Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

College van B&W

dinsdag 10 maart 2020

09:31 - 16:00
Locatie

B&W kamer

Voorzitter
P.I. Broertjes
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    Jaarlijks actualiseren wij de grondexploitaties en leggen deze aan u ter besluitvorming voor.
    Het voorliggende raadsvoorstel betreft de actualisering 2020 van de grondexploitaties.

    Voorgesteld besluit

    I. De raad voor te stellen:
    1. De ter inzage gelegde geactualiseerde grondexploitaties 2020 vast te stellen.
    2. Een bedrag van € 105.503,- te storten in de ‘Voorziening planexploitaties’ ten laste van het rekeningresultaat 2019.
    3. De negatieve winstname uit grondexploitaties ten bedrage van € 75.904,- ten laste te brengen van het rekeningresultaat 2019.
    4. De meerjarige effecten op de lasten en de baten van de actualisatie van de grondexploitaties te verwerken in de programmabegroting 2020 middels een begrotingswijziging en de meerjarenraming 2021-2024.
    5. De door het college opgelegde geheimhouding op de stukken te bekrachtigen conform artikel 25 derde lid Gemeentewet.
    II. Dit voorstel aan de Commissie Ruimte van 15 april 2020 voor advies aan de raad voor te leggen.
    III. Krachtens de artikelen 25 tweede lid, 55 eerste lid en 86 tweede lid 2 Gemeentewet geheimhouding op te leggen omtrent de inhoud van volgende en bijgevoegde individueel geactualiseerde grondexploitaties: Grex 2020 Anna’s Hoeve bouwplan en Grex 2020 Egelshoek;

    Besluit

    I. De raad voor te stellen:
    1. De ter inzage gelegde geactualiseerde grondexploitaties 2020 vast te stellen.
    2. Een bedrag van € 105.503,- te storten in de ‘Voorziening planexploitaties’ ten laste van het rekeningresultaat 2019.
    3. De negatieve winstname uit grondexploitaties ten bedrage van € 75.904,- ten laste te brengen van het rekeningresultaat 2019.
    4. De meerjarige effecten op de lasten en de baten van de actualisatie van de grondexploitaties te verwerken in de programmabegroting 2020 middels een begrotingswijziging en de meerjarenraming 2021-2024.
    5. De door het college opgelegde geheimhouding op de stukken te bekrachtigen conform artikel 25 derde lid Gemeentewet.
    II. Dit voorstel aan de Commissie Ruimte van 15 april 2020 voor advies aan de raad voor te leggen.
    III. Krachtens de artikelen 25 tweede lid, 55 eerste lid en 86 tweede lid 2 Gemeentewet geheimhouding op te leggen omtrent de inhoud van volgende en bijgevoegde individueel geactualiseerde grondexploitaties: Grex 2020 Anna’s Hoeve bouwplan en Grex 2020 Egelshoek;

    Akkoord.

  2. 2

    Per 1 januari 2020 is de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) in werking getreden. Deze wet vormt het juridisch kader voor het bieden van verplichte zorg aan mensen met een psychische stoornis. Deze wet komt in de plaats van de huidige Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (BOPZ).
    Op regionaal niveau is er samengewerkt voor de implementatie van de wet op lokaal niveau. Dit heeft onder meer geresulteerd in een Uitvoeringsplan Wet Verplichte GGZ dat door het college op 14 januari 2020 is vastgesteld. Paragraaf 3.1 van het Uitvoeringsplan handelt over het verkennend onderzoek ten behoeve van de zorgmachtiging. Consulenten van de uitvoerende dienst, die daartoe worden opgeleid, verrichten het verkennend onderzoek naar aanleiding van een melding verplichtte ggz, doen een aanvraag voor een zorgmachtiging bij de OvJ in geval verplichte zorg noodzakelijk wordt geacht en informeren betrokken partijen. Voor de uitvoering van voornoemde taken dienen zij formeel te worden gemachtigd. Bijgevoegd besluit voorziet hierin. Het voorstel is afgestemd met Sociaal Domein en OOV.

    Voorgesteld besluit

    Vaststellen mandaat- en machtigingsbesluit Wvggz Hilversum 2020.

    Besluit

    Vaststellen mandaat- en machtigingsbesluit Wvggz Hilversum 2020.

    Akkoord met aanpassingen; de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen te doen aanbrengen.

  3. 3

    De gemeente Hilversum wil een lerende organisatie zijn. In dit kader bevat de bezwarenprocedure, evenals de klachtenprocedure, belangrijke informatie voor zowel het management als bestuur. Met ingang van 1 januari 2020 wordt halfjaarlijks daarover gerapporteerd.
    De juridische rapportage bestaat op dit moment uit informatie omtrent (A) bezwaarschriften en (B) Klachten.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de halfjaarrapportage tweede helft 2019 bezwaren en klachten;
    2. De raad middels bijgaande collegebrief te informeren over de halfjaarrapportage tweede helft 2019 bezwaren en klachten.

    Besluit

    1. Kennis te nemen van de halfjaarrapportage tweede helft 2019 bezwaren en klachten;
    2. De raad middels bijgaande collegebrief te informeren over de halfjaarrapportage tweede helft 2019 bezwaren en klachten.

    Akkoord met aanpassingen; de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen te doen aanbrengen.

  4. 4

    Gemeente Hilversum, NS en ProRail hebben gewerkt aan een gezamenlijke Integrale Stations Aanpak (ISA). Binnen dit ISA-traject zijn ook vier alternatieven voor de geplande fietsenstalling beoordeeld. Het alternatief dat uitgaat van een stalling met 5.500 plaatsen onder het Stationsplein, gecombineerd met een kleinere stalling (1.500 plaatsen) op het Oosterspoorplein geniet de voorkeur. Het voorstel aan het college is om akkoord te gaan met dit voorkeursalternatief en in eerste instantie het eerste deel (onder het Stationsplein) te laten uitwerken.

    Voorgesteld besluit

    1. Akkoord te gaan met het voorkeursalternatief voor fietsparkeren bij station Hilversum, bestaande uit twee delen: een grootschalige (5.500 fietsen) ondergrondse stalling aan de centrumzijde van het station (deel 1), in combinatie met een kleinere (1.500 fietsen) inpandige stalling aan de oostzijde van het station (deel 2);
    2. De planvorming in eerste instantie te richten op het eerste deel van dit voorkeursalternatief (fietsenstalling onder Stationsplein);
    3. De gemeenteraad middels bijgevoegde raadsinformatiebrief te informeren over dit besluit.

    Besluit

    1. Akkoord te gaan met het voorkeursalternatief voor fietsparkeren bij station Hilversum, bestaande uit twee delen: een grootschalige (5.500 fietsen) ondergrondse stalling aan de centrumzijde van het station (deel 1), in combinatie met een kleinere (1.500 fietsen) inpandige stalling aan de oostzijde van het station (deel 2);
    2. De planvorming in eerste instantie te richten op het eerste deel van dit voorkeursalternatief (fietsenstalling onder Stationsplein);
    3. De gemeenteraad middels bijgevoegde raadsinformatiebrief te informeren over dit besluit.

    Akkoord.

  5. 5

    Op 27 augustus 2019 heeft het college besloten het perceel aan de Lieven de Keylaan te verkopen aan stichting Dudok wonen en de Alliantie Ontwikkeling B.V. ten behoeve van een (sociaal) woningbouwplan. De koopovereenkomsten zijn op woensdag 2 oktober ondertekend door de partijen.
    Het transport van het perceel vindt plaats bij de notaris op het moment dat de corporaties een onherroepelijke omgevingsvergunning hebben verkregen. Onderdeel van de omgevingsvergunning is de kapvergunning. De bomen die op het perceel staan zijn tot het moment van transport gemeentelijk eigendom.
    Dudok en de Alliantie hebben voor het bouwplan op 22 januari 2020 een omgevingsvergunning ingediend. Onderdeel van die omgevingsvergunning is een kapvergunning voor de bomen die nog op het perceel staan. De corporaties hebben toestemming nodig van de gemeente om een kapvergunning aan te vragen voor de gemeentelijke bomen.
    Met dit voorstel wordt het college gevraagd toestemming te verlenen aan de corporaties om een kapvergunning aan te vragen voor de gemeentelijke bomen op het perceel aan de Lieven de Keylaan.

    Voorgesteld besluit

    1. Op grond van artikel 4.5.3 van de APV Stichting Dudok Wonen toestemming te verlenen een kapvergunning aan te vragen voor de gemeentelijke bomen 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 27 en 28 zoals op tekening Kapaanvraag t.b.v. woningbouw d.d. 10 februari 2020 (bijlage 01).
    2. Op grond van artikel 4.5.3 van de APV de Alliantie Ontwikkeling B.V. toestemming te verlenen een kapvergunning aan te vragen voor de gemeentelijke bomen 1, 2, 3, 4, 5, 6, 11, 12 en 15 zoals op tekening Kapaanvraag t.b.v. woningbouw d.d. 10 februari 2020 (bijlage 01).

    Besluit

    1. Op grond van artikel 4.5.3 van de APV Stichting Dudok Wonen toestemming te verlenen een kapvergunning aan te vragen voor de gemeentelijke bomen 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 27 en 28 zoals op tekening Kapaanvraag t.b.v. woningbouw d.d. 10 februari 2020 (bijlage 01).
    2. Op grond van artikel 4.5.3 van de APV de Alliantie Ontwikkeling B.V. toestemming te verlenen een kapvergunning aan te vragen voor de gemeentelijke bomen 1, 2, 3, 4, 5, 6, 11, 12 en 15 zoals op tekening Kapaanvraag t.b.v. woningbouw d.d. 10 februari 2020 (bijlage 01).

    Akkoord.

  6. 6

    Het college heeft op 10 december 2019 beleidsregels vastgesteld voor de nieuwe minimaregelingen, overgangsrecht en schulddienstverlening. De Adviesraad Sociaal Domein en de Cliëntenraad zijn in het voortraject meegenomen en hebben informeel al op de conceptversies geadviseerd.
    Omdat de beleidsregels op 1 januari 2020 in werking zouden treden, was er tijdens de collegebehandeling van 10 december 2019 geen tijd meer om een formele adviesaanvraag in te dienen. Het college heeft tijdens die vergadering besloten om de duur van het overgangsrecht op 3 maanden vast te stellen in plaats van 6 maanden. De Adviesraad had haar advies uitgebracht op basis van de conceptversie waarin 6 maanden stond.

    Voorgesteld besluit

    Bijgevoegde collegebrief te verzenden

    Besluit

    Bijgevoegde collegebrief te verzenden.

    Akkoord met aanpassingen; de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen te doen aanbrengen.

  7. 7

    Op 20 november is in de commissie de evaluatie pilot velbeleid besproken. De advisering van de commissie liep uiteen van beschermde bomenlijst uitbreiden, terug naar vergunningenbeleid en juist kiezen voor een meer generieke versoepeling (eventueel als pilot). De portefeuillehouder heeft toegezegd (T19/151) een collegebrief te zullen sturen over hoe nu verder te gaan met het velbeleid.


    Samengevat wordt de pilot velbeleid voortgezet door nu eerst ook een beschermde bomenlijst op te gaan stellen voor het centrum. Een gefaseerde uitrol zorgt voor een meer efficiënte ureninzet en spreiding van de ureninzet over verschillende jaren. In de tussentijd verandert er voor andere wijken niets aan de regels rondom het vellen van bomen.

    Voorgesteld besluit

    Deze collegebrief over het vervolg van de pilot velbeleid te versturen naar de raad.

    Besluit

    Deze collegebrief over het vervolg van de pilot velbeleid te versturen naar de raad.

    Conform.

  8. 8

    Een aantal prestaties is in 2019 niet volledig uitgevoerd en lopen door in 2020. Om vertraging in de voortgang van de prestatie te voorkomen stellen wij u voor om vooruitlopend op het raadsbesluit over de overhevelingen nu al budgetten vrij te geven voor besteding in 2020.


    De raad zal door middel van een raadsinformatiebrief worden geïnformeerd over de overhevelingen naar 2020.


    Voor de afweging van de voorstellen is het huidige financiële resultaat van de jaarstukken opgenomen. Alhoewel het resultaat nog niet definitief is, koersen we af op een negatief resultaat over 2019.

    Voorgesteld besluit

    1. De voorgestelde budgetten voor in totaal € 3.722.000 over te hevelen naar 2020;
    2. Deze vooruitlopend op het raadsbesluit hierover vrij te geven voor uitgaven in 2020;
    3. De raad te informeren door middel van de bijgaande raadsinformatiebrief.

    Besluit

    1. De voorgestelde budgetten voor in totaal € 3.722.000 over te hevelen naar 2020;
    2. Deze vooruitlopend op het raadsbesluit hierover vrij te geven voor uitgaven in 2020;
    3. De raad te informeren door middel van de bijgaande raadsinformatiebrief.

    Akkoord met aanpassingen; de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen te doen aanbrengen.

  9. 9

    De ontwikkellocatie Grote Sigarenfabriek betreft een verzameling bedrijfspanden, gelegen aan de Ampèrestraat ( nr. 10 en 12) en de Larenseweg (nr. 38B-38D), welke een aantal jaren grotendeels leeg staan. Het planvoorstel van de ontwikkelaar betreft de transformatie van de locatie naar gemengd wonen en werken, met 52 zorgwooneenheden en 1000 m2 kantoorruimte. Middels de voorgestelde intentieovereenkomst willen we komen tot een werkbare toetsing van een breed gedragen Locatie Ontwikkelplan (LOP), die als basis gaat dienen van een nog op te stellen anterieure overeenkomst, ten
    behoeve van de ontwikkeling van de locatie Grote Sigarenfabriek.

    Voorgesteld besluit

    1. Met S. van Ettekoven Holding B.V., bijgevoegde “Intentieovereenkomst Herontwikkeling Grote Sigarenfabriek” aan te gaan.
    2. Krachtens artikel 55 lid 1, van de gemeentewet, juncto artikel 10, lid 2 onder b, e, en g van de Wet Openbaarheid van Bestuur geheimhouding op te leggen op de volgende bijlagen:

    • Intentieovereenkomst ‘Herontwikkeling 'Grote Sigarenfabriek’
    • Afwegingskader en impressie voorstel ‘Grote Sigarenfabriek’

    Besluit

    1. Met S. van Ettekoven Holding B.V., bijgevoegde “Intentieovereenkomst Herontwikkeling Grote Sigarenfabriek” aan te gaan.
    2. Krachtens artikel 55 lid 1, van de gemeentewet, juncto artikel 10, lid 2 onder b, e, en g van de Wet Openbaarheid van Bestuur geheimhouding op te leggen op de volgende bijlagen:

    • Intentieovereenkomst ‘Herontwikkeling 'Grote Sigarenfabriek’
    • Afwegingskader en impressie voorstel ‘Grote Sigarenfabriek’

    Akkoord

  10. 10

    De ontwikkellocatie Hunkemöller betreft het distributiecentrum en hoofdkantoor Hunkemöller, gelegen aan de Liebergerweg 28 en 50/N1. Het verhuizen van het distributiecentrum vormt de directe aanleiding voor het voorstel tot transformatie van het gebied. Het planvoorstel van de ontwikkelaar betreft de transformatie van de locatie naar gemengd wonen en werken, met 300 wooneenheden en 3000 m2 kantoorruimte. Middels de voorgestelde intentieovereenkomst willen we komen tot een werkbare toetsing van een breed gedragen Locatie Ontwikkelplan (LOP), die als basis gaat dienen van een nog op te stellen
    anterieure overeenkomst, ten behoeve van de ontwikkeling van de locatie Hunkemöller.

    Voorgesteld besluit

    1. Met Tecta Invest B.V., bijgevoegde “Intentieovereenkomst Herontwikkeling Hunkemöller” aan te gaan.
    2. Krachtens artikel 55 lid 1, van de gemeentewet, juncto artikel 10, lid 2 onder b, e, en g van de Wet Openbaarheid van Bestuur geheimhouding op te leggen op de volgende bijlagen:

    • Intentieovereenkomst ‘Herontwikkeling 'Hunkemöller-locatie’
    • Afwegingskader en impressie voorstel ‘Hunkemöller-locatie’.

    Besluit

    1. Met Tecta Invest B.V., bijgevoegde “Intentieovereenkomst Herontwikkeling Hunkemöller” aan te gaan.
    2. Krachtens artikel 55 lid 1, van de gemeentewet, juncto artikel 10, lid 2 onder b, e, en g van de Wet Openbaarheid van Bestuur geheimhouding op te leggen op de volgende bijlagen:

    • Intentieovereenkomst ‘Herontwikkeling 'Hunkemöller-locatie’
    • Afwegingskader en impressie voorstel ‘Hunkemöller-locatie’.

    Akkoord.