Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

College van B&W

dinsdag 1 december 2020

09:31 - 16:00
Locatie

B&W kamer

Voorzitter
P.I. Broertjes
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    Bijgevoegde collegebrief geeft een stand van zaken weer met betrekking tot het uitstroombeleid (Focus op werk)  met een opsomming van concrete acties die het college heeft genomen om uitstroom bijstand te bevorderen.

    Voorgesteld besluit

    De raad middels bijgaande collegebrief te informeren over de voortgang van het uitstroombeleid.

    Besluit

    De raad middels bijgaande collegebrief te informeren over de voortgang van het uitstroombeleid.

    Akkoord met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.

  2. 2

    Het beleidsplan Bescherming en Opvang is door de Regio Gooi en Vechtstreek geëvalueerd in samenspraak met de stakeholders en de gemeenten in de regio.
    In de BVS van 27 oktober j.l. is toegezegd om de evaluatie toe te zenden aan de raad.

    Voorgesteld besluit

    De raad te informeren over de regionale evaluatie van het beleidsplan B&O met een collegebrief.

    Besluit

    De raad te informeren over de regionale evaluatie van het beleidsplan B&O met een collegebrief.

    Akkoord.

  3. 3

    Al geruime tijd wordt er op ambtelijk niveau het gesprek gevoerd over het basistakenpakket onder de Omgevingswet. Het basistakenpakket gaat over de milieutaken die een gemeente verplicht dient onder te brengen bij een Omgevingsdienst (OFGV voor Hilversum). Hilversum heeft tot nu toe alleen de basistaken ondergebracht en voert de rest van de taken zelf uit.


    Omdat het gesprek op ambtelijk niveau niet vordert, heeft de gemeente Utrecht het initiatief genomen ook op politiek niveau te lobbyen richting de Tweede Kamer. Gemeente Hilversum is gevraagd hieraan bestuurlijk steun te geven.

    Voorgesteld besluit

    Bestuurlijk steun te geven aan de politieke lobby van gemeente Utrecht over het zogenoemde basistakenpakket Omgevingsdienst onder de Omgevingswet.

    Besluit

    Bestuurlijk steun te geven aan de politieke lobby van gemeente Utrecht over het zogenoemde basistakenpakket Omgevingsdienst onder de Omgevingswet.

    Akkoord.

  4. 4

    Versa Welzijn heeft tot 1 augustus subsidie ontvangen voor vijf peuterspeelzalen. Per 1 augustus en 1 oktober zijn de peuterspeelzalen overgedragen aan AT Kinderopvang en aan de Stichting Bink Peuterspeelzalen. Beide organisaties hebben een aanvraag ingediend voor subsidie van de overgenomen peuterspeelzalen. Alle overgenomen peuterspeelzalen blijven voldoen aan de vereisten voor subsidie van het peuterspeelzaalwerk.

    Voorgesteld besluit

    1. AT Kinderopvang subsidie van € 54.740,- te verlenen voor peuterspeelzaal de Vlindertuin;
    2. De Stichting Bink Peuterspeelzalen € 94.806,- subsidie te verlenen voor de peuterspeelzalen Pippeloentje, Roezemoes, Kleine Sterren en de Kleine IJsbeer;
    3. De subsidies ten laste van het budget voor OAB (Onderwijs Achterstanden Budget) te boeken.

    Besluit

    1. AT Kinderopvang subsidie van € 54.740,- te verlenen voor peuterspeelzaal de Vlindertuin;
    2. De Stichting Bink Peuterspeelzalen € 94.806,- subsidie te verlenen voor de peuterspeelzalen Pippeloentje, Roezemoes, Kleine Sterren en de Kleine IJsbeer;
    3. De subsidies ten laste van het budget voor OAB (Onderwijs Achterstanden Budget) te boeken.

    Akkoord.

  5. 5

    Uit de rijksmiddelen onderwijsachterstandenbeleid (OAB) worden subsidies van in totaal € 446.500,- toegekend voor Maatwerkplannen en Eerste Opvangonderwijs.

    Voorgesteld besluit

    1. Ten behoeve van de Maatwerkplannen voor schooljaar 2020-2021 de volgende subsidies toe te kennen aan:
    a. STIP €144.000,-
    b. AT scholen €88.500,-
    c. Proceon €64.500,-
    d. Ayoub €16.500,-
    2. Voor het Eerste Opvangonderwijs 2021 voor kinderen van nieuwkomers aan STIP een subsidie van  €133.000,- toe te kennen

    Besluit

    1. Ten behoeve van de Maatwerkplannen voor schooljaar 2020-2021 de volgende subsidies toe te kennen aan:
    a. STIP €144.000,-
    b. AT scholen €88.500,-
    c. Proceon €64.500,-
    d. Ayoub €16.500,-
    2. Voor het Eerste Opvangonderwijs 2021 voor kinderen van nieuwkomers aan STIP een subsidie van  €133.000,- toe te kennen

    Akkoord met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.

  6. 6

    MDA++ is een multidisciplinaire aanpak gericht op het doorbreken van een patroon van zeer ernstige en complexe vormen van huiselijk geweld en kindermishandeling. Eén van de randvoorwaarden voor het goed functioneren van de aanpak is het hebben van een privacy-protocol.


    In samenwerking met juristen van de lokale gemeenten en de Regio is een protocol opgesteld dat is vastgesteld door het Regionale Portefeuillehouderoverleg Sociaal Domein op 29 oktober 2020.

    Voorgesteld besluit

    Het Privacy-protocol Multidisciplinaire Aanpak ++ (MDA++) Regio Gooien Vechtstreek vast te stellen en te ondertekenen.

    Besluit

    Het Privacy-protocol Multidisciplinaire Aanpak ++ (MDA++) Regio Gooien Vechtstreek vast te stellen en te ondertekenen.

    Akkoord met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.

  7. 7

    Op 2 oktober 2019 heeft de commissie Z&S het college geadviseerd over de uitvoeringsnotitie Buurten 3.0. De commissie heeft het college een aantal inhoudelijke en verduidelijkende adviezen gegeven. De portefeuillehouder Wijken en Buurten heeft in deze vergadering toegezegd de uitvoeringsnotitie aan te passen aan de hand van de adviezen van de commissie en het eindproduct toe te sturen.


    De uitvoeringsnotitie Buurten 3.0 reflecteert op de kaders en uitgangspunten uit de kadernotitie ‘Leve de buurt!’ en stelt nieuwe prioriteiten voor het wijkgericht werken voor de komende jaren. Op 1 december jl. heeft het college van B&W de geactualiseerde uitvoeringsnotitie Buurten 3.0 vastgesteld. Met het ter kennisname toesturen van de geactualiseerde uitvoeringsnotitie Buurten 3.0 is T19/131 afgedaan.


    In juli 2020 heeft het college het programma van eisen Digitaal Platform vastgesteld. Dit programma is op
    23 september jl. ter advisering besproken in de raadscommissievergadering. In bijgaande geactualiseerde uitvoeringsnotitie Buurten 3.0 zijn deze adviezen ook meegenomen.


    Tevens heeft de portefeuillehouder toegezegd de rol van de wijkwethouder na een jaar te evalueren. Door de covid-situatie in het jaar 2020, is het uitrollen van de wijkgerichte aanpak (waaronder de rol van de wijkwethouder) in de wijken, niet volledig mogelijk geweest. Het intensieve contact met buurten en wijken, heeft in 2020 niet ten volle fysiek in de wijken kunnen plaatsvinden. Hierdoor zijn de resultaten nog niet voldoende meetbaar en maakt het dat het op dit moment nog niet zinvol is om te evalueren. Het college zal voor de zomer 2021 de evaluatie van het wijkwethouderschap, vergezeld met een kort jaarverslag 2020, ter kennisname naar de raad verstuurd worden.

    Voorgesteld besluit

    1. De aangepaste uitvoeringsnotitie Buurten 3.0 vast te stellen;
    2. De raad informeren met bijgaande raadsinformatiebrief.

    Besluit

    1. De aangepaste uitvoeringsnotitie Buurten 3.0 vast te stellen;
    2. De raad informeren met bijgaande raadsinformatiebrief.

    Akkoord met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.

  8. 8

    Alle Nederlandse gemeenten hebben van het rijk de opdracht om in 2021 een vastgestelde transitievisie Warmte te hebben, waarin inzichtelijk wordt gemaakt wat het alternatief is voor aardgas voor de gemeente. Gemeenten moeten daarin een regisserende rol vervullen en samen met het rijk, provincie, waterschappen, netbeheerders en andere partijen tot een aanpak komen om invulling te geven aan de noodzakelijke energietransitie. De visie dient elke 5 jaar geactualiseerd te worden. Het transitietraject hoeft van het rijk pas in 2050 afgerond te zijn, de Hilversumse ambitie is om aardgasvrij te zijn in 2040 .


    Voorgesteld uitgangspunt is dat er eerst een oplossing voor alle afhankelijkheden en onzekerheden in de warmtetransitie, voordat wordt overgegaan tot loskoppelen van het aardgas. De mogelijkheden voor alternatieve bronnen en buurtaanpakken worden onderzocht, maar concrete initiatieven tot aardgasvrij worden alleen besproken als deze van onderaf uit de samenleving komen en haalbaar en betaalbaar zijn. Gebouwen en woningen moeten klaar gemaakt worden voor de overstap naar een andere, duurzame warmtebron. De slimste en meest effectieve manier om klimaatimpact te reduceren is isoleren. Duurzame warmte en stroom zijn schaars en het merendeel van de Hilversumse woningen en gebouwen is nog niet aardgasvrij-klaar. Voorgesteld wordt om in de eerste fase van voorbereiding te focussen op isolatie van de gebouwde omgeving.


    De warmtetransitie beïnvloedt de persoonlijke levenssfeer van mensen en dat schept een grote verantwoordelijkheid voor een zorgvuldig proces. Acceptatie, commitment en betaalbare alternatieven voor alle inwoners en ondernemers zijn naast inzicht in de technische mogelijkheden, belangrijke uitgangspunten voor het college in de Transitievisie Warmte.


    Nadat de raad de in het raadsvoorstel voorgestelde uitgangspunten voor de Transitievisie Warmte heeft vastgesteld, kan het college in samenspraak met de belangrijkste stakeholders de Transitievisie verder vorm geven.


    De Transitievisie Warmte wordt in het vierde kwartaal van 2021 aan de raad ter besluitvorming aangeboden. Vaststelling zal uiterlijk in 2021 moeten plaatsvinden om aan de opdracht van het rijk te voldoen.

    Voorgesteld besluit

    1. De raad voorstellen de uitgangspunten, zoals geformuleerd onder probleemstelling/doel, vast te stellen als kader voor (de uitwerking van) de Transitievisie Warmte.
    2. Vanwege de afhankelijkheden en onzekerheden van de warmtetransitie als gemeente vooralsnog niet actief over te gaan op het opstellen van buurtuitvoeringsplannen, na vaststelling van de Transitievisie Warmte.
    3. Het onderwerp aanmelden ter advisering aan de raad voor de raadscommissie.

    Besluit

    1. De raad voorstellen de uitgangspunten, zoals geformuleerd onder probleemstelling/doel, vast te stellen als kader voor (de uitwerking van) de Transitievisie Warmte.
    2. Vanwege de afhankelijkheden en onzekerheden van de warmtetransitie als gemeente vooralsnog niet actief over te gaan op het opstellen van buurtuitvoeringsplannen, na vaststelling van de Transitievisie Warmte.
    3. Het onderwerp aanmelden ter advisering aan de raad voor de raadscommissie.

    Akkoord.

  9. 9

    In 2017 heeft de raad het parkeerbeleid, inclusief parkeernorm, vastgesteld. Bij het vaststellen van de norm is gebruik gemaakt van de richtlijnen die het CROW heeft opgesteld, waarbij parkeren een belangrijk onderdeel is voor woningbouw en mobiliteit. Door autonome groei, stijgt de verkeersdrukte in Hilversum. Daarnaast stijgt de vraag naar woningen voor vrijwel alle doelgroepen in Hilversum, maar starters en senioren in het bijzonder.


    Hilversum moet bereikbaar blijven voor auto en OV en tegelijk ruimte houden voor woningbouw binnen bestaand stedelijk gebied. Om die reden is variatie en flexibiliteit in de parkeernorm nodig: een bestaande ruime parkeernorm waar de auto het dominante vervoermiddel is en een lage parkeernorm waar het OV dichtbij is. Op deze wijze wordt het gebruik van vervoersmogelijkheden geoptimaliseerd, blijft er ruimte voor woningbouw en wordt de  mobiliteitsdruk beperkt. Dit alles om als gemeente aantrekkelijk, bereikbaar en leefbaar te blijven.

    Voorgesteld besluit

    1. De ‘beleidsnotitie Parkeernormering OV-Knooppunten’ en de daar in besproken werkwijze vast te stellen en hierbij expliciet te kiezen voor:
    a. Gebruik te maken van de bevoegdheid van het college om af te wijken van de huidige parkeernorm bij de grote projecten rondom de OV-Knooppunten, waarbij het gebied van de OV-knooppunten gedefinieerd is in de beleidsnotitie Parkeernormering OV-knooppunten.
    b. De mogelijkheid om tot maximaal 50% van de parkeernorm aan reductie toe te kennen aan een (nieuwbouw)ontwikkeling rondom de OV-Knooppunten.
    c. Daar waar er binnen een straal van 300 meter van een ontwikkeling momenteel geen gereguleerd parkeren is, het betaald parkeren actief uit te breiden.
    d. De verplichting voor een nieuwbouwontwikkeling bij de OV-Knooppunten om te voldoen aan de fietsparkeernorm, conform CROW Fietsparkeerkencijfers 2019.
    2. De formatie van de te creëren nieuwe rol van mobiliteitsregisseur en mogelijke dekking in beeld te brengen bij de opgaven van de kadernota 2021.
    3. Eind 2021 een nieuw integraal parkeerbeleid aan de raad aan te bieden en de kosten voor het opstellen hiervan, geraamd op € 70.000, te dekken uit de reserve
    mobiliteitsfonds.
    4. De benodigde begrotingswijziging voor de onttrekking uit het mobiliteitsfonds te verwerken in de 1e Turap 2021.
    5. De ‘beleidsnotitie Parkeernormering OV-knooppunten’ ter advisering aan te melden bij de raadscommissie van 6 januari 2021 via bijgevoegd commissievoorstel.

    Besluit

    1. De ‘beleidsnotitie Parkeernormering OV-Knooppunten’ en de daar in besproken werkwijze vast te stellen en hierbij expliciet te kiezen voor:
    a. Gebruik te maken van de bevoegdheid van het college om af te wijken van de huidige parkeernorm bij de grote projecten rondom de OV-Knooppunten, waarbij het gebied van de OV-knooppunten gedefinieerd is in de beleidsnotitie Parkeernormering OV-knooppunten.
    b. De mogelijkheid om tot maximaal 50% van de parkeernorm aan reductie toe te kennen aan een (nieuwbouw)ontwikkeling rondom de OV-Knooppunten.
    c. Daar waar er binnen een straal van 300 meter van een ontwikkeling momenteel geen gereguleerd parkeren is, het betaald parkeren actief uit te breiden.
    d. De verplichting voor een nieuwbouwontwikkeling bij de OV-Knooppunten om te voldoen aan de fietsparkeernorm, conform CROW Fietsparkeerkencijfers 2019.
    2. De formatie van de te creëren nieuwe rol van mobiliteitsregisseur en mogelijke dekking in beeld te brengen bij de opgaven van de kadernota 2021.
    3. Eind 2021 een nieuw integraal parkeerbeleid aan de raad aan te bieden en de kosten voor het opstellen hiervan, geraamd op € 70.000, te dekken uit de reserve
    mobiliteitsfonds.
    4. De benodigde begrotingswijziging voor de onttrekking uit het mobiliteitsfonds te verwerken in de 1e Turap 2021.
    5. De ‘beleidsnotitie Parkeernormering OV-knooppunten’ ter advisering aan te melden bij de raadscommissie van 6 januari 2021 via bijgevoegd commissievoorstel.

    Akkoord met aanpassingen. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen aan te brengen.

  10. 10

    Op 2 november 2020 heeft de fractie van Hilversums Belang vragen gesteld op basis van artikel 41 van het Reglement van Orde over de effecten van het bijstandsniveau op de toekomst van Hilversummers.

    Voorgesteld besluit

    Akkoord te gaan met de collegebrief beantwoording art 41 vragen

    Besluit

    Akkoord te gaan met de collegebrief beantwoording art 41 vragen.

    Conform.

  11. 11

    In 2014-2017 is het Regionaal Leerhuis gefinancierd uit een subsidie van de Provincie Noord-Holland. In de periode daarna hebben gemeenten via de financiering van de Regionale Samenwerkingsagenda 2016-2017 jaarlijks € 50.000,- beschikbaar gesteld voor de dekking van het Regionaal Leerhuis. Met gemeenten is in november 2017 afgesproken in het licht van de nieuwe samenwerkingsagenda opnieuw de continuering van het Regionaal Leerhuis in de periode t/m 2022 te bespreken. Via dit voorstel leggen we - gelet op de nut en noodzaak van het Regionaal Leerhuis en gelet op de waardering van het Regionaal Leerhuis door uitvoeringsdiensten - voor om het Regionaal Leerhuis te continueren. We vragen hiervoor jaarlijks als Regio Gooi en Vechtstreek € 27.000 beschikbaar te stellen, dit komt neer op €9.220,- voor de gemeente Hilversum.

    Voorgesteld besluit

    1. Het Regionaal Leerhuis structureel te continueren.
    2. Hiervoor als Hilversum een bedrag van € 9.220 beschikbaar te stellen.

    Besluit

    1. Het Regionaal Leerhuis structureel te continueren;
    2. Hiervoor als Hilversum een bedrag van € 9.220 beschikbaar te stellen.

    Conform.

  12. 12

    Hierbij de beantwoording van toezegging T20-92. De behandeling van de doelgroepenverordening is op 9 december, waarbij de beantwoording nog voor de behandeling aan de raad verstuurd kan worden.

    Voorgesteld besluit

    De raad middels bijgaande collegebrief te informeren over de doelgroepenverordening

    Besluit

    De raad middels bijgaande collegebrief te informeren over de doelgroepenverordening

    Conform.

  13. 13

    De jaarwisseling heeft dit jaar een volledig ander karakter. Voor de komende jaarwisseling is besloten tot een eenmalig landelijk vuurwerkverbod. Carbidschieten is geen vuurwerk en valt dus niet onder dit verbod. Dit leidt tot zorgen en tegelijk een wens voor een uniforme beleidslijn in de regio. Met de wijziging van de APV naar een algeheel verbod op carbidschieten willen we voorkomen dat carbidschieten wordt toegepast als alternatief voor vuurwerk en dat er gevaarlijke situaties ontstaan voor de omgeving en de personen zelf.

    Voorgesteld besluit

    De Algemene Plaatselijke Verordening Hilversum 2010 te wijzigen conform bijgaand raadsbesluit en daarmee carbidschieten te verbieden.

    Besluit

    De Algemene Plaatselijke Verordening Hilversum 2010 te wijzigen conform bijgaand raadsbesluit en daarmee carbidschieten te verbieden.

    Akkoord met een mogelijke aanpassing. De portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassing aan te brengen.