Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

College van B&W

dinsdag 27 oktober 2020

09:31 - 16:00
Locatie

B&W kamer

Voorzitter
P.I. Broertjes
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    In de afgelopen periode zijn er door de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM’s) twee zogenaamde Corona overbruggingsleningen uitgevoerd, m.n. gericht op start/scale ups. Het kabinet stelt aanvullend 150 MIO extra beschikbaar om het fondsvermogen van de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen te versterken onder voorwaarde van regionale cofinanciering. Dat betekent als de ROM Regio Utrecht aanspraak wil maken op de12 MIO extra van het Rijk er 12 MIO uit de regio moet komen. Dit betekent voor Hilversum een extra storting van € 1.000.000,- bovenop de eerste storting van € 1.000.000,- . Hiermee ontstaat er een totaal fondsvermogen voor bedrijven in de regio van 46 MIO. De middelen die de gemeente ter beschikking stelt aan het fonds zijn te beschouwen als een verstrekte lening aan de ROM Regio Utrecht en worden meegenomen in de bepaling van de totale financieringsbehoefte van Hilversum zelf.

    Voorgesteld besluit

    1. Een extra storting van € 1.000.000,- in het ROM Regio Utrecht fonds als onderdeel van de regionale cofinanciering.
    2. De Raad te informeren via bijvoegde raadsinformatiebrief.

    Besluit

    1. Een extra storting van € 1.000.000,- in het ROM Regio Utrecht fonds als onderdeel van de regionale cofinanciering.
    2. De Raad te informeren via bijvoegde raadsinformatiebrief.

    Akkoord met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd da aanpassingen te doen aanbrengen.

  2. 2

    Het college is voornemens om met ingang van 2022 een eigenarenheffing riool in te voeren. Dit heeft effect voor de woningcorporaties. In een eerste gesprek zijn zij hier al over geïnformeerd. Middels bijgaande informatiebrief worden de woningcorporaties schriftelijk geïnformeerd over de effecten.

    Voorgesteld besluit

    De woningcorporaties Stichting De Alliantie, Dudok Wonen en Woningcorporaties Het Gooi en omstreken, middels bijgaande drie collegebrieven te informeren over het voornemen om met ingang van 2022 een eigenarenheffing riool in te voeren.

    Besluit

    De woningcorporaties Stichting De Alliantie, Dudok Wonen en Woningcorporaties Het Gooi en omstreken, middels bijgaande drie collegebrieven te informeren over het voornemen om met ingang van 2022 een eigenarenheffing riool in te voeren.

    Akkoord.

  3. 3

    Met deze collegebrief informeert het college de raad over de voortgang van invoering van Begeleiding in de Wijk.
    Inwoners en professionals zijn positief over deze nieuwe voorziening. Begeleiding in de Wijk leidt tot besparingen bij het Sociaal Plein en maakt afschalen van duurdere vormen van begeleiding mogelijk.

    Voorgesteld besluit

    Collegebrief vast te stellen en verzenden.

    Besluit

    Collegebrief vast te stellen en verzenden.

    Akkoord.

  4. 4

    Op 28 mei heeft het kabinet de Tweede Kamer geïnformeerd over het 1e compensatiepakket voor medeoverheden. Op 31 augustus heeft het kabinet de Tweede Kamer geïnformeerd over een 2e compensatiepakket corona bekend gemaakt.
    Beide pakketten zijn bedoeld om gemeenten te compenseren voor de gevolgen van de coronacrisis.
    De effecten van het 1e en 2e compensatiepakket zijn beide verwerkt in deze septembercirculaire.


    Op 15 september heeft het Rijk de septembercirculaire gepresenteerd.
    Bij de doorrekening van de septembercirculaire zijn dezelfde uitgangspunten gehanteerd als bij de meicirculaire, een groei van Hilversum met 250 woningen per jaar.


    In totaal bedraagt de coronacompensatie voor 2020 een bedrag van € 4,052 miljoen en voor 2021 een bedrag van € 0,805 miljoen. Een deel van de compensatie heeft betrekking op regionale middelen. Deze compensatie wordt doorgegeven aan de regio.
    Naar aanleiding van de septembercirculaire kan er in 2020 € 3,345 en in 2021 € 0,805 miljoen in de Reserve Covid-19 gestort worden.
    In 2020 wordt er € 0,7 miljoen coronacompensatie doorgegeven aan de Regio.


    De septembercirculaire 2020 heeft een nadelig effect op de gemeentebegrotingen 2020 van € 84.000.
    Voor de jaren 2021 t/m 2024 heeft deze septembercirculaire een effect van, afgerond, respectievelijk
    € 0,2 miljoen nadelig, € 0,3 miljoen nadelig,  € 0,2 miljoen nadelig en € 0,2 miljoen voordelig.

    Voorgesteld besluit

    1. De raming van de aantallen Bijstandsontvangers in Hilversum aan te laten sluiten bij de prognoses zoals het Rijk deze voor de landelijke aantallen Bijstandsontvangers heeft gemaakt.
    2. De raad voor te stellen de begroting 2020 te wijzigen conform onderstaande tabel en deze ter besluitvorming aan de raad voor te leggen via de 2e tussenrapportage van 2020.


    3. Kennis te nemen van de financiële effecten voor de begroting 2021, en deze te verwerken bij de 1e tussenrapportage van 2021.
    4. Kennis te nemen van de financiële effecten voor de meerjarenraming 2022-2024 en deze te verwerken bij de eerstvolgende kadernota dan wel begroting.
    5. De raad te informeren met bijgevoegde raadsinformatiebrief.

    Besluit

    1. De raming van de aantallen Bijstandsontvangers in Hilversum aan te laten sluiten bij de prognoses zoals het Rijk deze voor de landelijke aantallen Bijstandsontvangers heeft gemaakt.
    2. De raad voor te stellen de begroting 2020 te wijzigen met een saldo van 84 duizend euro conform de tabel in het voorstel en deze ter besluitvorming aan de raad voor te leggen via de 2e tussenrapportage van 2020.
    3. Kennis te nemen van de financiële effecten voor de begroting 2021, en deze te verwerken bij de 1e tussenrapportage van 2021.
    4. Kennis te nemen van de financiële effecten voor de meerjarenraming 2022-2024 en deze te verwerken bij de eerstvolgende kadernota dan wel begroting.
    5. De raad te informeren met bijgevoegde raadsinformatiebrief.

    Akkoord met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen te doen aanbrengen.

  5. 5

    Voorgesteld wordt de Doelgroepenverordening Hilversum vast te stellen. Met deze verordening kunnen nieuwbouwwoningen beschikbaar worden gemaakt voor de in de verordening bepaalde doelgroepen. In de verordening is opgenomen welke doelgroepen passen bij sociale huurwoningen, middeldure huurwoningen en middeldure huurwoningen plus. Met de verordening heeft de gemeente een middel in handen om woningen die voor een bepaalde doelgroep op de markt komen ook voor deze doelgroep beschikbaar te houden.

    Voorgesteld besluit

    1. De raad voor te stellen de Doelgroepenverordening Hilversum met de bijbehorende toelichting vast te stellen;
    2. De Doelgroepenverordening vanaf 1 december bij nieuwe planontwikkelingen te betrekken.
    3. Het voorstel aan te melden voor agendering voor de raadscommissie ter advisering aan de raad.
    4. Een jaar na vaststelling van de woonvisie deze verordening extern te laten evalueren en daarbij ook passend toewijzen te betrekken.

    Besluit

    1. De raad voor te stellen de Doelgroepenverordening Hilversum met de bijbehorende toelichting vast te stellen;
    2. De Doelgroepenverordening vanaf 1 december bij nieuwe planontwikkelingen te betrekken.
    3. Het voorstel aan te melden voor agendering voor de raadscommissie ter advisering aan de raad.
    4. Een jaar na vaststelling van de woonvisie deze verordening extern te laten evalueren en daarbij ook passend toewijzen te betrekken.

    Akkoord met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen te doen aanbrengen.

  6. 6

    Follow the Money is een platform voor onderzoeksjournalistiek en werkt dit jaar aan een landelijk onderzoek naar de geldstromen in de jeugdzorg. Het belangrijkste doel is om een landelijk representatief beeld te krijgen van de ontwikkeling van de uitgaven. De VNG kijkt met het onderzoek mee om overlap met andere onderzoeken te voorkomen. Follow the Money heeft ook Hilversum benaderd met het verzoek om data voor dit onderzoek aan te leveren. Omdat we groot belang hechten aan meer inzicht in het verloop van de uitgaven voor jeugd zijn we op dit verzoek ingegaan en hebben we de gevraagde informatie bij de Regio opgehaald en gedeeld met Follow the Money. Op 7 oktober jl. is toegezegd deze informatie ook aan de raad te verstrekken. Wij willen de raad de mogelijkheid bieden deze informatie bij de begrotingsbehandeling te betrekken en willen de informatie daarom na het college van 27 oktober naar de raad versturen.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis nemen van de deelname van Hilversum aan het onderzoek van Follow the Money naar de ontwikkeling van de uitgaven binnen de jeugdzorg;
    2. In te stemmen met het delen met de raad van de data-uitvraag van Follow The Money, en de naar Follow the Money gestuurde regio-informatie over de uitgaven jeugd (zie bijlagen).

    Besluit

    1. Kennis nemen van de deelname van Hilversum aan het onderzoek van Follow the Money naar de ontwikkeling van de uitgaven binnen de jeugdzorg;
    2. In te stemmen met het delen met de raad van de data-uitvraag van Follow The Money, en de naar Follow the Money gestuurde regio-informatie over de uitgaven jeugd (zie bijlagen).

    Akkoord.

  7. 7

    Naar aanleiding van de door de fractie van de PvdA gestelde vragen art. 41 RVO inzake Handhaving van de COVID-maatregelen, beantwoordt het college van B&W de vragen middels bijgaande collegebrief.

    Voorgesteld besluit

    De op 14 oktober 2020 ontvangen vragen ex artikel 41 RVO van de fractie Partij van de Arbeid aan het college over de Handhaving van de Covid-maatregelen te beantwoorden middels bijgaande collegebrief

    Besluit

    De op 14 oktober 2020 ontvangen vragen ex artikel 41 RVO van de fractie Partij van de Arbeid aan het college over de Handhaving van de Covid-maatregelen te beantwoorden middels bijgaande collegebrief

    Akkoord met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen te doen aanbrengen.

  8. 8

    Ter vaststelling ligt voor de programmabegroting 2021. Met het vaststellen van de gemeentelijke begroting geeft u toestemming voor het aangaan van verplichtingen en het doen van uitgaven zoals beschreven in de begroting 2021.

    Voorgesteld besluit

    Akkoord te gaan met de beantwoording van de door de fractie gestelde technische vragen over de begroting 2021

    Besluit

    Akkoord te gaan met de beantwoording van de door de fractie gestelde technische vragen over de begroting 2021

    Akkoord met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen te doen aanbrengen.

  9. 9

    In verband met de oplopende tekorten in het Sociaal Domein (Wmo en Jeugd) is besloten een onderzoek te laten uitvoeren naar de handelingsperspectieven van de gemeente en de regio voor het verbeteren van de grip op en de sturing van de lastenontwikkeling in het sociaal domein. Toegezegd is om de uitkomsten van het onderzoek (T20-45) en het integrale rapport (T20-67) met de raad te zullen delen in oktober (voor de begrotingsbehandeling). Het voorliggende rapport betreft het onderzoek dat op de gemeente was gericht. In het nog op te starten vervolgonderzoek wordt de focus op de handelingsperspectieven van de Regio gelegd in relatie tot de taakverdeling tussen Regio en lokale overheid binnen het sociaal domein en andere stelselafspraken.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de uitkomsten van het onderzoek naar de handelingsperspectieven van de gemeente om de grip op en de sturing van de lastenontwikkeling in het sociaal domein te verbeteren;
    2. Te besluiten het rapport met een begeleidende collegebrief naar de raad te sturen.

    Besluit

    1. Kennis te nemen van de uitkomsten van het onderzoek naar de handelingsperspectieven van de gemeente om de grip op en de sturing van de lastenontwikkeling in het sociaal domein te verbeteren;
    2. Te besluiten het rapport met een begeleidende collegebrief naar de raad te sturen.

    Akkoord met aanpassingen, de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen te doen aanbrengen.

  10. 10

    Met ingang van 1 januari 2020 is de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (WNRA) in werking getreden en is de gemeentelijke Arbeidsvoorwaardenregeling voor de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (verder Babs genoemd) gewijzigd.  In de voorliggende, aangepaste arbeidsvoorwaardenregeling voor de Babs is een aantal fouten gecorrigeerd. De arbeidsvoorwaardenregeling is hiermee weer actueel en overeenkomstig de praktijk.
    Uw college wordt verzocht om de aangepaste arbeidsvoorwaardenregeling voor de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand formeel vast te stellen.

    Voorgesteld besluit

    De gewijzigde Arbeidsvoorwaardenregeling voor de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand Gemeente Hilversum 2020 formeel vast te stellen en deze in werking te laten treden per 1 november 2020, onder gelijktijdige intrekking van de vorige regeling.

    Besluit

    De gewijzigde Arbeidsvoorwaardenregeling voor de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand Gemeente Hilversum 2020 formeel vast te stellen en deze in werking te laten treden per 1 november 2020, onder gelijktijdige intrekking van de vorige regeling.

    Conform.

  11. 11

    In de bijlage treft u het Raadsdashboard Sociaal Domein 2020 Q3 aan.
    Het dashboard is onder meer ingericht om de maatschappelijke effecten van het nieuwe beleid sociaal domein te kunnen volgen en te kunnen toetsen of de verwachte effecten zich voordoen. In samenhang geven de geselecteerde indicatoren een integraal beeld van het sociaal domein: ze zeggen iets over de (veranderingen in de) geleverde ondersteuning, de daarmee samenhangende uitgaven en de dienstverlening.

    Voorgesteld besluit

    1. Het Raadsdashboard Sociaal Domein 2020 Q3 + bijlage aanvullende kpi's vaststellen;
    2. Het onderwerp ter advisering aan het college aanmelden bij de raadscommissie.

    Besluit

    1. Het Raadsdashboard Sociaal Domein 2020 Q3 + bijlage aanvullende kpi's vaststellen;
    2. Het onderwerp ter advisering aan het college aanmelden bij de raadscommissie.

    Conform.

  12. 12

    Verkoop van vastgoed (objecten en gronden) is niet altijd exact te plannen binnen een kalenderjaar. Dit kan bij overschrijding van een kalenderjaar grote financiële consequenties hebben. Voor de begroting 2020 heeft dit als resultaat dat er zowel voor- als nadelen zijn op de in die begroting  opgenomen baten. Het vorenstaande leidt tot een financiële aanpassing van de reserve Stedelijke ontwikkeling in de begroting 2020.

    Voorgesteld besluit

    1. De raad te informeren via bijgevoegde raadsinformatiebrief.
    2. De begroting te wijzigen en deze wijziging te verwerken in de tweede tussenrapportage 2020.

    Besluit

    1. De raad te informeren via bijgevoegde raadsinformatiebrief.
    2. De begroting te wijzigen en deze wijziging te verwerken in de tweede tussenrapportage 2020.

    Conform.

  13. 13

    De GGD heeft in het kader van zijn toezichthoudende taak bij kinderdagverblijf ”Kinderopvang De Sprookjesboom” overtredingen geconstateerd op de Wet Kinderopvang(Wko) en onderliggende regelgeving. Hiervoor is op 11 december 2019 een aanwijzing gegeven waarin de houder is opgedragen binnen gestelde termijnen maatregelen te nemen om de overtredingen op te lossen. Op 23 januari 2020 is een nader onderzoek uitgevoerd waaruit blijkt dat de houder onvoldoende maatregelen heeft genomen om de overtredingen ongedaan te maken. Hiermee heeft de houder de aanwijzing niet opgevolgd. Conform ons handhavingsbeleid is de volgende stap in de handhaving een Last Onder Dwangsom op te leggen.Mocht het opleggen van de LOD eveneens geen effect hebben, dan wordt geadviseerd om over te gaan tot het opleggen van een exploitatieverbod, conform het handhavingsbeleid.

    Voorgesteld besluit

    Een last onder dwangsom op te leggen aan Kinderdagverblijf "Kinderopvang De Sprookjesboom" ter hoogte van € 2.500,- per ontbrekende beroepskracht.

    Besluit

    Een last onder dwangsom op te leggen aan Kinderdagverblijf "Kinderopvang De Sprookjesboom" ter hoogte van € 2.500,- per ontbrekende beroepskracht.

    Akkoord.

  14. 14

    Al geruime tijd wordt gesproken over welke plek jongeren in de openbare ruimte hebben en daarmee in de samenleving. Er bestaat beleid voor jongeren over sport, werk, welzijn en zorg, echter is er geen beleid over hoe de gemeente de invulling van vrijetijdsbesteding van jongeren in de openbare ruimte ziet. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om: sport, talentontwikkeling, ontmoeten. Het is belangrijk dat het college zich eerst, samen met partners, hierover uitspreekt en hiermee jongeren serieus te nemen en in hen te investeren voor de toekomst van Hilversum. Uit dit beleid zal blijken of een JOP wel of niet de juiste voorziening is om ontmoeting van jongeren in de openbare ruimte te faciliteren.

    Voorgesteld besluit

    1. De besluitvorming over het wel of niet plaatsen van de JOP’s in Anna's Hoeve en Hilversumse Meent, op te schorten.
    2. Voorafgaand aan de besluitvorming een beleidsopdracht te geven om jongerenbeleid over vrijetijdsbesteding in de openbare ruimte te ontwikkelen.
    3. De raad te informeren met de raadsinformatiebrief, nadat betrokken bewoners en jongeren en (maatschappelijke) organisaties geïnformeerd zijn.

    Besluit

    1. De besluitvorming over het wel of niet plaatsen van de JOP’s in Anna's Hoeve en Hilversumse Meent, op te schorten.
    2. Voorafgaand aan de besluitvorming een beleidsopdracht te geven om jongerenbeleid over vrijetijdsbesteding in de openbare ruimte te ontwikkelen.
    3. De raad te informeren met de raadsinformatiebrief, nadat betrokken bewoners en jongeren en (maatschappelijke) organisaties geïnformeerd zijn.

    Gewijzigd akkoord en met aanpassingen de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen te doen aanbrengen.

  15. 15

    Het MKB is meer dan de ruggengraat van onze regionale economie; 99% van de bedrijven in Hilversum heeft minder dan 200 werknemers en van 70% van de banen is te vinden in het MKB. Een groot deel van het MKB blijft echter achter in digitalisering. De coronacrisis zorgt voor nog meer urgentie om MKB-bedrijven op dit vlak te versterken. De gemeente heeft daarom in september een aanvraag voor de MKB Deal ingediend, onderdeel van het MKB Actieplan van het Rijk. De aanvraag is erop gericht om MKB-bedrijven te helpen met digitalisering. Het Ministerie van EZK heeft na beoordeling van alle aanvragen voor de MKB deal een selectie gemaakt van dertien voorstellen waarmee zij een convenant willen afsluiten. Wij behoren tot deze selectie. Na ondertekening van het convenant verstrekt het Rijk een bijdrage van ruim 355.000 euro ten behoeve van de uitvoering van ons plan. Daarmee kunnen wij een platform opzetten dat MKB-bedrijven de komende drie jaar helpt in het ontwikkelen en uitvoeren van hun digitaliseringsstrategie. Daarbij is het doel om bedrijven te versterken en werkgelegenheid te behouden.

    Voorgesteld besluit

    1. Het convenant ‘MKB Deal’ met het ministerie van EZK af te sluiten.
    2. De portefeuillehouder Economie en Media te machtigen voor ondertekening en het doorvoeren van eventuele redactionele wijzigingen in overleg met EZK.

    Besluit

    1. Het convenant ‘MKB Deal’ met het ministerie van EZK af te sluiten.
    2. De portefeuillehouder Economie en Media te machtigen voor ondertekening en het doorvoeren van eventuele redactionele wijzigingen in overleg met EZK.

    Akkoord.