- Locatie
Digitaal via Zoom
- Voorzitter
- P.I. Broertjes
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1
In de jaarrekening 2020 heeft de externe accountant PSA een fout in getrouwheid en daarmee rechtmatigheid van de financiële administratie van het ICT- investeringsprogramma 2019-2021 geconstateerd. Met het ICT investeringsprogramma met een omvang van € 1.450.000 in 2020 worden de voorbereidingskosten van de digitale ambities van College op dienstverlening, innovaties en organisatie uitgevoerd. In de gemeentelijke I-visie van juli 2020 zijn deze technologische ontwikkelingen aangegeven: Sommige digitale omwikkelingen aan burgers en bedrijven worden dan technische ondersteund met Cloud -en SaaS software.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De raad met bijgaande raadsinformatiebrief te informeren over de financiële impact van het niet meer activeren van kosten voor SaaS-software (Software as a Service)
2. De afwijkingen mee te nemen in de 2e tussenrapportage van 2021 die ter besluitvorming aan de raad zal worden voorgelegdBesluit
1. De raad met bijgaande raadsinformatiebrief te informeren over de financiële impact van het niet meer activeren van kosten voor SaaS-software (Software as a Service)
2. De afwijkingen mee te nemen in de 2e tussenrapportage van 2021 die ter besluitvorming aan de raad zal worden voorgelegdAkkoord.
-
2
Het college ondersteunt de ambitie die de MRA toont om de transitie naar een duurzame samenleving te versnellen en hun werkwijze om hierover samenwerkingsafspraken voor te bereiden tussen overheden en externe partijen. Het college zal daarom mee doen aan de MRA Duurzaamheid Top op 15 oktober. Dit voorstel is een vervolg op de collegebrief van 14 juli , waarin het college aan de raad heeft laten weten om te willen gaan deelnemen aan deze top en specifieker ook aan welke green deals. Zodoende heeft de raad de mogelijkheid gehad in augustus en september om hierop te reageren, voorafgaand aan een collegebesluit. Er zijn geen reacties vanuit onze raad op binnengekomen. Het college kan nu besluiten over deelname aan de top, conform het eerdere voornemen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Om deel te nemen aan de MRA duurzaamheid top op 15 oktober en daarbij;
a. de afspraken inzake circulair inkopen aan te gaan;
b. de green deal MRA fietsmetropool aan te gaan;
c. de green deal textiel aan te gaan, behoudens het onderdeel meer textiel in te zamelen;
d. de afspraken inzake plastic aan te gaan, behoudens de afspraken over het verwerken van plastic afval in straatmeubilair;
e. de green deal houtbouw niet aan te gaan.Besluit
Om deel te nemen aan de MRA duurzaamheid top op 15 oktober en daarbij;
a. de afspraken inzake circulair inkopen aan te gaan;
b. de green deal MRA fietsmetropool aan te gaan;
c. de green deal textiel aan te gaan, behoudens het onderdeel meer textiel in te zamelen;
d. de afspraken inzake plastic aan te gaan, behoudens de afspraken over het verwerken van plastic afval in straatmeubilair;
e. de green deal houtbouw niet aan te gaan.Akkoord met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.
-
3
Het college heeft in maart 2021 het voornemen geuit de subsidieregeling Anderhalve Meter in het leven te roepen. Op dat moment, en bij het instellen van de regeling zelf in mei 2021, waren de beperkingen waar onze ondernemers mee te maken hadden heel fors. Veel ondernemers stond het water aan de lippen. Uitgangspunt was dan ook een ruimhartige regeling. Voor de regeling werd een substantieel budget van maximaal € 1.000.000,- ter beschikking gesteld. Sneller dan wellicht verwacht bleken versoepelingen mogelijk. Veel, maar helaas niet alle, ondernemers kunnen daardoor toch een redelijk jaar draaien. De behoefte aan hulp is minder groot dan waar destijds voor werd gevreesd. In de eerste vier maanden is voor een bedrag van € 186.750,- toegekend. Gelet op de versoepeling van coronamaatregelen wordt niet verwacht dat het beschikbare budget van maximaal € 1.000.000,- volledig benut zal hoeven te worden. De verwachte onderschrijding bedraagt € 600.000,-. Conform de financiële verordening worden onder- en overschrijdingen van € 250.000,- of meer gemeld aan de raad.
Voorgesteld besluit
De gemeenteraad te informeren over de verwachte onderschrijding van de subsidieregeling Anderhalve Meter Hilversum 2021 in de verzamel raadsinformatiebrief over de financiële afwijkingen als gevolg van de coronacrisis.
Besluit
De gemeenteraad te informeren over de verwachte onderschrijding van de subsidieregeling Anderhalve Meter Hilversum 2021 in de verzamel raadsinformatiebrief over de financiële afwijkingen als gevolg van de coronacrisis.
Akkoord met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.
-
4
In het nieuwe Besluit SUWI (Structuur Uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen) staat dat arbeidsmarktregio’s, via het UWV en gemeenten, één uitvoeringsplan dienen op te stellen voor de gezamenlijke regionale werkgeversdienstverlening. Het UWV en de gemeenten in de Gooi en Vechtstreek (G&V) geven middels het WSP G&V samen vorm aan de regionale werkgeverdienstverlening binnen de arbeidsmarktregio Gooi en Vechtstreek. Nu hebben zij samen vorm en inhoud gegeven aan het uitvoeringsplan SUWI. Het college wordt gevraagd om bijgaand uitvoeringsplan SUWI vast te stellen en het regionale PFHO Sociaal Domein hierover te informeren.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het bijgaande uitvoeringsplan SUWI vast te stellen.
Besluit
Het bijgaande uitvoeringsplan SUWI vast te stellen.
Akkoord met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.
-
5
Op grond van de huidige financiële verordening moeten afwijkingen van € 250.000 en hoger aan de raad gemeld worden.
Met deze raadsinformatiebrief wordt de raad geïnformeerd over de financiële afwijkingen BUIG, Tozo, TONK en Jeugdwet. Daarnaast worden de afwijkingen toegelicht.
Dit zal meegenomen worden in de tweede tussenrapportage 2021 als de raad gevraagd wordt om de begroting 2021 aan te passen.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De raad te informeren over financiële afwijkingen sociaal domein (BUIG, Tozo, TONK en Jeugdwet) met bijgevoegde raadsinformatiebrief.
- De afwijkingen mee te nemen in de 2e tussenrapportage van 2021 die ter besluitvorming aan de raad zal worden voorgelegd.
Besluit
- De raad te informeren over financiële afwijkingen sociaal domein (BUIG, Tozo, TONK en Jeugdwet) met bijgevoegde raadsinformatiebrief.
- De afwijkingen mee te nemen in de 2e tussenrapportage van 2021 die ter besluitvorming aan de raad zal worden voorgelegd.
Akkoord met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.
-
6
De eigenaar van het voormalige (en deels monumentale) AVRO-complex aan de ’s Gravelandseweg/Hoge Naarderstraat wenst het complex te restaureren en deels opnieuw te ontwikkelen door het toevoegen van 16 appartementen in het (lage) middeldure huursegment. Om de appartementen te kunnen realiseren is een bestemmingsplanwijziging nodig. Op 30 juli 2020 heeft de gemeente een ambtelijk advies (bijlage 4) met een positieve grondhouding op het plan uitgebracht, naar aanleiding van een verzoek tot vooronderzoek door de ontwikkelaar. De ontwikkelaar zal na het aangaan van een anterieure overeenkomst in overleg met de gemeente een ontwerpbestemmingsplan uitwerken. De gemeente heeft geen grond- of eigendomspositie op dit complex. De (financiële) afspraken en de voorwaarden voor medewerking aan de gedeeltelijke transformatie worden derhalve niet vastgelegd in een exploitatieplan, maar in een anterieure overeenkomst. Met dit voorstel wordt u gevraagd de bijgevoegde anterieure overeenkomst met de ontwikkelaar aan te gaan.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Bijgevoegde anterieure overeenkomst ‘Herontwikkeling en restauratie van de voormalige AVRO-studio’s’ aan te gaan;
2. De raad te informeren middels bijgevoegde raadsinformatiebrief.Besluit
1. Bijgevoegde anterieure overeenkomst ‘Herontwikkeling en restauratie van de voormalige AVRO-studio’s’ aan te gaan;
2. De raad te informeren middels bijgevoegde raadsinformatiebrief.Akkoord.
-
7
Na publicatie van de voorwaarden die de rijksoverheid heeft opgesteld voor de SPUK-IJZ regeling werd duidelijk dat zwembad De Lieberg in aanmerking komt voor landelijke COVID-19 steun middels de SPUK-IJZ regeling.
De bedrijfsvoering van zwembad De Lieberg is voor een groot deel gebaseerd op omzet door grootschalig bezoek. Het bezoek is in verband met de COVID-19 maatregelen (grotendeels) weggevallen. Dit heeft een dusdanig negatieve impact op de financiële situatie van zwembad De Lieberg dat tijdelijk financiële steun noodzakelijk is om sluiting te voorkomen.
Optisport Hilversum B.V. heeft het exploitatietekort voor 2021 vastgesteld op €177.639,-. Optisport heeft de gemeente Hilversum verzocht om dit bedrag aan te vragen via de SPUK-IJZ regeling. De ontvangen specifieke uitkering wordt vervolgens aan Optisport Hilversum B.V. beschikbaar gesteld.Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De specifieke uitkering IJsbanen en zwembaden (SPUK-IJZ) uiterlijk 17 oktober voor zwembad De Lieberg aan te vragen om hiermee het ontstane exploitatietekort van € 177.639,- over de eerste 6 maanden van 2021 te compenseren.
2. Het door het Rijk aan de gemeente Hilversum toegekende bedrag, met een maximum van € 177.639,-, of minder indien het uitkeringsplafond van € 80 miljoen voor de SPUK-IJZ wordt overschreden, toe te wijzen als subsidie aan zwembad De Lieberg.
3. De te ontvangen SPUK-IJZ bijdrage, in de vorm van een subsidie, aan Optisport beschikbaar te stellen omdat zij als exploitant geen normale bedrijfsvoering voor zwembad De Lieberg hebben uit kunnen voeren als gevolg van de COVID-19 maatregelen.Besluit
1. De specifieke uitkering IJsbanen en zwembaden (SPUK-IJZ) uiterlijk 17 oktober voor zwembad De Lieberg aan te vragen om hiermee het ontstane exploitatietekort van € 177.639,- over de eerste 6 maanden van 2021 te compenseren.
2. Het door het Rijk aan de gemeente Hilversum toegekende bedrag, met een maximum van € 177.639,-, of minder indien het uitkeringsplafond van € 80 miljoen voor de SPUK-IJZ wordt overschreden, toe te wijzen als subsidie aan zwembad De Lieberg.
3. De te ontvangen SPUK-IJZ bijdrage, in de vorm van een subsidie, aan Optisport beschikbaar te stellen omdat zij als exploitant geen normale bedrijfsvoering voor zwembad De Lieberg hebben uit kunnen voeren als gevolg van de COVID-19 maatregelen.Conform.
-
8
Financiële afwijking van de vennootschapsbelasting (VPB) in de begroting 2021 als gevolg van de geactualiseerde grondexploitatie Anna's Hoeve en vanwege het standpunt van de belastingdienst inzake de reclame inkomsten openbare ruimte.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De raad met bijgaande raadsinformatiebrief te informeren over de financiële afwijkingen m.b.t. de af te dragen vennootschapsbelasting (VPB) ten opzichte van de begroting 2021.
2. De afwijkingen mee te nemen in de 2e tussenrapportage van 2021 die ter besluitvorming aan de raad zal worden voorgelegd.Besluit
1. De raad met bijgaande raadsinformatiebrief te informeren over de financiële afwijkingen m.b.t. de af te dragen vennootschapsbelasting (VPB) ten opzichte van de begroting 2021.
2. De afwijkingen mee te nemen in de 2e tussenrapportage van 2021 die ter besluitvorming aan de raad zal worden voorgelegd.Conform.
-
9
Door de Coronapandemie is het thuisgebruik van de ICT voorzieningen in een stroomversnelling terecht gekomen. Het bestuur en organisatie werken sinds het begin van de pandemie veelal thuis en zijn in toenemende mate gebruik gaan maken van de ICT voorzieningen. Het thuiswerken en virtueel vergaderen wordt sinds het begin van Covid crisis ondersteund met aanvullende licenties zoals Zoom en VMWare.
Dit heeft impact gehad op het team ICT in de ondersteuning van de organisatie maar ook op het exploitatie budget van ICT.
De additionele licentiekosten voor het digitaal thuiswerken zijn in 2020 nog opgevangen binnen de ICT exploitatie. In dat jaar was er een financiële meevaller waardoor het in 2020 geen issue was. Aangezien het niet voorzien was dat de pandemie veel langer ging duren is er geen budget verhoging aangevraagd voor 2021 dat is inmiddels wel gebeurd voor 2022 en verder. In het boekjaar 2021 is er geen budgetruimteom de extra kosten á € 108.000 binnen het ICT budget op te vangen. Vandaar deze aanvraag voor vrijgave uit het reserve “Covid-19” van € 108.000. Bij een positief besluit van het College zal dit aan de Raad middels de volgende raadinformatiebrief over de impact Corona worden gemeld.Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De extra lasten van € 108.000 voor aanvullende licenties om thuis te kunnen werken en te online te kunnen vergaderen te dekken uit de reserve Covid-19;
2. De raad hierover te informeren in de eerstvolgende raadsinformatiebrief over de financiële afwijkingen als gevolg van de coronacrisis.Besluit
1. De extra lasten van € 108.000 voor aanvullende licenties om thuis te kunnen werken en te online te kunnen vergaderen te dekken uit de reserve Covid-19;
2. De raad hierover te informeren in de eerstvolgende raadsinformatiebrief over de financiële afwijkingen als gevolg van de coronacrisis.Conform.
-
10
De prognose van de werkelijk te ontvangen leges omgevingsvergunningen (bouwleges) in 2021 wijkt af van de begroting.
Afwijkingen tussen de realisatie en de begroting groter dan € 250.000 dienen gemeld te worden aan de raad. De geprognosticeerde afwijkingen op de bouwleges ten opzichte van de begroting 2021 zijn per saldo groter dan € 250.000.Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De raad met bijgaande raadsinformatiebrief te informeren over de financiële afwijking m.b.t. extra inkomsten leges omgevingsvergunningen over 2021 ten opzichte van
de begroting 2021.
2. De afwijkingen meenemen in de 2e tussenrapportage van 2021 die ter besluitvorming aan de raad zal worden voorgelegd.Besluit
1. De raad met bijgaande raadsinformatiebrief te informeren over de financiële afwijking m.b.t. extra inkomsten leges omgevingsvergunningen over 2021 ten opzichte van de begroting 2021.
2. De afwijkingen meenemen in de 2e tussenrapportage van 2021 die ter besluitvorming aan de raad zal worden voorgelegd.Akkoord met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.
-
11
Met deze collegebrief informeert het college de gemeenteraad over de doorstart van het participatieproces voor de omgevingsvisie en de planning van de volgende stappen. Met deze brief vult het college tevens toezegging T21-91 in (wethouder Voorink zegt toe aan de raad een geactualiseerde planning over het participatietraject Omgevingsvisie toe te sturen).
De brief is in het college van 12 oktober 2021 aangehouden. Afgesproken is: "Het voorstel zal via een rondzendvoorstel opnieuw aan het college worden voorgelegd. Er zal snel worden gereageerd en een statement van het college worden afgegeven. Er zal nog worden nagegaan of er ook nog een reactie komt vanuit de klankbordgroep".
Op 14 oktober 2021 heeft wethouder Voorink gesproken met de klankbordgroep en positieve feedback op de aanpak en planning ontvangen. De brief is daarop aangepast, waarbij ook de rol van de klankbordgroep duidelijk is beschreven. De klankbordgroep zelf zal niet reageren op de berichtgeving van HOP2040.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De gemeenteraad te informeren met bijgevoegde collegebrief.
Besluit
De gemeenteraad te informeren met bijgevoegde collegebrief.
Conform.
-
12
Het Locatie Ontwikkelplan (LOP) voor de ontwikkellocatie is door de ontwikkelaar gemaakt en ligt ter besluitvorming voor aan het College van B en W. Het planvoorstel van de ontwikkelaar betreft de transformatie van de locatie naar gemengd wonen en werken, met 56 woningen en circa 1100 m2 kantoorruimte. Het planvoorstel is uitgewerkt op basis van de procesafspraken in de intentieovereenkomst ‘Wybertjesfabriek', vastgesteld door het College van B en W in november 2020.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Het bijgevoegde Locatie Ontwikkelplan Wybertjesfabriek vast te stellen.
2. De raad middels bijgevoegde raadsinformatiebrief te informeren.Besluit
1. Het bijgevoegde Locatie Ontwikkelplan Wybertjesfabriek vast te stellen.
2. De raad middels bijgevoegde raadsinformatiebrief te informeren.Akkoord met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.
-
13
Het Locatie Ontwikkelplan (LOP) voor de ontwikkellocatie is gemaakt door de ontwikkelaar en ligt ter besluitvorming voor aan het College van B en W. Het planvoorstel van de ontwikkelaar betreft de transformatie van de locatie naar gemengd wonen en werken, met 55 wooneenheden en 60 m2 kantoorruimte. Het planvoorstel is uitgewerkt op basis van de procesafspraken in de intentieovereenkomst ‘ Lijsterweg/Zuiderweg, vastgesteld door het College van B en W in maart 2020.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Het bijgevoegde Locatie Ontwikkelplan Lijsterweg/Zuiderweg vast te stellen.
2. De raad middels bijgevoegde raadsinformatiebrief te informeren.Besluit
1. Het bijgevoegde Locatie Ontwikkelplan Lijsterweg/Zuiderweg vast te stellen.
2. De raad middels bijgevoegde raadsinformatiebrief te informeren.Akkoord met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.