- Locatie
B&W kamer
- Voorzitter
- P.I. Broertjes
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1
Het project ‘geluidsanering spoor’ (2003 – heden) heeft tot doel middels een combinatie van gevel – en overdrachtsmaatregelen bewoners van de direct aan het spoor gelegen woningen te beschermen tegen spoorweglawaai en te voldoen aan de wettelijke geluidsnormen hiertoe. Het ministerie van Infrastructuur & Milieu geeft ProRail opdracht om maatregelen te treffen, het rijk betaalt de kosten van de geluidsanering. Om regie te kunnen houden op de uitvoering heeft de gemeente Hilversum de geluidsanering in 2010 naar zich toe getrokken.
Het project is in drie fasen uitgewerkt en staat nu voor een faseovergang. Fase 1 (rondom de Oosterengweg) van de aanleg van geluidschermen is afgerond. Over de uitvoering van fase 2 (toekomstige tunnel ter hoogte van de overgang op de Oosterengweg) zijn afspraken gemaakt, deze Minischermen worden uitgevoerd binnen het project ‘HOV in ’t Gooi’ en zijn naar verwachting eind 2021 geplaatst. Hierna kunnen fasen 1 en 2 financieel en administratief bij de jaarrekening 2021 worden afgerond.
Voor de geluidsanering op het resterende spoortracé in Hilversum (fase 3) zijn echter nog geen plannen of afspraken gemaakt. De wettelijke saneringsplicht blijft voor ProRail bestaan. Gezien de afwachtende houding bij ProRail en het Rijk wordt voorgesteld de geluidsanering van Fase 3 bij ons te houden, maar op dit moment niet actief op te pakken, om daarmee interne capaciteit vrij te maken voor projecten met een hogere prioriteit. Ook de gesprekken met de buurt over leefbaarheid rondom het spoor lopen in gebiedsontwikkelingen zoals 1221. Aanpak spoorweglawaai past hierin.
Voorstel is om Fase 3 van de geluidsanering in de projectportfolio onder de categorie ‘rest’ te plaatsen, zoals toegelicht bij de presentatie van het voorlopige afwegingskader dat op 1 december 2020 aan het college is gepresenteerd. Hierbij worden de ontwikkelingen bij het Rijk en/of ProRail en gebiedsontwikkelingen gevolgd. Dit is scenario 2 van bladzijde 2 van dit voorstel. Ook zullen de ambities omtrent de aanpak van spoorweglawaai - fase 3 - onderdeel worden van de bestuurlijke agenda met ProRail.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Kennis te nemen van de voortgang van het project ‘Geluidsanering spoor’;
- Fase 1 en 2 van de geluidsanering voort te zetten en het project daarna af te ronden;
- Fase 3 van de geluidsanering in de projectporfolio te plaatsen onder de categorie ‘rest’, in afwachting op ontwikkelingen bij ProRail en/of het Rijk en de buurten in de gebiedsontwikkelingen;
- De raad te infomeren middels bijgevoegde raadsinformatiebrief.
Besluit
- Kennis te nemen van de voortgang van het project ‘Geluidsanering spoor’;
- Fase 1 en 2 van de geluidsanering voort te zetten en het project daarna af te ronden;
- Fase 3 van de geluidsanering in de projectporfolio te plaatsen onder de categorie ‘rest’, in afwachting op ontwikkelingen bij ProRail en/of het Rijk en de buurten in de gebiedsontwikkelingen;
- De raad te infomeren middels bijgevoegde raadsinformatiebrief.
Akkoord met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.
-
2
Concept collegebrief met antwoord op de Artikel 41 vragen over windmolens aan de rand van Hilversum.
Hoofdlijn in de brief is dat het college van Hilversum het college van De Bilt niet voor de voeten wil lopen om hun eigen participatieproces voor de RES vorm te geven. De Bilt heeft een technische studie gedaan naar windenergie en wil daarmee een participatieproces gaan starten. Zou voorbarig zijn om nu al te reageren.
Verder is college wel voor goede en waar nodig ook proactieve communicatie met de buurgemeenten over de RES, vooral als het om concrete zoeklocaties gaat. We nodigen De Bilt en Wijdemeren dan ook actief uit om mee te doen aan de verkenning naar zonnepanelen op het terrein van vliegveld Hilversum.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De Artikel 41 vragen van fractie CDA d.d. 8 januari 2021 over windmolens aan de rand van Hilversum te beantwoorden middels deze collegebrief.
Besluit
De Artikel 41 vragen van fractie CDA d.d. 8 januari 2021 over windmolens aan de rand van Hilversum te beantwoorden middels deze collegebrief.
Akkoord met een aanpassing.
-
3
De fractie D66 heeft op 8 januari 2021 artikel 41 RVO vragen gesteld over 'Wmo vervoer naar de vaccinatie locatie'.
Bijgaand de concept beantwoording.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De op 8 januari 2021 ontvangen vragen ex artikel 41 RVO van de fractie van D66 aan het college over 'Wmo vervoer naar de vaccinatie locatie' beantwoorden middels bijgaande brief.
Besluit
De op 8 januari 2021 ontvangen vragen ex artikel 41 RVO van de fractie van D66 aan het college over 'Wmo vervoer naar de vaccinatie locatie' beantwoorden middels bijgaande brief.
Akkoord met een aanpassing.
-
4
Media Perspectives heeft in 2018 en 2019 het programma ‘Mediabooster’ uitgevoerd, in samenwerking met een publiek-privaat consortium van mediabedrijven, kennisinstellingen en gemeente Hilversum. Doel van het project was om mediaprofessionals (vast, flex en zzp) te activeren om hun inzetbaarheid te vergroten, zodat zij ook in de toekomst aan het werk zouden kunnen blijven. Dat is gebeurd door voorlichting aan werkenden en werkgevers en toekomstgericht scholingsaanbod. Met deze activiteiten zijn in totaal 1340 deelnemers bereikt en hebben werkgevers meer aandacht gekregen voor hun verantwoordelijkheid in de ontwikkeling van medewerkers. Het programma heeft inzichten opgeleverd die extra waarde krijgen nu door de coronacrisis het belang van Leven Lang Ontwikkelen alleen maar is toegenomen. Het programma is voor de helft (€180.000,-) gefinancierd door een subsidie van het Europees Sociaal Fonds (ESF) aan de gemeente. Gemeente Hilversum heeft na verantwoording van de subsidie een voorschotbeschikking ontvangen van €169.190,. Dat is wat minder dan het volledige bedrag omdat Media Perspectives en de gemeente niet volledig konden voldoen aan een van de administratieve voorwaarden vanuit subsidieverstrekker ESF. Het voorstel is om de subsidie voor Media Perspectives eveneens vast te stellen op € 169.190,- zoals afgesproken in de voorwaarden van de subsidiebeschikking uit 2018 voor de Mediabooster.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De subsidie voor Media Perspectives ‘ESF Mediabooster’ vast te stellen op €169.190,-.
2. De beschikking ‘vaststelling subsidie’ (bijlage 1) te verzenden.Besluit
1. De subsidie voor Media Perspectives ‘ESF Mediabooster’ vast te stellen op €169.190,-.
2. De beschikking ‘vaststelling subsidie’ (bijlage 1) te verzenden.Akkoord.
-
5
Voor u ligt het voorstel ter vaststelling van het spoorboekje P&C 2021. Het spoorboekje P&C 2021 bevat het tijdschema voor het vaststellen van de P&C producten in 2021, te weten de jaarstukken 2020, kadernota 2021, begroting 2022 en de twee tussenrapportages. Hiermee stelt u de raad in de gelegenheid om zijn kaderstellende en controlerende rol uit te oefenen via de vaststelling van deze P&C producten.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Het spoorboekje P&C 2021 vast te stellen.
2. De raad via bijgaande RIB over het spoorboekje P&C 2021 te informeren.Besluit
1. Het spoorboekje P&C 2021 vast te stellen.
2. De raad via bijgaande RIB over het spoorboekje P&C 2021 te informeren.Akkoord.
-
6
Bijgevoegd het rapport van de Rekenkamer over de betrokkenheid van de inwoners bij de energie- en warmtetransitie met aanbiedingsbrief. In die brief vraagt de Rekenkamer een bestuurlijke reactie van het college op het rapport. In nauw overleg met de portefeuillehouder is bijgaand voorstel daartoe bijgevoegd. Deze reactie zal samen met het rapport en een nawoord van de Rekenkamer aan de raad worden aangeboden. De Rekenkamer heeft het college verzocht om uiterlijk dinsdag 9 februari te reageren.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Bijgevoegde concept-reactie vaststellen.
Besluit
Bijgevoegde concept-reactie vaststellen.
Akkoord.
-
7
De adviesraden is gevraagd om advies uit te brengen op het Raadsvoorstel Verzamelverordening Inkomensvoorzieningen Hilversum 2021 (Raadscommissie 3 op 10 februari 2021). De adviezen zijn binnen en daarop reageert het college met een collegebrief.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De adviezen van de adviesraden te beantwoorden met bijgaande collegebrieven.
Besluit
De adviezen van de adviesraden te beantwoorden met bijgaande collegebrieven.
Akkoord met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.
-
8
De Belastingdienst mag met de gemeente de contactgegevens delen van de gedupeerden van de toeslagenaffaire. De gemeente kan dan de gedupeerden zelf benaderen om hulp te bieden op alle leefgebieden (wonen, werk, gezin, gezondheid en financiën). Om de gegevens te kunnen krijgen, is een besluit en handtekening van B&W nodig op de bijgevoegde bijlages.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Akkoord te gaan met de machtiging van de Belastingdienst/Toeslagen om gedupeerden te benaderen in kader van de hersteloperatie toeslagenaffaire;
- De verwerkersovereenkomst en de Akkoordverklaring gegevensuitwisseling van de Belastingdienst/Toeslagen in kader van de gegevensoverdracht tussen Belastingdienst/Toeslagen en de gemeente Hilversum te ondertekenen.
Besluit
- Akkoord te gaan met de machtiging van de Belastingdienst/Toeslagen om gedupeerden te benaderen in kader van de hersteloperatie toeslagenaffaire;
- De verwerkersovereenkomst en de Akkoordverklaring gegevensuitwisseling van de Belastingdienst/Toeslagen in kader van de gegevensoverdracht tussen Belastingdienst/Toeslagen en de gemeente Hilversum te ondertekenen.
Akkoord met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.
-
9
Op 22 november 2020 hebben wij de raad geïnformeerd over de aanvraag van een subsidie voor de voor de regionale aanpak van dak- en thuisloosheid.
De subsidie is toegekend en met bijgaande collegebrief informeren we de raad over de toekenning van deze subsidie van 1,4 miljoen euro.Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad met bijgaande collegebrief informeren over de toekenning van een subsidie van1,4 miljoen euro voor de regionale aanpak van dak- en thuisloosheid.
Besluit
De raad met bijgaande collegebrief informeren over de toekenning van een subsidie van1,4 miljoen euro voor de regionale aanpak van dak- en thuisloosheid.
Conform.
-
10
Op 14 januari 2021 ontvingen wij artikel 41 vragen van de fractie van Democraten Hilversum over de natuurschade in het GNR-gebied Anna’s Hoeve/Monnikenberg, als gevolg van de voorgenomen afgravingen in het project Voltooiing de Groene Schakel. In deze brief beantwoorden wij de vragen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De artikel 41 RvO vragen van Democraten Hilversum inzake de natuurschade GNR-gebied Anna's Hoeve/Monnikenberg te beantwoorden middels bijgaande collegebrief
Besluit
De artikel 41 RvO vragen van Democraten Hilversum inzake de natuurschade GNR-gebied Anna's Hoeve/Monnikenberg te beantwoorden middels bijgaande collegebrief.
Conform.
-
11
In het voorstel is opgenomen dat de werkgever aan medewerkers persoonsgebonden laptops in bruikleen gaat verstrekken. Met de laptops kunnen medewerkers professioneel en veilig de werkzaamheden verrichten, zowel op de locaties van de werkgever als in de thuissituatie.
De laptops vervangen de vaste kastjes op de vaste werkplekken, omdat deze verouderd zijn. De laptops worden in fases ingevoerd, te weten in 2021 en 2022. De BYOD regeling voor de onderdelen laptop en tablet staan vanaf 1.1.2021 niet meer open voor nieuwe deelnemers. Wel kunnen de huidige deelnemers gebruik blijven maken van de BYOD-regeling voor de resterende looptijd.Bijlagen
Voorgesteld besluit
1.De laptops aan te schaffen en - in bruikleen - te verstrekken aan alle medewerkers in dienst van de gemeente Hilversum in 2021 en 2022 ter vervanging van de zero clients op de vaste werkplekken.
2. De aangepaste bijgevoegde Bring Your Own Device (BYOD)-regeling (onderdeel Personeelshandboek) vast te stellen onder gelijktijdige intrekking van de huidige BYOD-regeling.
3. Het Investeringskrediet Laptops van €375.000,- in 2021 en €375.000,- in 2022 vrij te geven, zoals opgenomen in de door de gemeenteraad vastgestelde programmabegroting 2021.Besluit
1.De laptops aan te schaffen en - in bruikleen - te verstrekken aan alle medewerkers in dienst van de gemeente Hilversum in 2021 en 2022 ter vervanging van de zero clients op de vaste werkplekken.
2. De aangepaste bijgevoegde Bring Your Own Device (BYOD)-regeling (onderdeel Personeelshandboek) vast te stellen onder gelijktijdige intrekking van de huidige BYOD-regeling.
3. Het Investeringskrediet Laptops van €375.000,- in 2021 en €375.000,- in 2022 vrij te geven, zoals opgenomen in de door de gemeenteraad vastgestelde programmabegroting 2021.Conform.
-
12
Regio Gooi en Vechtstreek en de deelnemende gemeenten geven gezamenlijk uitvoering aan de inkoop en het beheer van individuele maatwerkvoorzieningen in het sociaal domein. Het controle- en verantwoordingsprotocol bevat de opdracht van de gemeenten aan de Regio Gooi en Vechtstreek hoe invulling te geven aan de financiële verantwoording met betrekking tot maatwerkvoorzieningen sociaal domein 2020 en de controle daarop door de externe accountant van de Regio. De colleges van de deelnemende gemeenten stellen het controle-en verantwoordingsprotocol Regio Gooi en Vechtstreek 2020 vast. Ten opzichte van voorgaande jaren zijn de getroffen maatregelen met betrekking tot de Corona crisis (continuïteitsbijdrage) toegevoegd. De Corona crisis heeft er tevens toe geleid dat de aanleverdatum van de financiële verantwoording een maand opschuift, naar 1 juni 2021. Over de gevolgen van het wijzigen van de planning wordt verwezen naar de aangepaste jaarrekeningplanning (P&C kalender), welke separaat wordt geagendeerd in het college
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het Controle- en verantwoordingsprotocol Sociaal Domein 2020 ten behoeve van de Regio Gooi en Vechtstreek vast te stellen.
Besluit
Het Controle- en verantwoordingsprotocol Sociaal Domein 2020 ten behoeve van de Regio Gooi en Vechtstreek vast te stellen.
Conform.