- Locatie
B&W kamer
- Voorzitter
- P.I. Broertjes
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1
De Omgevingsdienst Flevoland en Gooi en Vechtstreek (hierna: OFGV) voert voor ons (en andere overheden, in totaal 15 deelnemers) als verbonden partij een aantal milieutaken uit. De OFGV heeft een aantal financiële stukken toegestuurd met gelegenheid voor alle raden en provincies om een zienswijze kenbaar te maken. Het gaat om een begrotingswijziging 2020 en de ontwerpbegroting 2021 OFGV, inclusief kadernota.
Door omstandigheden hebben we verzuimd op tijd een voorstel te doen om een zienswijze in te dienen op de begrotingswijziging 2020 en de ontwerpbegroting 2021. In de begrotingswijziging 2020 en conceptbegroting 2021 zijn geen majeure wijzigingen die het indienen van een inhoudelijke zienswijze nodig maken. De begrotingswijziging is doorgevoerd vanwege het toevoegen van taken aan de OFGV door andere deelnemers. Ons advies zou geweest zijn een positieve zienswijze in te dienen.
De wijzingen in de begroting 2020 betreffen:
a) de structurele verhoging van de bijdrage van Almere in verband met de uitvoering van het toezicht grondstromen en het afhandelen melding en toezicht op Warmte Koude Opslag installaties;
b) de structurele verhoging van de bijdrage van Noordoostpolder in verband met de uitvoering van het behandelen van meldingen Activiteitenbesluit en bodem gerelateerde taken;
c) de structurele verhoging van de bijdrage van Noordoostpolder in verband met de uitvoering van de bodemtaken.
De ingangsdatum voor alle wijzigingen is 1 januari 2020. De bedragen zijn geïndexeerd conform begroting 2020 met 3,94%. Hierdoor wijzigt de stemverhouding binnen de OFGV conform de afspraken die hierover gemaakt zijn.
De begroting 2021 is opgesteld conform deze afspraken en hebben, buiten een wijziging in de stemverhouding na, geen effect op het werk dat de OFGV voor de gemeente Hilversum uitvoert.Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Kennis te nemen van de eerste begrotingswijziging 2020 van de OFGV en de conceptbegroting 2021 van de OFGV;
2. De raad informeren via bijgaande raadsinformatiebrief.Besluit
1. Kennis te nemen van de eerste begrotingswijziging 2020 van de OFGV en de conceptbegroting 2021 van de OFGV;
2. De raad informeren via bijgaande raadsinformatiebrief.Akkoord.
-
2
U wordt voorgesteld de raad te vragen middels bijgaande zienswijze aan de OFGV te laten weten dat zij positief staan tegenover jaarstukken 2019 met bijbehorende resultaatsbestemming.
Het voorstel van de OFGV is om de resultaten als volgt te bestemmen:
a) Het deel van het resultaat wat behaald is door de reguliere bedrijfsvoering ad € 9.332,- terug te betalen aan de partners;
b) Het deel van het resultaat dat behaald is met extra opbrengsten ad € 547.586,- terug te betalen aan de partners. Dit in afwijking van de door het bestuur afgesproken spelregel om het overschot op de overige inkomsten te doteren aan de Bestemmingsreserve innovatie en ontwikkeling. Op peildatum 31/12 resteert een saldo van reserve van € 261.256 wat voldoende is voor het komend jaar;
c) Het deel van het resultaat dat behaald is door de directe productiekosten ad € 82.622,- als volgt te bestemmen:
a. het resultaat op de directe productiekosten van de gemeente Gooise Meren van € 11.940 terug te betalen aan de gemeente Gooise Meren;
b. het resultaat op de directe productiekosten van de provincie Noord-Holland van € 8.039 terug te betalen aan de provincie Noord-Holland;
d) het resultaat op de directe productiekosten van de provincie Flevoland van € 62.643 in te zetten voor onderhoud van het steunpunt Elburg (onderhoud aanlegsteiger) en indien de kosten van onderhoud lager zullen blijken dan € 62.643, het verschil terug te betalen aan de provincie Flevoland.
Dit betekent dat de gemeente Hilversum over 2019 een bedrag van €23.898 ontvangt.Bijlagen
Voorgesteld besluit
I De raad voor te stellen
1. kennis te nemen van de volgende stukken:
I. Zienswijze voorlopige jaarrekening 2019 OFGV inclusief resultaatsbestemming
II. Voorlopige jaarrekening 2019
III. AB voorstel jaarstukken en resultaatsbestemming 2019 OFGV
II Het voorstel ter advisering aan de raad aan te melden voor de commissie verbonden partijenBesluit
I De raad voor te stellen
1. kennis te nemen van de volgende stukken:
I. Zienswijze voorlopige jaarrekening 2019 OFGV inclusief resultaatsbestemming
II. Voorlopige jaarrekening 2019
III. AB voorstel jaarstukken en resultaatsbestemming 2019 OFGV
II Het voorstel ter advisering aan de raad aan te melden voor de commissie verbonden partijenAkkoord.
-
3
In de Audit en Rekeningencommissie is het verzoek gedaan om d.m.v. een RIB de raad te informeren over de wijzigingen in de jaarstukken 2019 en hierin ook de bestuurlijke reactie op het definitieve verslag van bevindingen van de accountant op te nemen. De RIB wordt toegevoegd aan de stukken voor de raadsbehandeling van de jaarstukken op 1 juli.
Volledigheidshalve is ook het verslag van bevindingen bijgevoegd. Deze is al in het bezit van de raad.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
In te stemmen met de raadsinformatiebrief.
De raadinformatiebrief te versturen aan de raad.Besluit
In te stemmen met de raadsinformatiebrief.
De raadinformatiebrief te versturen aan de raad.Akkoord met aanpassingen; de portfeuilehouder wordt gemachtigd de aanpassingen te doen aanbrengen.
-
4
Met bijgaande collegebrief wordt toezegging T19-117 afgedaan. De toezegging door de portefeuillehouder gedaan in de commissie Zorg en Samenleving van 4 september 2019 luidt: “Wethouder Voorink zegt toe dat hij zal nagaan of hij het onderzoek van de Universiteit Utrecht naar daklozen aan de raad kan toezenden”.
Het onderzoek is 3 juni 2020 aangeboden aan het college. In de brief wordt aangegeven dat het onderzoek verder wordt meegenomen als basis voor het nieuwe regionale beleidsplan Bescherming en Opvang 2021-2024.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Toezegging T19-117 'toezenden rapportage Universiteit Utrecht' afdoen door middel van het verzenden van bijgaande collegebrief en rapportage.
Besluit
Toezegging T19-117 'toezenden rapportage Universiteit Utrecht' afdoen door middel van het verzenden van bijgaande collegebrief en rapportage.
Akkoord.
-
5
Voorstel tot latere beantwoording artikel 41 RvO vragen van de fractie PvdA.
Dit in verband met de relatie tot de bredere opgave CO2 neutrale bedrijfsvoering.Bijlagen
Voorgesteld besluit
Akkoord gaan met tussenbericht.
Besluit
Akkoord gaan met tussenbericht.
Akkoord.
-
6
Het college van B&W heeft op 15 januari 2019 de uitgangspunten Hilversumpas vastgesteld en deze voorgelegd aan de commissie Zorg en Samenleving van 13 februari 2019.
Tijdens deze commissievergadering heeft wethouder A.J. Wolthers drie toezeggingen gedaan:
• T19-24: een businesscase voor te leggen aan de commissie met daarin de uitgangspunten en de door de commissie aangedragen adviezen;
• T19-25: het programma van eisen voor te leggen aan de commissie en;
• T19-26: aan te geven welke zaken wel en welke niet beschikbaar komen via de Hilversumpas.
Op 26 juni 2019 heeft de gemeenteraad het nieuwe minimabeleid Hilversum vanaf 2020 “Doen wat nodig is zodat je mee kunt doen’ vastgesteld. Hierbij is als extra derde beslispunt opgenomen:
• ‘Het definitieve besluit om een Hilversumpas in te voeren pas in een later stadium te nemen.’
Bijgevoegde business case is een uitwerking van de toegedane toezeggingen en is voorbesproken in het MT Sociaal Domein.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Te kiezen voor de lightversie van de Hilversumpas (scenario 6);
2. De uitvoering verder te verbeteren middels e-diensten (scenario 7);
3. Dit voorstel voor te leggen aan de Commissie Zorg Samenleving ter advisering aan het college;
4. Dit voorstel voor te leggen aan de Cliëntenraad en de Adviesraad Sociaal Domein ter advisering aan het college.Besluit
1. Te kiezen voor de lightversie van de Hilversumpas (scenario 6);
2. De uitvoering verder te verbeteren middels e-diensten (scenario 7);
3. Dit voorstel voor te leggen aan de Commissie Zorg Samenleving ter advisering aan het college;
4. Dit voorstel voor te leggen aan de Cliëntenraad en de Adviesraad Sociaal Domein ter advisering aan het college.Akkoord.
-
7
Op 3 juni ontvingen wij artikel 41 vragen van de fractie van Hilversums Belang over het geluidscherm A27 Westindische buurt. In deze brief beantwoorden wij de vraag die cursief is opgenomen.
Hilversums Belang heeft verzocht de beantwoording voor 25-06-2020 te ontvangen. Om dat te kunnen realiseren is bespreking in het college van B&W van 23-06-2020 nodig, e.e.a. onder voorbehoud van bespreking in het pho bereikbaarheid en parkeren van 22-06-2020.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De artikel 41 RvO vragen van Hilversums Belang inzake de geluidschermen A27 Westindische buurt beantwoorden middels bijgaande collegebrief.
Besluit
De artikel 41 RvO vragen van Hilversums Belang inzake de geluidschermen A27 Westindische buurt beantwoorden middels bijgaande collegebrief.
Akkoord.
-
8
Betreft de beantwoording van de art. 41 vragen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De ontvangen vragen ex artikel 41 RVO van de fractie van de SP over Hilversumse BOA's in het nauw beantwoorden middels bijgaande collegebrief.
Besluit
De ontvangen vragen ex artikel 41 RVO van de fractie van de SP over Hilversumse BOA's in het nauw beantwoorden middels bijgaande collegebrief.
Akkoord met aanpassingen; de portfeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen te doen aanbrengen.
-
9
De COVID-19 maatregelen hebben maatschappij en economie lam gelegd. Nu de maatregelen worden versoepeld neemt het gebruik van de openbare ruimte toe. Dit brengt gezondheidsrisico’s met zich mee, vanwege de kans op nieuwe besmettingen. Bewoners, bedrijven, organisaties en bezoekers vragen om een gezonde, veilige buitenruimte. De gemeente heeft een belangrijke rol in het garanderen van die veiligheid. Daarom neemt zij nu het initiatief om drukte te gaan meten door het tijdelijk plaatsen van meetpunten in het centrumgebied voor de duur van de crisis. Nieuwe technieken maken het mogelijk dit inzicht te verschaffen voor de diverse gebruikers van de stad en helpen de gemeente bij het invullen van haar taken in de openbare ruimte, bijvoorbeeld waar het gaat om handhaving.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Akkoord te gaan met het installeren van acces points in het centrumgebied voor de duur van de corona-crisis waarmee drukte in de stad (bezoekersstromen) kan worden gemeten.
- De kosten te dekken vanuit de reserve Covid-19.
- De raad middels bijgaande raadsinformatiebrief informeren over de aanleg van tijdelijke accespoints t.b.v. druktemetingen.
Besluit
1. Akkoord te gaan met het installeren van acces points in het centrumgebied voor de duur van de corona-crisis waarmee drukte in de stad (bezoekersstromen) kan worden gemeten.
2. De kosten te dekken vanuit het Smart City budget (waarbij de reserve Covid-19 als achtervang kan dienen indien dat budget niet toereikend mocht zijn).
3. De raad middels bijgaande raadsinformatiebrief informeren over de aanleg van tijdelijke accespoints t.b.v. druktemetingen.Gewijzigd akkoord en met aanpassingen; de portefeuillehouder wordt gemachtigd de aanpassingen te doen aanbrengen.
-
10
Op 8 mei 2020 is de Subsidieregeling lokale media 2020 in werking getreden en al enkele keren toegepast. Gebleken is dat de regeling (c.q. het afwegingskader) in de praktijk niet voldoet. Voorstel is daarom het afwegingskader van de regeling aan te passen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Het afwegingskader van de Subsidieregeling lokale media 2020 aan te passen;
2. De raad middels de bijgevoegde raadsinformatiebrief te informeren.Besluit
1. Het afwegingskader van de Subsidieregeling lokale media 2020 aan te passen;
2. De raad middels de bijgevoegde raadsinformatiebrief te informeren.Akkoord.
-
11
In te stemmen met het verzenden van de adviezen van de regionale adviesraden inzake de toelatingsdocumenten inkoop Sociaal Domein aan de gemeenteraad. Dit n.a.v. de toezegging van wethouder Walters in de commissie Zorg en Welzijn van 20 mei 2020.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
In te stemmen met het verzenden van de adviezen van de regionale adviesraden inzake de toelatingsdocumenten inkoop Sociaal Domein aan de gemeenteraad.
Besluit
In te stemmen met het verzenden van de adviezen van de regionale adviesraden inzake de toelatingsdocumenten inkoop Sociaal Domein aan de gemeenteraad.
Conform.
-
12
Van 16 maart tot 11 mei 2020 hebben kinderopvangorganisaties gratis noodopvang geboden aan kwetsbare kinderen en kinderen van ouders met cruciale beroepen. De gemeente was verantwoordelijk voor voldoende noodopvangplekken voor deze doelgroep. Het voorstel is om, conform richtlijnen van de Rijksoverheid, de kosten voor het gebruik van 24 uurs noodopvang vanaf 11 mei 2020 aan kinderopvangorganisaties te vergoeden.
Daarnaast is het voorstel om een vergoeding te bieden voor de eigen bijdrage aan het leerlingenvervoer, waarvan geen gebruik is gemaakt in de periode dat scholen gesloten waren. Ook dit is conform de lijn die VNG en ministeries met elkaar hebben afgesproken.Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De kosten te vergoeden aan de organisatie Bink Kinderopvang voor het bieden van 24-uurs noodopvang vanaf 11 mei 2020.
2. Een tijdelijke vergoeding van de eigen bijdrage voor aangepast vervoer te bieden aan ouders met kinderen op het speciaal basisonderwijs die geen gebruik hebben gemaakt van deze vorm van leerlingenvervoer tijdens de sluiting van de scholen (van 16 maart tot 11 mei 2020).
3. De resterende kosten te dekken uit de reserve ‘Covid-19’, indien de kosten niet volledig uit de nog te ontvangen Rijkstegemoetkoming kunnen worden gedekt.
4. De raad middels bijgaande raadsinformatiebrief informeren.Besluit
1. De kosten te vergoeden aan de organisatie Bink Kinderopvang voor het bieden van 24-uurs noodopvang vanaf 11 mei 2020.
2. Een tijdelijke vergoeding van de eigen bijdrage voor aangepast vervoer te bieden aan ouders met kinderen op het speciaal basisonderwijs die geen gebruik hebben gemaakt van deze vorm van leerlingenvervoer tijdens de sluiting van de scholen (van 16 maart tot 11 mei 2020).
3. De resterende kosten te dekken uit de reserve ‘Covid-19’, indien de kosten niet volledig uit de nog te ontvangen Rijkstegemoetkoming kunnen worden gedekt.
4. De raad middels bijgaande raadsinformatiebrief informeren.Conform.
-
13
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De toelatingsdocumenten Hulp bij het Huishouden, Maatschappelijke Ondersteuning, Jeugdhulp Voorzieningen en Gecertificeerde instellingen vast te stellen..
2. De tarieven behorend bij de voorliggende toelatingsdocumenten, zoals vermeld onder 1 vast te stellen.
3. De indexering van de tarieven voor de voorzieningen zoals genoemd onder beslispunt 1 op basis van de parameters zoals genoemd in bijlage 6 (Adviezen Bureau HHM) vast te stellen.
4. De raadsinformatiebrief waarin de raad wordt geïnformeerd over de besluiten ten aanzien van de inkoop Wmo en Jeugd 2021 vast te stellen.Besluit
Eerste bespreking.
Akkoord; de portefeuillehouder wordt gemachtigd de raad middels een collegebrief te informeren.