Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

College van B&W

dinsdag 2 maart 2021

09:31 - 16:00
Locatie

Digitaal via Zoom

Voorzitter
P.I. Broertjes
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    De op 18 januari 2021 ontvangen vragen ex artikel 41 RVO van de fractie Leefbaar Hilversum aan het college over opvang daklozen/SOS Dixie te beantwoorden middels bijgaande brief.

    Voorgesteld besluit

    De op 18 januari 2021 ontvangen vragen ex artikel 41 RVO van de fractie Leefbaar Hilversum aan het college over opvang daklozen/SOS Dixie te beantwoorden middels bijgaande brief.

    Besluit

    De op 18 januari 2021 ontvangen vragen ex artikel 41 RVO van de fractie Leefbaar Hilversum aan het college over opvang daklozen/SOS Dixie te beantwoorden middels bijgaande brief.

    Akkoord met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.

  2. 2

    De op 12 februari 2021 ontvangen vragen ex artikel 41 RVO van de fractie CDA aan het college over De Stolpe te beantwoorden middels bijgaande brief.

    Voorgesteld besluit

    De op 12 februari 2021 ontvangen vragen ex artikel 41 RVO van de fractie CDA aan het college over De Stolpe te beantwoorden middels bijgaande brief.

    Besluit

    De op 12 februari 2021 ontvangen vragen ex artikel 41 RVO van de fractie CDA aan het college over De Stolpe te beantwoorden middels bijgaande brief.

    Akkoord met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.

  3. 3

    Halverwege de looptijd van het IVP 2018-2022 is een stand van zaken opgemaakt. De criminaliteitscijfers zijn gedaald in 2020 en in 2019 gaven inwoners aan zich veiliger te voelen. Overlastmeldingen stijgen, dat heeft 2 oorzaken: in de verschillende aanpakken wordt inwoners gevraagd te melden én door corona zijn meer inwoners thuis aan het werk, waardoor zij sneller overlast ervaren en deze melden. Daarnaast zien we een aantal trends en ontwikkelingen: de traditionele criminaliteit daalt en de digitale onveiligheid stijgt. Hier gaan we meer op in zetten. Tegenstellingen in de samenleving wordt in deze tijd nog meer uitvergroot. Ongeregeldheden en demonstraties komen met grotere regelmaat voor. Ook voor handhaving en politie komen de werkzaamheden in coronatijd erbij. Over de schaarste van de politiecapaciteit en de keuzes hierin wordt u nader geïnformeerd.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de stand van zaken van het Integraal Veiligheidsplan 2018-2022.
    2. Door bijgevoegde collegebrief inclusief bijlagen de gemeenteraad te informeren.

    Besluit

    1. Kennis te nemen van de stand van zaken van het Integraal Veiligheidsplan 2018-2022.
    2. Door bijgevoegde collegebrief inclusief bijlagen de gemeenteraad te informeren.

    Akkoord met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.

  4. 4

    In de beeldvormende sessie van 2 december 2020 zijn raads- en commissieleden geïnformeerd over de aanpak Bruisend Hart. De participatie is inmiddels in volle gang. Middels de collegebrief wordt de raad geïnformeerd over de stand van zaken en de stappen die zijn en worden gezet.

    Voorgesteld besluit

    De raad middels bijgevoegde collegebrief informeren over Voortgang Structuurvisie Bruisend Hart

    Besluit

    De raad middels bijgevoegde collegebrief informeren over Voortgang Structuurvisie Bruisend Hart

    Akkoord.

  5. 5

    In de brief van stichting BOB-H (Betrokken Omwonenden Busremise Hilversum) aan de raad van 30 januari jl. wordt de stand van zaken voor de locatie busremise en de planvorming voor omliggende ontwikkellocaties geschetst. BOB-H zet zich in voor een openbaar park op de locatie van de busremise. Met bijgevoegde collegebrief wordt gereageerd op de brief.

    Voorgesteld besluit

    1. Bijgevoegde collegebrief versturen naar stichting BOB-H;
    2. Een afschrift van de brief sturen naar de raad.

    Besluit

    1. Bijgevoegde collegebrief versturen naar stichting BOB-H;
    2. Een afschrift van de brief sturen naar de raad.

    Akkoord met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.

  6. 6

    Graag informeren wij u in deze brief over de ontwikkelingen in onze regio, de gemeente en specifiek bij Veilig Thuis. Ook besteden we aandacht aan de impact van de coronacrisis.

    Voorgesteld besluit

    De raad met bijgaande collegebrief informeren over de ontwikkelingen m.b.t. huiselijk geweld en kindermishandeling en specifiek bij Veilig Thuis.

    Besluit

    De raad met bijgaande collegebrief informeren over de ontwikkelingen m.b.t. huiselijk geweld en kindermishandeling en specifiek bij Veilig Thuis.

    Akkoord met een aanpassing.

  7. 7

    Uit onderzoek is gebleken dat op verschillende locaties in Hilversum de ondergrondse brandkranen onvoldoende bluswatercapaciteit leveren bij een eventuele calamiteit. Door het nemen van tijdelijke maatregelen wordt het risico klein gehouden dat er bij een brand te weinig bluswater voorhanden is. Namens het college is de portefeuillehouder Openbare Ruimte hierover in gesprek met onze partners om snel adequate oplossingen te implementeren.


    Met deze collegebrief wordt de gemeenteraad geïnformeerd.

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad te informeren over de bluswatercapaciteit in Hilversum door middel van bijgaande collegebrief.

    Besluit

    De gemeenteraad te informeren over de bluswatercapaciteit in Hilversum door middel van bijgaande collegebrief.

    Akkoord.

  8. 8

    Opsomming van de locaties die in 2020 en 2021 zijn en zullen worden aangepakt in het kader van het verbeteren van de verkeersveiligheid. Dit op basis van de groslijst van verkeersonveilige locaties in Hilversum én de, in het kader van de SPV gelden (Strategisch Plan Verkeersveiligheid) van het Rijk en Provincie, gesubsidieerde locaties.

    Voorgesteld besluit

    De raad middels bijgaande collegebrief informeren over de stand van zaken verkeersveiligheid en prioriteitswegen.

    Besluit

    De raad middels bijgaande collegebrief informeren over de stand van zaken verkeersveiligheid en prioriteitswegen.

    Conform.

  9. 9

    Voor de periode waarover de rijksoverheid van de kinderopvang en het onderwijs aanpassingen vereist gericht op het indammen van het coronavirus heeft de gemeente Hilversum een aantal beslissingen te nemen. In Hilversum worden peuterspeelzalen die voor- en vroegschoolse educatie bieden gesubsidieerd. Door de landelijke sluiting van kinderopvang kunnen de aanbieders tijdelijk deze dienst niet volledig leveren. Om te zorgen voor continuïteit van het aanbod, ook na de coronacrisis, is het belangrijk om financiering vanuit de gemeente, net als in het voorjaar van 2020, voort te zetten en bij de vaststelling van de peuterspeelzaalsubsidies 2020 en 2021 rekening te houden met de coronamaatregelen. Ook het compenseren van de ouderbijdrage van ouders die onder de gemeentelijke kinderopvangregeling vallen draagt bij aan de stabiliteit van het kinderopvangstelsel. Het behoud van de kinderopvangvoorzieningen is voor de uitvoering van het gemeentelijk beleid van belang.

    Voorgesteld besluit

    i.  De subsidieregeling peuterspeelzalen 2020 en 2021 te continueren
    ii.  Bij de vaststelling van de peuterspeelzaalsubsidies 2020 en 2021 rekening te houden met de coronamaatregelen
    iii.  De ouderbijdrage kinderopvang van ouders die onder de gemeentelijke kinderopvangregeling vallen, gedurende de kinderopvangsluiting, te compenseren
    iv.  De ouderbijdrage kinderopvang van ouders die deelnemen aan re-integratie, studie of inburgering, gedurende de kinderopvangsluiting, niet terug te vorderen
    v.  De ouderbijdrage leerlingenvervoer van ouders met kinderen op het speciaal basisonderwijs, gedurende de onderwijs sluiting, te compenseren
    vi. De extra Covid-19 gerelateerde kosten kunnen vooralsnog gedekt worden vanuit het onderwijsachterstandenbeleid en leerlingzakenbudget. Als aan het eind van het jaar 2021 blijkt dat dit budget is overschreden, dan kan afhankelijk van het jaarresultaat en stand van de reserve gekozen worden om deze alsnog te dekken uit de reserve Covid-19.

    Besluit

    1.  De subsidieregeling peuterspeelzalen 2020 en 2021 te continueren
    2.  Bij de vaststelling van de peuterspeelzaalsubsidies 2020 en 2021 rekening te houden met de coronamaatregelen
    3.  De ouderbijdrage kinderopvang van ouders die onder de gemeentelijke kinderopvangregeling vallen, gedurende de kinderopvangsluiting, te compenseren
    4.  De ouderbijdrage kinderopvang van ouders die deelnemen aan re-integratie, studie of inburgering, gedurende de kinderopvangsluiting, niet terug te vorderen
    5. De ouderbijdrage leerlingenvervoer van ouders met kinderen op het speciaal basisonderwijs, gedurende de onderwijs sluiting, te compenseren
    6. De extra Covid-19 gerelateerde kosten kunnen vooralsnog gedekt worden vanuit het onderwijsachterstandenbeleid en leerlingzakenbudget. Als aan het eind van het jaar 2021 blijkt dat dit budget is overschreden, dan kan afhankelijk van het jaarresultaat en stand van de reserve gekozen worden om deze alsnog te dekken uit de reserve Covid-19.

    Akkoord met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.

  10. 10

    Vaststellen subsidie Dutch Media Week 2020.

    Voorgesteld besluit

    1. De subsidie voor Dutch Media Week 2020 vast te stellen op € 280.000,-.
    2. De beschikking ‘vaststelling subsidie’ (bijlage 1) te verzenden.

    Besluit

    1. De subsidie voor Dutch Media Week 2020 vast te stellen op € 280.000,-.
    2. De beschikking ‘vaststelling subsidie’ (bijlage 1) te verzenden.

    Conform.

  11. 11

    Het Rijk heeft een nieuwe steunmaatregel (de TONK, Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten) in het leven geroepen voor huishoudens die door Corona een terugval in het inkomen hebben waardoor ze noodzakelijke kosten (met name woonlasten) niet meer kunnen betalen. De regeling wordt uitgevoerd door gemeentes op basis van de de bijzondere bijstand. Hiervoor moeten tijdelijke beleidsregels worden vastgesteld.

    Voorgesteld besluit

    1. de Beleidsregels TONK Hilversum 2021 vast te stellen per 2 maart 2021
    2. het percentage inkomensterugval in te stellen op >35%
    3. een staffel te hanteren voor de woonquote (verhouding inkomen en woonlasten) en deze vast te stellen conform   tabel 1 van dit voorstel
    4. de tegemoetkoming vanuit de TONK vast te stellen op €1.200 per huishouden
    5. de vermogensgrens in te stellen op € 31.340 voor een alleenstaande en € 62.680 voor gehuwden
    6. het nadeel als gevolg van de TONK van € 1.590.000 te dekken uit de Covid-reserve
    7. de onttrekking van € 1.590.000 vanuit de Covid-reserve te verwerken in de 1e tussenrapportage 2021 en de raad daarbij voor te stellen de begroting 2021 aan te passen ten gunste van Programma 3 “werken” taakveld 6.3 inkomensregelingen
    8. de raad over dit besluit te informeren middels de bijgevoegde Raadsinformatiebrief

    Besluit

    1. de Beleidsregels TONK Hilversum 2021 vast te stellen per 2 maart 2021
    2. het percentage inkomensterugval in te stellen op >35%
    3. een staffel te hanteren voor de woonquote (verhouding inkomen en woonlasten) en deze vast te stellen conform   tabel 1 van dit voorstel
    4. de tegemoetkoming vanuit de TONK vast te stellen op €1.200 per huishouden
    5. de vermogensgrens in te stellen op € 31.340 voor een alleenstaande en € 62.680 voor gehuwden
    6. het nadeel als gevolg van de TONK van € 1.590.000 te dekken uit de Covid-reserve
    7. de onttrekking van € 1.590.000 vanuit de Covid-reserve te verwerken in de 1e tussenrapportage 2021 en de raad daarbij voor te stellen de begroting 2021 aan te passen ten gunste van Programma 3 “werken” taakveld 6.3 inkomensregelingen
    8. de raad over dit besluit te informeren middels de bijgevoegde Raadsinformatiebrief

    Gewijzigd besluit met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.

  12. 12

    Horecaondernemers en andere ondernemers gedurende de werking van de Wet tijdelijke maatregelen covid-19 als volgt te ondersteunen:


    Horeca
    Op dit moment hebben we te maken met een 2e lockdown en moeten we ons (opnieuw) richten op een mogelijk aanstaande openstelling van de horeca gedurende de werking van de Wet tijdelijke maatregelen covid-19 en het opnieuw inrichten van de horecaterrassen. Hierbij dient ook rekening gehouden te worden met de inmiddels opgelegde beperkende maatregelen voor andere ondernemers. We hebben inmiddels ook meer kennis over de crisis en daarom wordt voorgesteld om één nieuw besluit voor de horecaterrassen te nemen die aansluit op de huidige situatie.


    Andere ondernemers
    Daarnaast willen we andere ondernemers die, als gevolg van de huidige beperkende maatregelen, voor hun activiteiten zijn aangewezen op de openbare ruimte, zoals sportscholen en bloemenverkopers, ondersteunen door overkappingen toe te staan, waar mogelijk en aanvaardbaar, in de vorm van een tent die aan 3 zijden open is.

    Voorgesteld besluit

    1. Als burgemeester, in navolging op het besluit van 18 mei 2020, extra terrasruimte bij horecaondernemers te gedogen, waar mogelijk en aanvaardbaar, gedurende de werking van de Wet tijdelijke maatregelen covid-19.
    2. Als college, in navolging op de besluiten van 26 mei 2020 en 6 oktober 2020, terrasoverkappingen, terrasschermen en terrasverwarming bij horecaondernemers te gedogen, waar mogelijk en aanvaardbaar, gedurende de werking van de Wet tijdelijke maatregelen covid-19.
    3. Als college overkappingen bij overige ondernemers te gedogen, waar mogelijk en aanvaardbaar, gedurende de werking van de Wet tijdelijke maatregelen covid-19.
    4. De formele afhandeling en uitvoering hiervan te mandateren aan de medewerkers van de teams A&O en Backoffice van de afdeling Publiekszaken.
    5. Met bijgevoegd conceptbesluit de afspraken met de individuele ondernemers en de gedoogvoorwaarden vast te leggen.
    6. De kosten (maximaal € 90.000,00) te dekken vanuit Programma 1: Wonen en Leven, Thema Mooie stad, taak 200200 en 200795 van de programmabegroting 2021. Mochten de kosten toch hoger uitvallen dan zal dit bij de Turap worden vermeld.
    7. Het eventueel tekort op dit taakveld m.b.t. dit voorstel ten laste te brengen van de reserve Covid-19.
    8. De gemeenteraad middels bijgevoegde raadsinformatiebrief te informeren.

    Besluit

    1. Als burgemeester, in navolging op het besluit van 18 mei 2020, extra terrasruimte bij horecaondernemers te gedogen, waar mogelijk en aanvaardbaar, gedurende de werking van de Wet tijdelijke maatregelen covid-19.
    2. Als college, in navolging op de besluiten van 26 mei 2020 en 6 oktober 2020, terrasoverkappingen, terrasschermen en terrasverwarming bij horecaondernemers te gedogen, waar mogelijk en aanvaardbaar, gedurende de werking van de Wet tijdelijke maatregelen covid-19.
    3. Als college overkappingen bij overige ondernemers te gedogen, waar mogelijk en aanvaardbaar, gedurende de werking van de Wet tijdelijke maatregelen covid-19.
    4. De formele afhandeling en uitvoering hiervan te mandateren aan de medewerkers van de teams A&O en Backoffice van de afdeling Publiekszaken.
    5. Met bijgevoegd conceptbesluit de afspraken met de individuele ondernemers en de gedoogvoorwaarden vast te leggen.
    6. De kosten (maximaal € 90.000,00) te dekken vanuit Programma 1: Wonen en Leven, Thema Mooie stad, taak 200200 en 200795 van de programmabegroting 2021.Mochten de kosten toch hoger uitvallen dan zal dit bij de Turap worden vermeld.
    7. Het eventueel tekort op dit taakveld m.b.t. dit voorstel ten laste te brengen van de reserve Covid-19.
    8. De gemeenteraad middels bijgevoegde raadsinformatiebrief te informeren.

    Gewijzigd besluit met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.

  13. 13

    Op 10 februari 2021 heeft de fractie van CDA Hilversum vragen gesteld tijdens het ‘vragenhalfuurtje’ voorafgaand aan de raadscommissie, waarop is toegezegd dat deze vragen schriftelijk van antwoorden zouden worden voorzien. Middels bijgevoegde collegebrief kan deze toezegging worden afgehandeld.

    Voorgesteld besluit

    De collegebrief met beantwoording van de CDA-vragen inzake de herontwikkeling van Heuvellaan 50 (n.a.v. het Vragenhalfuurtje in de raadscommissie d.d. 10 februari 2021) vaststellen en verzenden aan de leden van de raad, met cc aan het college van B&W.

    Besluit

    De collegebrief met beantwoording van de CDA-vragen inzake de herontwikkeling van Heuvellaan 50 (n.a.v. het Vragenhalfuurtje in de raadscommissie d.d. 10 februari 2021) vaststellen en verzenden aan de leden van de raad, met cc aan het college van B&W.

    Gewijzigd besluit met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.

  14. 14

    De raad met bijgaande Raadsinformatiebrief informeren over de besluiten die genomen zijn om ondernemers in acute nood te ondersteunen.

    Voorgesteld besluit

    Instemmen met verzending van deze RIB

    Besluit

    Instemmen met verzending van deze RIB

    Gewijzigd besluit met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.

  15. 15

    Op grond van de Gemeentewet moeten wethouders woonachtig zijn in de gemeente waarin ze zijn benoemd. Er is een ontheffingsmogelijkheid voor ten hoogste één jaar, met de mogelijkheid van verlenging.
    Gezien het tussentijdse karakter van de aanstelling en de nog beperkte duur van deze raadsperiode tot aan de gemeenteraadsverkiezingen van 2022, ligt het in de rede de eerder verleende ontheffing  van het ingezetenschap te verlengen voor wethouder Kuipers. U wordt voorgesteld dat bij dezen te doen.

    Voorgesteld besluit

    I. De raad voor te stellen:
    De heer G. Kuipers met ingang van 16 april 2021 voor de duur van één jaar ontheffing te verlenen van het vereiste van ingezetenschap op grond van artikel 36a, tweede lid, Gemeentewet.
    II Het onderwerp aanmelden voor rechtstreekse agendering in de raad van 31 maart 2020.

    Besluit

    I. De raad voor te stellen:
    De heer G. Kuipers met ingang van 16 april 2021 voor de duur van één jaar ontheffing te verlenen van het vereiste van ingezetenschap op grond van artikel 36a, tweede lid, Gemeentewet.
    II Het onderwerp aanmelden voor rechtstreekse agendering in de raad van 31 maart 2020.

    Conform.

  16. 16

    De op 5 januari 2021 ontvangen vragen ex artikel 41 RVO van de fractie HvH aan het college over Inning Eigen Bijdrage huishoudelijke hulp middels bijgaande brief.

    Voorgesteld besluit

    De op 5 januari 2021 ontvangen vragen ex artikel 41 RVO van de fractie HvH aan het college over Inning Eigen Bijdrage huishoudelijke hulp middels bijgaande brief.

    Besluit

    De op 5 januari 2021 ontvangen vragen ex artikel 41 RVO van de fractie HvH aan het college over Inning Eigen Bijdrage huishoudelijke hulp middels bijgaande brief.

    Conform.

  17. 17

    Op 5 februari 2021 heeft de fractie van Democraten Hilversum vragen gesteld op basis van artikel 41 van het Reglement van Orde over de bezwaarprocedure inzake de kantoorpanden aan de Bergweg/Schuttersweg.

    Voorgesteld besluit

    De op 5 februari ontvangen vragen ex artikel 41 RVO van de fractie Democraten Hilversum aan het college over de bezwaarprocedure inzake de kantoorpanden aan de Bergweg/ Schuttersweg beantwoorden middels bijgaande brief.

    Besluit

    De op 5 februari ontvangen vragen ex artikel 41 RVO van de fractie Democraten Hilversum aan het college over de bezwaarprocedure inzake de kantoorpanden aan de Bergweg/ Schuttersweg beantwoorden middels bijgaande brief.

    Conform.

  18. 18

    Op 3 februari 2021 heeft Historische Kring Albertus Perk vragen gesteld over de kantoorpanden aan de Bergweg/ Schuttersweg.

    Voorgesteld besluit

    De vragen van de Hilversumse Historische Kring Albertus Perk beantwoorden via bijgaande brief

    Besluit

    De vragen van de Hilversumse Historische Kring Albertus Perk beantwoorden via bijgaande brief

    Conform.

  19. 19

    Het Groenbeleidsplan Hilversum 2030 is het vigerende beleidskader voor groen in Hilversum. Dit document, vastgesteld in 2012, voldoet nog altijd grotendeels maar moet geactualiseerd worden op een aantal onderwerpen: klimaatadaptatie, biodiversiteit, natuurinclusief bouwen, de relatie groen-energietransitie, ziektes en plagen en participatie. Dit zijn actuele thema’s waarop het gemeentelijk groenbeleid uitgebreider moet worden beschreven en verwerkt in een integrale groenvisie. Deze integrale groenvisie wordt vervolgens uitgewerkt in een uitvoeringsprogramma en beide vormen samen het Programma Groen.
    Daarnaast wordt gewerkt aan het opstellen van de Omgevingsvisie, waarin integrale afwegingen worden gemaakt voor de toekomst van Hilversum. De ontwikkelingsrichting die in het proces van de Omgevingsvisie wordt gedefinieerd vormt het kader voor het Programma Groen, zowel voor de visie als voor het uitvoeringsprogramma. Het Programma Groen wordt in de tweede helft van 2022 vastgesteld door de gemeenteraad.

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad te informeren over het proces van het Programma Groen en de gewijzigde planning met bijgaande collegebrief..

    Besluit

    De gemeenteraad te informeren over het proces van het Programma Groen en de gewijzigde planning met bijgaande collegebrief..

    Conform.

  20. 20

    Voor het uitvoeren van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid, is € 733.050,- subsidie aangevraagd bij het Rijk en € 586.440,- cofinanciering bij de Provincie. Beide subsidies zijn volledig toegekend.
    De gemeente moet 10% van het investeringsbedrag zelf financieren. Hiertoe is reeds een investering  in het investeringsprogramma 2021 opgenomen onder punt 2.1.
    De raad wordt voorgesteld het benodigde krediet vrij te geven.

    Voorgesteld besluit

    I.Het Strategisch Plan Verkeersveiligheid in 2021 uit te voeren en daartoe het door de raad te verlenen krediet onder II (onder voorbehoud van die verlening) vrij te geven.
    II. De raad voor te stellen:
    Een krediet te verlenen van bruto € 1.470.000,- (na aftrek van subsidie netto € 147.000) zoals opgenomen onder nr 2.1 van de programmabegroting 2021, Programma 1. Wonen en leven, ten behoeve van de uitvoering van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (sterretjespost).
    III. Het onderwerp ter advisering aan de raad aan te melden bij de raadscommissie.

    Besluit

    I.Het Strategisch Plan Verkeersveiligheid in 2021 uit te voeren en daartoe het door de raad te verlenen krediet onder II (onder voorbehoud van die verlening) vrij te geven.
    II. De raad voor te stellen:
    Een krediet te verlenen van bruto € 1.470.000,- (na aftrek van subsidie netto € 147.000) zoals opgenomen onder nr 2.1 van de programmabegroting 2021, Programma 1. Wonen en leven, ten behoeve van de uitvoering van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (sterretjespost).
    III. Het onderwerp ter advisering aan de raad aan te melden bij de raadscommissie.

    Conform.

  21. 21

    Om de verleende subsidie van de Provincie Noord-Holland voor de aanleg van de Schuttersweg tot fietsstraat met bijbehorende parkeervakken toe te kunnen voegen aan het bestaande uitvoeringsbudget voor rioolvervanging en herinrichting, wordt voorgesteld dat de Raad een aanvullend krediet verleent van 183.000 Euro.

    Voorgesteld besluit

    I.De Schuttersweg na rioolwerkzaamheden, te herinrichten tot fietsstraat; en daartoe het door de raad te verlenen krediet onder II (onder voorbehoud van die verlening) vrij te geven en toe te voegen aan de begrotingspost vervanging afgeschreven wegen 2019.
    II. De raad voor te stellen:
    1. Voor de meerkosten voor herinrichting van de Schuttersweg tot fietsstraat een krediet te verlenen van € 183.000,--
    2. De kosten hiervan te dekken uit de subsidie van de Provincie Noord-Holland
    III. Het onderwerp ter advisering aan de raad aan te melden bij de raadscommissie.

    Besluit

    I.De Schuttersweg na rioolwerkzaamheden, te herinrichten tot fietsstraat; en daartoe het door de raad te verlenen krediet onder II (onder voorbehoud van die verlening) vrij te geven en toe te voegen aan de begrotingspost vervanging afgeschreven wegen 2019.
    II. De raad voor te stellen:
    1. Voor de meerkosten voor herinrichting van de Schuttersweg tot fietsstraat een krediet te verlenen van € 183.000,--
    2. De kosten hiervan te dekken uit de subsidie van de Provincie Noord-Holland
    III. Het onderwerp ter advisering aan de raad aan te melden bij de raadscommissie.

    Conform.

  22. 22

    In de programmabegroting 2021 zijn de voor 2021 geplande investeringen in de openbare ruimte
    opgenomen. Volgens de huidige Financieel uitvoeringsbeleid 2018 geeft het college zulke kredieten voor
    uitvoering vrij. Het betreft de volgende onderdelen binnen het Programma Wonen en Leven:

    • Uitbreiding parkeerapparatuur (taakveld 2.2):                           € 100.000,00
    • Vervanging beschoeiing Hilversumse Meent (taakveld 2.4):       € 320.000,00
    • Aanslaglijsten schutsluis ’t Hemeltje (taakveld 2.4):                 € 185.000,00
    • Vervangen kunstgras veld 13 v.v. Altius (taakveld 5.4):              € 591.000,00

    Voorgesteld besluit

    De kredieten 2021 voor investeringen in de openbare ruimte voor Uitbreiding parkeerapparatuur, Vervanging beschoeiing Hilversumse Meent, Aanslaglijsten schutsluis ’t Hemeltje en Vervangen kunstgras veld 13 v.v. Altius zoals opgenomen in de programmabegroting 2021 vrij te geven.

    Besluit

    De kredieten 2021 voor investeringen in de openbare ruimte voor Uitbreiding parkeerapparatuur, Vervanging beschoeiing Hilversumse Meent, Aanslaglijsten schutsluis ’t Hemeltje en Vervangen kunstgras veld 13 v.v. Altius zoals opgenomen in de programmabegroting 2021 vrij te geven.

    Conform.

  23. 23

    Vanaf 1 oktober tot 1 december 2020 zijn er vijf aanvragen programmasubsidie cultuur ingediend, waaronder de aanvraag van Stichting Wonderfeel. De aanvraag van Stichting Wonderfeel is hoger dan € 50.000,-. Daarom wordt deze aanvraag aan het college voorgelegd ter besluitvorming.

    Voorgesteld besluit

    1. Een programmasubsidie à € 69.000,- te verlenen aan Stichting Wonderfeel (zaaknummer 733573), aansluitend op het advies van de Cultuurraad Hilversum.
    2. De kosten voor de verleende subsidie te dekken uit de daarvoor beschikbare budgetten uit Programma 1: Wonen en leven, taakveld 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie van de programmabegroting 2021.

    Besluit

    1. Een programmasubsidie à € 69.000,- te verlenen aan Stichting Wonderfeel (zaaknummer 733573), aansluitend op het advies van de Cultuurraad Hilversum.
    2. De kosten voor de verleende subsidie te dekken uit de daarvoor beschikbare budgetten uit Programma 1: Wonen en leven, taakveld 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie van de programmabegroting 2021.

    Conform.

  24. 24

    Stichting Stadsfonds Hilversum heeft een aanvraag ingediend (zaaknummer 728565) voor subsidie voor het jaar 2021. Voorgesteld wordt een subsidie van € 983.000 te verlenen en de subsidie gelet op de voortdurende corona crisis net als in 2020 te garanderen. De kosten worden gedekt vanuit Programma 3: Werken, taakveld 3.1: Economische Ontwikkeling. Het eventueel tekort als gevolg van de garantie ten laste te brengen van de reserve Covid-19.

    Voorgesteld besluit

    1. De stichting Stadsfonds Hilversum een subsidie te verlenen ter hoogte van € 110.000 voor stadsbrede activiteiten en ter hoogte van € 873.000 voor overige activiteiten conform de op 12 december 2019 tussen de gemeente en de stichting gesloten uitvoeringsovereenkomst.
    2. De kosten te dekken vanuit Programma 3: Werken, taakveld 3.1: Economische Ontwikkeling van de programmabegroting 2021.
    3. Het subsidiebedrag van € 873.000 bij vaststelling van de subsidie niet te relateren aan de over 2021 gerealiseerde OZB-opslag, maar aan de op 27 november 2020 geraamde OZB-opslag van € 883.000.
    4. Het eventueel tekort ten laste te brengen van de reserve Covid-19.

    Besluit

    1. De stichting Stadsfonds Hilversum een subsidie te verlenen ter hoogte van € 110.000 voor stadsbrede activiteiten en ter hoogte van € 873.000 voor overige activiteiten conform de op 12 december 2019 tussen de gemeente en de stichting gesloten uitvoeringsovereenkomst.
    2. De kosten te dekken vanuit Programma 3: Werken, taakveld 3.1: Economische Ontwikkeling van de programmabegroting 2021.
    3. Het subsidiebedrag van € 873.000 bij vaststelling van de subsidie niet te relateren aan de over 2021 gerealiseerde OZB-opslag, maar aan de op 27 november 2020 geraamde OZB-opslag van € 883.000.
    4. Het eventueel tekort ten laste te brengen van de reserve Covid-19.

    Conform.

  25. 25

    De jaarverslagen van de Wmo-toezichthouder liggen vanwege de onafhankelijke positie van de toezichthouder niet ter besluitvorming voor. Twee factsheets en het protocol calamiteiten zijn herzien en verbeterd vormgegeven.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de brief van de Wmo toezichthouder inzake de jaarverslagen 2019 en 2020 met bijlagen.
    2. De raad met een collegebrief te informeren over de uitkomsten van het Wmo-toezicht.

    Besluit

    1. Kennis te nemen van de brief van de Wmo toezichthouder inzake de jaarverslagen 2019 en 2020 met bijlagen.
    2. De raad met een collegebrief te informeren over de uitkomsten van het Wmo-toezicht.

    Conform.

  26. 26

    Omwonenden van bouwveld 5.2 in Anna’s Hoeve hebben een brief (gedateerd op 27 januari 2021) gestuurd aan de gemeenteraad over het bouwplan op bouwveld 5.2. De ingekomen brief is opgenomen in de lijst met ingekomen stukken (rubriek 3) voor de gemeenteraad van 3 maart 2021. Het college wordt daarmee verzocht de brief te beantwoorden.

    Voorgesteld besluit

    Instemmen met verzending van de bijgaande concept antwoordbrief.

    Besluit

    Instemmen met verzending van de bijgaande concept antwoordbrief.

    Akkoord

  27. 27

    In de raad van 3 maart 2021 is bij de behandeling van de moties M21-17 en M21-19 gesproken over het bieden van ‘hernieuwd perspectief voor de horeca’ en ‘breder perspectief voor de samenleving’ tijdens de coronacrisis. Op 2 maart 2021 heeft het college de raad geïnformeerd over de ‘coronasteun voor inwoners en ondernemers/organisaties in acute financiële nood’ (RIB 2021-18). Tijdens de raad van 3 maart 2021 is aangegeven de moties aan te willen houden tot na het toegezegde bredere coronadebat waarin ook de RIB over coronasteun aan inwoners en ondernemers en organisaties kan worden behandeld. Dit debat wordt georganiseerd in de extra commissie van 11 maart. Het college werkt graag mee aan een breder en open debat over de gevolgen en aanpak van de coronacrisis. Ter voorbereiding van de politieke discussie stelt het college daarvoor een inventarisatie beschikbaar van relevante dashboards en stukken over de impact van corona in verschillende sectoren. Ook deelt het college graag documentatie over de Hilversumse aanpak van de coronacrisis, inclusief inzicht in de financiële aspecten van de corona-aanpak.

    Voorgesteld besluit

    De commissie te vragen het college te adviseren over de prioritering en de inzet van financiële middelen in de aanpak van de coronacrisis.

    Besluit

    De commissie te vragen het college te adviseren over de prioritering en de inzet van financiële middelen in de aanpak van de coronacrisis.

    Conform.

  28. 28

    Het college heeft op 23 januari 2019 ‘Werf 35’, Mussenstraat 9-21 op perceel C9186 in voorbescherming genomen. Bij de toenmalige gesprekken met de eigenaar van de locatie Werf 35 wilde de gemeente de monumentale en cultuurhistorische waarden formuleren om die mee te laten nemen in de ontwikkeling van de locatie. De gesprekken met de eigenaar/initiatiefnemer leidden in die fase om meerdere redenen niet tot overeenstemming. In 2020 zijn de gesprekken opnieuw opgestart en is een intentieovereenkomst gesloten, met als doel tot een integrale stedenbouwkundige visie te komen. In de intentieovereenkomst zijn de uitgangspunten en randvoorwaarden voor de visie en de wijze van samenwerking vastgelegd. Ter afronding van de procedure tot aanwijzing als gemeentelijk monument wordt het college voorgesteld het achterdeel van het terrein met de objecten aan te wijzen als gemeentelijk monument, en het lege voorterrein niet te beschermen; omdat de waarden daarvan zijn geborgd door afspraken in de intentieovereenkomst.

    Voorgesteld besluit

    1. ‘Werf 35', Mussenstraat 9-21, - met uitzondering van het voorterrein - aan te wijzen als gemeentelijk monument.
    2. De redengevende omschrijving gemeentelijk monument Mussenstraat 9-21, “Fabriekscomplex ‘WERF 35’: vier gebouwen met aanbouwen, restanten fabrieksmuur en terrein”, GMH 1395 met bijlagen, vast te stellen.
    3. De eigenaar te informeren volgens bijgaande concept-brief.

    Besluit

    1. ‘Werf 35', Mussenstraat 9-21, - met uitzondering van het voorterrein - aan te wijzen als gemeentelijk monument.
    2. De redengevende omschrijving gemeentelijk monument Mussenstraat 9-21, “Fabriekscomplex ‘WERF 35’: vier gebouwen met aanbouwen, restanten fabrieksmuur en terrein”, GMH 1395 met bijlagen, vast te stellen.
    3. De eigenaar te informeren volgens bijgaande concept-brief.

    Akkoord.