Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

College van B&W

dinsdag 24 maart 2020

09:31 - 16:00
Locatie

Via Zoom

Voorzitter
P.I. Broertjes
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    Op 11 maart jl. heeft de CDA fractie vragen gesteld over theater Gooiland. Door middel van bijgaande brief worden de vragen schriftelijk beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    In te stemmen met verzending van de brief met beantwoording van de vragen, gesteld door de CDA fractie over de theaterprogrammering van Gooiland.

    Besluit

    In te stemmen met verzending van de brief met beantwoording van de vragen, gesteld door de CDA fractie over de theaterprogrammering van Gooiland.

    Akkoord met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen te doen aanbrengen.

  2. 2

    Het gaat om de praktische uitvoering van landelijke afspraken tussen de gemeenten en de Stichting Afvalfonds Nederland in de periode 2020-2029. De gemeenten zamelen huishoudelijke verpakkingen in, het afvalfonds biedt hen hiervoor een vergoeding. De GAD is voor de gemeente Hilversum de logische organisatie om dit uit te blijven voeren.
    Aanleiding zijn de landelijke nieuwe afspraken die zijn gemaakt op 17 december 2019 door VNG en de Stichting Afvalfonds Verpakkingen (AFV): de Ketenovereenkomst Verpakkingen 2020-2029.  Nedvang is de uitvoerder namens AFV en vraagt aan alle gemeenten om een nieuwe Deelnemersovereenkomst verpakkingen te tekenen.

    Voorgesteld besluit

    1. De directeur GAD te mandateren tot ondertekening van de nieuwe “Deelnemersovereenkomst in het kader van de Ketenovereenkomst Verpakkingen 2020 – 2029 inzameling en recycling verpakkingsafval van huishoudens”.
    2. De regio Gooi en Vechtstreek te mandateren tot uitvoering binnen het kader van bovenstaande deelnemersovereenkomst.

    Besluit

    1. De directeur GAD te mandateren tot ondertekening van de nieuwe “Deelnemersovereenkomst in het kader van de Ketenovereenkomst Verpakkingen 2020 – 2029 inzameling en recycling verpakkingsafval van huishoudens”.
    2. De regio Gooi en Vechtstreek te mandateren tot uitvoering binnen het kader van bovenstaande deelnemersovereenkomst.

    Akkoord met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen te doen aanbrengen.

  3. 3

    De stichting Betrokken Omwonenden Busremise Hilversum heeft de gemeente per brief verzocht het  buurtinitiatief onder de noemer Central Park Hilversum aan te wijzen in het kader van Right to Challenge. In de collegebrief wordt aangegeven dat het verzoek niet voldoet aan de criteria voor Right to Challenge. Daarnaast worden enkele suggesties gedaan aan de stichting waarmee ze haar doelstellingen (een passende ontwikkeling op de locatie busremise en meer groen in 1221) kunnen realiseren.

    Voorgesteld besluit

    De stichting Betrokken Omwonenden Busremise Hilversum middels bijgaande collegebrief informeren over het verzoek van de stichting inzake Right to Challenge.

    Besluit

    De stichting Betrokken Omwonenden Busremise Hilversum middels bijgaande collegebrief informeren over het verzoek van de stichting inzake Right to Challenge.

    Akkoord met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen te doen aanbrengen.

  4. 4

    In de commissie Zorg & Samenleving van 12 februari zijn vragen gesteld over De Boomberg en de subsidieverlening aan HilverZorg. Toegezegd is om hierover begin maart een collegebrief te sturen (T20/23).

    Voorgesteld besluit

    In te stemmen met de collegebrief ter afdoening van toezegging T20/23.

    Besluit

    In te stemmen met de collegebrief ter afdoening van toezegging T20/23.

    Akkoord.

  5. 5

    De fractie van de SP heeft op 27 februari 2020 vragen gesteld aan het college op grond van artikel 41 RvO. De vragen zijn gesteld naar aanleiding van een interview van de projectleider van de regionale Jongerenopvang in de media. De vragen zijn van een antwoord voorzien. Voorgesteld wordt bijgaande antwoordbrief te verzenden aan de raad.

    Voorgesteld besluit

    1. De vragen van de fractie van de SP te beantwoorden door middel van bijgaande collegebrief

    Besluit

    1. De vragen van de fractie van de SP te beantwoorden door middel van bijgaande collegebrief

    Akkoord.

  6. 6

    ChristenUnie was voornemens samen met SP, GroenLinks en PvdA in een commissievergadering vragen te steunen over de steun van gemeente Hilversum aan een oproep van hulporganisaties over de opvang van kinderen op de Griekse eilanden.


    Dit hebben ze niet in de praktijk gebracht. In plaats daarvan heeft de ChristenUnie Artikel 41 vragen aan het college gesteld. Bijgaand treft u een concept raadsbrief met de beantwoording van deze vragen.


    Direct na de oproep van de hulporganisaties is door een aantal grote gemeenten ondersteuning toegezegd. Vanuit het Rijk is vooralsnog afwijzend gereageerd.

    Voorgesteld besluit

    De vragen van de fractie van de CU ex artikel 41 te beantwoorden door middel van bijgaande brief.

    Besluit

    De vragen van de fractie van de CU ex artikel 41 te beantwoorden door middel van bijgaande brief.

    Akkoord met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen te doen aanbrengen.

  7. 7

    In 2021 lopen de overeenkomsten voor maatschappelijke ondersteuning, huishoudelijke hulp, jeugdhulp, jeugd ggz, jeugdbescherming en jeugdreclassering af. Dit betekent dat wij dit jaar regionaal nieuwe inkooptrajecten doorlopen, om ook vanaf 2021 kwaliteit en zorgcontinuïteit te blijven garanderen voor onze inwoners.


    Op basis van deze gesprekken en marktconsultaties hebben wij de uitgangspunten geformuleerd voor de nieuwe zorginkoop. Deze uitgangspunten worden breed gedragen en ondersteund door de adviesraden sociaal domein van gemeenten en door aanbieders. De uitgangspunten dienen door de colleges van de gemeenten in de Regio GV te worden vastgesteld.


    Wij constateren dat in de uitgangspunten inkoop sociaal domein geen afzonderlijk uitgangspunt van kostenbeheersing is opgenomen. Kostenbeheersing krijgt daardoor in de uitgangspunten onvoldoende prioriteit. De financiële gevolgen van de inkoop zijn groot en juist de inkoop kan en moet daarom. zoveel als mogelijk, bijdragen aan de beheersing van de oplopende kosten voor de jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning. Wanneer wij als gemeente – gelet op de recente cijfers over de stijgende kosten en de voorlopige regionale prognose – nog invloed willen uitoefenen zullen wij dat nu nadrukkelijk moeten aangeven.


    Scenario’s/opties
    Het is belangrijk dat zowel in de directie als in het bestuur de discussie wordt gevoerd over de stijgende kosten in het sociaal domein. De stijgende kosten in het sociaal domein leggen een groeiend beslag op de gemeente brede begroting. De Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning zijn immers open einde regelingen. Dit heeft tot gevolg dat  veel van de uitgaven om wettelijke redenen onvermijdbaar zijn. Door effectief gebruik te maken van de gemeentelijke beleidsruimte kunnen de uitgaven voor de Jeugdwet en Wmo enigszins worden beperkt.


    Voor de koers van de inkoop en kostenbeheersing in het sociaal domein leggen wij graag het volgende voorstel voor:


    De ‘Uitgangspunten Inkoop Sociaal Domein 2021 e.v.’ vast te stellen onder de voorwaarden van de toevoeging van één extra uitgangspunt, namelijk dat wij in 2021 binnen de door de raad vastgestelde budgetten blijven en tegelijkertijd werken aan maatregelen die vanaf 2022 zorgen voor kostenreductie alsmede het door de portefeuillehouders Sociaal Domein verstrekken van een bestuursopdracht aan de Regio om in goede samenwerking met het directeurenoverleg met kosten beheersende en kosten reducerende maatregelen te komen.

    Voorgesteld besluit

    1. De regionale ‘Uitgangspunten Inkoop Sociaal Domein 2021 e.v.’ vast te stellen onder de voorwaarden dat:
    - er één extra uitgangspunt wordt toegevoegd, namelijk dat wij in 2021 binnen de door de raad vastgestelde budgetten blijven en tegelijkertijd werken aan maatregelen die vanaf 2022 zorgen voor kostenreductie (kostenbeheersing op weg naar kostenreductie) en dat
    - de regionale portefeuillehouders Sociaal Domein een bestuursopdracht aan de regio verstrekken om in goede samenwerking met het directeurenoverleg met kosten beheersende en kosten reducerende maatregelen te komen.
    2. Kennis te nemen van de matrix, met daarin een uiteenzetting van de adviezen en input van de adviesraden sociaal domein en onze reactie daarop (bijlage 2).
    3. De gemeenteraad te informeren over de uitgangspunten voor de inkoop van jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning in het sociaal domein en de vaststelling daarvan onder de hierboven genoemde voorwaarden (bijlage 4).

    Besluit

    1. De regionale ‘Uitgangspunten Inkoop Sociaal Domein 2021 e.v.’ vast te stellen onder de voorwaarden dat:
    - er één extra uitgangspunt wordt toegevoegd, namelijk dat wij in 2021 binnen de door de raad vastgestelde budgetten blijven en tegelijkertijd werken aan maatregelen die vanaf 2022 zorgen voor kostenreductie (kostenbeheersing op weg naar kostenreductie) en dat
    - de regionale portefeuillehouders Sociaal Domein een bestuursopdracht aan de regio verstrekken om in goede samenwerking met het directeurenoverleg met kosten beheersende en kosten reducerende maatregelen te komen.
    2. Kennis te nemen van de matrix, met daarin een uiteenzetting van de adviezen en input van de adviesraden sociaal domein en onze reactie daarop (bijlage 2).
    3. De gemeenteraad te informeren over de uitgangspunten voor de inkoop van jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning in het sociaal domein en de vaststelling daarvan onder de hierboven genoemde voorwaarden (bijlage 4).

    Akkoord met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen te doen aanbrengen.

  8. 8

    In verband met het aftreden van wethouder Jan Kastje wordt de vertegenwoordiging van Hilversum in het Goois Natuurreservaat (GNR) tijdelijk ondergebracht bij wethouder Arno Scheepers.

    Voorgesteld besluit

    Collegebrief versturen naar GNR

    Besluit

    Collegebrief versturen naar GNR.

    Akkoord.

  9. 9

    In verband met de huidige situatie rondom het coronavirus/COVID-19, en de voorkoming van verdere verspreiding van dit virus, is het wenselijk de openingstijden van de supermarkten (levensmiddelen) in Hilversum op zondagen tijdelijk te verruimen. Het zorgt voor een nog betere spreiding van het publiek en past daarom in de landelijke maatregelen die in verband met de coronacrisis van kracht zijn. Een aantal supermarkten heeft daarom concreet verzocht. Volgens de Winkeltijdenverordening Hilversum 2018 (hierna: ‘de Winkeltijdenverordening’) mogen de winkels, waaronder supermarkten, op zondagen voor het publiek geopend zijn van 12:00 uur tot 20:00 uur. Voorgesteld wordt om te gedogen dat, in aanvulling op de al toegestane openingstijden, de supermarkten op zondagen in de periode van 09:00 uur tot 12:00 uur voor het publiek geopend zijn.

    Voorgesteld besluit

    1. De opening van supermarkten (levensmiddelen), zoals genoemd in bijlage 2 bij dit voorstel, voor het publiek op zondagen van 09.00 uur tot 12.00 uur te gedogen zolang het college dit nodig acht, doch uiterlijk tot het moment dat de noodverordening COVID-19 veiligheidsregio gooi en vechtstreek, vastgesteld op 17 maart 2020, wordt ingetrokken.
    2. Akkoord te gaan met de verzending van bijgevoegde brief aan de supermarkten en de onder 1. genoemde beslissing ook te publiceren via de gebruikelijke kanalen.

    Besluit

    1. De opening van supermarkten (levensmiddelen), zoals genoemd in bijlage 2 bij dit voorstel, voor het publiek op zondagen van 09.00 uur tot 12.00 uur te gedogen zolang het college dit nodig acht, doch uiterlijk tot het moment dat de noodverordening COVID-19 veiligheidsregio gooi en vechtstreek, vastgesteld op 17 maart 2020, wordt ingetrokken.
    2. Akkoord te gaan met de verzending van bijgevoegde brief aan de supermarkten en de onder 1. genoemde beslissing ook te publiceren via de gebruikelijke kanalen.

    Akkoord.

  10. 10

    Wethouder Wolthers vervangt de afgetreden wethouder M.W. Jaeger als lid van het Algemeen Bestuur (AB)  van het Werkvoorzieningschap Tomingroep. Er is geen nieuw raadsbesluit nodig omdat zij al was benoemd tot plaatsvervangend lid van het AB van Tomin bij raadsbesluit van 4 juli 2018.
    Bijgevoegde collegebrief informeert Tomin zodat wethouder Wolthers de bestuursvergaderingen van Tomin kan bijwonen met formele beslisbevoegdheid.


    Zodra de nieuwe portefeuilleverdeling bekend is, volgt een nieuw raadsvoorstel waarin een plaatsvervangend lid zal worden benoemd.


    Het Werkvoorzieningschap Tomingroep is een Gemeenschappelijke Regeling en voert de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) uit voor de regiogemeenten Gooi- en Vechtstreek en Almere. Alle bedrijfsactiviteiten worden uitgevoerd door Tomingroep BV waarvan het Werkvoorzieningschap Tomingroep de enige aandeelhouder is. De 9 wethouders van de deelnemende gemeenten vormen samen het Algemeen Bestuur van het Werkvoorzieningschap.

    Voorgesteld besluit

    1. Bijgevoegde collegebrief te verzenden naar Tomin

    Besluit

    1. Bijgevoegde collegebrief te verzenden naar Tomin.

    Conform.