verschil tussen het verleende voorschot en het door HilverZorg verantwoorde bedrag, terug te vorderen en te gunste te laten komen van het programma zorg en welzijn 2021.
    3. De subsidie die stichting de Meent in 2020 heeft ontvangen voor uitvoeren van activiteiten zoals opgenomen in het werkplan 2020 vast te stellen op € 67.500,-, conform bijgevoegde vaststellingsbeschikking.

    Akkoord.

  11. 11

    Op 19 november 2019 heeft het college besloten Versa voor 2020 een subsidie van € 4.308.000 te verlenen. Daarbij zijn verschillende afspraken gemaakt. Deze hebben onder andere betrekking op het voortzetten van de wijkgesprekken waarbij gebiedsteams van Versa met de wijkwethouder en buurtcoördinator het gesprek aangaan over de doelen en resultaten. Ook dient Versa bij de verantwoording een inhoudelijk en financieel verslag in te dienen. Vanwege de corona-crisis heeft Versa in samenspraak met gemeente Hilversum op enkele punten een andere invulling gegeven aan die afspraken. Op de andere onderdelen heeft Versa voldaan aan de verplichtingen.

    Voorgesteld besluit

    De subsidie die Versa in 2020 heeft ontvangen voor diverse activiteiten in het jaar 2020 vast te stellen op €4.541.976,-, conform bijgevoegde vaststellingsbeschikking.

    Besluit

    De subsidie die Versa in 2020 heeft ontvangen voor diverse activiteiten in het jaar 2020 vast te stellen op €4.541.976,-, conform bijgevoegde vaststellingsbeschikking.

    Akkoord.

  12. 12

    Op 2 juni 2021 hebben wij de raad, middels een collegebrief (zaaknummer 682590) kort geïnformeerd over de laatste stand van zaken inzake de ontwikkeling van een toekomstscenario voor het Werkvoorzieningsschap Tomingroep (hierna: het Schap of Tomin). U heeft in deze collegebrief kunnen lezen dat het algemeen bestuur (AB) van Tomin op 17 mei 2021 een koersbesluit heeft genomen voor de periode 2022-2025. De gekozen koers houdt in dat Tomin zich in die periode gaat doorontwikkelen tot werkleerbedrijf. Wij hebben  in dezelfde brief laten weten de raad zo spoedig mogelijk uitgebreider te informeren. Middels deze aanvullende collegebrief gaan we dieper in op het genomen koersbesluit, wat daaraan voorafging en hoe we nu verder gaan.

    Voorgesteld besluit

    De raad nader te informeren over de koers Tomin middels bijgevoegde collegebrief.

    Besluit

    De raad nader te informeren over de koers Tomin middels bijgevoegde collegebrief.

    Conform.

  13. 13

    Er is een collegebrief opgesteld om de raad te informeren over de stand van zaken van het project Arenapark. Hierin is er aandacht voor de werkzaamheden die zijn verricht sinds het vaststellen van het masterplan 2.0 en wat het vervolgtraject van het project zal zijn.

    Voorgesteld besluit

    De raad te infomeren door middel van bijgevoegde collegebrief over de stand van zaken van het project Arenapark.

    Besluit

    De raad te infomeren door middel van bijgevoegde collegebrief over de stand van zaken van het project Arenapark.

    Akkoord met een aanpassing.

  14. 14

    De verblijfplaatsen en de leefomgeving van beschermde diersoorten, zoals de huismus, gierzwaluw, en vleermuis gaan in Hilversum (en Nederland) in rap tempo achteruit. Gevolg is dat dier- en plantensoorten verdwijnen en dat het ecosysteem van de stad uit balans is. Door het ontbreken van natuurlijke vijanden krijgen plaagdieren zoals de eikenprocessierups vrij spel en door het gebrek aan variatie in beplanting zijn verschillende boomsoorten vatbaar voor diverse ziektes. De oorzaak ligt in (ver-) bouwwerkzaamheden waarbij veel mogelijke verblijfplaatsen van deze diersoorten verloren gaan. De gemeenteraad heeft dit probleem al in 2017 geadresseerd in de motie Natuurinclusief Bouwen (M17/78). Het college wil investeren in het herstellen van de natuurlijke balans in de stad door meer verblijfplaatsen te realiseren en de leefomgeving beter geschikt te maken voor de beschermende gebouwbewonende diersoorten. Aan de raad wordt voorgesteld om maatregelen te treffen om de leefomgeving van deze dieren in Hilversum te verbeteren door natuurinclusief bouwen zowel als randvoorwaarde te hanteren als te stimuleren. Daarvoor is de Leidraad Natuurinclusief Bouwen ontwikkeld (bijlage 2) met daarin een onderbouwing van de juiste natuurinclusieve maatregelen op de juiste plek, voor de juiste soort. De opzet van de leidraad beantwoordt de oproep die is gedaan in de motie M20-81 “Innovatief groen moet je doen”. Voor specialistische inhuur op toezicht voor de komende 4 jaar worden in de kadernota 2022 de kosten in beeld gebracht.

    Voorgesteld besluit

    I. De raad voorstellen:
    1. Het beleid natuurinclusief bouwen Hilversum 2021 vast te stellen
    2. de Leidraad Natuurinclusief Bouwen Hilversum 2021 als beleidskader voor natuurinclusief bouwen te hanteren;
    3. Bij het sluiten van anterieure overeenkomsten natuurinclusief bouwen via het puntensysteem als randvoorwaarde op te nemen;
    4. Natuurinclusief bouwen via het puntensysteem als randvoorwaarde op te nemen bij gemeentelijke bouwprojecten en gemeentelijke aanbesteding van bouwprojecten.
    II. In de kadernota van 2022 voor de begroting van de jaren 2023 t/m 2025 de kosten in beeld te brengen van inhuur van specialistisch toezicht op bouwprojecten waarin natuurinclusief bouwen randvoorwaarde is;
    III. Het voorstel agenderen voor de raadscommissie ter advisering aan de raad.

    Besluit

    I. De raad voorstellen:
    1. Het beleid natuurinclusief bouwen Hilversum 2021 vast te stellen
    2. de Leidraad Natuurinclusief Bouwen Hilversum 2021 als beleidskader voor natuurinclusief bouwen te hanteren;
    3. Bij het sluiten van anterieure overeenkomsten natuurinclusief bouwen via het puntensysteem als randvoorwaarde op te nemen;
    4. Natuurinclusief bouwen via het puntensysteem als randvoorwaarde op te nemen bij gemeentelijke bouwprojecten en gemeentelijke aanbesteding van bouwprojecten.
    II. In de kadernota van 2022 voor de begroting van de jaren 2023 t/m 2025 de kosten in beeld te brengen van inhuur van specialistisch toezicht op bouwprojecten waarin natuurinclusief bouwen randvoorwaarde is;
    III. Het voorstel agenderen voor de raadscommissie ter advisering aan de raad.

    Akkoord met een aanpassing.

  15. 15

    Bibliotheek Hilversum, Museum Hilversum en Beeld & Geluid, verenigd in de stichting Mediaplein, werken samen met de gemeente aan het realiseren van het Mediaplein op en rond de Kerkbrink. De stichting heeft onlangs een haalbaarheidsstudie afgerond. Daaruit blijkt dat het Mediaplein kansrijk is en van maatschappelijke, economische en culturele waarde voor onze stad kan zijn. Het is een investering in de stad zelf, in levendigheid, in de landelijke positionering als Mediastad en in economische en culturele dynamiek. Media staat daarbij centraal als inspiratiebron en motor voor maatschappelijke innovatie en verbinding. Voordat een definitief besluit over de ontwikkeling van het Mediaplein kan worden genomen, dient echter nog een aantal zaken nader uitgewerkt te worden, zowel financieel als programmatisch. Zo vraagt de voorgenomen verhuizing van de bibliotheek om concrete uitwerking in een voorstel waarover de raad in een later stadium een definitief besluit kan nemen. In de tussentijd zal er naar het voorbeeld van succesvolle ontwikkelingen elders, alvast ervaring worden opgedaan vanuit een LAB-omgeving, een proeftuin voor experimenten die met inbreng van publiek bedacht, getest en bij succes verder doorontwikkeld kunnen worden. Bijkomend voordeel is ook dat met de komst van het LAB het centrum in deze (post-)corona periode alvast een unieke en zeer noodzakelijke impuls krijgt.

    Voorgesteld besluit

    I. De raad voor te stellen om:
    1. Kennis te nemen van de haalbaarheidsstudie “Mediaplein Hilversum” van stichting Mediaplein
    2. De startnotitie Investeringsvoorstel Mediaplein vast te stellen en de volgende in de notitie genoemde activiteiten uit te voeren;
    a. te starten met programmering op en rond de Kerkbrink vanuit een LAB;
    b. het opstellen van een investeringsvoorstel gericht op de realisatie van een bibliotheek in de Gooische Brink en het uitwerken van de herinrichting van de Kerkbrink.
    3. De kosten van totaal € 358.000, te dekken uit de reserve Creatieve Sector voor € 160.000 (ten behoeve van het investeringsvoorstel), de voorziening ZIGGO voor € 188.000 en Programma 1 Wonen en Leven, taakveld 6.5 Media voor € 10.000 (ten behoeve van het LAB)
    4. Akkoord te gaan met het niet meer uit de reserve Creatieve Sector onttrekken dan de werkelijke gemaakte kosten, nu geraamd op € 160.000.
    II. Het voorstel ter advisering aan de raad aan te melden voor behandeling in de raadscommissie.

    Besluit

    I. De raad voor te stellen om:
    1. Kennis te nemen van de haalbaarheidsstudie “Mediaplein Hilversum” van stichting Mediaplein
    2. De startnotitie Investeringsvoorstel Mediaplein vast te stellen en de volgende in de notitie genoemde activiteiten uit te voeren;
    a. te starten met programmering op en rond de Kerkbrink vanuit een LAB;
    b. het opstellen van een investeringsvoorstel gericht op de realisatie van een bibliotheek in de Gooische Brink en het uitwerken van de herinrichting van de Kerkbrink.
    3. De kosten van totaal € 358.000, te dekken uit de reserve Creatieve Sector voor € 160.000 (ten behoeve van het investeringsvoorstel), de voorziening ZIGGO voor € 188.000 en Programma 1 Wonen en Leven, taakveld 6.5 Media voor
    € 10.000 (ten behoeve van het LAB)
    4. Akkoord te gaan met het niet meer uit de reserve Creatieve Sector onttrekken dan de werkelijke gemaakte kosten, nu geraamd op € 160.000.
    II. Het voorstel ter advisering aan de raad aan te melden voor behandeling in de raadscommissie.

    Akkoord.

  16. 16

    Het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW), de VNG, het Ministerie van Binnenlandse zaken en deelnemers (woningcorporaties) aan het WSW hebben gewerkt aan een strategisch programma voor het WSW, met als doel een actualisatie en verbetering van het borgstelsel t.b.v. de financiering van de sociale woningvoorraad van woningcorporaties. Op basis van dit geactualiseerde en verbeterde borgstelsel legt het WSW nu aan de gemeente een nieuwe generieke achtervangovereenkomst (bijlage 1) ter ondertekening voor.


    De nieuwe ter ondertekening voorliggende generieke achtervangovereenkomst is mede gebaseerd op een ledenraadpleging van de VNG in juni 2020. Bij deze ledenraadpleging ging het met name om een gewijzigde verdeelsleutel die de gemeentelijke achtervang eerlijker verdeelt over de deelnemende gemeenten.
    De gemeente Hilversum heeft in juni 2020 ingestemd met het betreffende voorstel. (zie bijlage 2)


    De essentie van de gemeentelijke achtervang, het op peil houden van de sociale woningvoorraad, wijzigt niet door de nieuwe achtervangovereenkomst.
    De uit drie lagen bestaande zekerheidsstructuur blijft bestaan.


    De nieuwe achtervangovereenkomst, zoals die nu ter ondertekening voorligt, heeft, inclusief genoemde ledenraadpleging van de VNG, inmiddels het besluitvormingsproces binnen de VNG, BZK en het WSW doorlopen.
    De nieuwe achtervangovereenkomst treedt in werking vanaf 1 augustus 2021.


    Op 19 januari 2021 heeft het college kennis genomen van de onderzoeksrapportage in het kader van het 213a onderzoek 2020 achtervangsystematiek met woningcorporaties in relatie tot het te realiseren woonbeleid.


    Op grond van het 213a onderzoek zijn aanvullende vragen gesteld aan de VNG.
    Deze vragen zijn door de VNG beantwoord.
    De conclusie is dat de nieuwe achtervangovereenkomst strookt met de beantwoording van de VNG en met de bevindingen en aanbevelingen uit het 213a onderzoek naar de achtervang systematiek van woningcorporaties in relatie met het te realiseren woonbeleid.


    Omdat ten tijde van het 213a onderzoek de nieuwe achtervangovereenkomst nog niet bekend was is separate besluitvorming hierover noodzakelijk.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met het aangaan van een nieuwe achtervangovereenkomst WSW/gemeente met ingang van 1 augustus 2021.
    2. Kennis te nemen van de aankondiging van WSW dat er enkele wijzigingen in bestaande achtervangovereenkomsten wordt voorbereid.

    Besluit

    1. In te stemmen met het aangaan van een nieuwe achtervangovereenkomst WSW/gemeente met ingang van 1 augustus 2021.
    2. Kennis te nemen van de aankondiging van WSW dat er enkele wijzigingen in bestaande achtervangovereenkomsten wordt voorbereid.

    Conform.

  17. 17

    Op 14 januari 2020 heeft de gemeente Hilversum vanuit het mandaat van wethouder Heller besloten Vluchtelingenwerk West en Midden-Nederland een subsidie te verlenen voor onder andere de maatschappelijke begeleiding van statushouders in het jaar 2020.
    VluchtelingenWerk West en Midden-Nederland heeft aan de eisen van de subsidie voldaan. Overeenkomstig de subsidie-aanvraag heeft de organisatie verschillende vormen van begeleiding aangeboden. De organisatie heeft ook meegewerkt aan verschillende vormen van evaluaties en er is een goedgekeurde rapport over de jaarrekening 2020 inclusief een controleverklaring overlegd.

    Voorgesteld besluit

    1. De subsidie die VluchtelingenWerk West en Midden-Nederland heeft ontvangen voor maatschappelijke begeleiding vast te stellen op €154.526-, conform bijgevoegde vaststellingsbeschikking.

    Besluit

    1. De subsidie die VluchtelingenWerk West en Midden-Nederland heeft ontvangen voor maatschappelijke begeleiding vast te stellen op €154.526-, conform bijgevoegde vaststellingsbeschikking.

    Conform.

  18. 18

    Om fraude in de zorg op te sporen, te onderzoeken en waar nodig te bestraffen hebben toezichthouders, opsporingsdiensten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties de krachten gebundeld in het informatieknooppunt zorgfraude (IKZ). Door aan te sluiten bij dit samenwerkingsverband is het mogelijk om meer informatie te delen waarmee effectiever opgetreden kan worden tegen zorgfraude.

    Voorgesteld besluit

    1. Aan te sluiten op het Informatie Knooppunt Zorgfraude (IKZ) per 1 juli 2021 en akkoord te gaan met het ondertekenen van de Standaard verwerkersovereenkomst gemeenten-IKZ.
    2. De raad te informeren door middel van bijgaande raadsinformatiebrief.

    Besluit

    1. Aan te sluiten op het Informatie Knooppunt Zorgfraude (IKZ) per 1 juli 2021 en akkoord te gaan met het ondertekenen van de Standaard verwerkersovereenkomst gemeenten-IKZ.
    2. De raad te informeren door middel van bijgaande raadsinformatiebrief.

    Conform.

  19. 19

    Het grondgebied van Weesp wordt per 24 maart 2022 toegevoegd aan de gemeente Amsterdam op basis van de Wet algemene regels herindeling (Wet Arhi).


    Om het grondgebied van Weesp toe te voegen aan de arbeidsmarkrtegio Groot-Amsterdam, dienen de colleges van de twee centrumgemeentes een wijzigingsverzoek bij UWV in te dienen. Het Regionaal Directieoverleg, de Werkkamer en het regionaal portefeuillehoudersoverleg hebben positief geadviseerd.

    Voorgesteld besluit

    1. Akkoord te gaan met het indienen van bijgevoegde wijzigingsverzoek bij het UWV, namens de arbeidsmarktregio Gooi en Vechtstreek, om het grondgebied Weesp per 1 januari 2022 toe te voegen aan de arbeidsmarktregio Groot-Amsterdam.

    Besluit

    1. Akkoord te gaan met het indienen van bijgevoegde wijzigingsverzoek bij het UWV, namens de arbeidsmarktregio Gooi en Vechtstreek, om het grondgebied Weesp per 1 januari 2022 toe te voegen aan de arbeidsmarktregio Groot-Amsterdam.

    Conform.

  20. 20

    Per 1 januari 2022 gaat de Wet wijziging woonplaatsbeginsel (Jeugd) van kracht. Het woonplaatsbeginsel in de Jeugdwet regelt welke gemeente (financieel) verantwoordelijk wordt.Om de implementatie van deze wet soepel te laten verlopen én de administratieve lasten voor gemeenten en zorgaanbieders zo laag mogelijk te houden, heeft de VNG een convenant opgesteld.

    Voorgesteld besluit

    1. Het VNG-convenant implementatie Wet wijziging woonplaatsbeginsel vast te stellen en akkoord te gaan met de ondertekening van het convenant
    2. De raad te informeren met de bijgevoegde raadsinformatiebrief.

    Besluit

    1. Het VNG-convenant implementatie Wet wijziging woonplaatsbeginsel vast te stellen en akkoord te gaan met de ondertekening van het convenant
    2. De raad te informeren met de bijgevoegde raadsinformatiebrief.

    Conform.

  21. 21

    Na diverse besluiten over de plannen voor het Stationsgebied is de Uitvoeringsnota (bijlage 0) een logische volgende stap in de ontwikkeling ervan. In de Uitvoeringsnota wordt beschreven binnen welke kaders en met welke uitgangspunten de uitvoering van de bovenstaande planvorming zal plaatsvinden en de hierbij behorende risico’s. Een belangrijk onderdeel hiervan vormen de financiën om de voorbereiding en uitvoering te starten en zo het project te realiseren. Het saldo van de gehele ontwikkeling van het Stationsgebied is geraamd op € 49 mln. exclusief plankosten (zie bijlage 5). Hierbij is 93mln aan kosten en 44mln aan opbrengsten geraamd. Een eerste berekening van deze plankosten over de gehele looptijd van de ontwikkeling van het Stationsgebied bedraagt vooralsnog € 7 mln. Voor de genoemde principe besluiten onder punt 6 zijn geen ramingen toegevoegd. Deze volgen op het moment dat het desbetreffende krediet of de grondexploitatie nodig is en door de raad beschikbaar moet worden gesteld op basis van een dan separaat voor te leggen raadsvoorstel inclusief een financiële onderbouwing.
    De eerste definitieve stap van deze uitvoering is het nieuwe busstation in 2022, voorafgegaan door de aanleg van een tijdelijk busstation om dit mogelijk te maken. Om geen tijd te verliezen en direct na de besluitvorming over de Uitvoeringsnota te starten met de aanbesteding van het tijdelijke en definitieve nieuwe busstation, is hiervoor een definitief ontwerp opgesteld in samenspraak met betrokken stakeholders (zie bijlage 2).

    Voorgesteld besluit

    I. Geheimhouding op te leggen op de bij dit voorstel “Uitvoeringsnota Stationsgebied (781453)” behorende bijlagen met de nummers 5, 6, 7, 8 en 9,  zulks op grond van artikel 55 lid 1, 25 lid 2 en 86 lid 2 Gemeentewet in verband met artikel 10 lid 2 onder b en g Wet Openbaarheid van Bestuur en deze bijlagen onder geheimhouding ter inzage aan te bieden aan de raad.
    II. De raad voor te stellen:
    1. De Uitvoeringsnota Stationsgebied en de bij dit voorstel horende bijlagen vast te stellen, waarin op hoofdlijnen de kaders voor de verdere uitvoering van het project zijn opgenomen;
    2. Het definitief ontwerp van het busstation vast te stellen;
    3. De grondexploitatie Stationsplein met een verwacht positief resultaat van €1.044.571,- vast te stellen en te openen en de meerjarige effecten op de lasten en de baten te verwerken in de programmabegroting middels een begrotingswijziging 2021 en de meerjarenraming 2022-2025;
    4. De jaarschijf 2021 van het krediet Wvg Koninginneweg zoals opgenomen in de meerjarenraming Investeringsprogramma 2021-2024 ad € 2.600.000 beschikbaar te stellen en de jaarschijven 2022 tot en met 2024 ad € 8.900.000 en een aanvullend krediet ad € 6.000.000 in de programmabegroting 2022 beschikbaar te stellen;
    5. Een krediet van € 5.291.000 beschikbaar te stellen als aanvulling op het reeds eerder verstrekte krediet ad € 760.000 Sloop GAK-Kelder teneinde de werkzaamheden aan het (tijdelijk) busstation te kunnen uitvoeren (kapitaallasten bedragen circa € 180.000,-- per jaar, afschrijvingstermijn 30 jaar);
    6. Een principebesluit te nemen met betrekking tot en daarvoor de onderstaande kredieten in de begroting op te nemen als sterretjespost:
    a. Een krediet van €2,5 mln. voor de Geluidsanering langs de centrumring beschikbaar te stellen, verwachte start uitvoering 2025;
    b. Een krediet van €8,2 mln. voor de realisatie van de Centrumring beschikbaar te stellen, verwachte start uitvoering 2023 en 2028 (gefaseerd uitgevoerd);
    c. Een krediet van €16,4 mln. voor de realisatie van de fietsenstalling beschikbaar te stellen, verwachte start uitvoering 2023;
    d. De structurele extra benodigde beheer- en onderhoudslasten lasten van de openbare ruimte als gevolg van de kwaliteitsverbetering voor een bedrag van €148.000,- te verwerken in de programmabegroting, naar verwachting vanaf 2026;
    e. De structurele beheerlasten van de fietsenstalling voor een bedrag van € 372.000,- te verwerken in de programmabegroting, naar verwachting vanaf 2026;
    f. De verwachte negatieve opbrengst ad € 434.000,- vanuit de grondverkoop van het voormalige GAK gebouw te verwerken in het begrotingsresultaat, naar verwachting in 2026;
    g. De grondexploitatie Koninginneweg in 2025 te openen met een geprognosticeerd tekort van €16,5 mln. (Peildatum juni 2021) en dit tekort te dekken uit de algemene reserve;
    7. De door het college opgelegde geheimhouding op de bij dit voorstel horende bijlagen 5, 6 ,7, 8 en 9 conform artikel 25 lid 3 van de gemeentewet te bekrachtigen, en deze geheimhouding op te heffen na realisatie en oplevering van het Stationsgebied.
    III. Het onderwerp ter advisering aan de raad aan te melden voor behandeling in de raadscommissie.

    Besluit

    I. Geheimhouding op te leggen op de bij dit voorstel “Uitvoeringsnota Stationsgebied (781453)” behorende bijlagen met de nummers 5, 6, 7, 8 en 9,  zulks op grond van artikel 55 lid 1, 25 lid 2 en 86 lid 2 Gemeentewet in verband met artikel 10 lid 2 onder b en g Wet Openbaarheid van Bestuur en deze bijlagen onder geheimhouding ter inzage aan te bieden aan de raad.
    II. De raad voor te stellen:
    1. De Uitvoeringsnota Stationsgebied en de bij dit voorstel horende bijlagen vast te stellen, waarin op hoofdlijnen de kaders voor de verdere uitvoering van het project zijn opgenomen;
    2. Het definitief ontwerp van het busstation vast te stellen;
    3. De grondexploitatie Stationsplein met een verwacht positief resultaat van €1.044.571,- vast te stellen en te openen en de meerjarige effecten op de lasten en de baten te verwerken in de programmabegroting middels een begrotingswijziging 2021 en de meerjarenraming 2022-2025;
    4. De jaarschijf 2021 van het krediet Wvg Koninginneweg zoals opgenomen in de meerjarenraming Investeringsprogramma 2021-2024 ad € 2.600.000 beschikbaar te stellen en de jaarschijven 2022 tot en met 2024 ad € 8.900.000 en een aanvullend krediet ad € 6.000.000 in de programmabegroting 2022 beschikbaar te stellen;
    5. Een krediet van € 5.291.000 beschikbaar te stellen als aanvulling op het reeds eerder verstrekte krediet ad € 760.000 Sloop GAK-Kelder teneinde de werkzaamheden aan het (tijdelijk) busstation te kunnen uitvoeren (kapitaallasten bedragen circa € 180.000,-- per jaar, afschrijvingstermijn 30 jaar);
    6. Een principebesluit te nemen met betrekking tot en daarvoor de onderstaande kredieten in de begroting op te nemen als sterretjespost:
    a. Een krediet van €2,5 mln. voor de Geluidsanering langs de centrumring beschikbaar te stellen, verwachte start uitvoering 2025;
    b. Een krediet van €8,2 mln. voor de realisatie van de Centrumring beschikbaar te stellen, verwachte start uitvoering 2023 en 2028 (gefaseerd uitgevoerd);
    c. Een krediet van €16,4 mln. voor de realisatie van de fietsenstalling beschikbaar te stellen, verwachte start uitvoering 2023;
    d. De structurele extra benodigde beheer- en onderhoudslasten lasten van de openbare ruimte als gevolg van de kwaliteitsverbetering voor een bedrag van €148.000,- te verwerken in de programmabegroting, naar verwachting vanaf 2026;
    e. De structurele beheerlasten van de fietsenstalling voor een bedrag van € 372.000,- te verwerken in de programmabegroting, naar verwachting vanaf 2026;
    f. De verwachte negatieve opbrengst ad € 434.000,- vanuit de grondverkoop van het voormalige GAK gebouw te verwerken in het begrotingsresultaat, naar verwachting in 2026;
    g. De grondexploitatie Koninginneweg in 2025 te openen met een geprognosticeerd tekort van €16,5 mln. (Peildatum juni 2021) en dit tekort te dekken uit de algemene reserve;
    7. De door het college opgelegde geheimhouding op de bij dit voorstel horende bijlagen 5, 6 ,7, 8 en 9 conform artikel 25 lid 3 van de gemeentewet te bekrachtigen, en deze geheimhouding op te heffen na realisatie en oplevering van het Stationsgebied.
    III. Het onderwerp ter advisering aan de raad aan te melden voor behandeling in de raadscommissie.

    Akkoord met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.

  22. 22

    In 2020 is de gemeente Hilversum benaderd door de Gooise Golfclub (GGC) met het verzoek om medewerking te verlenen aan het toekomstig gebruik van enige percelen weiland nabij het sportveldencomplex Loosdrecht ter gezamenlijke grootte van ongeveer 3,45.00 hectare en kadastraal bekend gemeente Loosdrecht, sectie C, nrs 3602 en 4942 ten behoeve van de realisatie van een golfbaan.
    De GGC dient haar haar huidige locatie, die men huurt van de Hilversumse Mixed Hockey Club (HC) op termijn te verlaten omdat de HC deze locatie zelf wil gaan gebruiken. Om in aanmerking te komen voor het gebruik van genoemde percelen dient de GGC een planologische en/of vergunningsprocedure via de gemeente Wijdemeren te doorlopen, nu de percelen zijn gelegen op het grondgebied van de gemeente Wijdemeren. In het kader van het doorlopen van deze procedure is een verklaring van de grondeigenaar nodig waarin deze aangeeft bereid te zijn om de grond beschikbaar te stellen. Op dit moment is het nog niet noodzakelijk om hiervoor al een overeenkomst te sluiten die voorziet in deze terbeschikkingstelling. De GGC dient uiterlijk 30 juni 2021 de procedure aanvraag met bijlagen in te dienen bij de gemeente Wijdemeren. Kosten en risico voor dit traject zijn geheel voor de GGC.

    Voorgesteld besluit

    1. Als grondeigenaar de intentie uit te spreken om onder voorwaarden medewerking te verlenen aan het realiseren van een golfbaan op enige percelen weiland nabij het sportveldencomplex Loosdrecht ter gezamenlijke grootte van ongeveer 3,45.00 hectare en kadastraal bekend gemeente Loosdrecht, sectie C, nrs 3602 en 4942, door het afsluiten van een privaatrechtelijke overeenkomst met de Gooise Golfclub.
    2. Het besluit zoals genoemd onder 1 te effectueren door het instemmen met de verzending van de intentie zoals verwoord in de brief in bijlage 3.
    3. Het besluit zoals genoemd onder 1 verder uit te werken wanneer de Gooise Golfclub de planologische en/of vergunningsprocedure bij de gemeente Wijdemeren om de genoemde percelen te mogen gebruiken als golfbaan met positief resultaat heeft afgerond.

    Besluit

    1. Als grondeigenaar de intentie uit te spreken om onder voorwaarden medewerking te verlenen aan het realiseren van een golfbaan op enige percelen weiland nabij het sportveldencomplex Loosdrecht ter gezamenlijke grootte van ongeveer 3,45.00 hectare en kadastraal bekend gemeente Loosdrecht, sectie C, nrs 3602 en 4942, door het afsluiten van een privaatrechtelijke overeenkomst met de Gooise Golfclub.
    2. Het besluit zoals genoemd onder 1 te effectueren door het instemmen met de verzending van de intentie zoals verwoord in de brief in bijlage 3.
    3. Het besluit zoals genoemd onder 1 verder uit te werken wanneer de Gooise Golfclub de planologische en/of vergunningsprocedure bij de gemeente Wijdemeren om de genoemde percelen te mogen gebruiken als golfbaan met positief resultaat heeft afgerond.

    Akkoord.

  23. 23

    De impact van corona op culturele instellingen is nog steeds groot. Zo heeft Stichting Wonderfeel in de eerste helft van 2021 een netto schade ondervonden aan de corona maatregelen van in totaal € 46.800. Mede op aandringen en met bijdrage van de gemeente Hilversum heeft de provincie Noord-Holland het restbedrag van het noodfonds uit 2020 voor de culturele sector gereserveerd voor gemeenten om opnieuw noodsteun te kunnen verlenen aan culturele instellingen met corona gerelateerde vervolgschade in het voorjaar van 2021 (1 januari – 1 juli 2021). Cofinanciering blijft een voorwaarde om een beroep te kunnen doen op het restnoodfonds van de provincie. Het uitgangspunt van cofinanciering/matching blijft de huidige verdeling: 65% provincie en 35% gemeenten. Gezien het belang dat het College hecht aan het overeind houden van de culturele instellingen in Hilversum en daarmee het behoud van culturele programmering en werkgelegenheid in de creatieve sector (ketenverantwoordelijkheid), is het voorstel de binnen het restfonds als voorwaarde gestelde matching van € 16.400 euro beschikbaar te stellen aan Wonderfeel. Daarmee komt een bedrag van € 30.400 euro aan provinciemiddelen beschikbaar als directe mede-ondersteuning.

    Voorgesteld besluit

    1. Een beroep te doen op het noodfonds van de provincie Noord Holland door middel van een subsidieaanvraag, ten behoeve van COVID-19 noodsteun aan Stichting Wonderfeel.
    2. De gevraagde gemeentelijke matching á € 16.400 beschikbaar te stellen, waardoor  € 30.400 aan provinciemiddelen vrijkomt als directe mede-ondersteuning voor Stichting Wonderfeel.
    3. Het bedrag van € 16.400 te dekken vanuit de 'Reserve COVID 19'.
    4. De raad over deze subsidie, als onderdeel van de noodsteun culturele instellingen, te informeren in de eerstvolgende raadsinformatiebrief over de financiële afwijkingen als gevolg van de coronacrisis.

    Besluit

    1. Een beroep te doen op het noodfonds van de provincie Noord Holland door middel van een subsidieaanvraag, ten behoeve van COVID-19 noodsteun aan Stichting Wonderfeel.
    2. De gevraagde gemeentelijke matching á € 16.400 beschikbaar te stellen, waardoor  € 30.400 aan provinciemiddelen vrijkomt als directe mede-ondersteuning voor Stichting Wonderfeel.
    3. Het bedrag van € 16.400 te dekken vanuit de 'Reserve COVID 19'.
    4. De raad over deze subsidie, als onderdeel van de noodsteun culturele instellingen, te informeren in de eerstvolgende raadsinformatiebrief over de financiële afwijkingen als gevolg van de coronacrisis.

    Akkoord onder voorbehoud, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.