Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

College van B&W

dinsdag 19 mei 2020

09:31 - 16:00
Locatie

B&W kamer

Voorzitter
P.I. Broertjes
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    In het Masterplan Arenapark 2.0 is een visie neergelegd waaruit blijkt op welke wijze het Arenapark zich kan ontwikkelen tot een volwaardig park waar gewerkt, geleerd en gesport wordt. Samen met de (belangrijke) stakeholders is een programma voor de te ontwikkelen gronden opgesteld met in achtneming de wensen van de raad. In het Masterplan Arenapark 2.0 is voor de verschillende flexibel te ontwikkelen kavels aangegeven welke programma er gerealiseerd kan worden Dit programma bestaat uit een zwembad en een action sportshal en is ruimte gereserveerd voor een mogelijke vestiging van de internationale school en een indoor atletiekhal. Tot slot is ruimte opgenomen voor de realisatie van woningen en kantoren.
    De contour van de drafbaan is losgelaten en er is een herkenbaar assenkruis geïntroduceerd op basis waarvan de infrastructuur is vorm gegeven. Deze structuur maakt de infrastructuur logischer in het gebied.
    De visie op natuur, de openbare ruimte, duurzaamheid en de positie van het nieuwe station zijn vrijwel ongewijzigd in dit Masterplan ten opzichte van het Masterplan Arenapark 2019.

    Voorgesteld besluit

    I. De raad voor te stellen:

    1. Het Masterplan Arenapark 2.0 vast te stellen.
    2. Het college opdracht te geven het Masterplan Arenapark uit te werken in een stedenbouwkundig plan.
    3. Het college opdracht te geven de verplaatsing van het station Sportpark verder te onderzoeken.
    4. Voor de opstelling van het stedenbouwkundig plan een budget beschikbaar te stellen van
      € 250.000. Deze kosten te dekken uit de post “Reserve stedelijke ontwikkeling” van de programmabegroting 2020 en deze begrotingswijziging te verwerken in de programmabegroting 2020.
    5. De door het college op grond van artikel 25 tweede lid Gemeentewet opgelegde geheimhouding op bijlage 12 (Toelichting financiën Masterplan Arenapark 2.0) te bekrachtigen.

    II. Krachtens art 55 lid 1 en 55 lid 2 van de Gemeentewet juncto art 10 lid 2 onder b en g van de WOB geheimhouding op te leggen op bijlage 12 (Toelichting financiën Masterplan Arenapark 2.0).


    III. Het onderwerp aanmelden voor de gezamenlijke commissies ter advisering aan de raad.

    Besluit

    I. De raad voor te stellen:

    1. Het Masterplan Arenapark 2.0 vast te stellen.
    2. Het college opdracht te geven het Masterplan Arenapark uit te werken in een stedenbouwkundig plan.
    3. Het college opdracht te geven de verplaatsing van het station Sportpark verder te onderzoeken.
    4. Voor de opstelling van het stedenbouwkundig plan een budget beschikbaar te stellen van € 250.000. Deze kosten te dekken uit de post “Reserve stedelijke ontwikkeling” van de programmabegroting 2020 en deze begrotingswijziging te verwerken in de programmabegroting 2020.
    5. De door het college op grond van artikel 25 tweede lid Gemeentewet opgelegde geheimhouding op bijlage 12 (Toelichting financiën Masterplan Arenapark 2.0) te bekrachtigen.

    II. Krachtens art 55 lid 1 en 55 lid 2 van de Gemeentewet juncto art 10 lid 2 onder b en g van de WOB geheimhouding op te leggen op bijlage 12 (Toelichting financiën Masterplan Arenapark 2.0).


    III. Het onderwerp aanmelden voor de commissie Duurzaamheid en Bereikbaarheid ter advisering aan de raad.

    Akkoord met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.

  2. 2

    Het algemeen bestuur van de Regio Gooi en Vechtstreek heeft op 15 april 2020 het ontwerp tot actualisering  van de gemeenschappelijke regeling Regio Gooi en Vechtstreek vastgesteld. Aan de raden in de regio wordt gevraagd in te stemmen met deze wijzigingen.
    Met deze herziening van de gemeenschappelijke regeling zijn nieuwe taken en vormen van dienstverlening die door de Regio namens de deelnemende gemeenten al worden uitgevoerd juridisch geborgd en vastgelegd. Tevens zijn de procedures van planning en control in de regeling in overeenstemming gebracht met de samenwerkingspraktijk. Vanwege de komende fusie van Weesp-Amsterdam zijn de uittredingsbepalingen en rekenregels verduidelijkt.

    Voorgesteld besluit

    I De raad voor te stellen:
    1. In te stemmen met het ontwerp tot wijziging van de gemeenschappelijke regeling Regio
    Gooi en Vechtstreek met toelichting.
    2. In te stemmen met de wijziging van taken zoals genoemd in artikel 5 van de regeling en de aanvulling van vormen van dienstverlening zoals genoemd in artikel 6 van de regeling inclusief register.
    II Het voorstel ter advisering aan de raad aan te melden voor behandeling in de gezamenlijke commissies.

    Besluit

    I De raad voor te stellen:
    1. In te stemmen met het ontwerp tot wijziging van de gemeenschappelijke regeling Regio
    Gooi en Vechtstreek met toelichting.
    2. In te stemmen met de wijziging van taken zoals genoemd in artikel 5 van de regeling en de aanvulling van vormen van dienstverlening zoals genoemd in artikel 6 van de regeling inclusief register.
    II Het voorstel ter advisering aan de raad aan te melden voor behandeling in de commissie Economie en Bestuur.

    Akkoord.

  3. 3

    Op 26 maart jl. hadden we tijdens een e-sports event van het MBO College Hilversum willen stilstaan bij de eerste verjaardag van de samenwerkingsagenda met de gemeente. Helaas kon dat vanwege de coronacrisis niet doorgaan. Daarom informeren wij u via deze weg over wat er afgelopen jaar is bereikt in de verbinding tussen het mbo en de stad. Ook blikken we graag vooruit naar het komende jaar.

    Voorgesteld besluit

    Collegebrief versturen aan de gemeenteraad.

    Besluit

    Collegebrief versturen aan de gemeenteraad.

    Akkoord.

  4. 4

    Op 19 november 2019 heeft het college besloten de procedure van het ontwerpbestemmingsplan ‘Binnenstad 2013 – Neuweg 9’ te starten. Het ontwerp heeft voor een periode van 6 weken ter inzage gelegen. Er zijn geen zienswijzen ingediend. Het bestemmingsplan kan nu aan de raad ter vaststelling worden voorgelegd.

    Bijlagen

    Voorgesteld besluit

    I. Te besluiten:
    Bijgaande overeenkomst vast te stellen met betrekking tot planschade en borgen middenhuur in verband met bestemmingsplan ‘Binnenstad 2013 – Neuweg 9’.
    II. De raad voorstellen:
    1. Geen exploitatieplan vast te stellen ten behoeve van bestemmingsplan ‘Binnenstad 2013 – Neuweg 9’;
    2. Het bestemmingsplan ‘Binnenstad 2013 – Neuweg 9’ overeenkomstig de geometrisch bepaalde planobjecten als vervat in GML-bestanden NL.IMRO.0402.11bp07neuweg9-va01, met bijbehorende bestanden en volledige papieren verbeelding, vast te stellen.
    III. Het dossier aanmelden voor rechtstreekse agendering voor de raad.

    Besluit

    I. Te besluiten:
    Bijgaande overeenkomst vast te stellen met betrekking tot planschade en borgen middenhuur in verband met bestemmingsplan ‘Binnenstad 2013 – Neuweg 9’.
    II. De raad voorstellen:
    1. Geen exploitatieplan vast te stellen ten behoeve van bestemmingsplan ‘Binnenstad 2013 – Neuweg 9’;
    2. Het bestemmingsplan ‘Binnenstad 2013 – Neuweg 9’ overeenkomstig de geometrisch bepaalde planobjecten als vervat in GML-bestanden NL.IMRO.0402.11bp07neuweg9-va01, met bijbehorende bestanden en volledige papieren verbeelding, vast te stellen.
    III. Het dossier aanmelden voor rechtstreekse agendering voor de raad.

    Akkoord.

  5. 5

    -Op grond van de Wet op de gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen (Wga) biedt iedere gemeente een antidiscriminatievoorziening (ADV) die onafhankelijke bijstand verleent aan haar inwoners bij de afwikkeling van hun klachten betreffende ongelijke behandeling. De ADV registreert en rapporteert deze klachten volgens wettelijk voorschrift.
    -Bureau Art.1 Gooi en Vechtstreek is de ADV voor de regiogemeentes Gooi en Vechtstreek.
    -Hierbij het verantwoordingsverslag 2019 om aan de raad te verzenden. In de collegebrief is ook een overzicht opgenomen van de acties die het college onderneemt om discriminatie tegen te gaan.

    Voorgesteld besluit

    Bijgevoegde collegebrief met bestuurlijke reactie op verantwoordingsverslag 2019 ADV Bureau Art.1 Gooi en Vechtstreek naar de raad te verzenden

    Besluit

    Bijgevoegde collegebrief met bestuurlijke reactie op verantwoordingsverslag 2019 ADV Bureau Art.1 Gooi en Vechtstreek naar de raad te verzenden.

    Akkoord met inachtneming van een aanpassing. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassing aan te brengen.

  6. 6

    Ter uitvoering van motie M18-84 (over de opdracht, doelstelling, samenstelling en werkwijze van een eventueel op te richten diversiteitsraad) heeft het college in bijgevoegde notitie een aantal voorlopige uitgangspunten geformuleerd ter bespreking in de -geannuleerde- commissie economie en bestuur van 8 april 2020.
    Hierin zijn de opmerkingen verwerkt die de commissie economie en bestuur had gemaakt tijdens de eerste behandeling  op 3 april 2019.
    Door beperkingen in de agendering kan dit stuk ook niet besproken worden in de commissies van mei 2020.
    Daarom wordt de raad per rib geïnformeerd. Zodat ze voor de benodigde financiering van een eventuele toekomstige diversiteitsraad bij de behandeling van de kadernota 2020 een integrale afweging kan maken.


    Hiermee is motie M18-54 afgedaan.

    Voorgesteld besluit

    Bijgevoegde raadsinformatiebrief diversiteitsraad te verzenden.

    Besluit

    Bijgevoegde raadsinformatiebrief diversiteitsraad te verzenden.

    Akkoord met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.

  7. 7

    In de collegebrief van 23 september 2019 is de motie M18/86 beantwoord. In punt 7 van de motie M18/86 is verzocht om de gemeenteraad actief op de hoogte te houden van de vorderingen.

    Voorgesteld besluit

    Instemmen met de verzending van de collegebrief over de stand van zaken Red de Bij en de bijbehorende bijlage.

    Besluit

    Instemmen met de verzending van de collegebrief over de stand van zaken Red de Bij en de bijbehorende bijlage.

    Akkoord.

  8. 8

    ENSIA helpt gemeenten in één keer slim verantwoording af te leggen. In dit voorstel wordt de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor de verrichte activiteiten voor de basisregistraties BGT, BAG en BRO in 2019 verantwoord.

    Voorgesteld besluit

    De verantwoordingsrapportages vaststellen voor de verrichte werkzaamheden voor de basisregistraties BGT, BAG en BRO in het kader van de ENSIA rapportage 2019.

    Besluit

    De verantwoordingsrapportages vaststellen voor de verrichte werkzaamheden voor de basisregistraties BGT, BAG en BRO in het kader van de ENSIA rapportage 2019.

    Akkoord.

  9. 9

    De fractie van het CDA heeft vragen gesteld op grond van artikel 41 RvO inzake het overeind houden van onze horeca. Met bijgaande collegebrief worden de vragen van een antwoord voorzien.

    Voorgesteld besluit

    Bijgaande collegebrief naar de raad te versturen.

    Besluit

    Bijgaande collegebrief naar de raad te versturen.

    Akkoord met een aanpassing. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassing aan te brengen.

  10. 10

    Bij alle colleges in de gemeenten van Noord-Holland Zuid ligt in de periode tussen 21 april en 19 mei het besluit voor om in te stemmen met de concept-Regionale Energie Strategie Noord-Holland Zuid (RES NHZ) en deze vrij te geven voor wensen en bedenkingen door de gemeenteraad, reacties door deelnemers aan regionale en gemeentelijke RES ateliers/bijeenkomsten en om deze aan te bieden aan het Nationaal Programma RES. Op 22 april wordt de RES NHZ openbaar gemaakt. In de regio Gooi en Vechtstreek is hiervoor een gezamenlijk persbericht opgesteld.


    In Hilversum is door een groep van 50 inwoners in de periode november – februari een advies opgesteld in lokale RES ateliers. Dit waardevolle advies nemen wij met beide handen aan, om als een richtsnoer bij de verdere uitwerkingen van de RES te gebruiken.  De wensen en bedenkingen van Hilversum onderstrepen de urgentie voor duurzame investeringen en het creëren van groene werkgelegenheid. Samengevat gaat het om de wens om samen met overheden en partners in de energieregio NHZ in te zetten op het realiseren van zonne-energie op alle geschikte grote daken en parkeerplaatsen in 2030. Dit is een verdubbeling van de ambitie voor zonne-energie op daken en parkeerplaatsen, ten opzichte van de concept-RES NHZ. Daarmee sluiten we aan bij het advies van de 50 Hilversummers uit de adviesgroep RES. De bedenking betreft het ontbreken van een financiële doorrekening van de investeringen en opbrengsten van de concept- RES NHZ.


    De Concept RES NHZ is het gezamenlijke product van negenentwintig gemeenten van de energieregio NHZ, de provincie, de drie waterschappen en diverse partners zoals de energienetbeheerder en energiecoöperaties. Het doel van de RES is om bij te dragen aan één van de subdoelstellingen onder het landelijke Klimaatakkoord: 35 TWh duurzame energie in 2030. De RES NHZ is één van de 30 energieregio's. In alle gemeenten zijn lokale ateliers met bewoners gehouden over de RES.

    Voorgesteld besluit

    De volgende wijziging aan te brengen ten opzichte van B&W besluit 21 april:


    Om toe te voegen aan wensen en bedenkingen (bijlage 1):
    Onze eerste bedenking betreft de zoeklocatie voor wind bij afslag 33 van de A27. Wij vragen u deze zoeklocatie te schrappen voor het vervolg en dus ook niet verder te verkennen. De reden is de ontstane maatschappelijke onrust hierover. Het heeft onze sterke voorkeur om ons vol in te zetten voor wat wél kan, zoals name zonne-energie op grote daken. Daarmee verwachten wij meer duurzame energie te kunnen opwekken, dan met een windmolen op deze zoeklocatie.


    Om aan het voorstel het bovenstaande toe te voegen in de samenvatting, plus onderstaande argumentatie:
    3c De eerste bedenking betreft het verzoek om de zoeklocatie voor wind bij afslag 33 van de A27 te schappen.
    De reden hiervoor is de ontstane maatschappelijke onrust. Dit leeft onder meer bij de meest direct betrokkenen; het Goois Natuurreservaat en omwonenden. Vanwege het ontbreken van draagvlak is het niet zinvol om deze locatie verder te onderzoeken. Dit zou alleen de onrust verder oprakelen en de aandacht onnodig afleiden van de duurzame energieprojecten, die wel kansrijk zijn.
    De hoeveelheid energie die een windmolen op deze locatie zou kunnen opwekken is beperkt door hoogtebegrenzing vanwege de nabijheid van het vliegveld. Daarom is het verlies van deze zoeklocatie voor de totale hoeveelheid duurzame energie in 2030 in de Concept-RES dan ook beperkt.

    Besluit

    De volgende wijziging aan te brengen ten opzichte van B&W besluit 21 april:


    Om toe te voegen aan wensen en bedenkingen (bijlage 1):
    Onze eerste bedenking betreft de zoeklocatie voor wind bij afslag 33 van de A27. Wij vragen u deze zoeklocatie te schrappen voor het vervolg en dus ook niet verder te verkennen. De reden is de ontstane maatschappelijke onrust hierover. Het heeft onze sterke voorkeur om ons vol in te zetten voor wat wél kan, zoals name zonne-energie op grote daken. Daarmee verwachten wij meer duurzame energie te kunnen opwekken, dan met een windmolen op deze zoeklocatie.


    Om aan het voorstel het bovenstaande toe te voegen in de samenvatting, plus onderstaande argumentatie:
    3c De eerste bedenking betreft het verzoek om de zoeklocatie voor wind bij afslag 33 van de A27 te schappen.
    De reden hiervoor is de ontstane maatschappelijke onrust. Dit leeft onder meer bij de meest direct betrokkenen; het Goois Natuurreservaat en omwonenden. Vanwege het ontbreken van draagvlak is het niet zinvol om deze locatie verder te onderzoeken. Dit zou alleen de onrust verder oprakelen en de aandacht onnodig afleiden van de duurzame energieprojecten, die wel kansrijk zijn.
    De hoeveelheid energie die een windmolen op deze locatie zou kunnen opwekken is beperkt door hoogtebegrenzing vanwege de nabijheid van het vliegveld. Daarom is het verlies van deze zoeklocatie voor de totale hoeveelheid duurzame energie in 2030 in de Concept-RES dan ook beperkt.

    Akkoord.

  11. 11

    -Het Werkvoorzieningschap Tomingroep is een gemeenschappelijke regeling van de regiogemeentes G&V en de gemeente Almere ter uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw).
    -De conceptbegroting 2021 ligt ter goedkeuring voor aan de raad. De raad is bevoegd om hier een zienswijze op te geven.
    De conceptjaarstukken 2019 worden ter kennisneming aan de raad geboden.
    -De zienswijze is aangepast na de commissiebehandeling op 13 mei 2020.

    Voorgesteld besluit

    I De raad voor te stellen om:
    1. De bijgaande “zienswijze gemeente Hilversum op conceptbegroting 2021 Werkvoorzieningschap Tomingroep” in te dienen bij het Algemeen Bestuur van het Werkvoorzieningschap Tomingroep.

    Besluit

    I De raad voor te stellen om:
    1. De bijgaande “zienswijze gemeente Hilversum op conceptbegroting 2021 Werkvoorzieningschap Tomingroep” in te dienen bij het Algemeen Bestuur van het Werkvoorzieningschap Tomingroep.

    Akkoord.

  12. 12

    Op 31 maart 2020 heeft het college een pakket aanvullende maatregelen t.a.v. ondernemers vastgesteld. Eén van deze maatregelen is aanpassing inning lokale belasting. Dit voorstel is een aanvulling op deze maatregel.


    De corona-crisis heeft gevolgen voor ondernemers en particulieren in Hilversum. In veel gevallen hebben deze groepen kosten gemaakt voor het verkrijgen van een vergunning of een ontheffing. Het gaat om de volgende in de leges- en marktgeldenverordening opgenomen bepalingen:
    1. Leges burgerlijke stand, legesverordening 1.1;
    2. Parkeerontheffingen en standplaatsen, legesverordening 1.18 en 3.3;
    3. Horeca, legesverordening 3.1;
    4. Evenementen, legesverordening 3.2;
    5. Marktgelden, verordening marktgelden.


    Voorgesteld wordt om in de specifieke gevallen waarbij ondernemers of particulieren geraakt worden door de corona-crisis, de betaalde leges en marktgelden kwijt te schelden. Dit kan door het toepassen van de hardheidsclausule te mandateren aan de heffingsambtenaar.

    Voorgesteld besluit

    1. Het mandaatbesluit toepassing hardheidsclausule vast te stellen.

    Besluit

    1. Het mandaatbesluit toepassing hardheidsclausule vast te stellen.

    Akkoord.

  13. 13

    -Als gevolg van het vertrek van de wethouders M.W. Jaeger en J. Kastje en de benoemingen van de wethouders G. Kuipers en B. Heller zijn de portefeuilles in het college opnieuw verdeeld.
    Dit heeft tot gevolg dat de benoemingen tot lid en plv. lid in de Verbonden Partijen Tomin, GNR en de Regio wijzigen.
    -De benoemingen voor de Tomin en het GNR zijn een bevoegdheid van het college.
    -De benoemingen tot lid en plc. lid van de Regio Gooi en Vechtstreek valt onder de bevoegdheid van de gemeenteraad.

    Voorgesteld besluit

    De raad voorstellen
    1. Portefeuillehouder de heer F.G.J. Voorink aan te wijzen als lid van het algemeen bestuur van de Regio Gooi en Vechtstreek.
    2. Portefeuillehouder mevr. A.J. Wolthers aan te wijzen als plaatsvervangend lid van het algemeen bestuur van Regio Gooi en Vechtstreek.
    3. Kennis te nemen van de volgende benoemingen door het college:
        Portefeuillehouder         plaatsvervanger
    a. GNR : B. Heller             A.R.C. Scheepers
    c. Tomin: A.J. Wolthers     K.J. Walters

    Besluit

    De raad voorstellen
    1. Portefeuillehouder de heer F.G.J. Voorink aan te wijzen als lid van het algemeen bestuur van de Regio Gooi en Vechtstreek.
    2. Portefeuillehouder mevr. A.J. Wolthers aan te wijzen als plaatsvervangend lid van het algemeen bestuur van Regio Gooi en Vechtstreek.
    3. Kennis te nemen van de volgende benoemingen door het college:
        Portefeuillehouder         plaatsvervanger
    a. GNR : B. Heller             A.R.C. Scheepers
    c. Tomin: A.J. Wolthers     K.J. Walters

    Conform.

  14. 14

    De gemeenteraad van Hilversum heeft jaarlijks de mogelijkheid om een zienswijze op te stellen over de jaarstukken en begroting  van de stichting Goois Natuurreservaat (GNR). In bijgaande concept-zienswijze is de toon positief, maar wel met enkele vragen en aandachtspunten. De positieve hoofdlijn is dat de effecten van de transitie van het GNR van de afgelopen jaren nu echt merkbaar zijn. Door de versterking van de werkorganisatie is GNR nu een volwaardige samenwerkingspartner en loopt de afstemming over natuurprojecten rondom Hilversum veel soepeler. Denk daarbij aan samenwerking aan projecten als De Groene Schakel, natuurbrug N525 en natuurontwikkeling Huydecopersweg, maar ook aan beleidsontwikkeling door Hilversum voor onder meer de Omgevingsvisie en het nieuwe Programma groen.

    Voorgesteld besluit

    1. Ter kennisneming;
    2. De aangepaste zienswijze toevoegen aan de stukken ter behandeling door de gemeenteraad.

    Besluit

    1. Ter kennisneming;
    2. De aangepaste zienswijze toevoegen aan de stukken ter behandeling door de gemeenteraad.

    Akkoord.

  15. 15

    Naast het perceel Willem Barentszweg 216 wil de eigenaar van dit perceel drie woningen realiseren. De gemeente wil daar aan meewerken en de procedure hiervoor loopt. De gemeenteraad heeft in december 2019 ingestemd met een ontwerp verklaring van geen bedenkingen en daarna is de procedure gestart (ontwerp van de omgevingsvergunning ter inzage). Er zijn twee zienswijzen ingediend naar aanleiding van deze terinzagelegging. Voorstel is om de zienswijzen deels wel en deels niet over te nemen. De zienswijzen leiden niet tot een ander oordeel over het bouwplan. Wel is de motivering van het plan op onderdelen verduidelijkt. Voorstel is de verklaring van geen bedenkingen definitief af te geven.

    Voorgesteld besluit

    I. De zienswijzennota 'Bouwplan 3 woningen naast Willem Barentzweg 216' en de verbeterde ruimtelijke onderbouwing vast te stellen;
    II. De gemeenteraad voorstellen om:
    1. Kennis te nemen van en in te stemmen met de beantwoording van de zienswijzen overeenkomstig de zienswijzennota ‘Bouwplan 3 woningen naast Willem Barentszweg 216’;
    2. Een ‘verklaring van geen bedenkingen’ voor het bouwplan 3 woningen naast Willem Barentszweg 216 af te geven.
    III. Het voorstel ter advisering aan de raad aan te bieden aan de gezamenlijke commissies.

    Besluit

    I. De zienswijzennota 'Bouwplan 3 woningen naast Willem Barentzweg 216' en de verbeterde ruimtelijke onderbouwing vast te stellen;
    II. De gemeenteraad voorstellen om:
    1. Kennis te nemen van en in te stemmen met de beantwoording van de zienswijzen overeenkomstig de zienswijzennota ‘Bouwplan 3 woningen naast Willem Barentszweg 216’;
    2. Een ‘verklaring van geen bedenkingen’ voor het bouwplan 3 woningen naast Willem Barentszweg 216 af te geven.
    III. Het voorstel ter advisering aan de raad aan te bieden aan de commissie Ruimtelijke Ordening en Wonen.

    Conform.

  16. 16

    Met bijgevoegde collegebrief worden de art 41-vragen beantwoord over de Tozo-regeling en ondermijning  die de fractie PvdA op 24 april 2020 heeft ingediend.

    Voorgesteld besluit

    1. Bijgevoegde collegebrief met beantwoording art. 41-vragen PvdA over Tozo en ondermijning te verzenden.

    Besluit

    1. Bijgevoegde collegebrief met beantwoording art. 41-vragen PvdA over Tozo en ondermijning te verzenden.

    Conform.

  17. 17

    De PvdA fractie heeft op 23 april 2020 een zestal vragen ingevolge artikel 41 RvO gesteld over de continuïteit in de levering van huishoudelijke hulp. De vragen zijn beantwoord door de Regio Gooi en Vechtstreek en verwerkt in bijgaande concept collegebrief. Tevens wordt een antwoord ove hetzelfde ondetrwerp van de CDA fractie in de beantwoording meegenomen.

    Voorgesteld besluit

    1. De vragen ingevolge artikel 41 RvO van de PvdA fractie over de continuïteit in de levering van huishoudelijk hulp te beantwoorden met bijgaande collegebrief.

    Besluit

    1. De vragen ingevolge artikel 41 RvO van de PvdA fractie over de continuïteit in de levering van huishoudelijk hulp te beantwoorden met bijgaande collegebrief.

    Conform.

  18. 18

    Sinds juli 2016 is in Nederland het VN-Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap (VN-Verdrag Handicap) van kracht. Dit verdrag versterkt de positie van mensen met een beperking. Het verdrag gaat in op thema’s en terreinen als: werk en inkomen, onderwijs, wonen en vrijetijdsbesteding. Binnen al deze thema’s is de ambitie gelijk: zorg ervoor dat alle inwoners kunnen meedoen in de samenleving. In dit wettelijk kader is ook vastgelegd dat de gemeenten het voortouw moeten nemen bij de lokale invulling en uitvoering van het VN-verdrag. De gemeente Hilversum doet dit met de Agenda Lokale Inclusie.

    Voorgesteld besluit

    I. Het voorstel ‘Agenda Lokale Inclusie 2021-2023’ ter advisering aan het college agenderen voor de commissie Zorg & Samenleving (september 2020).
    II. Het advies van de ArSD te beantwoorden door middel van bijgaande collegebrief.

    Besluit

    I. Het voorstel ‘Agenda Lokale Inclusie 2021-2023’ ter advisering aan het college agenderen voor de commissie Zorg & Samenleving (september 2020).
    II. Het advies van de ArSD te beantwoorden door middel van bijgaande collegebrief.

    Conform.

  19. 19

    Dit voorstel geeft invulling aan motie M20-25. In deze motie wordt het college verzocht een Taskforce in te stellen die pro-actief zoekt naar mogelijkheden om binnen de anderhalve meter beperkingen die gelden ondernemers en organisaties open te kunnen laten gaan. De Taskforce krijgt tot doel mee te denken over de Aanpak Anderhalve Meter, mede de druk op de openbare ruimte te bewaken, de samenwerking tussen sectoren en gebieden te bevorderen en mede zorg te dragen voor een eenduidige communicatie. De Taskforce wordt opgestart met vertegenwoordigers uit de gebieden waar de druk op de openbare ruimte op dit moment het grootst is en de economische en maatschappelijke belangen het meest prominent.

    Voorgesteld besluit

    1. De Taskforce Anderhalve Meter instellen
    2. De gemeenteraad informeren middels bijgaande Raadsinformatiebrief

    Besluit

    1. De Taskforce Anderhalve Meter instellen
    2. De gemeenteraad informeren middels bijgaande Raadsinformatiebrief

    Akkoord met een aanpassing.